Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 23. november 2009

Det her er Tagtvedt-gjengen, fra en bydel i Larvik, hvor søstra mi, Pia, bodde uten far, da hu var 11-12 år. Er det noe link mellom de og søstra mi?



PS.

Her er mer om dette:





Livredde «Tagtvedt-gjengen»


Flere ungdommer i Larvik er livredde for den såkalte «Tagtvedt-gjengen». Ungdommene forteller at gjengen er brutalt voldelig, og at den sprer redsel i ungdomsmiljøet.


Av ØP arkiv


Publisert 02.04.2005 - 03:00 Oppdatert 22.02.2008 - 17:10


Foto Dag G. Nordsveen






I den norske filmen UNO spiller Axel Hennie en ung mann som kommer i klammeri med en gjeng. Det ender med at Hennies rollefigur blir drept på åpen gate, fordi gjengen sparker ham i hjel.


– Sånn er det i Larvik. De omringer deg, og du må forberede deg på det verste, forteller to 17-åringer som til daglig er elever ved Thor Heyerdahl videregående skole.


– De sparker og slår helt til folk nesten får hjerneskader. Det er et under at det går bra. Jeg har sett dem i aksjon flere ganger, og man kødder ikke med dem. Kødder du med en, så kødder du med alle, sier «Ole».


Med alle mener han den såkalte «Tagtvedt-gjengen», ungdommer i alderen 14-20 år, som bor i sentrumsbydelene. Ungdommene forteller at de er så redde for gjengen, at de ikke engang tør å se på dem.


– Du må faktisk passe deg for hvem du kikker på. Bagateller blir oppfattet som provokasjon, og det ender fort med bråk, sier kameraten «Kjetil».


Flere av guttenes kamerater har blitt slått av gjengen, og mange går en annen vei når de møter dem.


– Bare vent, pass ryggen din! Sånt sier de. Det verste er å bli trua. Du vet at det er noe i det, og du går ikke alene. Kommer gjengen etter deg mens du er alene, så tar de deg, sier «Ole».


– Dette er altså ikke tomme trusler?


– Overhodet ikke. Hvis du har gjort noe som de oppfatter som feil eller truende, så er det bare å flytte fra Larvik med en gang.


– Hvor langt går disse ungdommene?


– Du blir i hvert fall grisebanka. De tramper på hodet til folk som ligger nede. Det er helt vilt i Larvik nå, forteller ungdommene.


Av redsel for represalier, tør de to ikke å stå fram i avisa.


– Hvis de finner ut hvem vi er, kan vi få et problem, sier «Kjetil» skremt.


Etter at gjengen i går ble omtalt i ØP, opplever ungdommene at «Tagtvedt-gjengen» føler seg som kjendiser.


– De går rundt og gliser, og føler seg tøffe. Nå har de fått respekt. Dette er farlig, fordi mange yngre vil henge med dem, sier «Ole».


Nå ber de to om at politiet tar ansvar, og at de oppløser den negative utviklingen.


– Politiet burde slått hardere ned, men politiet er selv redde. Jeg har sett noen av dem bli slått av disse ungdommene. Da snudde politiet ryggen til. De tør ikke gjøre noe. Hva skal politiet gjøre med 20 mot to? Når de selv har fri, kan gjengen komme. Jeg forstår dem på en måte.



– Politiet bør gi dem en lærepenge, noe som er avskrekkende. De kan ikke akseptere at folk skaper redsel, mener «Kjetil».


– Hva sier foreldrene deres om dette?


– Foreldre forstår ingenting. De tror ikke det er så ille. Noen ganger har jeg lyst å ta med kamera og mikrofon for å vise hvor ille det faktisk er. Jeg går aldri til byen på kveldstid alene, fordi jeg ikke vet hvem jeg møter.











http://www.op.no/nyheter/article1524673.ece?service=print

PS 2.

Jeg flytta jo til Berger, en tre-fire år, før søstra mi flytta dit, fra mora mi.

Så da jeg bodde i Larvik, så bodde vi i Jegersborggate, helt i sentrum av byen.

Men så solgte de huset der, av en eller annen grunn, og mora mi fikk noen penger av foreldrene sine, (så jeg i testamentet til mormora mi, nå for noen få dager siden), og kjøpte en lelighet, eller om det var et hus, på Tagvedt, nord i Larvik sentrum, like ved der det ganske nye senteret er Nordbyen, som vel ligger på Nanset, som det vel heter der. Nanset Marked pleide vel å ligge der før, på 70 og 80-tallet, mener jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Og jeg var ikke så ofte på Tagtvedt, for jeg og mora mi gikk ikke så bra sammen, på den tida.

(For mora mi stjal noen penger, en påske, som jeg hadde fått av faren min, 500 kr., når vi var i butikken).

Så sånn var det.

Og de gangene jeg var der, så gikk jeg mest ned til sentrum, til rundt der jeg hadde bodd selv, da jeg bodde i Larvik, noen år, på 70-tallet.

Så det kan godt være at søstra mi var i noe muslimsk gjeng der, for alt hva jeg vet.

Mora mi hadde visst ikke helt kontrollen.

Og trodde at søstra mi hadde 'falt i Lågen', da hu dro til faren min.

Og jeg husker søstra mi sånn, da hu flytta til faren min, at hu var veldig morsk og myndig, ulik sånn jeg huska henne selv, fra da vi begge bodde hos mora vår.

Eller, jeg og søstra mi, var ganske nærme, da vi var sånn 4-5 år osv.

Men etter det, så fikk vi egne venner og sånn, og gikk dårligere sammen, egentlig.

Men da søstra mi flytta til Berger, så ville hu ikke engang bo hos meg, i Leirfaret, hvor jeg bodde aleine.

Neida, hu ville bo nede hos Haldis.

Så hu var litt sånn morsk og kald og myndig, synes jeg, enda hu bare var 12 år, eller noe, da hu flytta til Berger.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Her kan man se at mora mi fikk forskudd på arv, (noen penger foreldrene hennes fikk fra en kjent familie, som het Adeler vel, i arv), og de pengene gikk til et 'Labo'-hus, (hva nå det egentlig er), i Hestehavna.

Hestehavna, det ligger på Tagtvedt.

Og i 1983, det var vel det året, som søstra mi flytta fra Larvik til Berger.

Så det er mulig at søstra mi ikke bodde på Tagtvedt mer enn et års tid, før hu flytta til Berger.

De bodde også på Stenseth Terrasse, og i Jegersborggate igjen, etter at jeg flytta til Berger.

Arne Thormod, flytta til Drammen eller Oslo.

Så det var mora mi, og søstra mi, Pia, og broren min, Axel, som bodde på Tagtvedt.

Jeg tror ikke at Arne Thormod Thomassen bodde noe på Tagtvedt.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Så vi får se hva som skjer.

PS 4.

Her er mer om dette:

img139 paint

PS 5.

Han var visst baron, han Hr. Adeler, som mora mi fikk pengene i arv fra, som forskudd på arv, fra foreldrene sine.

Han Holger Adeler, var gift med en Magna Adeler født Nyholm, som er i min mormors slekt.

Og min mormor slekt, var jo adelige etter Gjedde-familien, på morssiden, fortalte min mormor, flere ganger, (selv om jeg ikke har klart å få bekreftet dette, i ettertid).

Det var kanskje hennes tante, eller noe.

Min mormors mor, het jo Nyholm, til etternavn.

Så sånn var det.

Ikke dårlig.

PS 6.

Her er mer om dette:

adeler

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Adeler/Adeler.htm

PS 7.

Selv om hun Magna Nyholm, _ikke_ står som Gjedde-adel, på Roskildehistorie.dk-siden der.

For da skulle hun hatt en Gjedde-fisk, i form av et våpenskjold, ved siden av seg der.

Og det kan jeg ikke se at hun har.

Så sånn er nok det, at de _ikke_ var adelige da.

Som jeg har fått beskjed om fra Rigsarkivet i Danmark og forresten, av en Hr. Bartholdy der.

Så sånn er nok det.

Så vi får se om det er mulig å finne ut mer om dette.

Vi får se.

PS 8.

Her er mer om dette:

tagtvedt

http://maps.google.no/maps?f=s&utm_campaign=no&utm_source=no-ha-emea-no-google-gm&utm_medium=ha&utm_term=google%20maps

PS 9.

Her er mer om dette, (tegneserie fra Larvik og Tagtvedt, fra 1984 ca.):












































http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/04/tegneserie-fra-larvik-fra-ca-1984-85-in.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter