Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 14. oktober 2009

Larvik bibliotek det var et sted jeg og søstra mi pleide å gå for å spille sjakk eller lese Asterix, da vi bodde i Larvik, selv om de har flytta nå




Google Mail - Forside av Nybrott fra 1978 eller 1979










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Forside av Nybrott fra 1978 eller 1979











Larvik bibliotek
<bruker4@larvik.folkebibl.no>



Wed, Oct 14, 2009 at 2:10 PM




To:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


Cc:
britt@larbib.no






 Hei!

 Dette er oppdrag vi vanligvis ikke tar. Jobben er nok mer tidkrevende enn

 du kanskje tror, særlig når vi ikke vet datoen mer nøyaktig. Men vi skal

 se hva vi kan gjøre, bare vær forberedt på at det kan ta noe tid.



 mvh Larvik bibliotek

     Britt-Karin Johansen





> Hei,

> jeg ringte nå nettopp, og spurte om dere hadde Nybrott, den gamle

> Larvikavisa, arkivert.

>

> Og det hadde dere i mikrofilm, fikk jeg til svar om.

>

> For jeg gikk på Torstrand skole, i Larvik, fra høsten 1978 til høsten

> 1979,

> og en dag før jeg gikk til skolen, så hadde mora mi abonnert på Nybrott,

> og

> den lå på trappa vår, i Jegersborggate, mener jeg, eller like innafor

> døra,

> og da var det bilde av morfaren min, og to døde svaner, i Nevlunghavn, på

> omtrent hele forsida.

>

> Så jeg lurte jeg på om det er mye arbeid, å bare kikke over forsidene, fra

> 1978 og 1979, for det er lett å finne, et stort bilde, av morfaren min og

> to

> døde svaner.

>

> Om dere kunne se om dere fant det, for jeg er i England, og er

> arbeidsledig,

> og blir tullet med av noe kommunist-mafia, tror jeg, og at de svanene

> skulle

> liksom være meg og søstra mi da, for kona til Johannes, Ingeborg, hu var

> dansk, og i noe Malteserorden, eller noe, fant jeg ut.

>

> Hu fortalte meg og søstra mi, et år eller to før det her, om 'den grimme

> ælling' da, den stygge andungen.

>

> Og om de døde svanene, var noe kommunist-mafia greier, for å symbolisere

> meg

> og søstra mi?

>

> Så jeg prøver å få tak i den avisa da.

>

> Men bestekameraten min, fra da jeg bodde i Larvik, Frode Kølner, han er nå

> kjent businessmann vel og har regnskapsfirma osv., så han har ikke svart

> på

> e-post engang, så han tror jeg ikke at jeg får til å sjekke det her.

>

> Så jeg lurte på om dere kunne det, en dag, hvis det var stille, for

> eksempel, for det kan være litt viktig det her da.

>

> For mormora mi, fra Nevlunghavn, som døde tidligere i år, Ingeborg

> Ribsskog,

> hun sa jo alltid til meg, at hennes danske familie, Gjedde-familien, var

> fra

> dansk adel.

>

> Men det har jeg sjekka opp, (hun mente det var fra Ove Gjedde osv.), men

> det

> har jeg sjekka opp, og den slekten er utdødd.

>

> Så min mormor har løyet om sin familie, at de var adelige, (for hun er fra

> en annen Gjedde-familie da, som først het Gedde, og som delvis er fra

> Litauen osv).

>

> Så det er mye tull som har foregått da.

>

> Så jeg bare lurte på, hvis dere har tid, om dere kan se gjennom de

> førstesidene bare, fra 1978 og 1979, på Nybrott, for jeg er nå

> arbeidsledig

> i England, og kommer meg ikke til Norge, uansett hvor mye jeg måtte ønske

> det.

>

> Hvis det er en dag det er stille da, tenkte jeg.

>

> På forhånd takk for hjelp, i såfall.

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>





Husk våre nye tjenester:

Du kan få påminnelse fra oss på e-post eller sms to dager før forfall.

Nå kan du også få hentemeldinger ved reservering pr sms.

Slå det på selv i MappaMi eller spør oss.



Har du spørsmål om disse tjenestene eller noe annet? Send LBIB + melding

til 1980.



mvh.

Larvik bibliotek

tlf: 33171050

larbib@larvik.folkebibl.no

www.larbib.no

Nansetgata 29

Postboks 2001 Stubberød

3255 LARVIK











PS.

Det var den første sommeren vi bodde i Larvik, som vi pleide å gå på biblioteket, husker jeg.

Sommeren 1978.

Og sjakk det hadde morfaren vår i Nevlunghavn, Johannes Ribsskog, lært oss.

For vi var vel bare en uke på sommerferie, i Danmark, på telttur, til København, hvor vi kjørte gjennom Sverige.

Så det var mange uker i sommerferien som vi sykla rundt i Larvik da, hvor vi hadde bodd, siden april kanskje, det samme året.

Så det var spennende, husker jeg, å flytte til Larvik sentrum, som syvåring.

Selv om jeg var litt kjent i Larvik fra før og, for vi pleide å bo i distriktet, og hadde ofte vært med mora vår på cafe, og handlerunde, i Larvik, fra vi var tre-fire år.

Så sånn var det.

En gang jeg og søstra mi var på biblioteket, som da lå ved siden av Munken Kino, ikke langt fra Larvik jernbanestasjon.

Da var det noen gutter, som jeg ikke visste hvem var, som blåste noe pulver.

Nysepulver, er det noe som heter det?

Ja, de blåste det rett i ansiktet mitt, så jeg begynte å blø neseblod.

Det var kanskje da jeg fikk problemer med det.

Så ei av de som jobba på biblioteket, måtte ta meg med inn på doen der, husker jeg, sånn at jeg fikk tørka vekk noe blod osv.

Mens søstra mi så på da.

Så hva det var, det vet jeg ikke, men det kan ha vært noe 'mafian', i forbindelse med søstra mi og mora mi og mormora mi da, eventuelt.

Eller om det var gjennom stefaren min, (og vel også søstra mi da), Arne Thormod Thomassen, som antagelig er i noe russisk mafia(?)

Hm.

Ja, hvem vet, noe var det nok ihvertfall, for jeg skjønner ikke hva de gutta gjorde der, og hvorfor de skulle blåse nysepulver, (ganske mye), rett i trynet på meg, da jeg gikk ut døra der.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter