Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 16. august 2009

I 1967, så søkte min morfar Johannes Ribsskog, seg vekk fra kontorsjefstillingen i Sætre, og ville bli kontorsjef i Statens ungdoms- og idrettskontor

kontorsjef

PS.

Dette var da antagelig, for at da kunne han holde et øye på tante Ellen, som gikk på forsøksgym, inne i Oslo, for bestefar Johannes, han måtte inn til Oslo, hele tiden, likevel, for å lete etter tante Ellen, som hele tiden ble borte fra forsøksgym, for å røyke hasj i Slottsparken og sånne hippeting da sikkert.

Men denne jobben fikk ikke min morfar, ellers så ville jeg nok ha hørt det tidligere.

Og i 1969, så fødte min tante Ellen, min et år eldre fetter, (som var født på samme dag som meg, 25. juli, bare et år tidligere), Joakim, som var mongloid, heter det vel.

Dette var antagelig pga. for mye narkotikabruk og lignende, fra tante Ellen.

Min fetter Joakim, døde i Sveits, på 90-tallet vel, uten at jeg helt skjønner hvordan det kunne ha skjedd, for da jeg og søstra mi, var nede i Sveits, på besøk, hos tante Ellen, i 1987, så var fetter Joakim, helt frisk og sunn, og det var vanskelig for søstra mi og kusina mi, å kontrollere han, for han var så sunn og sterk, husker jeg.

Så sånn var det.

Så her var det nok muligens noe muffens.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Min morfar, var forresten en veldig sportslig kar, sammen med min mormor, så gikk de milelange turer, på ski, hver vinter, og spaserturer, i skog og mark, i Nevlunghavn, om sommeren.

Jeg husker en hyttetur, i en juleferie, på 70-tallet, da jeg var sånn 6-7 år kanskje, da hadde bestefar Johannes fått lånt en hytte oppe i en eller annen dal da, jeg tror det kan ha vært i Telemark.

Og da arrangerte han skirenn-konkurranse, for meg og søstra mi.

Det var sånn av vi måtte koke snø, for å få vann.

Og hytta var veldig kald, så mora mi tok på meg to gensere, utapå hverandre, da vi kom til hytta.

Så sånn var det.

Det var utedo og.

Og mora mi tulla.

Noen sa at vi kunne ikke parkere der, for det var noen hester som ripa i lakken.

Og da spurte mora mi han gutten i huset vel, om det var noen gjester som ripa i lakken.

Men men.

Mer da.

Mora mi hadde visst absolutt ville hatt noen glassfiberski, som hun fikk av bestefar Johannes, like før vi dro, da de vel var i en sportsbutikk i Larvik, tror jeg, siden vi ikke hadde god råd da, antagelig, hva vet jeg.

Det var kanskje julegave på forskudd muligens.

Men bestefar Johannes, kjøpte også et hus til oss, i Jegersborggate, i Larvik, hvis jeg skjønte det riktig, i 1978, som forskudd på arv(?)

Noe sånt.

Og da stod jeg og bestefar Johannes, og så på, at mora mi kom i full fart ned en bakke da.

Og da tryna mora mi nederst i bakken.

Og da kjefta bestefar Johannes litt, for mora mi ville absolutt ha noen dyre ski da.

Og da hadde vel bestefar Johannes foreslått treski da.

Så da sa han fra til mora mi, når hu lå i en haug der, nederst i bakken.

Men mora mi var egentlig ganske flink til å gå på ski, må jeg si, det var vel bare at hu var uvant med sånne glassfiberski da, som vel var nye da, og som var kanskje tynnere, enn vanlige ski.

Så den hytteturen, husker jeg ennå.

Jeg syntes det ble litt mye skikonkurranser.

Så under en skikonkurranse, så gikk jeg og satt meg på utedoen der, i en halvtime.

Så var konkurransen ferdig, da jeg kom tilbake.

Det var liksom som at bestefar gikk litt for nær, og heia litt for mye, jeg var ikke så glad i å gå på snørra, i den skibakken jeg, skal jeg være ærlig.

Og i den hytta, med både mora mi og mormora mi, så ble det litt slitsomt noen ganger, så da var det bra å ha utedoen, hvor det var en slags lås da, så man kunne få være litt i fred, for å ikke miste sinnets fred, eller hva man skal kalle det.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Min morfar hadde forresten veldig problem med å finne den hytta, i Telemark, var det vel.

Og vi kjørte feil, en del.

Men vi kom fram til en hytte, etterhvert.

Hvor altså han gutten på eiendommen, advarte om de hestene som kunne skade bilene da.

Så sånn var det.

Jeg lurer på om de folka kanskje bare lot oss få låne en hytte.

Det var nesten den stilen der.

For bestefar Johannes hadde ikke helt oversikten nei.

Vi kjørte i to biler oppover da, hvis jeg husker riktig.

Johannes kjørte en bil, og mora vår en annen.

Det var en butikk der, som vi pleide å gå til.

Og de solgte gamle Donald-blader.

Det hadde jeg ikke sett før, at de hadde gamle Donald-blader i hylla.

Selv om det kanskje bare var et blad, som det var snakk om.

Sånn at de hadde faktisk to forskjellige utgaver av Donald Duck, i bladhylla, samtidig.

Forstå det den som kan.

Men men, jeg prata med et par damer, som ihvertfall en av dem jobba der, om det, og det var sånn, at de pleide å ha gamle Donald der, så det var sånn dem pleide å ha i bladhylla det.

Så sånn var det.

PS 4.

På veien til den hytta, så kom mora vår, vekk fra Johannes sin bil.

Det var i en by.

Skien?

Så dro mora vår til politistasjonen, og fikk hjelp til å finne Johannes og Ingeborg da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Så det var stressende før vi kom fram til hytta, til og med.

Ikke dårlig.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter