Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

Tuesday, 4 August 2009

Mer om SAS og Lufthansa

sas og lufthansa

http://blogg.aftenposten.no/haugnes/2009/08/02/hvorfor-ma-sas-vite-om-damer-er-gift/#comment-98

Finanskrise-lunch i England

Photo 2796

PS.

Jeg har ikke engang råd til en sånn lunch, men jeg er jo arbeidsledig, så jeg spiser brødskiver hjemme.

Jeg trenger jo ikke å kjøpe en sånn lunch, det er en typisk lunchpause-lunch, for butikkfolk og noen kontorfolk, kanskje.

Så sånn er det.

Mvh.

Erik Ribsskog

Noen lurte på hvorfor SAS spør damene om de er frue eller frøken, når de skal ut å fly. Jeg lurer på om det har noe med Star-alliansen å gjøre

star alliansen

http://blogg.aftenposten.no/haugnes/2009/08/02/hvorfor-ma-sas-vite-om-damer-er-gift/#comment-93

Jeg synes ikke at ANSA svarte bra nok på klagen min




Google Mail - klage til ANSA










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




klage til ANSA











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Aug 4, 2009 at 4:51 PM




To:
tore.berg@ansa.no






Hei,

jeg har tenkt litt mer på det her nå.

Jeg synes at det er rart, at dere gjør sånne feil, når dere er en profesjonell organisasjon,
med 11 heltidsansatte.


Dette er jo som sagt en sak, hvor jeg har blitt tullet med av HiO og Lånekassa, så jeg synes
jeg kunne fått en bedre forklaring, på hva som skjedde her.

I tillegg, så svarte du ikke om ANSA.


Det jeg lurer på, er hva hovedformålet med ANSA er, og hvem får dere midler fra, dette kunne
jeg ikke finne på nettsidene deres.

Får dere støtte av staten, eller har dere 11 personer heltidsansatt dekket av medlemsgebyr?


På forhånd takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2009/8/4
Subject: Re: klage til ANSA
To: tore.berg@ansa.no


Hei,

ok, jeg får prøve det, så får jeg heller kontakte dere, eller andre, seinere, hvis jeg synes

det virker som at de er for urimelige.

Igjen takk for svar!


Mvh.

Erik Ribsskog


2009/8/4 <tore.berg@ansa.no>





Hei,



Jeg vil råde deg til å ta skriftlig
kontakt med Lånekassen, så vil du få et skriftlig svar på hvordan du skal
forholde deg til Lånekassen og hva som kan gjøres for å rydde opp i
situasjonen.




Med vennlig hilsen



Tore C. Berg

Generalsekretær Tlf:
+47 22 47 76 02

ANSA – Association of Norwegian Students
Abroad


Storgata 19, 0184
Oslo Tlf:
04544









Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 3. august 2009 22:07

Til: Tore Christian Berg

Emne: Re: klage til ANSA




Hei,






mange takk for svar!







Hva synes du at jeg burde gjøre med problemene med Lånekassa, at de
tuller med meg,




og at HiO tullet med studiene mine i Sunderland, søknaden dit,
godkjenning av fagene,




og tre Erasmus stipend søknader, og også søknaden om studielån.






Jeg vil gå så langt som til å si at HiO saboterte studiene mine i Sunderland,
og de




ødela karriæren min, for studiene gikk i vasken pga. dette, og jeg
mistet også




kontrollen over gjeld i Norge, mens jeg var i England.







Og nå tuller Lånekassa på samme måten.







Jeg burde kanskje være medlem i ANSA, for å spørre om dette, men jeg
har studert i utlandet,




men jeg har ikke helt fått med meg hva ANSA er, hva er hovedpoenget med
ANSA, vil du si,




hvis det er lov å spørre om dette?







Igjen takk for svar!







Mvh.







Erik Ribsskog






2009/8/3 <tore.berg@ansa.no>




Hei
Erik Ribsskog,



Jeg
har mottatt klagen din. Jeg beklager at du har mottatt to svar fra ANSAs rådgivere.
Det var en feil i administrasjonen av e-poster og ikke med hensikt.



Med
vennlig hilsen



Tore C. Berg

Generalsekretær Tlf:
+47 22 47 76 02

ANSA – Association of Norwegian Students
Abroad


Storgata 19, 0184
Oslo Tlf:
04544




















Jeg lurer på om ACAS er mest for firmaene. Jeg lurer på om de har noen her som er mer for arbeidstagerne. Det må vel bli fagforeningen? Hm




Google Mail - Advice about how to deal with employment-cases/Fwd: Reminder/Fwd: The Finacial Ombudsman, using staff as slaves/Fwd: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Advice about how to deal with employment-cases/Fwd: Reminder/Fwd: The Finacial Ombudsman, using staff as slaves/Fwd: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail











Philip GREY
<PGREY@acas.org.uk>



Tue, Aug 4, 2009 at 11:50 AM




To:
eribsskog@gmail.com








Dear Erik


Thank you for your email to the Acas Events Team in Manchester.


Acas are able to provide impartial information about Employment Law via our Helpline. If you wish to speak to one of our advisers you can contact us on 08457 47 47 47. We are open from 08:00 to 20:00 Monday

to Friday and from 09:00 till 13:00 on Saturday's.


Yours sincerely



Philip Grey

Acas, Manchester



>>> Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> 31/07/2009 03:43 >>>
Hi,
I looked at the ACAS website now, and saw that you were the ones to contact
for problems in the North-West.

I'm a Norwegian citizen, who lives in Liverpool, so I've understood that the
North-West office, is the right office,
for me to contact then, if I'm not mistaking.

I have an employment-case, against Arvato, where I worked, in 2005 and 2006,
where it was a lot of bullying,
from managers, towards me, (and also others, but me in particular, I think),
and I've also un-covered, that
they were using illigal employment-methods, the team-leaders there, when
they were screaming commands
across the tables there, in the Cunard Building.

(They were trained to do this screaming, which they called reinforcement,
but really was punishment, I've
understood later).

I have a link to the employment-case, (which consists of a lot of
documents), on this online publishing-
site:

http://www.scribd.com/groups/view/14830-arvato-services-ltd-s-microsoft-scandinavian-product-activation

I've tried, since 2006, to find a law-firm, to help me with this case,
because I think it's unworthy, for people
to be treated, like I was treated, at Arvato, and I also lost my job there,
since I was contstructivly dismissed,
I have to say, when I tried to bring the problems there up with the higher
management.

But I can get any law-firms to help, since they say the case is to complex,
since I also brought in the Police,
since I thought it was much bullying, that it was a crime, and one law-firm,
Moorcrofts, where messing with
me, I think I have to say, so I've also brought in the Law Society, who also
messed with me, I think I have
to say, and also ditto with the Legal Services Ombudsman.

So I try to get advice on how to deal with this.

I think it's to serious problems, to bring up in a Work Trial, it should be
dealt with in the court, I think.

It might seem strange, that I'm asking for advice, about a case from 2006,
but I have been working with
this case, continously, since then, so it still be an up and running case,
so to speak.

Other than this, I'm also trying to get advice about the problems with the
Financial Ombudsman.

They have put a woman there, to work, with sending e-mails etc, on 6 am, on
Sunday mornings!!

