Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 5. desember 2009

Jeg opprettet en side om min mormor, Ingeborg Ribsskog, på Larvik-siden, 'Larvik i nær fortid', på Origo





Ingeborg Ribsskog, nærmeste slektning etter både Ove Gjedde og Cort Adeler, og baronesse (Adeler), i Nevlunghavn.




Min mormor Ingeborg Ribsskog, døde i sommer.


Hun var vel en velkjent dame fra Danmark, i Nevlunghavn, som hadde kunstutstilling, i biblioteket i Nevlunghavn, hver sommer.


Men det var kanskje ikke like kjent, at min mormor var etterkommer etter den kjente skånsk-danske admiralen Ove Gjedde, som koloniserte Trankebar for Danmark-Norge, blant annet, og som var lensmann i Brunla amt, blant annet.



Gjedde-familien var også nordisk uradel, etter 1300-talls slekten Gjedde/Gedde/Gädde i Småland, (hvor de første svenske konger regjerte (uten at jeg vet om det hadde noe med Gjedde-familien å gjøre).


Dessuten så var Ingeborgs tante, Magna Nyholm, hun var baronesse Adeler, for hun var gift med Holger Adeler, som var baron, og het Adeler, etter Cort Adeler, fra Brevik i Norge vel.


For den slekten, (Adeler), dro til Danmark.


Men Holger og Magna Adeler, døde barnløse, så min mormor arvet de, og de pengene ble satt inn i min nå avdøde mors Karen Ribsskog hus, i Hestehavna på Tagtvedt, som forskudd på arv.


Og jeg har lest, at i Norden, så blir de som arver en baron, de blir baroner selv, hvis jeg har forstått det riktig.


Så bestemor Ingeborg var nok baronesse Adeler.


Og hun hadde masse malerier, som hadde hengt på Højriis slott, på Mors i Danmark.


Og et sølv ølkrus, fra 1720, fra danskekongen, til sin forfar Lauritz Gjedde Nyholm.


Så bestemor Ingeborg, var nok nærmeste etterkommer etter både Ove Gjedde, (siden hun hadde det kruset osv.), og etter Cort Adeler, (siden hun arvet baron Holger Adeler og baronesse Magna Adeler).


Så å være nærmeste slektning av to sjøhelter, det er vel ikke dårlig!


Og attpåtil baronesse og nordisk uradel.


Selv om bestemor Ingeborg sa til meg at hun kjøpte klær på loppemarked osv., så hun var vel også litt som en bygdeoriginal i Nevlunghavn, tror jeg, som gikk turer hver dag, og bada i sjøen, selv om vinteren.


Og bestemor Ingeborg var også glad i å gå på ski, da bestefar Johannes levde, så bestemor Ingeborg, var vel ganske nordisk selv om hun var dansk, tror jeg.


Så sånn var nok det.


Jeg fikk min mormors testamente, sendt til meg i posten fra Larvik Tingrett, hit til Liverpool, (hvor jeg bor som flyktning, for jeg overhørte at jeg var forfulgt av noe ‘mafian’, i Oslo i 2003, og jeg ble forsøkt myrdet på gården Løvås i Kvelde, sommeren 2005).



Så jeg tenkte at jeg kunne laste opp min mormors testamente her, i tilfelle folk tror jeg finner på røverhistorier, når jeg begynner å bable om Ove Gjedde og Cort Adeler osv.


(Jeg begynte å skrive om dette i en feil tråd, hvor Gjedde-familien ble nevnt, så derfor ble vi enige om der, at jeg heller skulle opprette en egen tråd for dette).


Vi får se.


Mvh.


Erik Ribsskog


PS.


Her er den siden i testamentet, hvor det står om det sølvkruset fra 1720, fra danskekongen til Lauritz Gjedde Nyholm, (et krus jeg fikk til bursdagen min, sommern 2004, som mormoren min stappa i bagen min), enda det stod, at det skulle gå til onkel Martin, i testamentet, men det ga altså bestemor Ingeborg, til meg, sommeren 2004.



Så sånn var det.


Her er mer om det kruset:




PS 2.


Her er om at min mormor arvet den siste baron Adeler, i Danmark, og pengene gikk til min mors hus i Hestehavna på Tagtvedt:




PS 3.


Her står det mer om baron Adeler, og min mormors tante, tror jeg det nok må være, Magna Nyholm Adeler:




PS 4.


Jeg skal laste opp resten av testamentet og, jeg må bare laste opp de sidene på Origo først, så kan folk da se at dette faktisk er et brev sendt fra Tingretten i Larvik osv., og ikke noe tull jeg finner på.


Så sånn er det.


PS 5.


Nå har jeg fått lastet opp det testamentet:
























Vist 3 ganger. Følges av 1 person.










for et kvarter siden










http://larvikinaerfortid.origo.no/-/bulletin/show/503273_ingeborg-ribsskog-naermeste-slektning-etter-baade-ove-gjedd

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter