Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 15. oktober 2009

Her er en oppdatering fra Origo-siden Vesterålsliv, hvor vi diskuterer hvordan det var da Ribsskog-familien bodde i Stokmarknes

























Rediger



Du kan redigere dette innlegget som du har
skrevet.



'Hav og fjell farvel', kåseri fra NRK radio, fra 1965, om Hadsel og
Vesterålen, fra min morfar Johannes Ribsskog, (tidligere rådmann i Hadsel).





Min morfar Johannes Ribsskog, bodde med kone (Ingeborg), og tre barn, Karen
(min mor), Ellen og Martin, i/ved Stokmarknes, på 50 og 60-tallet.


De flyttet nedover til Østlandet, rundt 1965, (siden min morfar var fra
Rælingen), og det gikk ikke så bra med de, så jeg lurer på om noen vet hvordan
det var, da Ribsskog-familien bodde i Hadsel, på 50 og 60-tallet?


Og det gikk ikke så bra med barna, mora mi, Karen Ribsskog, havna på
institusjon, for folk med psykiske problemer, og døde i 1999. Tante Ellen, hu
havna med en gang på narko-kjøret i Oslo, som hippie, og morfaren min måtte gå å
leite etter henne, hele tida, og onkel Martin, han er en ustelt hippie, som bare
liker seg i skauen og sånn.


Så jeg lurer på om noen husker noe, fra da Ribsskog-familien bodde i/ved
Stokmarknes?


Mora mi skal visst ikke ha hatt noe venner, har hu danske mormora mi sagt,
som jeg ikke gikk så bra overens med.


Her er linken til kåseriet fra min morfar, hvis noen er interessert:


Johannes
Ribsskog – ‘Hav og fjell farvel’.


Johannes
Ribsskog – ‘Hav og fjell farvel’.



Vist 69 ganger. Følges av 2 personer.




Kommentarer




Exclamation_desat_24





Hei! Jo jeg husker familien Ribsskog godt. Jeg var borte fra Stokmarknes fra
1957 til 1967, men jeg var jo heime på ferie så jeg husker godt hans
Nordlandsbåt med rød og hvite striper i seilet. Også husker jeg at fru Ribsskog
“gikk seg vild” på fjellet, men da de fant henne satt hun på trappa på
Ørnheihytta, så det gikk nå bra, det var tåke og dårlig sikt.
Ribsskog var
vel også den første rådmannen i Hadsel kommune.
Hans kåseri var meget
interesant å høre på. Vedlegger et bilde fra Stokmarknes okt.2009.
Mvh. Ivar
Mikalsen.





Exclamation_desat_24



Hei,


det var veldig hyggelig å få respons både her og på Origo-mail!


Min mormor, Ingeborg Ribsskog, var jo fra Danmark, og jeg ble tidlig uvenn
med henne, da jeg gikk i første klasse, så lærte jeg at Danmark ikke var snille
mot Norge, under dansketida, og da jeg sa det til hu, så klikka hu litt da, og
vi var uvenner etter det, for det meste.


Hu sa jo også at familien hennes var fra den danske adelsfamilien Gjedde, og
morfaren hennes het Anders Gjedde Nyholm, og han var øverstkommanderende general
i Danmark, under mellomkrigstiden.


Men jeg så på nettet, at den adelsslekten, Gjedde, var utdødd, så de er fra
en annen Gjedde-familie.


Så det er vel litt alvorlig at en sånn familie, med viktige generaler, lyver
om familiebakgrunnen?


Jeg har ihvertfall blitt tullet med hele livet. Jeg mistenker at Ingeborg var
i Malteserordenen, eller en annen orden, og jeg har måttet rømme til England nå,
jeg mistenker også søstra mi litt, for urent trav, Pia Ribsskog.


Min far, og Ingeborg, sa at Johannes var kommunist.


Men for meg så virker han som en vanlig nordmann.


Gikk han for å være kommunist i Hadsel, eller?


Faren min sa på 70-tallet, da jeg og søstra mi var unger, at mora vår, (Karen
Ribsskog), var sinnsyk.


Gikk hu for å være sinnsyk der opp eller?


Ingeborg og søstra mi sa at mora mi ikke hadde noen venner i Nord-Norge, men
at Ellen var populær.


Gikk de for å være sørfra, da de bodde der, eller gikk de for å være
Stokmarkinger?


Var tanta mi Ellen sånn at hu spådde i hånda og likte orientalske ting,
nesten som ei spåkone, da hu bodde der, eller var det her noe hu begynte med da
hu gikk på forsøksgym i Oslo?


Jeg har ikke så mange å spørre i familien, så jeg prøver her, og jeg sier
igjen på forhånd tusen takk for svar, og igjen takk for bra respons!


Mvh.


Erik Ribsskog


PS.


Morfaren min, Johannes Ribsskog, var også i Larviksavisene, når han var
pensjonist. Her er noe jeg huska fra 70-tallet, da jeg bodde i Larvik, og
morfaren min bodde i Nevlunghavn, like ved Larvik, og som Larvik bibliotek
klarte å finne i mikrofilm-arkivet sitt og sendte på e-post til meg i
England:


http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/10/larvik-bibliotek-er-flinke-og-greie.html




Du kan redigere
eller slette kommentaren din i en halvtime til.


Exclamation_desat_24



Jeg kom på en ting til.


Øya på bildet. Ingeborg sa at Johannes fikk bygd ei bro, men den var ikke så
vellykka, for det var ikek så mange som ville bo på øya, men var det øya på
bildet der, at dem bygde bro til, og stemmer det at det var Johannes som fikk
bygd broa, og at det ikke var vellykka?


Var det fordel å få broa over sundet der, (seinere, fra øya og over resten av
sundet), eller hadde det vært bedre å fått broa lenger unna, for å slippe all
biltrafikken gjennom Stokmarknes.


Mora mi fortalte noen ganger om Stokmarknes, og da sa hu at det bare var en
gate der :), men det stemmer vel ikke. Jeg sa det samme om Fredrikshavn i
Danmark, at det bare var en gate, men det er jo fler gater.


Men mora mi tulla ofte, ellers så var hu hysterisk, hu sa at hu skjønte
nyhetene på samisk, men det var vel bare tull, eller er det sånn folk får inn
samisk der oppe, eller bare tulla mora mi?


Ellen har kjøpt ei hytte, eller gård, i Finnmark, men jeg husker at Martin sa
i 2005, at hu skulle ha kjøpt i Nordland, istedet, men Martin gikk konkurs med
Fiskedam, i Spydeberg, i Østfold, på begynnelsen av 90-tallet vel, så han har
nok ikke råd til å kjøpe eiendom i Nord-Norge.


Men men.


Bare noe jeg kom på.


Mvh.


Erik Ribsskog











http://blv.origo.no/-/bulletin/show/454405_hav-og-fjell-farvel-kaaseri-fra-nrk-radio-fra-1965-om-h

PS.

Her er Ørnheihytta, hvor bestemor Ingeborg, (som døde tidligere i år), satt på trappa, da hu gikk seg vill på fjellet i Hadsel, på 50 eller 60-tallet. (Så fant noen henne der da, så kan man kanskje diskutere om det var en bra ting, eller om det var en dårlig ting, selv om det nok kanskje er litt vel slemt. Men men):

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter