Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 6. februar 2009

Her har vi en fantastisk fremførelse av mesterverket 'Gubba Noa'. (In Norwegian)



http://www.primaryresources.co.uk/music/piano.html

PS.

Jeg hadde en kamerat i Larvik, som het Frode Kølner.

Og da jeg bodde i Jegersborg gate i Larvik, så var jeg mye oppe hos dem, i Trygves gate, het det vel.

Men mest spilte vi fotball og sånn da, men noen ganger dreiv vi med frimerker eller leika butikk osv., og vitse-avis begynte vi på en gang.

Men jeg flytta til faren min, da jeg var ni år, på Berger i Vestfold.

Men, jeg pleide å dra å besøke mora mi i Larvik.

Og da hu flytta til Drammen, da pleide jeg å besøke Frode og dem, ihvertfall en juleferie en gang vel, (selv om da var jeg nok hos muttern), og en sommerferie på hytta dems i Brunlandnes, eller hva det heter.

Det var vel like ved Lydhus-stranda, tror jeg.

Noe sånt.

Og en 17. mai, da var jeg hos Frode og dem, for jeg syntes 17. mai var så kult i Larvik.

For jeg var jo på Bergeråsen, 17. mai 1980.

Men jeg syntes det var så dårlig 17. mai tog, om morgenen der.

I Larvik, så gikk vi jo fra Østre Halsen, til Bøkeskogen, da jeg gikk på Østre Halsen skole da.

Så 17. mai 1981, da var jeg i Larvik.

Og bodde hos Frode og dem, for da bodde mora mi på Solbergelva ved Drammen.

Og da, så var jeg også en tur, og besøkte den gamle klassen min.

For jeg fikk vel en dag fri, fra klassen min, på Berger.

Så jeg var på Torstrand skole, da den klassen gikk i 4. klasse vel.

Da hadde dem fått tilbake frøken fra 2. klasse, tror jeg.

Men men.

Og da, eller en annen gang, så lærte jeg å spille piano da.

For Frode og dem, dem hadde piano, i huset i Trygves gate.

Men, på 70- og 80-tallet, så var det ikke internett og sånn.

Og butikkene i Larvik, de stengte sånn kl. 15 kanskje, på lørdagene.

Så etter det, så var det ikke så mye å gjøre alltid.

Man kunne jo spille fotball og badminton og sånn da, og det gjorde vi.

Men om kveldene så kjeda jeg meg sikkert, så da lærte jeg å spille piano.

Så lærte jeg 'Lisa gikk til skolen', sa faren til Frode, at jeg skulle lære først.

Det var kanskje en litt rar sang å lære, for en 9-10 år gammel gutt.

(Eller hvor gammel jeg var igjen da, det er mulig det her var når jeg var 11 år og, det er mulig.

At jeg lærte de første sangene på en ferie, og Ja vi elsker seinere, det er mulig.

Noe sånt).

Siden det var jente-sang.

Men men.

Og så lærte jeg 'Gubba Noa'.

Og så lærte jeg 'Ja vi elsker'.

Men Ja vi elsker, var ganske vanskelig, så den måtte jeg øve mye på, husker jeg.

Så den spilte jeg sikkert, (eller prøvde å spille), sikkert hundre ganger, på det pianoet.

Så sånn var det.

Det var mulig det var en sommer det her, for mora til Frode, var på Sørlandet, i Kristiansand, eller noe, hvor hun var fra, husker jeg, en gang jeg var på besøk hos dem om sommeren.

Jeg var så glad i pizza.

Så jeg kjøpte en ferdig-pizza, på Thorfinns.

Men jeg skjønte ikke steikovnen dems.

Så den pizzaen gikk det ikke ann å spise.

For Frode og faren hans, dem spiste bare brødskiver, mens mora var på Sørlandet.

Så dem var nok heldige, for hun var sånn gammeldags husmor hun, mora til Frode, vil jeg si.

Så da var dem heldige, så slapp dem å lage mat sjæl.

Men da måtte dem spise brødskiver da, når hu var på Sørlandet.

Men det måtte jeg og da, for jeg skjønte ikke den steikovnen, selv om jeg var vant til å lage pizza på Bergeråsen da.

Eller ikke lage pizza, men å varme opp frossenpizza da, det var jeg ekspert på, på Bergeråsen, men det var fordi jeg spiste så mye pizza der, men jeg var bare vant til den steikovnen som var i Hellinga og Leirfaret på Bergeråsen da, så jeg sleit litt med å steike pizza i Larvik.

Men man kan ikke skjønne alt.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter