Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 30. juni 2009

Hun som grunnla Forsøksgym, er død. (In Norwegian)

forsøksgym

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=557547

PS.

Hun som grunnla forsøksgym, er visst død.

Tante Ellen, (Savoldelli født Ribsskog), hun gikk visst på forsøksgym, i Oslo, under hippie-enes storhetstid, på slutten av 60-tallet.

Jeg vet egentlig ikke så mye, om Forsøksgym.

Men, de hadde visst fritt fremmøte, så jeg nå.

Så det var kanskje derfor, at tante Ellen, hang så mye i Slottsparken, og røyka hasj, sånn at bestefar Johannes måtte reise inn til Oslo, fra Klokkarstua, i Hurum, hvor de bodde.

(Klokkarstua, er like over fjorden fra Svelvik, så mora mi og tanta mi, de var kanskje nesten som Svelvik-jenter, mistenker jeg litt.

De bodde også i Holmsbu og på Sætre, på 60 og 70-tallet, og alle disse stedene ligger altså ganske nære hverandre, på Hurumlandet.

Så ikke spør meg hvorfor de flytta så mye).

Siden de ikke krevde fremmøte, på Forsøksgym, som da altså var i Oslo.

Og tante Ellen bodde vel på Forsøksgym, tror jeg.

Så bestefar Johannes og bestemor Ingeborg, de var nok ikke så smarte, da de sendte tante Ellen, som 15-16 år gammel ungjente, inn til Oslo, for å gå på Forsøksgym, hvor de ikke førte fravær.

Så da valgte nok tante Ellen heller å gå 'livets forsøksgym', i Slottsparken, og de andre stedene hvor hippiene vanket i Oslo Sentrum.

Jeg lagde en tegneserie, hvor vi så bestefar Johannes gikk rundt for å leite etter tante Ellen, i Oslo, mens hun var forsvunnet fra Forsøksgym da, hvor hun nok ble borte fra, i dagesvis i strekk, som 15-16 år gammel ungjente, i Oslo, siden de da ringte bestefar Johannes og lurte på om Ellen var i Klokkarstua.

Noe hun selvfølgelig ikke var.

Skal jeg se om jeg finner den tegneserien.

Vi får se.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er den tegneserien igjen:

slottsparken

PS 3.

Så Ribsskog-familien, de bodde på Hurumlandet, på 60 og 70-tallet.

Og nå bor hele gjengen.

Av de som er igjen.

Bestemor Ingeborg, og hennes barn Ellen og Martin.

De bor nå i Larviksområdet.

Mora mi var jo den første fra Ribsskog-familien, til å flytte ned dit, i 1973 ca.

Faren min liker seg ikke så godt der.

Det kan ha vært, at noe 'mafian', tulla med Ribsskog-familien.

Blant annet at de tulla med tante Ellen, da hun gikk på forsøksgym i Oslo da.

Og at faren min også var med i den mafian.

Faren min var nesten en Oslo-gutt, selv om han bodde på Berger.

Han kjente Atle, som var fra Oslo, og hadde også mange andre kjente i Oslo.

Ei som nesten var dama hans, som het Margrethe, som bodde på Bislett, for eksempel.

Så faren min kan også ha vært noe 'mafian', som tulla med mora mi da.

Så flytta mora mi ned til Larvik, for der liker ikke faren min seg.

Jeg tror grensen mellom 'mafian' og Norge går ved Tønsberg.

Noe sånt.

Men men.

For når Axel er med ned å besøker bestemor Ingeborg, så slapper han alltid av, på tilbakeveien, når vi kommer til Tønsberg.

Men kan tante Ellen ha blitt sendt av 'mafian', fra Sveits, for å tulle med bestemor Ingeborg?

Bestemor Ingeborg, har også et nettverk, tror jeg.

Ettersom at hun har så mange gjester i bursdagene sine, og at hun kjente så mange forretningsfolk osv., og hadde disse som gjester, (som hadde respekt for henne), da hun bodde i Stavern.

Enda onkelen min Martin, ser mest på mormora mi som ei skrulle, så oppførte de i handelstanden seg i Stavern, seg veldig respektfullt, ovenfor bestemor, en sommer jeg besøkte bestemor i Stavern.

Da hadde hun nok mange andre gjester.

Jeg måtte ligge på sofaen i stua.

Og da våkna jeg en morgen, så satt halve handelstanden i Stavern rundt et bord i stua til bestemor Ingeborg, da jeg våkna.

Så det var en litt surrealistisk opplevelse, vil jeg si.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

PS 4.

Så jeg følte meg ikke så hjemme i Stavern.

Så da jeg så at halve handelstanden der, satt i stua til bestemor Ingeborg, da jeg våkna.

Så da bare følte jeg, at her var jeg ikke helt med.

Så jeg er nok mer fra Berger enn fra Larvik, vil jeg si.

Siden Stavern jo er en del av Larvik nå.

Jeg bodde jo seks år, i Larvik, under oppveksten.

Men, jeg og søstra mi, var jo nesten hele tida, tilbake på ferier, på Berger.

Og jeg bodde jo dobbelt så lenge på Berger, under oppveksten, som i Larvik.

Så om jeg er fra Berger eller Larvik.

Jeg er nok fra Berger, men jeg trivdes nok bedre i Larvik egentlig.

For på Berger, så var det bare en hovedvei, og et byggefelt omtrent.

Mens i Larvik, så var det jo masse veier både hit og dit, hadde jeg nær sagt.

På Berger, så kunne jeg ikke gå overalt, uten å bli mobba, vil jeg si.

Jeg for eksempel omtrent aldri opp på Øvre.

Mens i Larvik, der pleide jeg å gå rundt overalt, uten at noe skjedde.

Det var nok tøffere på Berger, enn i Larvik, vil jeg si.

Men jeg har tenkt litt på, om jeg skal si at jeg er fra Larvik eller Berger.

Og jeg kan jo si, at jeg er skillsmissebarn da, og at faren min bodde på Berger og mora mi i Larvik, og jeg vokste opp på begge de stedene da.

Noe sånt.

Pluss at jeg også vokste opp litt i England nesten, siden jeg var rimelig ofte på språkreise og ferie i England, under ungdomstida.

Pluss en sommer, så var jeg og søstra mi hos tante Ellen i Sveits, og da bodde vi jo i byen der, Aesch, som vanlige folk.

Og det var jo ikke sånn at vi bodde på hotell, eller noe.

Og vi var også hos Viggo, (bodybuilderen), og dem, i Køge i Danmark, et par ganger.

Så vi vokste opp litt i utlandet og.

Men men.

Så jeg får si at jeg vokste opp både i Larvik og på Berger da.

Siden jeg jo var på Berger, i feriene, de årene jeg bodde hos moren min i Larvik.

Men jeg var også i Larvik, i ganske mange av helgene, den tida jeg bodde hos faren min på Berger.

Så jeg får si at jeg vokste opp også i Larvik da, selv om jeg er vel mest fra Berger, vil jeg si.

Men jeg vel også litt fra Larvik, vil jeg si.

Jeg føler meg hjemme på Berger, det gjør jeg.

Bergeråsen er liksom hjemme da.

Men Larvik, det er liksom ikke like mye hjemme, men jeg er kjent overalt der da.

Så det er kanskje mer mora mi sin familie som er fra Larvik.

For det var aldri sånn, at jeg følte meg så hjemme, da jeg bodde hos mora mi og den tidligere stefaren min, Arne Thormod Thomassen, i Larvik.

Nei, det var så mye mas og stress.

Det var omtrent som en krig.

Mens da jeg bodde på Bergeråsen, så hadde jeg jo en hel leilighet for meg selv, og hadde mye lommepenger, og hadde kontrollen da.

Så jeg er nok mer fra Berger enn fra Larvik ja.

F.eks., i Larvik, så spilte jeg bare en fotballkamp, for Fram.

Mens på Berger, så spilte jeg kanskje 50 kamper, eller noe, for Berger.

Hvem vet.

Og scorte 3-4 mål vel.

Enda jeg var veldig tynn.

Men men.

Men jeg var i frimerkeklubben da, i Larvik.

Så jeg fant aldri roen, da jeg bodde i Larvik, pga. at mora mi og også mormora mi og også tildels stefaren min, var slitsomme.

Mens på Berger, så var det noen år, som var rolige.

For eksempel de to årene jeg gikk på Sande Videregående.

Og årene før jeg begynte på ungdomsskolen.

Men jeg kan jo ikke vite hvordan det hadde vært å bodd i Larvik, de samme årene.

Det er jo sant.

Men jeg bodde i Larvik som barn da, og på Berger som ungdom, kan man vel nesten si.

Og i Oslo som voksen.

Noe sånt.

Bare noe jeg kom på.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter