Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 20. november 2009

Hvorfor jeg er norsk og søstra mi er 'dansk', (hvis hun er det da)

Det er fordi at jeg er et år og fem måneder eldre, enn søstra mi.

Så jeg begynte i første klasse, i skoleåret 1977/78, da vi bodde i Mellomhagen, i daværende Tjølling kommune.

Så jeg gikk på Østre Halsen skole.

Og hadde en lærerinne, som var norsk, (altså hadde norske verdier da, vil jeg si).

Vi satt ved hver vår pult, men stemningen og disiplinen var avslappet og vennlig, vil jeg si, fra lærerene.

Og jeg lærte vel også norske verdier, vel.

Som at Danmark ikke var så greie mot Norge, under dansketida.

Og om menneskeverd, at ethvert menneske var verdt mer enn alt av gull og verdisaker da, på jorden.

Og frøken ble ikke sur på meg, selv om jeg var treig med å lære å svømme.

Jeg var ikke så glad i klor osv., så jeg lærte ikke å svømme før vi dro til en strand, og da var vi i saltvann, så da klarte jeg det.

Av en eller annen grunn.

Så sånn var det.

Så de verdiene som jeg lærte, i første klasse, de sitter vel igjen ennå.

Og jeg fulgte også med i timene, og var en av de som ble først ferdig med oppgavene osv., sånn som jeg husker det.

Så sånn var det.

Mens på Torstrand skole, hvor søstra mi begynte i første klasse, to år seinere, og jeg selv begynte i andre klasse, skoleåret 1978/79, der var det mer nesten kadaverdisiplin, vil jeg si.

Og sure lærere.

Som i Danmark, mistenker jeg.

Torstrand skole lå like ved Herregården i Larvik og fengselet i Larvik, og Larvik var jo stedet hvor danskekongens representant i Norge, bodde.

Og i fjellet ovenfor Herregården, så er det blitt gravert i fjellet, tekster, for hvert kongebesøk, i Larvik, siden slutten av middelalderen vel.

Så norske og danske konger, de blir behandlet likt, i Larvik.

Så Larvik er nok nesten dansk.

Mens, i Tjølling, så fantes den første store vikingebyen, Kaupang vel, i Norge.

Så Tjølling er nok norsk tror jeg.

Ihvertfall tror jeg at Tjølling var norsk, fram til slutten av 70-tallet da, når kanskje albanerne tok over, eller hvem det kan ha vært.

Siden de driver med stykkmord av norske der, osv., i de siste åra.

Og broren min kan få en hel 'bøling' av folka derfra, til å møte opp og sitte ved et bord, på Studenten, i Karl Johan, i Oslo.

Men men.

Mer da.

Jo, og på Berger, der satt alle hulter til bulter.

Så Berger hadde nok ikke hverken norsk eller dansk system, på barneskolen.

Jeg vet ikke hvordan system Berger hadde, men det var kanskje svensk, russisk eller pakistansk?

Ikke vet jeg, men jeg bytta skole, i oktober, i skoleåret 1979/80, fra Torstrand skole, i Larvik, hvor alle satt ved hver sin pult, og vi hadde oppstilling i gangen.

Til Berger skole, hvor alle satt hulter til bulter, og jeg tror ikke at noen hadde hørt om oppstilling der.

Så her gikk jeg på tre forskjellige barneskoler, på drøye et år, fra våren 1978, da jeg gikk på Østre Halsen skole, til skoleåret 1978/79, da jeg gikk på Torstrand skole, i Larvik, til høsten 1979, da jeg begynte på Berger skole, i Svelvik, i begynnelsen av oktober 1979 vel.

Så fra juni 1978 til oktober 1979, så gikk jeg på tre forskjellige barneskoler, i Tjølling, Larvik og Svelvik kommuner, (som riktignok alle lå i Vestfold, men likevel).

Så jeg var nok ikke som en nerd, for jeg var jo vant til å begynne på en ny skole, hvert år, for å si det sånn.

Men likevel, så ble jeg vel kjent med folk, på hvert sted.

Kanskje mest på Berger egentlig, siden i Larvik, så ble jeg kjent med folk i parallellklassen, og da jeg bodde på Østre Halsen, så var jeg nok litt sjenert, siden jeg hadde bodd et drøyt år, på en hytte, ute i skogen, i Brunlandnes, hvor det ikke var så mange andre barn, enn meg og søstra mi.

Men på Berger, så ble jeg kjent med så godt som alle i klassen, selv om jeg ikke kom like godt overens med alle, det er sant.

Så den sjenertheten, som jeg la til meg, da vi bodde ute i skogen, i Brunlandnes, den hadde jeg nok lagt av meg, etter å ha begynt på tre barneskoler, på tre år, og etter å ha gått i to barnehager, i Larvik og Tjølling, før det igjen.

Og før vi bodde i Brunlandnes, så bodde jeg jo i Østre Halsen, i Storgata, hvor både jeg og søstra mi, ble kjent med nesten alle de andre ungene, og vi var ute og lekte hele tida, og der var det vel mindre mobbing og klikker, vil jeg si, enn det var i Mellomhagen, som også i Tjølling.

Noe sånt.

Men men.

Bare noe jeg kom på.

Det var forresten nesten som at jeg gikk på skole i tre forskjellige land, synes jeg.

På Østre Halsen skole, så startet vi med svømming, i første klasse.

På Torstrand skole, så startet vi med svømming, i andre klasse.

Og på Berger skole, så startet vi med svømming, i tredje klasse.

Mora mi dreiv og maste på meg, om at jeg måtte vise henne, at jeg kunne svømme, på Tollerodden, i Larvik.

Men jeg gadd ikke, jeg syntes at hun burde ha stolt på meg, når jeg sa at jeg kunne svømme.

Men det gjorde hun kanskje ikke?

Var det derfor jeg måtte bytte skole, pga. noe Malteserorden-'mobbings', fordi de sa at jeg ikke kunne svømme, og da måtte begynne i klasse med noen som startet med svømming det året?

Hva vet jeg, noe rart var det vel kanskje.

Hvem vet.

Vi får se.

Men jeg er ihvertfall norsk da, med norske verdier, som jeg har fra Østre Halsen skole, i Tjølling, blant annet.

Mens søstra mi, Pia, hun begynte på Torstrand skole, som var nesten som å gå på skole i Danmark, tror jeg.

Og på Berger skole, der hadde vi ikke løkkeskrift, så det var forenklet løkkeskrift der, så jeg måtte legge om m-ene, husker jeg, for eksempel, og vel også l-ene.

Så Berger skole, var en moderne skole.

Jeg kan vise det:

løkkeskrift

Var dette i to forskjellige land?

Eller var dette Torstrand skole, sør i Vestfold fylke, og Berger skole, nord i Vestfold fylke?

Vi kan se at Berger var moderne, altså da kanskje kommunister?

Mens Torstrand skole, var gammeldagse, kanskje som danske?

Ikke vet jeg, men noe rart var det ihvertfall.

Forstå det den som kan.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om den nå sammenslåtte Tjølling kommune, (som Østre Halsen skole lå i), fra engelsk Wikipedia:

Tjølling is a former municipality in Vestfold county, Norway.

Tjølling was established as a municipality January 1, 1838 (see formannskapsdistrikt). It was merged with Larvik January 1, 1988.

Tjølling is the site of Scandinavia's oldest Viking settlement. Kaupang was a big trading centre for the Vikings. Just recently it was discovered that it was even more important than first thought. Archaeologists have been very busy there the last few years. Children growing up in the area very often find arrows, jewellery and other things from the Viking age.

Vestfold is also known as the sunny holiday coast line. People from other parts of the country spend their summer vacations there.


http://en.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B8lling

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter