Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 23. januar 2010

Jeg fikk en ny e-post fra Sigdal og Eggedal Museum




Google Mail - Gunnild Olsdatter fra Eggedal, som flytta ned til Røedgårdene, på Hurumlandet, på 1830-tallet vel.










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Gunnild Olsdatter fra Eggedal, som flytta ned til Røedgårdene, på Hurumlandet, på 1830-tallet vel.











Sigdal og Eggedal Turistservice as
<post@sigdal-turist.no>



Sat, Jan 23, 2010 at 11:44 AM




To:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>









Ja det var vanskelig å tyde de navna fra
kirkeboka.


Tenker kanskje om du finner dødsdato/år på
Gunhild Olsdatter i Hurum/Rødtangen at det er mulig å finne fødselsår og evt. et
etternavn i den forbindelsen??


Bare et forslag…


Mvh Margrete







Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 22. januar 2010 16:46

Til: Sigdal og Eggedal Turistservice
as

Emne: Re: Gunnild Olsdatter fra
Eggedal, som flytta ned til Røedgårdene, på Hurumlandet, på 1830-tallet vel.




Hei,






ok, det går bra.







Hvis hun het Olsdatter, så het nok faren Ole.






Og jeg fant en Guhnild Olsdatter, som ble konfirmert som 22-årig, (men jeg så
at folk ble sent konfirmert ofte, på den tida, i kirkeboka, på nettet), i 1833.






Så fødselsåret må være rundt 1811 da.







Men jeg skal kikke mer i kirkebøker selv.






Jeg kan jo også se i kirkebøkene for Hurum, om hun tipptippoldemora mi står som
innflyttet til Hurum, f.eks.







Jeg sender med de to sidene fra kirkeboka i Eggedal, om hu Gunhild
Olsdatter.






Men jeg skjønte ikke hva det stod som fødested og navna på foreldrene.






Men kanskje dere er mer vant til de navna, og klarer å skjønne hva det står?






Selv om jeg skjønner det, hvis dere ikke skjønner det.







Men igjen takk for svar osv., og god helg etterhvert, og beklager hvis
det blir for mye e-poster og familiehistorie!







Mvh.



Erik Ribsskog











2010/1/22 Sigdal og Eggedal Turistservice as <post@sigdal-turist.no>




Ja det var en lang familiehistorie, men det viser seg så å si
umulig å finne Gunhild Olsdatter her i våre slektsbøker når vi har så få
opplysninger .-Og når hun har reist fra Eggedal så er hun ikke videreført i
bøkene her. Det eneste vi kunne finne ut hvis vi hadde fødselsår og
etternavn var hennes foreldres navn.


Mvh Margrete









Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 21. januar 2010 15:59

Til: Sigdal og Eggedal Turistservice
as

Emne: Re: Gunnild Olsdatter fra
Eggedal, som flytta ned til Røedgårdene, på Hurumlandet, på 1830-tallet vel.






Hei,






ok, det var veldig
hyggelig gjort, hvis dere har tid til det!







Jeg vet ikke
fødselsdatoen, men hun fikk en sønn, Ole Martin Sandersen, (min tippoldefar
da), i 1837, (jeg sender med utskrift av kirkeboka for Hurum).







Og da sa
granonkelen min, Idar Sandersen, på telefon, i forrige uke vel, at barnefaren
var bare 15 år, en Sander Madsen, fra Filtvedt, på Hurum.






Men hu fra Eggedal var nok eldre, vil jeg tippe på, siden hu jobba på Røed
gård, og var fra Eggedal, så var hu nok over 18, hvis jeg skulle gjette
ihvertfall, uten at jeg kan si det sikkert.






Men hvis hu var 18, så var hu altså født i 1819 da, blir det vel.







Jeg sender med
utskrift av kirkeboka i Hurum, og sier igjen tusen takk for forsøket på å spore
opp tipptippoldemora mi oppe i Eggedal der :)






Min far sa at grandonklene mine hadde masse malerier av Kittelsen.






(Det glemte jeg å spørre han Idar om da.






Men jeg arver 1/18, eller noe, etter han, for min far vil ikke ha arv fra de,
men gir det til meg og søstra mi.







Så jeg ville ikke
spørre om de verdifulle maleriene osv.).







Og disse ble
plassert på Holmsbu, virker det som for meg, av Røed-familien.






For Røed-familien hadde et hus der, leste jeg på internett.






Like ved en kunstner-koloni fra Oslo.






Så Kittelsen-linken kan ha vært på en måte fra den kunstner-kolonien og.







Kanskje Kittelsen
hørte om Eggedal fra hu budeia?






Hvem vet.







Det skal jeg ikke
si sikkert men.







For jeg har jo
lest på Wikipedia, at Kittelsen hadde kunstner-koloni oppe i Eggedal, hvis jeg
ikke tar helt feil.






(Jeg har aldri fått vært i Eggedal selv altså, jeg visste ikke at jeg hadde
slekt derfra, før jeg begynte å kikke i kirkebøkene, for jeg lurte på hvor
slekta til farfaren min var fra, for det har aldri noen fortalt meg).







Så sånn var det.







De ble en
fisker-familie, de her Sander Madsen og sønnene hans, som fiska brisling i
Drammensfjorden.






Men det var en usikker levevei, så etterhvert så ble de mye snekre.







Min farfar dro
over Drammensfjorden, til Berger, og jobba hos en tante og onkel der, mener jeg
det var, før han fikk jobb som snekker på gamle Berger fabrikker, som var to
tekstilfabrikker da, i tilknytning til elva Fossekleiva, på Berger.







Som
Jebsen-familien hadde.






Så starta Øivind Olsen, (min farfar), snekkerverkstedet Strømm Trevareindustri,
på Sand, på Berger, på 50-tallet, hvor han lagde køyesenger og elementer til
Jebsen møbler sine madrasser da.







Så tok faren min
over på 80-tallet, og det gikk ikke mange år før dem var konkurs.







Så jeg dro til
Oslo for å studere og ble ikke helt ferdig med studier før jeg skulle i
miltæret.






Og søstra mi hadde ikke noe sted å bo, så jeg måtte inlosjere hu hos meg i
Oslo.






(Faren min han svikta helt som far og familiebedrift-driver, han flytta fra meg
da jeg var ni år, til en dame ved navn Haldis Humblen, som har slekt i noe som
heter Johanitterordenen, hva nå det er).






Så jeg begynte å jobbe i butikk, for å tjene penger, siden søstra mi var arbeidsledig,
og jeg var arbeidsledig etter militæret.







Og ble etterhvert
butikksjef.






Så overhørte jeg i Oslo, i 2003 og 2004, at jeg var forfulgt av noe 'mafian'
der.






Så jeg har flyktet til England, men får ikke noe hjelp av politiet, som ikke
engang vil fortelle hvem den her mafian er.






Jeg lurer på om det kan være noe med faren min f.eks., og prøver å finne ut mer
om familien da.






For min farfar, han fikk ikke lov å sitte på enden av matbordet, på
julaftenene.






Det var hans yngste sønn, Runar, og farmora mi Ågot, som satt på hver sin ende
av spisebordet, på julaften, på 80-tallet, før farfaren min døde.







Når mange
barnebarn og sånn var der også.






Så farfaren min ble behandle som en slave omtrent vil jeg si.






Farmora mi var kristen.






Kanskje det var fordi at farfaren min hadde en farfar som var uekte født,
nemlig han Ole Sandersen da.






Så ble han tulla med, av faren min og farmora mi osv.







Er det sånn det
henger sammen.






Hvem vet.






Uansett mange takk for hjelpen med å finne ut om dette!







Mvh.



Erik Ribsskog









2010/1/21 Sigdal
og Eggedal
Turistservice as <post@sigdal-turist.no>




Det er nok litt vanskelig når det ikke er et etternavn å forholde
seg til, og det ikke finnes noen fødselsdato. Men vi prøver å granske litt i
bygdebøkene her….


Mvh Margrete








Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 17. januar 2010 16:10

Til: post@sigdal-turist.no

Emne: Gunnild Olsdatter fra
Eggedal, som flytta ned til Røedgårdene, på Hurumlandet, på 1830-tallet vel.






Hei,






kjenner dere noe
til ei ved navn Gunnild Olsdatter, fra Eggedal, som jobba som budeie, på
Røed-gårdene vel, på Fildtvedt, i Hurum, og som ble mor til en Ole Sandersen,
uekte født, i 1837.






Faren het Sander Madsen, fra Filtvedt, og er min tipptippoldefar vel.







De fikk som sagt
sønnen Ole Sandersen, som ble fisker på Holmsbu.






Så de måtte flytte fra Oslofjord-sida av Hurumlandet, til Drammensfjordsida.







Hvor familien Røed
visstnok hadde et hus også.






Så det er mulig at de var fattigfolk, som ble flytta litt på, av familien Røed.






Hvem vet.






Hu stod oppført med adresse Rødtangen, i kirkeboka, for Hurum.






Men grandonkelen min, Idar Sandersen, fra Holmsbu, han fortalte det, at hu var
budeie på Røed Gård, og at han Sander Madsen, ble far, kun 15 år gammel.







Jeg fant en
Gunnild Olsdatter, konfirmert som 22 år gammel, i 1833, i Eggedal.






Men det kan vel ikke ha vært henne, da var jo hun 26 år gammel, da barnet ble
født, og 11 år eldre enn barnefaren.






Jeg lurer på om disse har blitt litt dårlig behandla eventuelt, av
Røed-familien?






Hu var kanskje fattig da, siden hu ikke konfirmerte seg før hu var 22?







Hvis dere klarer å
finne ut noe om dette, så hadde det vært veldig artig, siden dette er min
farfars oldeforeldre, og mine tipp-tipp-oldeforeldre da.







Så på forhånd takk
for eventuell hjelp!







Mvh.






Erik Ribsskog





No
virus found in this incoming message.

Checked by AVG - www.avg.com

Version: 8.5.432 / Virus Database: 270.14.145/2626 - Release Date: 01/16/10
07:35:00











No virus found in this incoming message.

Checked by AVG - www.avg.com




Version: 8.5.432 / Virus Database: 271.1.1/2636 - Release
Date: 01/21/10 07:34:00







No
virus found in this incoming message.

Checked by AVG - www.avg.com

Version: 8.5.432 / Virus Database: 271.1.1/2640 - Release Date: 01/23/10
07:33:00










Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter