Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 7. mars 2009

Sauer og gauper. (In Norwegian)



http://www.dagbladet.no/2009/03/07/nyheter/innenriks/dyrenes_nyheter/5180110/

Dagbladet skriver om gaupa, som dreper sauer om sommeren, blant annet.

Jeg tenkte på det, at burde ikke menneskene komme foran dyra da?

Altså, folk som prøver å bruke tida si på å drive sauehold.

Også skal noen gauper og ulver få lov å spise opp alle sauene.

Blir ikke tilværelsen litt meningsløs for de som har sauehold da?

Blir ikke disse mobbet da, av myndighetene?

Jeg husker jeg så at Harald Eia og Co. mobba noen bønder, på YouTube her om dagen.

Skal jeg se om jeg finner det:

Ja, det er så mye Åpen Post-greier på YouTube, så jeg fant ikke igjen den videoen nå.

Men jeg fant noe fra Midtnytt, om gruppen Samvirkelaget, som ikke får lov å navngi en politimann, i en sang, en de mener har drept en utlending i Trondheim:



Men men.

Men jeg får gå videre da, med bloggposten.

Ville det ikke vært en bra løsning å ha gauper og ulver og andre rovdyr som spiser sauer, på et sted.

Og så hatt sauer et annet sted?

Sånn at man delte inn geografien i rovdyr-frie soner, hvor man kunne hatt sauehold da.

La oss si at Østerdalen, (hvor jeg vet det er mye sauehold, for vi var i Østerdalen, da jeg var i militæret, for å være statister, i filmen 'Secondløytnanten', som ble spilt inn i Kvikne i Østerdalen, (hvor blant annet Harald Eia og Harald Swarz var vel, hvis jeg husker riktig, de var med oss militærfolka og spilte fotball på et jorde der, men dem var litt pinglete så dem var ikke så gode).

La oss si at Østerdalen ble gaupe-fri sone da.

Der har ikke gaupa lov å være, for der har de sauehold.

Også kunne de sagt at Numedalen, der har man ikke lov å ha sauer, for der har gaupa lov å være.

Hadde det vært noe løsning eller, bare for å ta et eksempel.

Jeg husker jo at jeg bodde på rom, da jeg var i militæret, med en som het Løvenskiold, og en som het Øverland osv, noen uker før jul, 1992, noen måneder etter at vi hadde vært med på filminnspilling i Østerdalen da.

Og da var det noen som kødda med meg da.

Og da prøvde jeg å finne på noe skjellsord.

Så sa jeg hold kjeft da, din sauebonde.

Og da var Løvenskiold enig med en gang, at sauebonde, det var et skikkelig skjellsord ja.

Så sånn var det.

Så da fikk man litt støtte ihvertfall.

Men mormoren min, hun er fra Danmark opprinnelig, og hun er blant annet fra en familie som heter Gjedde.

Som egentlig er fra Skåne, har jeg skjønt.

Og mormoren min, hun sier at de er en gammel fin dansk adel, som er mye finere enn Løvenskiold og de nye tyske adelsfamiliene da.

Jeg bare kom på det, siden det var snakk om Løvenskiold i militæret.

Så huska jeg hva mormora mi sa om det her.

Men sauebønder, det er altså et skjellsord, i adelige kretser i Norge, kan det virke som da.

Kan det være, at de blir tulla med av eliten?

For, som jeg skrev øverst i bloggposten, så burde vel menneskene gå foran dyra?

Man kan vel ikke ha det sånn, at gaupa skal være en slags primadonna, som kan gå rundt i Østerdalen og overalt ellers, og spise opp alle sauene, uten at bonden har lov å gjøre noe som helst?

Da setter man jo gaupa over bonden, mener jeg da.

Og det mener jeg er diskriminering av bonden.

For i Norge, så har vi et verdisyn, etter kristendommen, mener jeg, at menneskeverdet, er høyest.

Og ikke pengene og ikke dyra.

Så her er det tullball, mener jeg, fra politikere og eliten osv.

Jeg synes gauper og ulver er de flotteste dyrene vi har, i norsk natur.

Men at de skal få lov å tulle med bøndene, det synes jeg blir litt bakvendt, at man lar dyra tulle med menneskene.

Det burde vært egne områder for sauene og egne områder for gaupa, mener jeg.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter