Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 10. mars 2009

Dagbladet: To forfattere har slurvet med matanmeldelser. (In Norwegian)



http://www.dagbladet.no/2009/03/09/kultur/tv_og_medier/journalistikk/5207702/#comments_container

Dagbladet.no skriver at de to forfatterne Gert Nygårdshaug og Torgrim Eggen, som har skrevet matanmeldelser for E24.

(Skal jeg se om jeg finner linken til disse anmeldelsene:

Jeg fant ihvertfall en link til en artikkel om dette, på E24:

http://e24.no/medier-og-reklame/medier/article2967941.ece).

Dagbladet skriver, at disse to forfatterne, at de jukser med sine matanmelderser da.

Det som skjer, er at noen ganger, så går ikke disse to på resturanten samtidig.

Men de dukker opp der, sammen med andre folk da, hvis ikke begge har tid å gå samtidig.

Også skriver de inn en kunstig dialog, eller samtale, i etterkant av måltidet, på restauranten.

Men dette likte ikke redaktøren på E24, og disse to forfatterne, Eggen og Nygårdshaug, de får tyn, de fleste steder da, for å ha blandet sammen journalistikk og fiksjon.

Noen vil kanskje si at forfattere lever i en drømmeverden, så de dikter sammen noe greier, mer av gammel vane, en av andre grunner.

Men jeg, jeg har jo jobba i 12 år i Rimi, uten å få så mye som en muntlig advarsel.

Ikke som jeg kan huske ihvertall.

Og det er fordi, at i en sånn jobb, hvor alle, eller mange, er ute etter å ta rotta på deg.

(Sånn opplevde ihvertfall jeg det å jobbe 12 år i Rimi).

I en sånn jobb, så må man være etterettelig.

Hvis ikke, så havner man i problemer med en gang.

Hvis noe går på tverke, så må man nevne dette, og forklare hva som gikk skeis.

For du hvis du har en god grunn, så må man si at det er i orden.

Det er vel den gjengse oppfatningen.

Så hvis forfatterne Eggen og Nygårdshaug, bare hadde skrevet og forklart situasjonen da, i sine resturantanmeldelser.

At i kveld, så kunne dessverre ikke Nygårdshaug møte på restaurant Ditt & Datt, for han måtte dessverre i møte med sin forlegger i Hutta-Heita, eller hvor foreleggeren kan holde til.

Så ikveld så måtte forfatteren Ari Behn være med istedet.

Noe sånt.

Og bare forklart, at dette var den eneste løsningen i dag, men i dag så har vi med Ari Behn, som en slags gimmic.

Noe sånt.

Eggen og Nygårdshaug (med Ari Behn).

Noe sånn.

Også kunne de pent forklart, i begynnelsen av teksten da, at neste gang, på restaurant Datt & Ditt, så skal begge forfatterne være med igjen.

Da måtte vel han redaktøren av E24 sagt at det var greit.

Det er vel ikke sånn utrolige alvorlige ting dette, sett fra en redaktørs synspunkt heller, kan jeg tenke meg.

(Selv om jeg skjønner at det er alvorlig nok for restaurantene, hvis de får dårlig karakter).

Men hvis de forklarer sammenhengen, så må det vel være iorden.

Sånn hadde ihvertfall de matanmeldelsene blitt, hvis de forfatterne hadde vært like etterettelige, som jeg måtte være, da jeg jobba på Rimi, for å slippe å få en eller annen karrierebevisst kollega-assistent på nakken, som ikke ville gått av veien for å rapportere en av sine konkurrenter om fremtidige butikksjef-stillinger i firmaet, til distriksjefen, for eksempel.

Det var litt som et slags rotterace, noen ganger da, å jobbe i Rimi.

Så man måtte prøve å være etterettelig da.

Sånn at man ikke ble rapportert til hovedkontoret, for noe som kanskje egentlig viste seg å være en bagatell, eller en misforståelse, før man visste ordet av det.

Så sånn var det.

Og hvem vet, kanskje redaktøren av E24, og leserene, hadde bare syntes det var artig, hvis Ari Behn var med å skrev resturantanmeldelse en gang, istedet for Torgrim Eggen, for eksempel.

Og kanskje Ari Behn kunne ha reklamert for påfugl-serviset sitt, på restauranten, i samme slengen.

Det hadde kanskje vært en løsnings.

Det er mulig.

Så det er mye rart.

Det her var bare mitt forslag til hvordan de kunne ha løst dette da, etter å ha jobbet noen år i forskjellige firmaer og organisasjoner, så får man etterhvert vel en viss ide, om hva som er greit, og hva som ikke er det, på en arbeidsplass.

Men forfattere, som Eggen og Nygårdshaug, de er kanskje mest vant til å jobbe selvstendig, og ikke i en organisasjon.

Så da brenner de seg kanskje fortere på sånne ting, enn gamle Rimi-ringrever, som meg.

Så da tenkte jeg at jeg kunne jo skrive en bloggpost om det her da, siden jeg hadde et forslag til løsning på det her problemet da, som jeg syntes jeg kanskje kunne skrive om, siden jeg skrev blogg fra før, mente jeg, og la merke til denne artikkelen på Dagbladet.no da.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

E24 kan bare kontakte meg hvis de trenger noen som kan skrive resturantanmeldelser fra England.

Da melder jeg meg frivillig.

Selv om det vel kanskje ikke er så stor sjanse for det.

Men men.

PS 2.

Som en bonus, så får vi her se Ari Behn og hans praktfulle påfuglservise, som han sikkert hadde fått lov å tatt med på restaurantbesøk, for å skrive anmeldelser, så kunne han kanskje fått solgt litt av det legendarisk berømte påfuglserviset sitt i samme slengen da, det er mulig:

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter