Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 21. januar 2010

I en bok, fra 1910, som er digitalisert, så står det til og med adressene til min mormors morfar og grandonkel, (som jeg arvet memorarer mm. etter)

NYHOLM A C Oberstløjtnant,
R.DM. p.p.; f. 2. Juli 1861 i Holstebro; Søn af Hofjægermester
L C Nyholm til Bangsbo og Hustru Maren f. Gjedde; gift m. Mary Eva
Carla N., .f 1. Dec. i Kbhvn.. Datter af Generalløjtnant L E
Fog.


Student (Borgerdydskolen) 1878; Sekondløjtnant 1881;
Premierløjtnant 1883; ved Middclgrundsfortets Bygning 1890-95:
Lærer ved Officerskolen 1893-1908; Kaptajn og Chef for
Søbefæst-ningens Bygningsdistrikt 1897; Chef for
JærnbaneKompagnict 1898; Stabschef for Ingeniørkorpset
1903; Sonschef ved 1. Generalkommando 1900; Oberstløjtnant
1909.

Kasserer i Det krigsvidenskabelige Selskab og Redaktør af
Militært Tidsskrift (til 1909).

lidenl. Ordner: A.A.B.; M.Gr.; R. St.A.; S.Sv.

Adresse: Østerbrogade 84, Kbhvn.

http://runeberg.org/blaabog/1910/0322.html

http://runeberg.org/blaabog/1910/0323.html

NYHOLM Diderik Etatsraad,
R.p.p.; f. 21. Juni 1858 i Randers: Søn af Hofjægermester,
Kaptajn L C Nyholm og Hustru Maren f. Gjedde; ugift.

Student (Borgerdydskolen) 1876; cand. jur. 1882; Fuldmægtig
i .Justitsministeriet 1892; kst. Assessor i Overretten 1893-95;
Kontorchef i Justitsministeriet 1895; Overretsasscssor 1896; Medlem
af De internationale Domstole i Ægypten s. A.

Udenl. Ordner: F.Æ.L.; J.O.S.

Adresse: Amaliegade 11., Kbhvn.


http://runeberg.org/blaabog/1910/0323.html

PS.

Anders Gjedde Nyholm, (som står feil som A C Nyholm der), det var min mormors morfar.

Og Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, det var generalens storebror.

Og han var visst som en far, for sine søsken.

Fordi moren døde tidlig, eller noe, og faren var vel i parlamentet, eller noe.

Men han Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, han var ihvertfall veldig flink, husker jeg at min mormor sa, på 80-tallet, var det vel.

Og var som faren til sine yngre søsken da, da de vokste opp, vel på slottet Højriis da, på Mors, hvor deres mor Maren Gjedde, bodde, for hun var vel farens eneste barn, Anders Christensen Gjedde.

Så sånn var vel det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Den ene ordenen, som han granonkelen til mormora mi fikk.

Som står som F.Æ.L.

Det tror jeg må være den franske æreslegionen.

For det fant jeg at en annen, som var sjef for den internasjonale domstolen i Egypt, (Michael Hansson), fra Norge vel, fikk:

Michael Hansson, født 1875, fødested Christiania, død 1944, norsk jurist, cand.jur. 1899, bevilling som høyesterettsadvokat 1905. 1907–31 var han dommer, visepresident og til sist rettspresident i de såkalte «blandede» (internasjonale) domstoler i Egypt. Sorenskriver i Nedenes i Aust-Agder 1931–33.

Medlem av den faste internasjonale voldgiftsdomstol i Haag fra 1929, og i 1930-årene fungerte han som medlem av en rekke bilaterale internasjonale forliks- og voldgiftsnemnder. 1935 ble han innvalgt i Folkeforbundets internasjonale flyktningkomité, og 1936–38 var han president for Det internasjonale Nansen-kontor for flyktninger i Genève. I desember 1938 mottok han på kontorets vegne Nobels fredspris.

Etter den tyske okkupasjon av Norge 9. april 1940 slo han seg ned på Lillehammer og tilbrakte de siste årene av sitt liv med å skrive to erindringsbøker, Tilbakeblikk og 25 år i Egypt, som begge utkom etter hans død.

Hansson ble utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden 1915 og fikk kommandørkorset av 2. klasse 1926. Han hadde også storkors av de egyptiske Ismail- og Nil-ordener og var kommandør av den svenske Nordstjärneorden, den franske Æreslegionen og en rekke andre utenlandske ordener, og han var innehaver av Norges Røde Kors' hederstegn.


http://www.snl.no/Michael_Hansson

PS 3.

Men på Wikipedia, så står ikke det at Diderik Galtrup Gjedde Nyholm, fikk æreslegionen, men en dum Zypthen-Adeler står der(!):

franske æreslegionen

http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86reslegionen

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter