Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 9. januar 2010

Hvis min oldemor eller oldefar var skogfinne, så er jeg ikke tre fjerdedeler norsk lengre

Jeg har jo alltid trodd at jeg var tre fjerdedeler norsk, og kvart dansk.

Det var det mora mi sa, ihvertfall.

Men nå kom jeg jo på det, at faren min sa det, rundt 1980, at familien til farmora mi vel, var fra oppi Finnskogen der da.

Så da var nok de finske.

Jeg tenkte ikke så langt da, for jeg hadde vel hørt ordet Finnskogen før, så jeg tenkte at det var norsk likevel.

Men nå leste jeg jo på Wikipedia da, om at det var noe som het skogfinner.

Så da er jeg kanskje 1/8 skogfinne da.

Også er jeg kvart dansk, det vil si 2/8 dansk.

Og da blir det 5/8 tilbake.

Så da er jeg 5/8 norsk da.

Men, han faren til bestemor Ågot, var kanskje ikke helt skogfinne.

Kanskje han var halvt norsk og halvt skogfinne?

Hvem vet.

Så da må vi bruke 16-deler.

Da er jeg 1/16 skogfinne.

og 4/16 dansk.

Og da blir det 11 deler til overs vel, så 11/16-deler norsk da.

Det er jo ganske mye, så da må jeg nok si at jeg er norsk ja.

Selv om noe av slekta er fra Danmark og kanskje også Finland da.

Og i min danskfødte mormors slekt, så var det visst noen fra kurlandsk adel og, (Charlotte von Geldern), ganske langt ute.

Så norsk, med slekt fra Danmark, Finland og gammel kurlandsk adel da.

Kurland er vel i Estland, eller noe, nå tror jeg.

Hvis ikke det var Latvia.

Noe sånt.

Så det er mye rart, det er helt sikkert.

Så jeg prøve å fortsette med slektsforskinga, så kanskje det er mulig å finne ut mer om de her greiene.

Jeg har litt problemer med å spore min mormors slekt tilbake til all den her fine adelen men.

Men det at jeg ikke klarer å finne ut av det, behøver vel ikke å bety noe kanskje.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter