Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 25. august 2009

Jeg prøver å finne ut mer om 'de falske Gjeddene', så jeg sendte en e-post til Landsarkivet for Sønderjylland




Google Mail - Den lokalhistoriske konsulent










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Den lokalhistoriske konsulent











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Aug 25, 2009 at 7:37 PM




To:
mailbox@laa.sa.dk






Hei,

jeg kjøpte en bok, som heter 'Historisk Årbog for Thy og Mors 1970', fra et antikvariat i Aalborg.

Og der lå det en lapp, med reklame for 'Den lokalhistoriske konsulent', cand. mag. Viggo Petersen,

i Åbenrå, eller Aabenrå.

Men, finnes denne lokalhistoriske konsulent fremdeles, tror dere?

Det jeg lurer på, er i forbindelse med min mormor, Ingeborg Ribsskog, som har bodd i Norge, siden

rett etter krigen.

Hun er barnebarn av Anders Gjedde Nyholm, (den kjente mellomkrigsgeneralen), som var barnebarn igjen,
av Anders Christensen Gjedde.

I årboken jeg kjøpte, så står det følgende:


'Disse fæstebreve er alle fra "gamle" Gjeddes tid. Dvs. Anders Christensen Gjedde f. i Handest ved Hobro
13. februar 1774, bondesøn'.


Men min mormor, (som døde i sommer), hun har sagt til oss slektningene i Norge, at dette var den samme slekt,
som Ove Gjedde, (den kjente admiral fra Skåne, som koloniserte Trankebar), var fra, og de andre kjente generaler.


Min mormor sa at dette var en meget fin og gammel dansk adelsslekt.

Men kan dette være den samme adelsslekt?

Hvis Anders Christensen Gjedde, var bondesønn, så var de vel ikke adelige?


Jeg fikk et sølv-ølkrus, fra min mormor, til min 34 års dag, i 2004, og det har stått på Højriis, på Mors, som Anders
Christensen Gjedde, tok over, i 1812, etter å ha slått seg opp som forpakter, og kjøpt Glomstrup, og så giftet seg

med Ane Marie Galtrup, datter av godseier til Højriis, Didrik Galtrup.

Det sølvølkruset, var datert til 1700-tallet, og stammer vel kanskje fra Didrik Galtrup, eller Anders Christensen Gjedde,

og man kunne se, (det kruset ligger i Oslo), at det var gravert inn 'Gedde', i det kruset.

Men spørsmålet mitt er, det var vel en annen Gjedde/Gedde-slekt dette, enn den som den kjente Ove Gjedde var fra.


Er det noe sted hvor man kan få vite dette sikkert tror dere?

Dette kan vel også ha relevans, i forbindelse med 2. verdenskrig.

For min mormor lyver om dette, så kan hun ha vært tysk spion.


(De bodde et år i Tyrol, min mormors familie, på 30-tallet, (etter problemer med krangel med en svoger av hennes far,
og hennes far, om jernstøperiet i Fredriksværk), som er etter Anker Heegaard, og Anders Gjedde Nyholm, som var hennes

bestefedre).

Kan Anders Gjedde Nyholm ha vært en tysk spion, som fikk status, og imponerte de andre i militæret, slik at han ble
øverstkommanderende general, med hjelp av et falskt adelsnavn?


På forhånd takk for hjelp med å finne ut av dette.

Mvh.

Erik Ribsskog








Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter