Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 15. september 2009

Jeg sendte en e-post til Landsarkivet for Nørrejylland, i Viborg, om 'de falske Gjeddene'




Google Mail - Problemer med dansk mormor og dansk Gjedde-familie/Fwd: Lokalhistorisk konsulent










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Problemer med dansk mormor og dansk Gjedde-familie/Fwd: Lokalhistorisk konsulent











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Sep 15, 2009 at 12:47 PM




To:
mailbox@ra.sa.dk






Hei,

jeg er en nordmann, som er kvart dansk, siden min mormor var fra Danmark, selv om hun levde i Norge, helt fra rett etter andre verdenskrig, til hun døde i sommer.

Og hun, Ingeborg Ankerita Ribsskog, hun snakket dansk, selv om hun bodde i Norge i mer enn 60 år, og var norsk statsborger, så må man vel si at hun var dansk da, siden hun snakket dansk i alle de årene hun bodde i Norge.


Så sånn var det.

Men hun skrev til meg, i et brev, at hun var fra den gamle danske adelsfamilien Gjedde, (hennes morfar var blant annet den kjente mellomkrigsgeneral, i Danmark, som var chef for Generalkomandoen, i København, bare noen år før Operation Wezeubyng, og Hitler kom til Skandinavia. Så han hadde en viktig jobb, hvor det var viktig å ikke slurve eller være tysk spion. Min mormor og hennes far og mor, som var generalens datter, bodde et år i Tyrol, etter at faren, barnebarn av Anker Heegaard, industriherren, mistet kontrollen over jernstøperiet i Frederiksverk. Så bodde de et år i Tyrol, muligens under nazi-tiden eller like før, og familien flyttet så tilbake til København, og faren var da agent for to store tyske firma, i årene frem til generalen døde og også etter det vel).


Min mormor sier at denne familien, Gjedde-familien fra Jylland og Mors, var den samme adelige Gjedde-familie, som bl.a. Ove Gjedde, fra dansk Skåne, den kjente admiral og Trankebar-kolonisator, var fra.


Men dette får ikke jeg til å stemme!

Så min mormor, som var barnebarn av mellomkrigsøverstegeneralen deres, Anders Gjedde Nyholm, (min tippoldefar), hun kommer med blank løgn om dette vel ganske viktige, i brev til meg.


Min søster har hintet, for noen år siden, om min mormors 'tyskhet'.

'Hører du ikke at bestemor alltid sier "doch"', sa min søster, Pia Ribsskog, (som jeg nå er uvenn med), megetsigende, på 90-tallet, en gang.


Så jeg lurer på om dere kan svare på dette, var disse Gjeddene fra Mors adelige, eller var de fra en bondefamilie, som 'Årbog fra Thy og Mors', fra 1970, skriver. (Les: var de egentlig tyske illuminati-spioner?)


På forhånd takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er er mer om dette:


Sunday, 13 September 2009


Her kan man se at bestemor Ingeborg, jugde i brev, fra 2005, om de 'falske Gjeddene', som var i familien hennes, at de skulle være så fine og adelige


dansk gjedde tull


PS.

Her kan man se mer om dette:

img029


PS 2.

Thisted Museum, har også publisert den boken ovenfor 'Historisk Årbog fra Thy og Mors fra 1970', var det vel den boken het.

Og jeg linker litt til de nå, og da kan man se, at Maren Gjedde, var datteren, til han Anders Christensen Gjedde, som var bondesønn og ikke fra gammel adel, dessverre, som bestemor Ingeborg løy om, som den slemme bestemoren hun var, må man vel dessverre si:


Disse fæstebreve er alle fra ”gamle” Gjeddes tid. Dvs.
Anders Christensen Gjedde f. i Handest ved Hobro 13.
februar 1774, bondesøn. Han svang sig op som forpagter

og kunne i 1804, 28 år gl. købe Glomstrup, gift 1808 med
Ane Marie Galtrup, datter af godsejer til Højriis Didrik
Galtrup. Han anlagde plantagen 1811 og opfordrede
fæsterne til at plante ved gårdene.
1812 overtog han også Højriis. Blev landvæsens- og

tiendekommissær, dvs, en slags dommer i tvivlsspørgsmål,
og havde med både det ene og det andet at gøre. Kun 62 år
gl. døde Anders C. Gjedde.
Matr. nr. 1: Fæstebrev til gdr. Søren Jensen Brun 1836 27/8.
Matr. nr. 7: Fæstebrev til gdr. Bertel Hansen 19837 5/4.

Matr. nr. 3: Fæstebrev til Esper S. Damgaard 1838 21/7.
Matr. nr. 1: Fæstebrev til gdr. Mads Pedersen Brunhøj 1838 1/7.
Matr. nr. 5: Fæstebrev til gdr. Niels Kankelborg 1841 26/6.
Matr. nr. 15: Fæstebrev til husm. Chr. Jensen Skytte 1846 12/9.

Matr. nr. 8: Fæsytebrev til gdr. Niels Chr. Josephsen 1850 20/9.
Matr. nr. 8: Fæstebrev til gdr. Christen Boll 1851 17/10.
Matr. nr. 2: Fæstebrev tilgdr. Søren J. Horsager 1852 17/12.
Matr. nr. 1: Fæstebrev til gdr. Peder Jensen 1855 29/1.

Matr, nr. 11: Fæstebrev til husm. Niels Chr. Purup 1857 29/1.
Matr. nr. 6: Fæstebrev tilgdr. Lars Christensen 1860 24/12.
Matr. nr. 4: Fæstebrev til gdr. Niels Svenningsen 1861 15/12.
Ovenstående række fæstebreve er fra Didrik Galtrup

Gjeddes tid. D. G. Gjedde er født på Glomstrup den 10.
juni 1810. Han var ved faderens (dvs. Anders Christensen Gjedde, bondesønnen, johncons-bloggs kommentar) død 26 år
og stod nu for

den helt store bedrift på over 200 td. htk., altså en
”komplet” herregård, ja egentlig to godser: Glomstrup og
Højriis, idet hans eneste søster Maren Gjedde (Dette var min mormors oldemor, som man kan se ovenfor, i min mormors brev fra 2005, var vel året. johncons-blogg kommentar), døde 1837.



http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201970/Colding,%20Ole%20P.%20%20Agerø%20gårdhistorie.pdf


Les i linken ovenfor, hvis det er noen som ikke tror meg.

Man kan jo også se det, at bestemor Ingeborg, nevner den samme herregården, (eller slottet), Højris, som også nevnes, i den danske boken, i forbindelse med bondesønnen Anders Christensen Gjedde, og datteren Maren Gjedde.


Så sånn var det, dessverre for bestemor Ingeborgs troverdighet, beklageligvis.

Så jeg får unnskylde denne min løgnaktige danske mormor, (som sikkert var tysk Illuminati-spion), ovenfor andre nordmenn.

Beklager dette!


Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Her er også hele det brevet, som bestemor Ingeborg sendte.

(Et av mange, som hun sendte, i 2005, da jeg bodde i Walton.

Enda hun sjelden sendte mer enn et postkort, vanligvis, da jeg bodde i Norge, litt for sent, vanligvis, når jeg hadde bursdag.


Men siden hun sendte så mange brev, som jeg hadde liggende her, så bare scannet jeg noe av det, og da scannet jeg det brevet og et fotografi da, av meg og morfaren min, Johannes Ribsskog, fra da jeg var sånn 12-13 år vel.


Da scannet jeg de samtidig, for å spare litt tid, for jeg trodde ikke det her var noe viktig.

For bestemor Ingeborg, hun var jo også sånn, at min onkel Martin, sa at hun var litt 'skrullete', så jeg tok henne nok aldri helt på alvor, må jeg nok innrømme.


Hun bodde jo i Norge, i over 60 år vel, uten å lære norsk.

Hun pratet jo fortsatt dansk, hele livet, enda hun bodde i Norge, siden like etter krigen.

Og hun var ofte veldig sånn spesiell og merkelig, så om hun ikke var skrullete, som onkel Martin sa, så var hun ihvertfall veldig spesiell, og jeg hadde vanskeligheter, for å ta henne alvorlig, skal jeg være ærlig, for hun sa ofte mye som var litt utenfor sammenhengen og litt merkelig da.


Men men.

Bare noe jeg kom på).

Her er hele det brevet, som denne bloggposten er om da:

scan0024








---------- Forwarded message ----------
From: Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>
Date: 2009/8/26
Subject: SV: Lokalhistorisk konsulent

To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>




Kære Erik


Hobro og Mors hører til Landsarkivet for Nørrejylland i
Viborg.


Mvh.
Morten Andersen
Arkivar/Forsker

Landsarkivet for Sønderjylland

Haderslevvej 45 6200
Aabenraa

Tlf.
65480307







Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 26. august 2009 15:39
Til: Morten
Andersen
Emne: Re: Lokalhistorisk konsulent


Hei,


mange takk for svar!



Men hvem kan man kontakte nå, hvis man ønsker hjelp til å finne ut mer om
denne Anders Christensen Gjedde?



(Altså hvem er det nå som fyller den funksjon, som den lokalhistoriske
konsulent pleide å ha, jeg går ut fra at en slik stilling ikke lengre finnes i
DK).


Hører Hobro og Mors til under Landsarkivet for Sønderjylland, eller
hører de til et annet landsarkiv?



På forhånd takk for svar!



Mvh.


Erik Ribsskog




2009/8/26 Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>




Kære Erik


Angående din forespørgsel om lokalhistorisk
konsulent Viggo Petersen. Viggo Petersen var for mange år siden arkivar ved
Landsarkivet for Sønderjylland og blev siden tilknyttet lokalhistorisk museum
i Aalborg.


Dine øvrige spørgsmål har vi ikke mulighed for at
svare på herfra.


Mvh.
Morten Andersen
Arkivar/Forsker
Landsarkivet for
Sønderjylland

Haderslevvej 45 6200
Aabenraa

Tlf. 65480307











Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter