Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 16. oktober 2009

Jeg sendte en ny e-post til Vinmonopolet, som har satt en av sine fremste rasjoneringskortarkivarer på saken




Google Mail - Rasjonering av juledram under krigen










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Rasjonering av juledram under krigen











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Fri, Oct 16, 2009 at 12:02 PM




To:
"Kundesenter, Vinmonopolet" <kundesenter@vinmonopolet.no>






Ok,

husk at hu het Ågot Mogan da.

For hu het vel ikke Mogan Olsen da, for dette her med fabrikkeier Jebsen, det var vel før hu traff farfaren min tror jeg, siden hu gikk til 'n Ola med flaska, og ikke til farfaren min.


Mvh.

Erik Ribsskog


2009/10/16 Kundesenter, Vinmonopolet <kundesenter@vinmonopolet.no>




Hei!



Morsom historie :o)



Har videresendt henvendelsen til arkivaren vår som skulle se på
saken. Du får svar hvis han klarer å finne ut av det.



Ha en god helg!




Med hilsen


Elsbeth


Vinmonopolets kundesenter



Besøksadresse: Akersgata 51, 0180 Oslo


Postadresse: Postboks 6953, St. Olavs plass, 0130
Oslo


Telefon: 04560


www.vinmonopolet.no






Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 16. oktober 2009 10:07

Til: Kundesenter, Vinmonopolet

Emne: Rasjonering av juledram under krigen




Hei,






farmora mi, Ågot Mogan Olsen, hu fortalte meg på 80-tallet,
en historie fra krigen.






Hu jobba som tjenestepike, på Berger gård, for fabrikkeier Jebsen, som hadde de
berømte Berger-fabrikkene, hvor det ble produsert tepper og tekstil da.







Farmora mi fortalte, at like før jul, var det vel, et
krigsår, så hadde fabrikkeier Jebsen, bestilt en flaske juledram, i farmora mi
sitt navn, og brukt hennes rasjoneringskort, da.







Og farmora mi, hu var fra Rollag i Numedal, og hu stemte
KRF, så hu drakk aldri.






Men hu ble så sinna, når de andre folka på postkontoret på Berger osv.,
fortalte hu det her da, at fabrikkeieren hadde brukt hennes rasjoneringskort,
for å bestille juledram, uten å spørre henne.






Så farmora mi fortalte at hu tok med juledramflaska, til en som het Ola, som
jeg tror var i familien hennes, siden de var mange søsken, fra gården Mogan da,
i Rollag, og flere av de flytta til Berger, hvor de sikkert jobba på fabrikken
først da, før søstrene hennes Margit og Anne for eksempel, begynte med egen
systue da, på Sand, nabobygda, eller en annen del av bygda.






Så sånn var det.






Men jeg lurte på hva som skjedde med 'juledram'-arkivet, hadde jeg nær sagt,
etter krigen.






Var det amerikanerne som fikk tak i det arkivet, hvor det stod hvem som
bestilte juledram og annen dram, under krigen?







For jeg lurte litt på hvilket år det var, som farmora mi bestilte
juledram.







For jeg vet jo at NRK-arkivet, blant annet, har blitt
digitalisert og gjort søkbart, på EDB.






Så jeg lurte på om 'juledram'-arkivet også har blitt gjort søkbart, eller må
jeg ringe Vinmonopolet i Drammen da?






Mvh.






Erik Ribsskog













Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter