Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 24. januar 2009

Pensjonert språkforsker Vinje får bakoversveis etter angrep på Ari og Marthas navnevalg på datteren sin, som er i arverekken til den norske tronen.

Jeg leste i Dagbladet online, at pensjonert språkforsker Vinje, får mye kjeft, siden han klagde på navnevalget Emma Tallulah, på Ari og Märthas barn, som er i arverekken til den norske tronen.

http://www.dagbladet.no/2009/01/23/kultur/sprak/finn-erik_vinje/4501773/

Det høres jo rimelig ut som et tullenavn.

Det kunne nesten like gjerne vært Emma Tulla, eller Tulle-Emma, eller noe sånt.

Det høres ikke norsk ut ihvertfall, uten at jeg vet hvor det navnet er fra.

Men Vinje sier at det er til skade for kongehuset.

Men folk sier mye forskjellig, om at man ikke skal blande seg inn i hva folk kaller barna sine osv.

Og da sier Vinje:

Men kjære Musemor, her er det ikke snakk om alminnelige mennesker, men om medlemmer av kongehuset, dvs. det symbolmettede sentrum i nasjonens liv! Er det urimelig å be om at man på det holde respekterer en norsk naventradisjon?

(I linken ovenfor).

Og det er jeg enig i.

At de kongelige, de kan ikke bare tulle like mye med navn, som for eksempel Espen Thoresen Hversågod Takkskalduha, bare for å ta et eksempel.

Og jeg leste også om det, om Norge, på et Wikipedia-aktig nettsted, som jeg leste på nettopp nå.

De skriver omtrent det samme som Vinje:

Norway is a constitutional monarchy with a parliamentary system of government. The Royal House is a branch of the princely family of Gl�cksburg, originally from Schleswig-Holstein in Germany. [2] The functions of the King are mainly ceremonial, but he has influence as the symbol of national unity.

http://www.indopedia.org/Norway.html

Kongen, (og vel også kongehuset da), har mest sermonielle funksjoner.

Men Kongen, (og kongehuset da), har inflytelse som et symbol for nasjonal enhet, eller fellesskap.

Så Kongen, og kongehuset, de er symboler som forener landet Norge.

Og i Norge, så har vi ikke så mange ting som forener folkene.

Jeg leste på det nettstedet, om språk.

Og bokmål blir det klassifisert som et Øst-Skandinavisk språk. (Siden mye av ordforrådet er fra dansk).

Og nynorsk som et Vest-Skandinavisk språk.

http://www.indopedia.org/North_Germanic.html

Og vi har jo et utall dialekter i tillegg, som trøndersk, nord-norsk, og sørlandsk, og bergensk og forskjellige østlandsdialekter, og det er sikkert mange dalfører osv., som ikke synes de ble nok representert i nynorsken.

Så har vi dialektene rundt Mjøsa osv., som vel ikke er så mye representert i hverken bokmål eller nynorsk.

Så jeg synes ikke man kan si at språket forener Norge, så spesielt, sammenlignet med f.eks. Island da, hvor vel alle snakker det samme språket og dialekten da.

Og kanskje Frankrike f.eks., og Storbritannia da.

Det er vel større forskjeller på språket, mellom de forskjellige landsdelene i Norge, enn i de fleste andre land, vil jeg nok tro.

Jeg tror ikke det kan være så mange andre land, som har så mange rare dialekter, som Norge, og som har to offisielle skriftspråk, som befinner seg i hver sin språkfamilie.

Og hvor alle må lære begge på skolen.

Så i Norge, så er det ikke så mye kultur og språk, som forener folkene tror jeg.

Kulturen er vel også forskjellig, fra landsdel til landsdel vel.

Selv om vi har jo den gamle vikingekulturen og Snorres kongesagaer, og de norrøne gudene osv.

Men så er det jo mange som er veldig kristne osv., så man kan ikke si at norrøn mytologi forener Norge.

Vi har jo statskirken.

En luthersk protestantisk kirke.

Som kanskje bortimot 90% av folkene i Norge er medlem i.

Så noen, fra andre land for eksempel, ville kanskje sagt at kirken forener Norge.

Men, jeg er jo oppvokst på Østlandet, og jeg vet det, at veldig mange der, gir blanke f*en i statskirka.

De er bare med der, fordi de ikke har giddet å bruke tid på å melde seg ut.

Men de går aldri i kirka og de leser aldri i bibelen.

Og på Østlandet er det jo også mange muslimer nå, så man kan ikke si at religion forener Norge heller vel.

Skisport, det forener vel Norge mer da, vil jeg tro.

Og kanskje fotball og håndball-landslagene.

Men det er synd at Bislett og Holmenkollen har blitt modernisert, synes jeg.

Jeg synes de burde vært restaurert istedet, siden de er, eller var må man vel si, nasjonale symboler, etter min mening.

Så det var litt tåpelig synes jeg.

Så sånn var det.

Men at man ikke liker svensker, det er vel greit kjennetegn, på at man er norsk.

Så kanskje det forener Norge da.

Det er mulig.

At man liker svensker mindre enn nordmenn.

Men hvis man drar til utlandet, så er det vel ikke sånn, at man liker svensker mindre enn tyskere eller franskmenn, for eksempel.

Nei, i utlandet, så blir vel svensker nesten som nordmenn, omtrent, i og med at de snakker et språk som er veldig lett å forstå, for nordmenn, må men vel si, og uttalen av språket, er vel omtrent helt likt som norsk og østlandsk, så det er vel ikke sånn at man hater svensker mer enn andre folk.

Det er vel bare sånn, at man liker nordmenn, eller lokale folk, bedre.

Noe sånt er det vel.

Noe sånt.

Men, nå sa til og med faren min, på telefon ifjor, før han begynte å kødderinge.

At han likte svensker.

Og han sa på 70-tallet, at Volvo ikke var bil(!)

Så det er vel kanskje ikke sånn lenger da, at det er noe som forener Norge, at man ikke liker svensker.

Men det er TV da, med sport og konkurranse-program og sånn på NRK og TV2.

Det må vel være det som forener Norge da.

Sport og TV og aviser.

Men kongefamilien er også ment å være noe som forener Norge.

Og hvis da Ari og Märtha kaller ungene sine for noen rare, kryptiske navn.

Så fremmedgjør jo det, folk, som f.eks. Vinje, som ikke skjønner hva dem driver med da.

Så da svikter Ari og Märtha ansvaret sitt litt, vil jeg si.

Og kongen og dronningen, de har jo ikke noe kontroll på det her avkommet sitt, som vel er i hendene på Behn da sikkert.

Men en annen ting.

Jeg synes han Vinje får så mye kjeft.

Enda han sier noe som er riktig, mener jeg å ha vist her nå.

I og med at det står det samme på engelskspråkelige nettsteder osv.

Men, masse folk kjefter på han, med rare og tilsynelatende, for meg, ulogiske saks og personangrep.

Hva er det som foregår?

Er Vinje offer for noe organisert kampanje her?

Er det noen mafia-folk, i samme mafia som Behn er i, som da får beskjed av en mafia, eller noe, en New World Order-mafia, som denne 'nye eliten' og 'nye vinen', til Behn og dem, har kontroll på muligens?

Jeg skrev jo om det på bloggen igår, at om det var noe tull med Behn, siden han egentlig ikke har gjort noe som utmerker seg så mye, og likevel, så kaller han seg 'den nye vinen', og herjer i landet som han vil, mer eller mindre, virker det som.

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/01/ny-vin-ny-elite-ny-verdensordning-in.html

Har han støtte av noe slags uoffisiell illuminati-organisasjon, for eksempel?

Ja, ikke vet jeg.

Jeg skal ikke si dette sikkert, om hvordan dette er.

Men det virker nå litt snodig dette da, med alt det 'våset' til Behn, som man vel blir fristet til å kalle det, og alt det andre rare, tilsynelatende meningsløse, som han driver med.

Og alikevel, så får han prinsessa og halve kongeriket omtrent.

Hva er det med han Behn liksom.

Nå tror sikker folk at, nei Erik nei, han er bare misunnelig på Behn som kapret Märtha osv.

Ja da får folk tro hva de vil.

Det var ikke på det nivået jeg diskuterer nå.

Men men.

Men jeg vil si at Vinje har rett, og at Ari og Märtha tar feil.

At de har et ansvar, for å kalle avkommet sitt noe normalt noe, som ikke skaper splid i landet.

For kongehuset er ment å ha en samlende funksjon, i Norge.

Og de er ikke ment å lage rabalder, med å finne på tullenavn til avkommet sitt, som er i arverekken til den norske tronen.

Så her er det noe tull og tøys, fra kongehuset, mener jeg.

Så sånn er det.

Men det største spørsmålet, det er vel kanskje hvorfor så mange folk i Norge, begynner å kjefte på Vinje, fordi han tørr å kritisere Behn, for å tulle og tøyse.

Når det er åpenbart, mener jeg, at Vinje faktisk har rett.

Og det er også på et felt, språk, må man vel si, som Vinje har kunnskaper innen.

Så at Vinje, blir angrepet, på en måte han aldri har opplevet før.

Enda han er en kjent språk-person, i målstrid-landet Norge.

Ja da lurer jeg på hva som foregår.

Et berettiget angrep på Behn, fra Vinje.

Og hva skjer.

Joda en hel armada av folk, angriper Vinje, med usakelig kritikk og med utskjelling og personangrep.

Enda jeg ikke kan se det annerledes, enn at Vinje har rett, og Behn har feil.

Hva er det med Behn, som gjør, at samme hvor mye tullete ting han gjør, virker det som, så får han masse støtte, og han får lov å ture fram, med masse tull og tøys, uten at noen klarer å vippe han av pinnen liksom.

Er det han som bestemmer i Norge eller, siden han bare gjør som han vil, og ingen gjør noe, aktivt, selv når Behn gjør feil, som f.eks., med navnene, som Vinje påpekte.

Hvorfor sier ikke Kongen fra da, for eksempel?

Eller stortingspresidenten?

Eller Kåre Willoch?

Eller Bondevik?

Nei, det er mer som et tulleland, enn et ordentlig land, i Norge nå, virker det som.

Tullebukkene får passe havresekken og gjøre som de vil.

Ingen stopper tullebukkene, men alle heier på de.

Og en stakkars sjel, som Vinje, som prøver å be tullebukken, om å slutte å herje så mye med havresekken og hele bondegården, og kirkesognet og landet.

Nei, han fornuftige personen, han får da kjeft i bøtter og spann.

Mens tullebukken, Behn, han får støtte av de samme folkene.

Og ingen har noen hjerne i hue sitt lengre, virker det som.

Hva er det med Behn, og hva er det som foregår i Norge?

Man vet ikke om man skal le eller gråte.

Det er egentlig ikke så morsomt, synes jeg, så man får vel gråte litt for Norge da, når sånne sjarlataner som Behn får lov å styre og herje.

Så da får man gjøre det, eller man burde kanskje ha gjort det, hvis man hadde hatt tid.

Men det tjener vel ikke til noe nytte det heller, i og for seg.

Men, det hadde nok ikke vært helt uten begrunnelse, synes jeg, hvis man hadde begynt å grine litt, på grunn av hva som foregår i Norge, med at idiotene får råde fritt, virker det som.

Så får vi se om hva som skjer i framtiden.

Det blir vel mer av det samme, tenker jeg, det virker som at dette bare går en vei.

Og det er vel New World Order-veien.

Det spiller ikke noen rolle, hvem som har rett eller galt.

Det eneste som spiller noen rolle, er om du er i New World Order-eliten, eller ikke.

For da har du noen mafia, eller illuminati, som støtter deg, så du får rett, selv når du har feil.

Så stakkars de få rettskafne menneskene som er igjen i Norge, som Vinje for eksempel.

De har det nok ikke lett om dagen, de få som tørr å si hva de egentlig mener.

Og jeg tror ikke det kommer til å bli noe bedre i framtiden, hvis den her 'den nye vinen'/New World Order-bevegelsen, får lov til å fortsette.

Og det er vel ikke akkurat noen som hindrer dem, så det her tror jeg kommer til å utarte mer og mer, og bli mer og mer som filmen Idiocracy.

Noe sånt.

Det virker sånn for meg ihvertfall.

Så får vi se hva som skjer.

Om det er mulig å gjøre noe med det her idiot-greiene.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter