Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 25. september 2009

Slemme foreldre da jeg bodde i Larvik

De klassekameratenen mine, i Larvik, de kødda med meg en del, noen av de ihvertfall.

Vi pleide å spille fotball, i alle friminuttene.

Og en gang jeg scorte, så begynte dem på nytt!

Så jeg fikk liksom ikke lov til å score!

Jeg fortalte det her til morfaren min, Johannes Ribsskog, (han som hadde vært rådmann i Haldsel).

Så spurte han meg hvorfor de begynte på nytt, og da sa jeg at jeg visste ikke.

Dette var kanskje da mora mi var på sykehuset, for å føde Axel.

Da var jeg hos morfaren min og mormoren min i Nevlunghavn da, så da prata jeg med bestefar Johannes etter skolen.

Noe sånt.

Men men.

Eller om det var noen uker etter, bestefar Johannes spurte meg ihvertfall om hvordan det gikk på skolen og hva jeg drev med på fritiden osv.

Noe sånt.

Men det denne 'tullinga' kan ha kommet fra, det var kanskje på grunn av det, at jeg hadde bodd noen år, på Halsen, like vel Larvik.

Jeg bodde der fra 1976 til 1978 vel, i Mellomhagen, og fra 1973 til 1974, tror jeg, i Storgata, på Østre Halsen der.

Ikke langt unna resturant 'Hvalen', som vel er ganske kjent.

(Den er visst nedlagt nå, ser jeg).

Og da jeg gikk i første klasse, på Østre Halsen skole, så fikk jeg 'Halsen IF' gymbag, av et slag de hadde på 70-tallet.

Enda jeg ikke spilte for Halsen.

Og jeg var egentlig fra Berger, regnet jeg vel meg som.

Jeg likte meg ihvertfall bedre hos faren min og dem, enn hos mora mi og vår nye stefar, Arne Thomassen, så jeg får vel si at jeg var fra Berger.

Det gikk greit å ha Halsen-bag, da jeg bodde på Østre Halsen.

Men året etter, så flytta jeg jo til Larvik sentrum, siden mora mi flytta dit da.

Og da hadde jeg fortsatt 'Halsen'-bag.

Jeg spurte om jeg kunne få 'Fram'-bag.

Men det kunne jeg ikke.

Jeg måtte gå med Halsen-bag, i Larvik, i et år.

Så det var slemme foreldre, må man vel si.

Så det var kanskje derfor jeg ble tulla med av folka i klassen osv?

Det som skjedde, var at det ble slåsskamp, mellom to i parallellklassen min.

En som pleide å være bestekameraten min, som het Frode Kølner.

Og en fra Torstrand, i noen blokker der, med rødt hår, som bodde like ved Fram-banen da.

Og da skulle jeg hjelpe Frode da, for det var mest for morro skyld, virka det som.

Men de her folka, de var tjukkere og større enn meg, som var rimelig tynn, siden mora mi ikke var så god til å lage mat.

Så jeg fikk et par blåveiser, enda jeg satt oppå han i klassen til Frode.

For jeg ville ikke slå han, når jeg satt oppå han, men han slo meg i trynet, mens han lå på bakken.

Og så tok han gymbagen min, og kasta oppå huskestativet, på Torstrand skole der.

(Det her skjedde like utafor fengselet, som var vegg i vegg med skolen der, så noen ganger hadde vi snøballkrig, mot fengselet).

Men men.

Og han var så vill og gal, han med det røde håret.

Og han som liksom skulle være bestekameraten min, han Frode Kølner, han hjalp ikke da.

Og jeg var bare med for morro skyld, egentlig, trodde jeg, så jeg var ikke så sinna.

Mens han med det røde håret, han ble plutselig drit-sinna.

Så sånn var det.

Så det her var nok noe 'lurings' fra Frode og de, antagelig.

Mora mi synes ihvertfall det her var rart, husker jeg, at store og litt tjukke Frode, bare stod og så på, mens jeg måtte slåss for han.

Så sånn var det.

Men han fra like ved Fram-banen der, han var litt gæern, og jeg klarte ikke å klatre, i sånne høye huskestativ, laget av tømmerstokker.

Så jeg blåste i gymbagen.

Og på mandagen etter, (det her var vel en fredag), så var gymbagen borte.

Så da hadde jeg ikke noe Halsen-bag lenger.

Og det var vel ikke så mye jeg kunne gjøre med det.

Det var vel egentlig greit å ikke ha Halsen bag også, når man bodde i Larvik.

Men men.

Men om 'tullinga' mot meg, fra de andre klassen, kan ha vært på grunn av det at jeg var ny i klassen, og flytta dit fra Halsen da.

Hvem vet.

Slemme foreldre hadde jeg vel ihvertfall, for jeg husker at jeg ba om å få en ny bag, sånn at jeg slapp å gå med Halsen-bag, i Larvik, men det fikk jeg ikke.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Berger var nesten som et religiøst sted det, for meg, de årene jeg bodde i Larvik, fra jeg var tre år til jeg var ni år, under oppveksten.

Det var fordi, at på Berger, (og Sand da, hvor besteforeldrene mine bodde), det var det eneste stedet, som jeg fikk noe særlig fred og ro.

For mora mi og stefaren min, Arne Thomassen, de var så strenge og slemme, mot meg, så det var som en krig nesten, å bo der.

Så dette tæret på meg, daglig, og det var aldri noe hyggelig å bo sammen med mora mi og Arne Thomassen, i Larvik og på Halsen og i Brunlandnes, vil jeg si.

For det var alltid konflikter og hyling og skriking og slitsomt da.

Noe som tæret på en.

Det som holdt meg oppe, var at jeg var hos besteforeldrene mine på Sand da, i ferier osv.

Jeg ville egentlig ikke flytte fra Berger, da mora mi flytta defra.

Så jeg klagde, husker jeg, i bilen, da jeg var tre år.

Men mora mi hørte ikke på meg.

Men da lengta jeg tilbake til Berger da, etter at vi flytta til Larvik.

Ikke fordi det var så fælt i Larvik, men fordi mora mi og stefaren min, vel må sies å ha vært ganske slemme.

Så jeg likte aldri at vi flytta fra Bergeråsen da, og tilga vel aldri mora mi for det, at hu dro med meg og søstra mi, og flytta derfra, da vi var små.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

PS 2.

Det var også en annen episode, som skjedde, da jeg gikk på Torstrand skole, enten en stund før eller etter den slåsskamp-episoden.

Antagelig litt før vel.

Det var en morgen, som vi begynte til andre time kanskje, så hadde jeg ikke våkna helt.

Så stod det en gutt, fra en klasse over meg, eller fra parallellklassen.

Ved fengselet der, som jeg gikk forbi, (jeg gikk ned den bakken, forbi Herregården der, og fengselet og skolen var like ved Herregården da).

Og det var en slags hekk, av trær vel, som det var en port i, som var inngangen til skolegården da, fra sletta utenfor fengselet.

Og den morgenen, så stod det en gutt, og sperret den inngangen.

Så jeg kom meg ikke inn på skolegården.

Han stod og holdt med en arm i et tre på hver side av porten da, eller noe.

Siden det var bare en ganske smal port eller inngang i hekken, eller tre-rekken.

Så jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, for jeg var ganske trøtt og, og jeg tror han gikk i en klasse over meg.

Så jeg bare gikk hjem igjen.

Og da var mora mi der, og morfaren min, Johannes, han var også der.

Og da fikk mora mi, faren sin, Johannes, til å kjøre meg ned til skolen igjen, og kjefte på lærerne.

Så det ble jo fullt sirkus, nede på skolen da.

I friminuttet etter, så ville noen lærere eller inspektører, at jeg skulle bli med dem, og se om jeg fant han som sperra veien da.

Men jeg syntes det ble litt for mye sirkus.

For jeg kunne jo egentlig ha gått rundt, og inn en annen port.

Men jeg var så trøtt.

Så det var litt på grunn av at jeg ikke hadde våkna helt også, dette her.

Så jeg syntes det tok av litt vel mye.

For lærerne, de hørte tydligvis på morfaren min.

Han nevnte kanskje at han var i familie med den kjente skolereformator, Bernhof Ribsskog, som kanskje var tremenningen hans, eller fetteren hans, eller noe sånt.

Noe sånt.

Men da dukka han gutten opp igjen da, og trygla om at jeg ikke skulle si til lærerne at det var han.

Jeg svarte ikke noe, så han bare gikk bort.

Og jeg snakka ikke mer med lærerne om det her heller.

Men det er tydelig at dette ble det nok spurt om i alle klasserom da, eller noe, siden han gutten visste om det.

Så de lærerne hadde vel nesten et sånn 'terrorvelde' på den skolen, Torstrand skole.

Det var strengere der, enn på Østre Halsen, hvor jeg gikk i første klasse, husker jeg.

Det var liksom en morskere tone, fra frøken osv., på Torstrand.

Og det kjennetegnet nesten hele skolen, vil jeg si, at det var en ganske myndig og streng tone, fra lærerne.

Og det var mye strengere, enn på Berger skole, hvor jeg begynte midt i tredje klasse.

På Torstrand, så måtte vi gå ut i friminuttene, og det tror jeg ikke vi måtte på Berger.

Og vi måtte gå på to rekker, i gangen, når vi for eksempel gikk til videorommet, i tredje klasse, husker jeg.

Og jeg måtte gå bakerst.

For i første klasse, på Østre Halsen skole, og i andre klasse, så var jeg flinkest i klassen.

Men det skjedde noe i tredje klasse.

Da fikk vi ny lærererinne, og hu var så ekkel mot meg da, og ville ha det til at jeg var sånn ugangs-person, og ikke flink da.

Så det var også en grunn til at jeg ville flytte til Berger i tredje klasse, det var forbi at hu nye frøkna på Torstrand skole, i tredje klasse, var så ekkel mot meg.

Så sånn var det.

Jeg tror de fikk hu andre tilbake igjen.

For 17. mai, i fjerde klasse, da var jeg på besøk hos Frode Kølner og dem, som hadde gått i parallellklassen min.

Og da fikk jeg en ekstra fridag, på Berger.

Og da, så var jeg med Frode på skolen, i Larvik.

På Torstrand skole da.

Da hadde mora mi og søstra mi flytta til Stenseth Terrasse, så søstra mi gikk ikke der da.

Men jeg kunne nesten ikke være med i Frode og dem sin klasse, for det var parallellklassen min.

Så jeg var med klassen min, på en time da.

Nei, ikke en time, men en skoledag.

Og det ble jo bare tull og tøys da.

For Berger skole var ikke halvparten så streng, som Torstrand skole.

På Torstrand skole, så måtte vi vel stille opp i gangen osv., før vi gikk inn i klasserommet, etter friminuttet.

Og alle satt pent ved hver sin pult, på Torstrand.

Mens på Berger skole, så satt elevene i grupper på 1, 2, eller 3 elever da, hulter til bulter, i klasserommet.

Så det var veldig stor forskjell, på Berger skole og Torstrand skole, vil jeg si, enda begge skolene var kommunale skoler, i det samme fylket, Vestfold, på den samme tiden, (slutten av 70-tallet).

Så sånn var det.

Og den 16. mai, var det vel, som jeg var i Larvik, og var på Torstrand skole, i 1981, må vel det ha vært, i fjerde klasse.

Da mener jeg at hu frøkna fra andre klasse, var tilbake.

Hvis jeg ikke husker helt feil.

Så i andre klasse, på Torstrand skole, da var jeg best i klassen, husker jeg.

Mens i tredje klasse, da var jeg en sånn ugangs-person, skjønte jeg på frøken, som helt klart viste at hun ikke likte meg da.

Jeg lurer på om det kan ha hatt med, at søstra mi, hu begynte jo i første klasse, på Torstrand skole, da jeg gikk i tredje klasse.

Hu skulle jo egentlig ha begynt der et år før, men ble sendt hjem igjen.

Så hu begynte i første klasse to år på rad da.

Så sånn var det.

Men da fulgte jeg litt med på søstra mi, og leika litt med henne og venninnene hennes, noen ganger i friminuttene, på begynnelsen av 3. klasse.

Og da var det en gang vi lekte sisten.

Så var det en gutt som var med å lekte.

Han stod midt i mellom oss som lekte sisten.

Men han lot seinere som om at han ikke hadde vært med å leke da.

Det var jeg og søstra mi, og noen venninner av søstra mi.

Så ga jeg sisten til han gutten, etter å ha fått sisten, av ei venninne av søstra mi da.

Og da datt han gutten ned, og brillene gikk i stykker da.

Og da hadde jeg plutselig gjort noe galt da, for da begynte de venninnene til søstra mi, å skrike og kjefte på meg.

Men han gutten stod jo midt blant oss som lekte sisten.

Så her var det noe galt, mener jeg.

Han må jo ha visst at vi lekte sisten.

Hvis han ikke var med å leke, så burde han jo ha flytta seg da.

Men jeg fikk skylda for det her da, og mora hans dukka opp på skolen, dagen etter, eller noe, og kjefta da.

Så om søstra mi kan ha vært smart nok, i første klasse, (hu skulle jo egentlig ha gått i andre), til å planlegge det her da?

Jeg ble ihvertfall sett på som en ugangsperson, av den frøkna i klassen vår, kanskje pga. den her episoden da.

Så det var ikke noe hyggelig, å gå på skolen der, i tredje klasse, for jeg fikk aldri noe ros, og måtte gå bakerst, når vi gikk til videorommet osv., (den ene gangen da), for jeg var liksom sånn ugangsperson da, plutselig, etter å ha vært best i klassen, i første og andre klasse.

Enda jeg var jo egentlig den samme personen, vil jeg si.

Så det her var litt rart da.

Så det var også en grunn, til at jeg ikke hadde noe imot å flytte til faren min, på Berger, da mora mi ville det, i tredje klasse, fordi hu nye frøkna, hadde sett seg ut meg da, som å være noe slags ugangsperson da, tydeligvis.

Så da lå alle bøkene igjen etter meg, i hylla der osv.

For jeg var ikke sikker på, om mora mi tulla, eller ikke.

For man kunne ikke alltid stole på henne.

Så jeg hadde ikke tatt med alle tingene mine, som lå i hylla, i klasserommet, på Torstrand skole da.

Og det var fordi jeg ikke var sikker på om mora mi tulla, når hun sa at jeg skulle flytte til faren min.

Og fordi jeg ville tulle litt tilbake med hu frøkna da, sånn at hu skulle skjønne det, at jeg ikke likte den måten hu hadde behandla meg på.

Så derfor lot jeg bare tingene mine ligge i hylla der, i klasserommet, på Torstrand skole.

Jeg tok de ikke med meg til Berger da.

Fordi jeg likte meg ikke der, på Torstrand skole, i tredje klasse, med hu nye frøkna da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

PS 3.

Så da jeg bodde i Larvik, hos mora mi, så var jeg nok litt nærmere morfaren min, Johannes Ribsskog, enn jeg var stefaren min, Arne Thormod Thomassen.

Morfaren min, han kunne være artig, og fortelle eventyr, (som han hadde skrevet selv), om 'Mannen i skogen', osv., og han lærte meg og søstra mi å spille sjakk og kinasjakk, og sånne ting.

Og han kunne også leke sisten, i hagen til han og mormoren min, i Nevlunghavn.

Dette var vel i 1975 kanskje, at han pleide å leike sisten med meg, i hagen i Nevlunghavn, og når vi gikk tur i Nevlunhavn.

Så da var vel bestefar Johannes, i 60-årene, og alikevel så var han sprek, og flink til å leke sisten.

Mens stefaren min, Arne Thormod Thomassen, han lekte aldri med meg og søstra mi, på den måten.

Han spilte aldri fotball, eller noe.

Han var alltid myndig, og streng da, men kunne til nød ta oss med på sykkeltur, eller båttur, eller til travbanen da, som han pleide å dra med meg på, i helgene.

For mora mi ville at han skulle ta med meg til travbanen da.

(Det var Klosterskogen, Jarlsberg, Drammen og Bjerke).

Av uklare grunner, for meg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

PS 4.

Denne sangen minner meg om Torstrand skole:

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter