Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 30. august 2009

Jeg angriper Fremskrittspartiet litt, på Dagbladets kommentarsystem

frp fornyer norge

PS.

Her er mer om dette, (fra samme link som ovenfor):

statlige selskaper 1

statlige selskaper 2

PS 2.

De folka nede i Tønsberg, de forstår ikke helt det her med øyer osv.

De tror at øyer er noe skal drives, og man må leie rom der.

I gamle dager, der hvor jeg er fra ihvertfall, Berger, så kunne man bare sette opp et telt på sånne steder, men da blir man vel jaget nå for tiden?

Her er ihvertfall mer om dette:

Fakta om Østre Bolærne

Vestfold fylkeskommune kjøpte forsvarsanlegget Østre Bolærne i 2004 for å sikre allmennhetens tilgang til kystperlen. I 2005 kom også Nøtterøy kommune inn på eiersiden med 10%.
1/1-08 overtok Torp Cafe & Catering AS driften av Østre Bolærne.

PS 3.

Like ved der jeg vokste opp, Berger, så var det en fin øy, som var fuglereservat.

Og det var omtrent det eneste jeg og faren min og Haldis og Christell, kunne gjøre, som alle syntes var greit omtrent, å det var å dra ut med båten.

Det var før søstra mi flytta dit, for det meste, så det her var helt på begynnelsen av 80-tallet.

Og faren min klagde nesten ikke, eller kødda nesten ikke, untatt at jeg kjørte feil mot bølgene, en gang vi kjørte ut til Møren, som jeg tror den øya heter.

Jeg blander det litt med Mølen, som bestemor Ingeborg var så glad i, nede ved Nevlunghavn, som visstnok bare er noen steiner, så stranda ser ikke fin ut engang.

Mens Møren, (hvis det ikke het Mølen, den øya og), den er veldig fin, på den måten, at det er ingen mennesker som bor der, og det er masse måker og sjeldne planter, på den øya.

Kanskje ikke så fine strender, men det er mulig at det var noen strender der og, men mest fjell vel.

Men men.

Og masse måkereir og sånn da, men de fleste oppfører seg vel ordentlig der.

Det er ca. en halvtime med båt, fra Berger.

Og den øya, som ikke engang har et navn på Google Maps, så jeg, den ligger visst i Buskerud, så jeg nå.

Så all ære til Buskerud, for at de tar så bra vare på en øy, hvis det er riktig øy jeg har funnet da.

De har vel kanskje ikke så mange øyer i Buskerud, som jo går langt opp i innlandet.

Men men.

Vi var også med klassen dit, på Møren, (eller om det er Mølen), en gang, med ungdomsskolen, og klasseforstander Aakvåg, husker jeg.

Her er mer om dette:

møren 1

møren 2

PS 4.

Jeg flytta jo til Berger, da jeg var ni år, fra Larvik.

Men jeg var vel allerede da, ganske vant med sjøen.

For jeg og søstra mi, vi hadde vært med faren vår, på båtferie, en eller to ganger, nedover mot Tønsberg da, sammen med Eastwood-familien, fra Berger, blant annet, i 1977 tror jeg det her var.

Det var da faren min lot meg og søstra mi være igjen i båten, i Holmestrand, mens han gikk på fylla, på en pub der, første kvelden.

Mer da.

Jo, stefaren vår i Larvik, Arne Thormod Thomassen, han hadde også en båt, som jeg og søstra mi pleide å være med ut i, fra vi var sånn tre-fire år gamle vel.

Den båten hadde båtplass i Østre Halsen, hvor vi også bodde et par år.

Så sånn var det.

Og en gang, da jeg var fire-fem år vel, så holdt søstra mi, Pia, på å dette ut i vannet.

Men jeg klarte akkurat å holde henne igjen.

Det var mens båten lå ved brygga det her, men Arne Thormod, kunne ikke svømme, og jeg hadde ikke begynt på skolen ennå, så jeg kunne ikke svømme jeg heller, men søstra mi skulle se ut over rekka av båten, ned i vannet da, og hu var bare tre-fire år, eller noe, vel, og tyngdepunktet hennes tippa sakte over rekka av båten da.

Men jeg fulgte med på henne, så jeg rakk akkurat og stoppe det, at hun tippa over rekka da.

For hun tippa ikke så kjempefort, så det gikk akkurat ann å stoppe tippinga.

Bare noe jeg kom på.

Så vi pleide å kjøre ut til en del øyer, som lå utafor Østre Halsen der da, som også var veldig fine, og som alle kunne dra til, med strender og sånn og vel.

Og en gang så kjørte bestefaren vår, Johannes, han kjørte meg og søstra mi og mora vår, ut til en øy, på St. Hansaften, i 1975 kanskje.

En øy utafor Nevlunghavn da, hvor folk samla seg for å feire St. Hans.

Så hadde vi med mat og sånn da.

Så var vi ute på den øya, til det begynte å bli lyst igjen vel, til 3-4 om morgenen, eller noe.

Men bestemor Ingeborg, hun var ikke med.

Bestefar Johannes, fortalte eventyr, som han hadde laget selv, som het 'Mannen i skogen', som han senere skrev en hel bok om, som jeg renskrev, på maskin, da jeg var 16 år, og som bestemor Ingeborg sendte til flere forlag, men de sa det var for gammeldags.

Men men.

Og neste St. Hansaften, så måtte jeg og søstra mi, legge oss, klokka 20.

Da var vi også i Nevlunghavn, og da hadde nok bestemor Ingeborg fått kontrollen, for da var det ikke noe St. Hansfeiring, men vi måtte ligge i timesvis, og prøve å sove, mens vi hørte på at de andre ungene, fra campingplassen osv., gikk sammen med familiene sine, ned til Havna, for å feire St. Hans da.

Så den St. Hansaftenen, den tror jeg aldri at jeg kommer til å glemme.

Og det var sånne ting, som gjorde at jeg hadde lyst til å flytte til faren min, på Berger, istedet for å bo sammen med hun halvgale mora og bestemora mi, må man vel nesten kalle dem.

PS 5.

Den heter visst Mølen den øya i nærheten av Berger og, akkurat som den stranda ved Nevlunghavn, som også heter Mølen.

Det var derfor jeg ble litt forrvirra noen ganger, når bestemor Ingeborg, på sitt sprudlende dansk-norsk, som Påneset.no, kalte det, begynte å prate om Mølen, og at vi skulle gå dit.

Da var det ikke alltid jeg var helt med, for man måtte også passe på å ha litt distanse, til bestemor Ingeborg, sånn at man ikke tok henne for alvorlig, for hun kunne være veldig slem og sårende, på sitt værste, og skikkelig gå inn for å såre en, når hun var i det riktige, eller gale, humøret.

Her er mer om dette:

mølen øy

PS 6.

Og her er bestemor Ingeborgs Mølen, som er en steinstrand, eller morene fra istiden, nede ved Nevlunghavn.

Jeg kan huske at bestemor Ingeborg, alltid pratet om at det var så fint å gå ut mot Mølen.

Og vi gikk så godt som alltid tur, etter søndagsmiddagene, som jeg og søstra mi var på en del av, der ute.

Men, når jeg var med, så gikk vi aldri til Mølen, for jeg kan ikke kjenne igjen den stranda, og gravhaugene, fra Wikipedia.

Når jeg var med, så gikk vi som oftest, andre veien, ut mot Stavern blir vel det.

Og ikke mot Helgeroa.

Så sånn var det.

Hvis jeg skulle gjette, så ble kanskje asken etter bestemor Ingeborg, spredd ute på Mølen da, siden hun var så begeistret for den stranda, og pleide å male der ute osv?

Hva vet jeg.

Her er ihvertfall mer om Mølen, ved Nevlunghavn:

mølen nevlunghavn

PS 7.

Og fra sommeren 1981, må vel det her ha vært.

Da hadde jeg nettopp flytta inn i den nye leiligheten til faren min, i Leirfaret.

Og faren min bodde hos Haldis.

Så skulle vi ta båten til Haldis, til Mølen da.

Jeg og faren min og Haldis og Christell.

Og jeg gikk opp og henta masse Grans brus, som faren min hadde kjøpt, enda jeg var mest glad i Coca-cola.

Tre flasker til meg vel, og tre flasker til Christell vel.

Noe sånt.

For vi skulle møte regnskapsføreren, til faren min, en som bodde i Olleveien, egentlig, på Bergeråsen.

Men, om sommeren, så bodde han visst på Mølen da.

I et telt der, sammen med familien.

Og han regnskapsføreren, han hadde to unger, som var litt yngre enn meg og Christell vel.

Og de ungene, de var så vant til å være ute på øya der, på Mølen.

Og så vant til å gå på steinene der, at dem gikk like raskt, på steinene, barbeint, som andre gjorde med sko.

Så jeg sleit med å gå like raskt.

For på Mølen, så var det bare stein, og ikke noe sand, såvidt jeg kan huske.

Så sånn var det.

Så det var kanskje ikke stedet man ville dratt til akkurat, for jeg tror han regnskapsføreren, og familien hans, de bodde omtrent der hele sommeren, hvis jeg skulle gjette.

Så det var bedre å dra til et sånt svaberg da, på Hurumlandet, f.eks.

Så derfor er det viktig, at det ikke blir lov å bygge i strandsonen, hvis ikke så er det ikke noen særlig steder å dra til igjen vel, etterhvert.

Vi får se.

PS 8.

Og han sønnen til regnskapsføreren, (som var så flink til å gå barbeint på steinene ute på Mølen), han og lillesøstra til 'Lille-Oddis', var det vel det her, tror jeg, de var visst veldig tidlig frampå, husker jeg at onkelen min Håkon sa, var det vel.

Så de fikk visst unge, når de var 15-16 år gamle.

Hvis jeg skjønte det riktig, fra onkelen min.

Noe sånt.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).