I'm a bit worried that this woman is being used as a slave there, and she
obviously has been working
so much, that she has lost a bit of her judgement, since she's emailing
bank-complaint e-mails,
to people, while people in the UK are still on their way home from the pub.

People want their Sundays off from Bank-complaints, and things like that, so
I think I was harassed
by the Financial Ombudsman, and I fear for how they treat their staff there,
since I've been working
as a food shop manager, in Norway, for ten years, from 1994 to 2004, then I
automatically thinks
about this perspective, how on earth are the Financial Ombudsman treating
their staff, so I wanted
ACAS to have a look at that, that the people working for the Financial
Ombudsman, aren't being
used as slaves etc., like it can seem a bit to me.

I hope that you can help me with these cases!

Yours sincerely,

Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: Natalie Bodden <
NBodden@ecgroup.co.uk>
Date: Fri, Jul 24, 2009 at 9:42 AM
Subject: RE: Reminder/Fwd: The Finacial Ombudsman, using staff as
slaves/Fwd: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail
To: Erik Ribsskog <
eribsskog@gmail.com>


Unfortunately we are unable to advice on this query via email; this
facility is solely for ordering hard copy Acas publications. Please call the
Acas helpline on *08457 47 47 47* to speak to a trained advisor.



Alternatively, please visit the Acas website at
www.acas.org.uk, there is a
search option on the homepage where you may type in key words. This search
will bring up all publications that cover this subject. The website will
list the publications available and all prices (although some are free).
From there, you can order through the website using a credit card (if you
are ordering priced publications) or, you can e-mail me with the stock
codes, quantities and a delivery address. I will order the publications for
you the same day.



Kind regards,



*Natalie Bodden*

Account Executive

+44 (0) 20 8867 3324

*nbodden@ecgroup.co.uk*

www.ecgroup.co.uk











-----Original Message-----
*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]
*Sent:* 23 July 2009 22:27
*To:* ACAS-01
*Subject:* Reminder/Fwd: The Finacial Ombudsman, using staff as slaves/Fwd:
Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail



Hi,


I can't see that I've received an answer to this e-mail yet, so I'm sending
you this reminder.


Best Regards,


Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: *Erik Ribsskog* <
eribsskog@gmail.com>
Date: Tue, Jun 30, 2009 at 4:48 PM
Subject: The Finacial Ombudsman, using staff as slaves/Fwd: Complaint
against RBS/Fwd: Earlier e-mail
To:
acas@eclogistics.co.uk


Hi,



I've contacted you earlier, about that I was being used as a slave, and that

they had illigal management methods, at Bertelsmanns Scand.
Microsoft-activation,

in Liverpool.



Now, people at the Financial Ombudsman, are also being used as slaves, it
seems.


Or this could be connected with a cover-up, of the
Bertelsmann/Microsoft-case, that

I am being bullied by Government, to cover up what went on there.



Please send this e-mail to the right people in Acas.


Yours sincerely,


Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: *Erik Ribsskog* <
eribsskog@gmail.com>
Date: Tue, Jun 30, 2009 at 4:31 PM
Subject: Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail
To: "Collins, Jackie" <
jackie.collins@financial-ombudsman.org.uk>


Hi,



Monday to Friday, 8 am to 6 pm, is alright, I think.


But you also let your staff work Sunday mornings, at 6 am.



It seems to me that you overload your representatives with work, and that
they have to

work 12 to 14 hours 7 days a week.



I thought slavery was forbidden in our time.



Why do you let your representatives work every Sunday morning, when other
people in

England are on their way home from the pub?



Do your staff get summer-holiday at all?


Sincerely,


Erik Ribsskog





On Tue, Jun 30, 2009 at 9:54 AM, Collins, Jackie <
jackie.collins@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



We always try to provide the best service we can to our customers, and
sometimes that means offering our staff the option of working overtime
during very busy periods.



Please be assured that they have to work within strict time guidelines, and
these are always checked by Operations Managers to ensure they are not
working too many hours.



The service our department offers is outside of the usual office hours of
9am till 5pm because we have found that a lot of our customers have
difficulties contacting us whilst they are at work themselves during the 9am
to 5pm times, so we have opening hours of 8am - 6pm, as do many firms these
days.



I hope this explains.



Regards





*Jackie Collins*
*Operations Manager*
*Direct Dial : 020 7964 0116*
*Direct Fax: 020 7964 0117*




------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

*Sent:* 29 June 2009 19:32
*To:* Collins, Jackie


*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail



Ok,



that sound very fine!



But, why is that you let your representatives work over-time every Sunday
then?


Shouldn't you as a main rule conduct your business, within the business
hours?


Yours sincerely,


Erik Ribsskog



On Mon, Jun 29, 2009 at 3:50 PM, Collins, Jackie <
jackie.collins@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



Rosemary Cox has passed your complaint to me to take over as you have
requested that she no longer deals with your case.



I can confirmed that a letter has been sent to the firm, and we have asked
that they issue you with a final response letter within 14 days. We have
also asked them to copy us in on that response.



If you remain unhappy with the firms response, or you have not received a
response from them within 14 days, please let me know and I will arrange for
your complaint to be moved forward for investigation by an Adjudicator.



Regards





*Jackie Collins*
*Operations Manager*
*Direct Dial : 020 7964 0116*
*Direct Fax: 020 7964 0117*




------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]
*Sent:* 28 June 2009 11:17
*To:* Cox, Rosemary
*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail

Hi,



I don't think it's any use with me repeating myself.



I don't think you should handle my complaint.


The reason is, that if you are to overworked, you get to tired.



And in dealing with complaints like these, one obviously needs ones
judgement, to be like

it should be.


If one are out of balance, like I think you could be, then I don't think
this is good for how the

complaint is being dealt with.


So please do as I ask Mrs .Cox, and tell your manager what I said, that I
want someone else

to deal with my complaint, due to that I think that you must be overworked.


Haven't you seen how fine the weather is today, you should have a day off in
the fine weather,

I think.


Sincerely,


Erik Ribsskog





On Sun, Jun 28, 2009 at 11:10 AM, Cox, Rosemary <
Rosemary.Cox@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog

Thank you for your e-mails

As previously advised I am not going to debate with you the working hours of
this office.

I have written to you today to advise the steps we are taking with your
complaint. If the firm fail to resolve the situation for you, your complaint
will be passed onto our adjudication area for further consideration of the
concerns you have raised.

I should add that we do not tolerate rude or insulting language at this
office, and would expect any further communication to be sent in a more
acceptable manner.

Kind Regards

Rose Cox

team manager


------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

*Sent:* 28 June 2009 10:43


*To:* Cox, Rosemary
*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail



Hi,



of course you can work on Sundays if you want.


But business e-mails should just be sent within the business-hours.


Or else, what's going to happen, is obvious.


Someone are going to come drunk home from town, and answer the
business-e-mails when they are drunk, which is what has happened today, with
our correspondence.


If this is something, you didn't know from before, then I think this
Financial Ombudsman-stuff is just a load of crap really.



Try to use the head that God gave you when you were born!


Sincerely,


Erik Ribsskog





On Sun, Jun 28, 2009 at 10:33 AM, Cox, Rosemary <
Rosemary.Cox@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



Thank you for your e-mail



I must admit to being surprised and confused with the content of the e-mail.



We are an extremely busy department and we often work at the weekends, this
is obviously of help to consumers as we are able to deal with their
complaints in a more timely manner. I would suggest that It is entirely up
to each individual business to determine which hours their staff will work
and I do not intend debating this with you.



By working this weekend I have been able to deal with your complaint, which
as you can appreciate is of a benefit to you.



Perhaps you can clarify the spelling mistakes you are referring to?



Kind Regards





Rose Cox

team manager




------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]


*Sent:* 28 June 2009 10:20


*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail



Hi again,



don't you think it's strange for an institutions like yours to send e-mails
on Sunday mornings then?


Shouldn't e-mails be sent within normal business hours then you think?



This is what it says on Wikipedia:



In the United States <
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States> and United
Kingdom <
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom>, the hours between 9
am <
http://en.wikipedia.org/wiki/12-hour_clock> and 5
pm<
http://en.wikipedia.org/wiki/12-hour_clock> are
typically considered to be standard business hours



http://en.wikipedia.org/wiki/Business_hours



<
http://en.wikipedia.org/wiki/Business_hours>I think this is rather akward,
as I also think your spelling-mistakes are.


Sincerely,


Erik Ribsskog



On Sun, Jun 28, 2009 at 8:06 AM, Cox, Rosemary <
Rosemary.Cox@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



Thank you for your e-mail



That's no problem, however I should point out that we are not a government
department, we are a independent complaints body.



I will be in touch with your again in the next few days



Kind Regards





Rose Cox

team manager


------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

*Sent:* 28 June 2009 08:02


*To:* Cox, Rosemary
*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail



Hi,



ok that's very fine, I'm just home from town you see.


I thought it was a bit strange, since noone in Government in Norway, work on
Sundays.


Sorry about this, I forget sometimes that I'm not in Norway any longer.


Sorry about this!



Yours sincerely,


Erik Ribsskog





On Sun, Jun 28, 2009 at 7:54 AM, Cox, Rosemary <
Rosemary.Cox@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



Thank you for your e-mail



I can assure you this is not a joke, I am currently in the office working
today.



I presume that you would like us to deal with your complaint, so am
responding to your e-mails today



Kind Regards





Rose Cox

team manager




------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

*Sent:* 28 June 2009 07:36
*To:* Cox, Rosemary
*Subject:* Re: Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail

Hi,



why do send the e-mails early on a Sunday morning, by the way.


Is this some kind of joke?



Sincerely,


Erik Ribsskog



On Sun, Jun 28, 2009 at 7:33 AM, Cox, Rosemary <
Rosemary.Cox@financial-ombudsman.org.uk> wrote:

Dear Mr Ribsskog



Thank you for your e-mails



I will contact you again once I have considered the information.



Kind Regards





Rose Cox

team manager




------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

*Sent:* 27 June 2009 14:59
*To:* Cox, Rosemary
*Subject:* Complaint against RBS/Fwd: Earlier e-mail

Hi,



thank you for you e-mail, that I recieved today.


I'll contact your collegue back, regarding the Barclays-complaint.



I sent the complaint on RBS Dale St., to Yvonne Williams at RBS, but she

also harassed me, like this, she writes 'Dear Ms Ribsskog', even if my name

is Erik, and in Britain, you have a movie called 'Erik the Viking', and Eric
is

also a quite usual name, in English-speaking countries.


So I think Yvonne Williams, the complaint-investigator, also bullied me.



I think this must have been a deliberate mistake.



This ended with the complaint being partly resolved, in the way that RBS,

gave me the bonus of £100, for moving my account to them, from Barclays,

(who I also had problems with, that I'll exlain about to your collegue, like
I

mentioned earlier).


I'll also find the actual complaint against RBS Dale St. now, and forward it

to you.


What I meant with the complaint-form, was that it didn't look anything at
all

like the ones you've sent me now.


Maybe the complaint-form I was sent, was to do with other financial
institutions,

than banks?


Like share-fonds etc?



Have you also got other complaint-forms, other than to banks, perhaps
someone

sent me the wrong form intentionally?



Just a thought I had.


But anyway, thank you very much for your e-mail, and I'll also find the
actual

RBS Dale St. complaint, and e-mail it to you now.


Yours sincerely,



Erik Ribsskog





---------- Forwarded message ----------
From: *Williams, Yvonne (CRU)* <
Yvonne.Williams@rbs.co.uk>
Date: Tue, Jun 26, 2007 at 4:30 PM
Subject: RE: Earlier e-mail
To: Erik Ribsskog <
eribsskog@gmail.com>

Dear Ms Ribsskog



Could you please arrange another copy of your email to be sent to me for my
investigation



Regards



Yvonne Williams


------------------------------

*From:* Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]
*Sent:* 19 June 2007 14:04
*To:* Williams, Yvonne (CRU)
*Subject:* Earlier e-mail

*** WARNING : This message originates from the Internet ***

Hi,



I'm refering to the e-mail I sent you on 5/6.



I was just wondering if you have recieved this e-mail, because I cant see

that I have recieved any answer to it yet.



Please just contact me if you want me to send you the e-mail again.



Yours sincerely,



Erik Ribsskog



The Royal Bank of Scotland plc, Registered in Scotland No. 90312. Registered
Office: 36 St Andrew Square, Edinburgh EH2 2YB

Authorised and regulated by the Financial Services Authority.

This e-mail message is confidential and for use by the addressee only. If
the message is received by anyone other than the addressee, please return
the message to the sender by replying to it and then delete the message from
your computer. Internet e-mails are not necessarily secure. The Royal Bank
of Scotland plc does not accept responsibility for changes made to this
message after it was sent.

Whilst all reasonable care has been taken to avoid the transmission of
viruses, it is the responsibility of the recipient to ensure that the onward
transmission, opening or use of this message and any attachments will not
adversely affect its systems or data. No responsibility is accepted by The
Royal Bank of Scotland plc in this regard and the recipient should carry out
such virus and other checks as it considers appropriate.


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------


------------------------------

This e-mail and any attachments are confidential and may be subject to legal
privilege. If you are not the intended recipient, please notify the sender
immediately and delete this e-mail and any attachment from your system. If
you are not the intended recipient you must not copy, disclose or take any
action in reliance to it.

This e-mail and any attachments have been checked by virus detection
software before transmission. You should carry out your own virus checks on
the contents of this communication. We accept no liability for any loss or
damage which may be caused by software viruses or by interception or
interruption of this mail.

Unless otherwise indicated, this e-mail has no contractual effect and may
only be used for the purpose(s) indicated in it. The statements and opinions
expressed in this e-mail are those of the author and do not necessarily
reflect those of the Financial Ombudsman Service Ltd.

This email has originated from the Financial Ombudsman Service Ltd. South
Quay Plaza, 183 Marsh Wall, London E14 9SR, United Kingdom. Registered as a
limited company in England and Wales No. 3725015. Registered office as
above.
------------------------------







This e-mail and any files transmitted with it are confidential and intended
solely for the addressee. Any unauthorised use is strictly prohibited. If
you are not the intended recipient please notify the sender immediately and
delete the email and any attachments. Any views or opinions expressed or
presented in this email are those of the author(s) and may not necessarily
represent those of EC Group and no representation is given nor liability
accepted for the accuracy or completeness of any information. EC Group takes
care to protect its systems from virus attacks and other harmful events but
gives no warranty that this message (including attachments) is free of any
virus or other harmful matter, and accepts no responsibility for any loss or
damage resulting from the recipient receiving, opening or using it. EC Group
is the trading name of E.Christian & Co Ltd. Registered Office: Swallowfield
Way, Hayes, Middlesex, UB3 1DQ. Registered in England number 463298

__________________________________________________________________



Should this communication contain any discussion of legal matters,

this is not to be taken as an authoritative interpretation of the law.



If you have received this communication and it was not intended for

you, please dispose of it and let us know immediately, and treat any

information in it as confidential.

___________________________________________________________________



Acas - improving working life through better employment relations.



Providing information, advice, training and a range of services for

employers and employees.



For more information about any of our services, visit our website

at www.acas.org.uk



*******************************************************************

From April 2009, Acas National is moving to Euston Tower,

286 Euston Road, London, NW1 3JJ.



*******************************************************************










Jeg skrev brev til skattemyndighetene, her i England, angående noe rot med skattepenger, fra ifjor

img015

Noen i Ålesund, driver å leser om min fars stedatter, Christell Humblen, på bloggen. Sikkert noen i slekta hennes, faren hennes var jo derfra

christell humblen ålesund

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1T4RNWN_enNO268NO268&q=christell%20humblen%20%2Bålesund&meta=

Jeg anmeldte Buskerud Fylkeskommune, til politiet i Drammen, for forfalskning av vitnemål




Google Mail - Anmeldelse for dokumentfalsk/Fwd: Tulling med vitnemål/Fwd: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Anmeldelse for dokumentfalsk/Fwd: Tulling med vitnemål/Fwd: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Aug 4, 2009 at 5:21 AM




To:
post.sondre.buskerud@politiet.no






Hei,

jeg vil gjerne anmelde Buskerud Fylkeskommune, som det virker som, at har forfalsket mitt vitnemål,
fra Gjerdes VGS., 1988/89, som jeg fikk i posten fra de, igår.


Jeg sender med en kopi av vitnemålet, hvor jeg har fått karakter
4, på eksamen og i standpunktkarakter, i faget programmering,
mens jeg egentlig fikk 5.

(Det kan man se, av at det var kombinert eksamen, i datafagene,

og det var derfor sånn, at man fikk samme karakter, i tre fag,
til eksamen.

Det var en dataeksamen, et prosjekt, som gikk over tre dager,
og vi fikk da 5 på det prosjektet, og da fikk vi 5-er på vitnemålet,

i programmering, 4. generasjonsverktøy og systemering.

Det var derfor jeg med en gang la merke til dette, for siden det
var kombinert eksamen, for datafagene, så går det ikke ann å

få dårligere karakter i et fag.

Jeg husker også dette fra hukommelsen).

Dessuten, så står det at programmeringsfaget var COBOL, mens
vi i virkeligheten lærte Pascal.


Jeg ønsker de som har utført denne forfalskningen tiltalt og straffet.

Mvh.

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2009/8/4
Subject: Tulling med vitnemål/Fwd: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole
To: Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no
Cc: knut.hovde@bfk.no



Hei,

det er noen som har tulla med vitnemålet mitt, som dere sendte meg.

Jeg fikk karakter fem i pascal-programmering, både i standpunktkarakter, og til eksamen.



Mens på vitnemålet, så står det at jeg fikk karakteren fire, både i standpunkt og til eksamen,
og det står Cobol istedet for Pascal.

Så her må dere undersøke hva som har skjedd!


Mvh.

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2009/7/31
Subject: Re: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole
To: Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>


Hei,



ok, da er jeg med.

For da jeg gikk på Sande VGS., i 1987/88, så var det sånn, at det bare var ti stykker, i Vestfold,
som fikk lov å gå på videregående i Buskerud.


Men jeg hadde så gode karakterer, så jeg kom inn på Gjerde.

Mens ei som hadde gått i klassen min, Monika Ødegård, som var datter av ei lærerinne,
fra Nordland, på Svelvik Ungdomsskole, husker jeg, for hu hadde vi i data valgfag.


Hu bytta adresse til ei tante av seg, i Drammen, for å komme inn på Gjerde, for
hu hadde ikke så bra karakterer.

Men jeg husker at hu bodde i Svelvik alikevel, for jeg fikk noen ganger haik til

Svelvik, og da tok jeg bussen som gikk fra Svelvik, klokka 7.30, og da pleide
hu å ta den bussen, husker jeg.

Så i gamle dager, så var det sånn, at bare de ti beste fra Vestfold, fikk lov å gå på skole

i Buskerud.

Og da måtte vi få noen sånne spesielle busskort, husker jeg, som var rosa, mener jeg,
eller lyserøde.

Men hu Monica Ødegård da, fra Svelvik, hu måtte da kjøpe månedskort, mens jeg slapp

dette da, siden jeg hadde så bra karakterer, så fikk jeg månedskort, av enten Buskerud
eller Vestfold fylke da.

Men på 80-tallet, så jobba kanskje ikke du i Buskerud Fylkeskommune?


Men dere burde vel ha arkiv på hvem det er som kommer inn på sånne ordninger?

Jeg skjønner at reglene ikke skal oppbevares i 20 år kanskje, men det er vel en slags
samarbeidskomite, mellom Vestfold og Buskerud, som har tatt disse avgjørelsene,

om hvordan Vestfold og Buskerud, skal samarbeide om dette.

På inter-fylkeskommunalt nivå, som det vel da kanskje heter.

Hvem er det som har med slikt å gjøre, jeg kan kanskje kontakte Sande eller Svelvik

kommune, eller Vestfold fylkesadministrasjon, som sikkert ligger i Tønsberg.

Vi får se.

Nå kom ikke det vitnemålet med posten idag, men jeg regner med at det dukker opp,

i begynnelsen av neste uke.

(Hvis ikke så vet jeg ihvertfall hvor jeg skal sende e-post da).

Igjen takk for hjelpen med dette!

Mvh.


Erik Ribsskog



2009/7/31 Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>


Hei igjen


Inntaksordningen som gjelder i dag, er at elever fra
Vestfold som bor i grenseområder til Buskerud, kan søke til videregående skoler
i Buskerud på lik linje med elever fra Buskerud. Det er ikke satt noen øvre
grense på hvor mange fra Vestfold som blir tatt inn, det avhenger av
karaktergrunnlaget de søker på. At elever fra Vestfold blir tatt inn til skoler
i Buskerud behøver derfor ikke nødvendigvis bety at de har spesielt gode
karakterer. Det kan også bety at karaktergrunnlaget for søkere fra Buskerud er
lavt.


Arkivloven har ingen bestemmelser om at inntaksreglement
skal oppbevares i 20 år. Derfor har vi ingen dokumentasjon på hvordan
inntaksordningen var for skoleåret 1988/1989.



Med vennlig
hilsen


Kari Langdahl
Andresen

Eksamenskontoret i Buskerud
Tlf.: 32 80 87 69

E-post:
Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no






Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 31. juli 2009 09:23
Til: Kari Langdahl
Andresen
Emne: Re: Vitnemål fra Gjerdes videregående
skole


Hei,


takk for at dere endelig sender vitnemålet, jeg skal betale så fort som
mulig!



Denne ordningen, med at de ti beste fra Sande VGS., kunne studere i
Drammen, den

ordningen, den er det jo dere, i skoleseksjonen, som administrerer, og
ikke Gjerdes VGS.



Dette fortalte du jo meg, da jeg ringte i våres, at denne ordningen
fortsatt er oppe

å kjøre, en samarbeidsordning, mellom Sande VGS og Buskerud
Fylkeskommune,

er vel dette snakk om, såvidt jeg husker, fra hva du sa.


Så det var ikke snakk om en ordning mellom Sande VGS. og Gjerdes
VGS.,

så nå synes jeg at du gjør deg litt vanskelig.



Dere må da ha slikt arkivert.


Men jeg skjønner det at det tar for mye tid, for vanlige folk, som meg,
å ta opp ting

som dette med byråkratiet.


Og jeg stoler heller ikke så mye på det du skriver, fordi at du lovte
meg nemlig to ganger,

å sende vitnemålet, samme uka, når jeg ringte i april og juni og pratet med
deg, Kari,

står det på en huskelapp jeg har her.



Så dette henger ikke på greip, men jeg får være fornøyd, så lenge dere har
sendt

vitnemålet da, og jeg får det endelig i posten.



Så regner jeg med at det dukker opp i begynnelsen av neste uke, eller
noe.


Så igjen takk for hjelpen med dette.


Mvh.


Erik Ribsskog




2009/7/31 Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>



Hei


Jeg beklager at du ennå ikke har mottatt duplikat
av vitnemål fra VKII ved Gjerdes videregående skole. Vitnemålet ble gjort
klart etter at du tok kontakt med oss i juni.


Rutinene hos oss er at duplikat av vitnemål blir
sendt ut når det foreligger kvittering for innbetalt gebyr. På grunn av en
misforståelse internt hos oss, ble vitnemålet liggende her i påvente av
innbetaling. Jeg har vært på ferie og ble derfor ikke klar over dette før jeg
kom tilbake i går.


Vitnemålet ble sendt herfra pr. post i går.


Jeg har vært i kontakt med Inntakskontoret for de
videregående skolene i Buskerud angående din forespørsel om å få en
bekreftelse på at du var en av 10 fra Sande videregående skole som ble tatt
inn til VKII ved Gjerdes videregående skole. Det foreligger ikke dokumentasjon
på inntaksrutinene til Gjerdes videregående skole for skoleåret 1988/1989.
Derfor kan vi ikke innfri ditt ønske om en slik bekreftelse.


Jeg ønsker deg lykke til med videre studier og
jobbsøknader.


Med vennlig hilsen


Kari Langdahl Andresen

Eksamenskontoret i Buskerud

Tlf.: 32 80 87 69
E-post: Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no





















img014.jpg
1151K






Jeg sendte e-post til Buskerud Fylkeskommune, angående at noen har tullet med vitnemålet mitt, som de sendte meg




Google Mail - Tulling med vitnemål/Fwd: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Tulling med vitnemål/Fwd: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Aug 4, 2009 at 12:43 AM




To:
Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no


Cc:
knut.hovde@bfk.no






Hei,

det er noen som har tulla med vitnemålet mitt, som dere sendte meg.

Jeg fikk karakter fem i pascal-programmering, både i standpunktkarakter, og til eksamen.


Mens på vitnemålet, så står det at jeg fikk karakteren fire, både i standpunkt og til eksamen,
og det står Cobol istedet for Pascal.

Så her må dere undersøke hva som har skjedd!


Mvh.

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2009/7/31
Subject: Re: Vitnemål fra Gjerdes videregående skole
To: Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>


Hei,


ok, da er jeg med.

For da jeg gikk på Sande VGS., i 1987/88, så var det sånn, at det bare var ti stykker, i Vestfold,
som fikk lov å gå på videregående i Buskerud.


Men jeg hadde så gode karakterer, så jeg kom inn på Gjerde.

Mens ei som hadde gått i klassen min, Monika Ødegård, som var datter av ei lærerinne,
fra Nordland, på Svelvik Ungdomsskole, husker jeg, for hu hadde vi i data valgfag.


Hu bytta adresse til ei tante av seg, i Drammen, for å komme inn på Gjerde, for
hu hadde ikke så bra karakterer.

Men jeg husker at hu bodde i Svelvik alikevel, for jeg fikk noen ganger haik til

Svelvik, og da tok jeg bussen som gikk fra Svelvik, klokka 7.30, og da pleide
hu å ta den bussen, husker jeg.

Så i gamle dager, så var det sånn, at bare de ti beste fra Vestfold, fikk lov å gå på skole

i Buskerud.

Og da måtte vi få noen sånne spesielle busskort, husker jeg, som var rosa, mener jeg,
eller lyserøde.

Men hu Monica Ødegård da, fra Svelvik, hu måtte da kjøpe månedskort, mens jeg slapp

dette da, siden jeg hadde så bra karakterer, så fikk jeg månedskort, av enten Buskerud
eller Vestfold fylke da.

Men på 80-tallet, så jobba kanskje ikke du i Buskerud Fylkeskommune?


Men dere burde vel ha arkiv på hvem det er som kommer inn på sånne ordninger?

Jeg skjønner at reglene ikke skal oppbevares i 20 år kanskje, men det er vel en slags
samarbeidskomite, mellom Vestfold og Buskerud, som har tatt disse avgjørelsene,

om hvordan Vestfold og Buskerud, skal samarbeide om dette.

På inter-fylkeskommunalt nivå, som det vel da kanskje heter.

Hvem er det som har med slikt å gjøre, jeg kan kanskje kontakte Sande eller Svelvik

kommune, eller Vestfold fylkesadministrasjon, som sikkert ligger i Tønsberg.

Vi får se.

Nå kom ikke det vitnemålet med posten idag, men jeg regner med at det dukker opp,

i begynnelsen av neste uke.

(Hvis ikke så vet jeg ihvertfall hvor jeg skal sende e-post da).

Igjen takk for hjelpen med dette!

Mvh.


Erik Ribsskog



2009/7/31 Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>


Hei igjen


Inntaksordningen som gjelder i dag, er at elever fra
Vestfold som bor i grenseområder til Buskerud, kan søke til videregående skoler
i Buskerud på lik linje med elever fra Buskerud. Det er ikke satt noen øvre
grense på hvor mange fra Vestfold som blir tatt inn, det avhenger av
karaktergrunnlaget de søker på. At elever fra Vestfold blir tatt inn til skoler
i Buskerud behøver derfor ikke nødvendigvis bety at de har spesielt gode
karakterer. Det kan også bety at karaktergrunnlaget for søkere fra Buskerud er
lavt.


Arkivloven har ingen bestemmelser om at inntaksreglement
skal oppbevares i 20 år. Derfor har vi ingen dokumentasjon på hvordan
inntaksordningen var for skoleåret 1988/1989.



Med vennlig
hilsen


Kari Langdahl
Andresen

Eksamenskontoret i Buskerud
Tlf.: 32 80 87 69

E-post:
Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no






Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 31. juli 2009 09:23
Til: Kari Langdahl
Andresen
Emne: Re: Vitnemål fra Gjerdes videregående
skole


Hei,


takk for at dere endelig sender vitnemålet, jeg skal betale så fort som
mulig!



Denne ordningen, med at de ti beste fra Sande VGS., kunne studere i
Drammen, den

ordningen, den er det jo dere, i skoleseksjonen, som administrerer, og
ikke Gjerdes VGS.



Dette fortalte du jo meg, da jeg ringte i våres, at denne ordningen
fortsatt er oppe

å kjøre, en samarbeidsordning, mellom Sande VGS og Buskerud
Fylkeskommune,

er vel dette snakk om, såvidt jeg husker, fra hva du sa.


Så det var ikke snakk om en ordning mellom Sande VGS. og Gjerdes
VGS.,

så nå synes jeg at du gjør deg litt vanskelig.



Dere må da ha slikt arkivert.


Men jeg skjønner det at det tar for mye tid, for vanlige folk, som meg,
å ta opp ting

som dette med byråkratiet.


Og jeg stoler heller ikke så mye på det du skriver, fordi at du lovte
meg nemlig to ganger,

å sende vitnemålet, samme uka, når jeg ringte i april og juni og pratet med
deg, Kari,

står det på en huskelapp jeg har her.



Så dette henger ikke på greip, men jeg får være fornøyd, så lenge dere har
sendt

vitnemålet da, og jeg får det endelig i posten.



Så regner jeg med at det dukker opp i begynnelsen av neste uke, eller
noe.


Så igjen takk for hjelpen med dette.


Mvh.


Erik Ribsskog




2009/7/31 Kari Langdahl Andresen <Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no>



Hei


Jeg beklager at du ennå ikke har mottatt duplikat
av vitnemål fra VKII ved Gjerdes videregående skole. Vitnemålet ble gjort
klart etter at du tok kontakt med oss i juni.


Rutinene hos oss er at duplikat av vitnemål blir
sendt ut når det foreligger kvittering for innbetalt gebyr. På grunn av en
misforståelse internt hos oss, ble vitnemålet liggende her i påvente av
innbetaling. Jeg har vært på ferie og ble derfor ikke klar over dette før jeg
kom tilbake i går.


Vitnemålet ble sendt herfra pr. post i går.


Jeg har vært i kontakt med Inntakskontoret for de
videregående skolene i Buskerud angående din forespørsel om å få en
bekreftelse på at du var en av 10 fra Sande videregående skole som ble tatt
inn til VKII ved Gjerdes videregående skole. Det foreligger ikke dokumentasjon
på inntaksrutinene til Gjerdes videregående skole for skoleåret 1988/1989.
Derfor kan vi ikke innfri ditt ønske om en slik bekreftelse.


Jeg ønsker deg lykke til med videre studier og
jobbsøknader.


Med vennlig hilsen


Kari Langdahl Andresen

Eksamenskontoret i Buskerud

Tlf.: 32 80 87 69
E-post: Kari-Langdahl.Andresen@bfk.no





















Buskerud Fylkeskommune har tulla litt med vitnemålet da. Det var felles eksamen i datafagene, så man fikk samme karakter, og dette var i Pascal

img014

PS.

Jeg fikk fem i programmering, (som var i Pascal), både i standpunkt-karakter, og på eksamen.

Jeg var den i klassen, som vel kanskje var best i programmering.

Og på eksamen, så var det min jobb å programere i Pascal, mens Tim og Fred, på gruppa, de lagde brukerveiledninger og annet papirarbeid.

Så sånn var det.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Og det at jeg fikk 2 i matte, det var veldig rart.

For på ungdomsskolen, så fikk jeg enten M eller S.

Og på Sande Videregående, så fikk jeg enten 5 eller 6.

Men han mattelæreren, på Gjerdes VGS., han var så ustrukturert, og han sensurerte mine prøver strengt, synes jeg.

Også på HiO, så fikk jeg karakter A, i faget diskret mattematikk.

Men på Gjerdes, så var han læreren så spesiell, så det var egentlig nesten bare de som hadde hatt han i matte, året før, som skjønte noe særlig av han dreiv med.

Så vi som var fra Røyken og Berger osv., vi skjønte ikke så mye av hva han dreiv med i mattetimene, for han var så ustrukturert og spesiell.

Så sånn var det.

PS 3.

Jeg jobba også tre dager i uka, på CC Storkjøp, det skoleåret her.

Pluss at jeg hadde lang skolevei, for jeg bodde på Bergeråsen i Vestfold, og dette var i Drammen, i Buskerud, 3-4 mil lenger nord.

Og jeg tok også kjøretimer, og var russ, og jeg var med på alle russekroene, for Tim og Magne i klassen, de dro meg med på russefeiring hele tida da.

Pluss at søstra mi og Cecilie Hyde, de flytta opp til meg, i Leirfaret, ved juletider, det skoleåret her.

Så det var nesten ikke noe tid til skolearbeid og sånn, men hvis jeg hadde prøve, i 2. time da, så skulka jeg kanskje 1. time, og satt å leste på Cafe Risto da, i gågata i Drammen, før prøven begynte.

Sånne ting, for det var vel ikke så mye skolearbeid jeg fikk gjort, når Pia og Cecilie var der, uten at jeg husker dette nøyaktig, men de flytta dit midt i skoleåret da, så de første månedene, så hadde jeg jo hele leiligheten selv da.

Cecilie flytta egentlig ikke dit, men hu var der nesten hele tida, for hu var bestevenninne til søstra mi da.

Så sånn var det.

PS 4.

Og det at jeg fikk karakteren tre, i sos.øk., det var også litt rart kanskje.

For jeg syntes at jeg skjønte meg på sånne økonomifag osv.

Men jeg leste kanskje ikke nok til prøver osv.

Men jeg trodde at jeg skulle få en 4-er.

Men i sos.øk., så hadde vi en lærer, som het Herbjørnsen.

Og han ble kallt 'Herbie'.

Og han ville at vi skulle lage en sånn 'scrap-book', med nyheter fra næringslivet.

Han var rett fra næringslivet han Herbjørnsen, hvor han kanskje hadde fått sparken, også var vel dette første året hans som lærer da.

Og jeg kjøpte jo disse avisene, Dagens Næringsliv osv., som vel ble rosa det året, tror jeg.

Men de avisene var jo så kjedelige.

Jeg jobba jo så mye på CC osv.

Så de avisene ble bare liggende i en bunke, ved peisen, tror jeg, på Bergeråsen.

Også på våren, dagen før vi skulle levere den her boka da, så satt jeg oppe hele natta, og klipte i aviser og skreiv noe tull da, i den her lime-boka.

Så rakk jeg ikke å bli ferdig, selv om jeg satt hele natta.

Så jeg kom for seint på skolen, men jeg fikk gitt boka til Herbjørnsen da, på slutten av dagen.

Så jeg bare dro til Drammen med boka, og så hjem igjen.

Jeg var litt yngre da, så da tålte man våkenetter og sånn bedre.

Men men.

Hva mer skjedde da.

Jo, Herbjørnsen, han sa en gang, at jeg ikke kom til å få karakter i Sos. øk., fordi jeg hadde vært borte fem timer, var det vel.

(Det var lov å ha 10% fravær, på denne skolen, Gjerdes VGS).

Men da måtte jeg gå til klasseforstander Karlsen, og be han prate med Herbjørnsen, for det var visst man hadde _mer enn_ 5 timer fravær, så fikk man ikke karakter.

Og da forklarte Karlsen det her til Herbjørnsen da.

Så jeg måtte passe på, de siste månedene, på Gjerdes VGS., at jeg ikke forsov meg, på de dagene som vi hadde Sos.øk.

Og det klarte jeg, for jeg var veldig trøtt, på den her tida, for det var lang skolevei, og jeg hadde så mye interesser, som å høre på musikk på nærradioene og drive med programmering og se filmer, som en tremenning av meg, Øystein Andersen fikk tak i, osv., så jeg var ofte veldig trøtt.

Men jeg klarte akkurat å unngå, å ikke få karakter i Sos.øk., grunnet fravær da.

Men han Herbjørnsen var kanskje litt i tottene på meg.

Og jeg husker enda hva komparative fordeler er, så jeg burde nok kanskje ha fått en 4-er i det faget.

Det er mulig.

Men men, så nøye var vel ikke det, det var vel værre med 2-er i matte.

Men på Sande Videregående, så fikk jeg aldri 3-er eller 2-er, i noen fag., da var det enten 4-ere, 5-ere eller 6-ere.

Så det var kanskje trynefaktoren, som spilte inn også, at læreren ikke likte trynet ditt, og rettet din prøve strengere da, det er mulig.

Hvem vet.

Noe var det vel ihvertfall.

PS 5.

Jeg kunne vel egentlig tatt med om alle lærerne der.

Jeg får ta om engelsklærerinna.

Det var ei gammel frue, i 60-åra, må man vel si.

Og hun gikk med gjennomsiktige bluser, som man så puppa gjennom.

Ei jente fra Svelvik, som gikk i 2. klasse, på Gjerde, Monika Nebell, hun klagde så fælt på hu engelsk-frøkna.

Og jeg burde vel egentlig hatt 5 i engelsk muntlig, for jeg hadde jo vært på språkreise, i Brighton, sommeren før, og fikk best av alle, på prøven.

Og jeg var også på språkreise, i Weymouth, i 1986 og i Brighton, med STS, sommeren 1985.

Men hun engelsklærerinna, hun skjønte nok ikke det, at jeg hadde vært tre somre i England, det tror jeg ikke hun merka noe til.

Hun var ganske nedlatende, mener jeg såvidt å huske, når jeg skulle prate i engelsktimen, så hun merka nok ikke det, at jeg egentlig var ganske god i engelsk, siden jeg hadde vært så mange ganger i England, om sommerne.

Så jeg syntes at jeg kanskje burde ha fått en 5-er, i engelsk muntlig.

Men men.

PS 6.

Jeg burde kanskje ha fått en 5-er i gym og.

Men jeg hadde begynt å røyke, i Brighton, sommeren før det skoleåret her da.

Tremenningen min, Øystein Andersen, og jeg, var i Brighton, sommeren før det her skoleåret da.

Og det var søstra mi, som først fikk meg til å begynne å røyke.

Og det var året før det her igjen, sommeren 1987, da vi var å besøkte tante Ellen, i Aesch, i Sveits.

Da tok jeg og søstra mi fly til København og så Zurich og så til Basel.

Det var faren vår som hadde bestilt de billettene.

Og da vi sjekka inn, på Fornebu, var det vel, så ville Pia sitte på røyking da.

Så da vi kom ned til Sveits, så ville jeg prøve å røyke og.

For jeg var jo 17 år, og søstra mi var 15 og et halvt, så jeg likte ikke det, at hu liksom skulle være mer voksen, og få et slags overtak på meg da.

Søstra mi bodde jo nede hos Haldis, så jeg visste vel ikke det at hu røyka.

Men men.

Jeg hadde ikke så god kondis, som Ole Skistad, og noen andre folk i klassen.

Vi måtte løpe, helt oppi noen åser, bak Drammenshallen, og jeg fant ikke veien helt på toppen der, så jeg bare snudde, like etter at de andre dukka opp, på vei ned igjen.

Men men.

Så en firer i gym, var kanskje rettferdig.

Noen i klassen, eller parallellklassen, de sa at hu gymlærerinna, som var ei ganske sprek dame, i 20-åra vel, hu var sånn, at når skoleklassene dro på dansketur, så var hu sånn, at hu hadde seg i senga, med videregående-elevene, på danskebåten.

Og jeg mener at jeg husker at hu klappa meg på rumpa en gang og.

Men det turte ikke jeg, for da hadde vi nok fått høre det, hvis vi hadde gjort noe sånt, mot f.eks. damene i klassen, på Sande VGS.

Nei, sånt var det ingen som gjorde der.

Men i Drammen, så var folk kanskje ikke så veloppdragne da, det er mulig.

Ihvertfall ikke gymlærerinna.

Så sånn var det.

PS 7.

Jeg får ta om Arne Karlsen og, klasseforstanderen.

Han hadde problem med kona si, og ble vel skilt eller separert, det her skoleåret.

Jeg fikk kjeft av noen jenter i klassen, fordi jeg kalte han Karlsen.

De sa at jeg måtte kalle han Arne.

For ellers ble han såra da, eller noe.

Men jeg hadde ikke lagt merke til det selv, at jeg visstnok var den eneste som kalte han Karlsen.

Så dette her var nok noe 'forelska i læreren'-greier, fra noen av jentene i klassen.

Noe sånt.

Faren min het Arne, så jeg syntes ikke tanken på å kalle læreren for Arne, var så fristende, så jeg fortsatte å kalle han Karlsen.

Det var vel en sak mellom meg og læreren, hvis han ble såra av det, så måtte han si fra selv, syntes jeg.

Men men.

Karlsen, han var nesten aldri i datasalen osv., under timene.

Han satt på klasseværelset, eller noe, istedet.

Og det var egentlig greit, for jeg likte at vi hadde det ganske fritt.

Jeg var vant med Basic-programmering, siden jeg hadde hatt VIC-20 datamaskin osv.

Og jeg var vant til å lage enkle spill i Basic.

Så jeg lærte Pascal ganske fort, og hadde da litt tid til overs, etter oppgavene.

Og da lagde jeg et hestespill, hvor man skulle vedde på at den og den hesten vant.

Det var noe lignende av et pengespill jeg hadde sett, i spillehallene i Brighton.

Og det spillet, virka bra.

Men så kom Karlsen inn i datasalen, mens vi spilte det spillet, som jeg hadde laget da.

Og da brølte Karlsen, at det ikke var lov å spille.

Og så konfiskerte han disketten min da.

Men, jeg vet ikke om han visste det, at det var jeg som hadde laget det spillet?

Jeg gadd ikke å begynne å argumentere, for Karlsen, han var så brå, og skreik høyt, så det var liksom sånn at man fikk bakoversveis.

Det måtte være lov å lage spill selv, når man var ferdig med oppgavene, og så teste de spillene, og vise de fram senere.

Jeg skjønte ikke hva som var så ille med det.

Da fikk vi jo mer interesse for programmering, og det ble ikke så kjedelig.

Så at det skulle være så ille, at vi testa det spillet jeg hadde laget, det skjønner jeg ikke.

Og Fred i klassen, han hadde laget noe musikkgreier da.

Så fikk jeg låne det av han da, så var det mitt hestespill, med musikk av Fred Bing da, het vel han.

Så det var vel litt artig.

Men men.

Men jeg vet ikke om Karlsen skjønte det, at det var Fred og jeg, som hadde laget det spillet.

Kanskje Karlsen trodde at det var et spill, som noen andre hadde laget f.eks.?

Ikke vet jeg.

Men han var litt streng da, han sa at det ikke var lov å spille spill.

Men mente han at det ikke var lov å lage spill heller da?

Mente han at det ikke var lov å spille spill man laget selv?

Dette vet jeg ikke, men jeg mistenker at Karlsen ikke skjønte, at det var et spill jeg hadde laget, men trodde at det var et spill, som vi hadde kopiert da.

Så den skrikinga hans, den syntes jeg ikke noe særlig om, for det sperrer litt for kommunikasjonen, når folk skriker på den måten der, sånn at man får bakoversveis.

Så sånn var det.

PS 8.

Men jeg tror at Karlsen ble litt bedre, på slutten av skoleåret.

Da skolen slutta, så dro jeg en uke til Brighton, på ferie, og Andre Willasen, han sendte meg vitnemålet i posten.

Han satt ved siden av meg på skolen, selv om han hadde veldig dårlig ånde, på den tida.

Men men.

Han sendte vitnemålet i posten, til faren min sin butikk, tror jeg.

Noe sånt.

Jeg dro en uke, til Brighton, og søstra mi og Cecilie, de dro til Amsterdam, for å jobbe, med bussen.

(Gudene vet hva de skulle jobbe med).

Så dro de til Spania, etter Amsterdam.

Men men.

Det må ha vært før det her, at Karlsen var innom på CC.

Jeg ble satt av Freia, til å selge sjokolade, i hallen, utafor CC Storkjøp.

For jeg solgte så mye sjokolade, en gang jeg stod der.

(Vanligvis satt jeg i kassa, men Freia var der en gang i blant da, og da måtte noen stå i hallen, og selge sjokolade, på kveldsvakta, etter at Freia-dama hadde gått hjem).

Så sånn var det.

Og da dukka Karlsen opp, og fortalte meg, at jeg hadde fått en 4-er, på engelsk eksamen.

(Vi hadde to eksamener, det året, en i engelsk og en i data.

Jeg var så sterk i begge de fagene, så det var ikke så mye å lese på akkurat).

Men men.

Karlsen fortalte også, at en i klassen hadde stryki, på engelsk-eksamenen.

Og jeg fortalte det til Magne Winnem, at Karlsen hadde fortalt det her, seinere.

Og enda seinere, så fortalte Magne Winnem meg, at det var han som hadde stryki, på engelsk eksamen.

Så å få 1, på engelsk skriflig eksamen, det er ganske dårlig.

Og jeg husker at Winnem og jeg, var på byen, i Oslo, året etter, var det vel.

Og da prata vi med noen som vi prata med på engelsk.

Og da var det en kar, som sa, at Magne, prata som Thor Heyerdahl.

(Men at jeg prata bra engelsk, noe som egentlig bare skulle mangle, for jeg hadde vært så mye i England).

Så hvordan Magne kunne være så dårlig i engelsk, det veit jeg ikke.

Men kanskje han og familien hans er spioner fra Sovjet, som måtte bruke alt de hadde av språkevner, på å lære seg norsk?

Hm.

Nei, kanskje ikke.

Kanskje Winnem er litt som en nerd, som ikke er god i språk?

Hvem vet.

Noe er det vel ihvertfall.

Men Winnem tok den eksamenen om igjen, året etter, eller noe, og da fikk han vel en 2-er, eller noe, tror jeg.

Noe sånt.

Så sånn var det.

Så det er mye rart.

PS 9.

Og nå tenker jeg det, at det kan ha vært Viggo Snoghøj, (også kalt Viggo Snowhill), bodybuilderen, som tuller med meg.

Og hans venner.

For da jeg kom hjem fra Brighton, sommeren 1989, så var jeg innom vannsengbutikken til faren min og Haldis.

Og da var det vitnemålet, ovenfor, det var der, husker jeg.

Så jeg tror han Andre Willassen, sendte det til vannsengbutikken.

Noe sånt.

Og da, så var jeg så skuffa over meg selv da, for jeg hadde så mye fravær.

Også kjeda jeg meg fælt i Drammen, den sommerferien.

For Pia og Cecilie, var i Amsterdam og Spania, og alle klassekameratene mine, var hjemme da.

Mens jeg jobba på CC Storkjøp da.

I vannsengbutikken, så hadde dem kopimaskin.

Og jeg skulle jo gå på NHI, i Oslo, og de fikk vel vitnemålet, fra Gjerde, fra samordna opptak, eller noe.

Så jeg skulle ikke bruke det her vitnemålet, til noe.

Så kjeda jeg meg da.

Så dreiv jeg og tygde på noe tyggegummi.

Så tenkte jeg, at jeg kunne tulle litt med vitnemålet, siden jeg kjeda meg, og siden jeg ikke skulle bruke det til å søke jobb, eller noe, uansett.

Så tok jeg tyggegummi, over der, hvor det stod 21 timer fravær da, eller noe.

Også kopierte jeg det på kopimaskinen.

Men jeg skreiv ikke på det med skrivemaskinen, eller noe.

Jeg bare skulle sjekke, hvor lett det ville ha vært, å forfalske det.

Siden jeg kjeda meg litt da.

Så kom Viggo Snoghøj/Snowhill inn i vannsengbutikken på Strømsø da, og begynte å drite meg ut da.

Men jeg gjorde det jo bare for moro skyld.

Men han visste nok ikke, at jeg skulle studere på NHI.

Så han trodde nok at jeg tulla med vitnemålet, for å få bedre karakterer, når jeg søkte på jobber.

Men jeg skulle ikke søke jobber, for det var jo bestemt at jeg skulle studere.

Og han Viggo, han var så breial og selvgod, så jeg prøvde ikke engang å forklare han, hvordan det egentlig hang sammen.

Han hadde en sånn litt dansk-aktig norsk aksent, eller hva det var.

Han og Jan Snoghøj og Christell Humblen, som er halvsøsteren deres.

De var jo vokst opp på Madagaskar, med ihvertfall Haldis, såvidt jeg har forstått, så det er kanskje derfra den rare uttalen, til spesielt Viggo men også til Jan og også litt til Christell, kommer fra.

Det er mulig.

Så jeg lot bare Viggo plapre i vei med den rare uttalen sin, jeg brydde meg ikke så mye om det han sa, for han visste jo ikke engang at det hadde vært bestemt lenge, at jeg skulle flytte til Oslo, og studere, etter videregående.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Policy for kommentarer


Anonyme kommentarer, blir slettet, (etter en del problemer, med nettmobbing osv.).

Hvis du har et vanlig navn, så skriv gjerne noe, som skiller deg, fra andre, med samme navn, (sånn at det er klart, hvem som skriver).

Kommentarer som inneholder trakassering, (og som ikke holder seg, til temaet, i blogg-posten), blir bare slettet, (og ikke publisert).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

For å eventuelt legge inn kommentar, så trykk på linken, til blogg-posten, (så kommer det opp et felt, hvor man kan kommentere).

Blog Archive