Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

Saturday, 5 December 2009

Her kan man se at den adelsfamilien, som min mormor var fra, Gjedde, de ble også sett på som å være fine i Norge. Her fra en herregård i Trøndelag

Austrått_portal paint

http://no.wikipedia.org/wiki/Austr%C3%A5ttborgens_heraldikk

PS.

Her ser vi at Gädda/Gjedde/Gedde-slekten var fra Småland:

småland

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A4dda%C3%A4tten

PS 2.

Og Småland, det var en rekke små, uavhengige stater.

Så selv om Småland er svensk nå, så er ikke Småland den svenskeste delen av Sverige, vil jeg tro.

Dansker drar visst til Småland, og bor i røde hytter der, i sommerferien osv.

Så sånn er visst det.

Mer da.

Jo, og Gjedde-familien er altstå uradel, og ikke adel som er gitt av noen konge.

Så de var kanskje konger av et land i Småland, eller noe.

Hvem vet.

Mer da.

Jo, det står at den slekten er utdødd, men det er vel i Sverige.

Den lever videre etter Ove Gjedde, i Danmark og Norge, må man vel si at er dokumentert.

(Siden danskekongen ga min tipp-tippoldefar, (var han vel), Lauritz Gjedde Nyholm, et fint sølv ølkrus, i 1720 osv.).

Det må vel bety at han var adelig, og at danskekongen annerkjente det, vil jeg si.

Så sånn er nok det.

Mer da.

Jo så jeg er altså nordisk uraldel, etter Ove Gjedde osv.

Og jeg er baron, etter slekten til Cort Adeler, siden min mormor arvet den siste baron Adeler, i Danmark.

Så da har jeg til og med en krone, i teorien, selv om jeg ikke vet hvor den er.

(Bare tuller).

Så det var ikke dårlig, bare det.

Men men.

Så sånn er nok det, vil jeg si.

Vi får se.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

2 comments:

  1. Hva med det du har skrevet om "De falske Gjeddene"? Er de ikke falske likevel?

    http://johncons-mirror.blogspot.com/search/label/%27De%20falske%20Gjeddene%27

    ReplyDelete
  2. Altså,

    jeg skal ikke si noe sikkert.

    Men da jeg skrev om de falske Gjeddene, så hadde jeg ikke lest min mormors testamente.

    Og der stod det jo, at danskekongen ga det sølv ølkruset, fra 1720 til Lauritz Gjedde Nyholm.

    Jeg tror ikke han hadde gjort det, hvis de var falske Gjedder.

    Og at baron Adeler, ville gifte seg med en (Gjedde) Nyholm, da måtte han vel ha syntes at Gjedde-navnet var fint, for Nyholm var ikke adelige.

    Så dette er ny informasjon, som snur det litt opp/ned, vil jeg si.

    Men jeg kan ikke si noe sikkert, så jeg skal prøve å fortsette å finne ut om dette.

    Men, jeg har jo kontaktet Rigsarkivet i Danmark, og ble tullet med av Bartholdy der, såvidt jeg forstår.

    Så jeg tror ikke jeg kommer noe vei med dette, hvis jeg står med lua i hånda.

    At jeg kommer noe vei med å finne ut av dette, for da blir man nok bare avfeiet, tror jeg, av folk som kan være misunnelige, f.eks.

    Så da prøver jeg en ny teori.

    Og se på det fra den best mulige vinkelen, istedet.

    Også ser jeg om noen sier imot meg.

    Og hvis de ikke gjør det, så får jeg vel si at jeg har rett da.

    Hvis ingen kan bevise det motsatte.

    Dette tror jeg er den eneste måten å finne om dette på.

    Og jeg har jo lært fra da jeg diskuterte om jeg var baron Adeler, at man må nesten holde litt med seg selv og, tror jeg, når det gjelder sånt her.

    Hvis ikke så kommer man nok aldri noen vei.

    Så derfor så prøver jeg den metoden nå da, som jeg har mer dokumentasjon fra min mormors testamente osv., som jeg ikke hadde før.

    (Da hadde jeg bare noen ting så lå i en bod i Oslo, og jeg er i Liverpool, så det var ikke så mye hjelp, da jeg skrev på bloggen her.

    Men testamentet har jeg jo fått sendt hit til Liverpool, så da kan jeg dokumentere noe av dette i det minste).

    Så sånn er nok det.

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    ReplyDelete

Policy for kommentarer


Anonyme kommentarer, blir slettet, (etter en del problemer, med nettmobbing osv.).

Hvis du har et vanlig navn, så skriv gjerne noe, som skiller deg, fra andre, med samme navn, (sånn at det er klart, hvem som skriver).

Kommentarer som inneholder trakassering, (og som ikke holder seg, til temaet, i blogg-posten), blir bare slettet, (og ikke publisert).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

For å eventuelt legge inn kommentar, så trykk på linken, til blogg-posten, (så kommer det opp et felt, hvor man kan kommentere).

Blog Archive