Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 16. april 2009

OBS for det moderne HV. (Norge har nå to hærer). (In Norwegian)

Jeg får skrive litt mer om det moderne Heimevernet, tenker jeg.

For hva tenker man på, med Heimevernet?

Joda, noen gamle kanskje utrangerte soldater, som ligger nesten nede i en grøft på øvelse drita full på hjemmebrent.

Noe sånt.

Men, da har man ikke fått med seg dette med det moderne HV.

Men det har jeg fått med meg, siden jeg ble overført dit, i 1996.

Det er et slags elite-HV.

Mange folk som egentlig var i hæren, etter å ha vært i infanteriet osv., og som var i 20-30 åra, ble overført dit, i 1996.

Det ble opprettet et elite-HV kompani, på ca. 200 mann, vil jeg si.

Noe sånt.

Så dette er som en stående hærstyrke nesten, kan man si.

Som et geværkompani nesten, i hæren.

Men, jeg vil faktisk si, at det er enda bedre utrustet.

For elite-HV aka støtte-området aka HV 2018 vel.

De, eller vi, jeg var med der, til jeg meldte meg ut tidligere i år.

Disse har eget 12-7 lag.

(Jeg lurer på om det kan ha vært flere 12-7 lag og. At det var to-tre-fire(?) 12-7 lag, eller noe? Noe sånt).

12-7 er det som Nettavisen kaller luftvernkanon, i denne artikkelen, (men de kan også brukes mot stormpanservogner og slikt også):

http://www.nettavisen.no/utenriks/article2604405.ece

Og dette elite-HV har også kanonlag da.

Samt kanskje 100-150 mann med AG3 da.

Noe sånt.

Og vanlige HV-områder, de har, som navnet jo sier, et område.

Altså man har kanskje HV-område St. Hanshaugen, eller Bislett f.eks., for å ta to eksempler fra Oslo.

(Det er mulig at ikke HV-områdene deles inn nøyaktig sånn, men jeg bare tar noen tenkte eksempler).

Det er fordi, at selv om jeg bodde på St. Hanshaugen, så skulle ikke være med i HV-området som var for St. Hanshaugen.

Neida, jeg skulle være med i støtte-området.

Som skal liksom støtte de andre områdene da.

Og vi møtte ikke på St. Hanshaugen f.eks.

Neida, vi møttes oppe i gokk, omtrent, eller hva man skal kalle det, Hurdal, het det.

Så man måtte kjøre en par timer.

Eller egentlig møttes vi vel på Lutvann da, i HV hovedkvarteret der da.

Men en gang, som jeg hadde ny assistent på Rimi, Stian Eriksen.

Like før moren min døde.

Da, så måtte jeg kjøre opp til Hurdal, tidlig tirsdag morgen.

Ned til Oslo, på tirsdag kveld.

Opp til Hurdal på torsdag morgen.

Og ned til Oslo torsdag kveld.

Tror dere jeg ble sliten eller?

Jævla HV kunne ikke la meg få fri fra øvelsen, selv om jeg hadde ny assistent, og masse å gjøre, som butikksjef, på Rimi Nylænde på Lambertseter.

Neida, måtte kjøre fram og tilbake til Hurdal, flere ganger, på en uke, så jeg ble skikkelig sliten.

Og jeg var til og med på date, på onsdagen, med ei dame på nabostedet til Fru Hagen, og hu var skikkelig spesiell, av en eller annen grunn.

Og da mora mi døde noen uker seinere, så ville søstra mi og kusina mi Rahel absolutt møte meg, på det samme stedet.

Kjøkkenhagen, eller noe, vel, et sted jeg ikke pleide å dra på.

Så det er mye rart.

Så sånn er det.

Mer da.

Jo, og jeg hadde også en skade i kneet.

Så det HV-greiene, det kan man få billig av meg alts.

Og jeg ble også tulla med av troppsjef Andersen der oppe, som ikke alt det andre var nok.

Hvis det ikke var på Rena, det er mulig.

Og jeg var med et av 12-7 lagene, på Rena, en dag der.

Og da havna jeg nede i kuldegropa, husker jeg, et sted vi lå i dekning osv.

Så sånn var det.

Så det var ikke så bra opplegg, det var kaldt, husker jeg.

Så om det kan ha vært noe plott, har jeg tenkt.

Så hvorfor er HV som en hær?

Jeg vet at vi HV-folka har sendt inn tennstempel og tennstempelfjær, til HV sentralt.

Men hva 12-7 ene, altså luftværnkanonene, som Nettavisen kaller de.

Og hva med de vanlige kanonene, som kan brukes mot tanks osv?

De har man sikkert ikke sent inn, noen av delene til, vil jeg tippe.

Og det viktigste spørsmålet, mener jeg, hvorfor skal HV være satt opp som en hær?

Vi har jo en hær.

Hvis vi skal ha to hærer, da er noe galt, mener jeg.

Så et varsko om hva som foregår, siden det har blitt satt opp et elite HV, med masse 12-7 er og kanoner osv., som er som et elite-HV, eller som et forsterket kompani i hæren omtrent, vil jeg si.

Så et lite obs på at Norge nå har to hærer.

Forstå det den som kan.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter