Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 25. januar 2010

Jeg sendte en ny e-post til Rigsarkivet i Danmark




Google Mail - slægtsforskning










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




slægtsforskning











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Jan 25, 2010 at 7:38 PM




To:
"Nils G. Bartholdy" <ngb@ra.sa.dk>






Hei,

ok, så du mener at det står feil årstall for de to baron Adeler-adelsbrev, på internett.

Ok, da er vi på bølgelengde om det.

Jeg husker forresten, at jeg fikk papirene etter den danske general, (min tippoldefar), Anders Gjedde Nyholm, og hans bror, Diderik Galtrup Gjedde Nyholm, dommer i de internasjonale domstolene i Egypt og Haag, (og som skulle dømme mellom Norge og Danmark, om Grønland, men døde like før, sa min mormor, Ingeborg Ribsskog, på telefon, for et drøyt år siden vel. Så ble det en annen dansk dommer som skulle dømme, sa min mormor).


Men da fikk jeg bl.a. et kort/brev, fra danskekongen, til Anders Gjedde Nyholm vel.

Og de andre tingene, forsvant fra min farmor, Ågot Mogan Olsen, sitt hus.

(Som var som mitt barndomshjem, for jeg flyttet til min far, Arne Mogan Olsen, da jeg var ni år, (fra min mor i Larvik), men han flyttet fra meg, og til en dame ved navn Haldis Humblen, etter at jeg hadde bodd et halvt års tid, på Bergeråsen).


Men det kortet lå sammen med mine frimerker, så det lå i en annen skuff, i en reol, i huset til min farmor.

Så det kortet fikk jeg med meg til Oslo.

Og da spurte jeg hos et antikvariat i Oslo, hvor mye var det kortet verdt, siden det var underskrevet av danskekongen.


(For min far gikk konkurs, så jeg hadde ingen penger, annet enn studielån, da jeg flytta til Oslo, for å studere, i 1989.

Jeg spurte bestemor Ingeborg og penger en gang, i skoleåret 1991/92, men hun bare henviste meg til min far, som jeg hadde brudt kontakten med da, for min søster sa at min far hadde misbrukt henne, men det forklarte jeg ikke til min mormor, for det måtte nesten min søster fortelle om selv, syntes jeg.


Men men.

Men min mormor henviste meg bare til min far, antagelig fordi hun hadde gitt så mye penger til sin sønn, Martin, som også gikk konkurs, med fiskedammen i Spydeberg.


Antagelig derfor).

Men antikvariatet sa at det kortet ikke var mye verdt, siden danskekongen pleide å skrive under så mange steder.

Noe sånt.

Men er det kruset, av sølv, med løve på toppen.


Et ølvkrus, fra 1700-tallet, visstnok fra danskekongen til L.C. Nyholm.

Er det noe danskekongen ga til alle hofjægermestere eller folketingsmedlemmer?

Gjedde og danskekongen var vel kanskje ikke så venner da, siden Gjedde vel kanskje var en aktuell kandidat, til å bli kongeslekt, da Oldenburg ble det, ettersom en slekt på Jylland vel, ikke ønsket å være konger, men han sa, spørr min fetter, hertugen av Oldenburg, (i Tyskland).


Var det ikke slik?

Jaja.

Du får svare på det om sølvkruset, hvis du har tid.

Men du jobber jo for kongehuset, på en måte, ettersom Rigsarkivet bruker kongekronen i sin logo.


Så jeg bør kanskje ikke ta alt du skriver for høytidelig, hvis det er slik at Oldenburg og Gjedde er uvenner, mener jeg?

Mvh.

Erik Ribsskog



2010/1/25 Nils G. Bartholdy <ngb@ra.sa.dk>


Rigsarkivet er ikke ansvarligt for, hvad der står på
diverse internetsider.


Med venlig hilsen


Nils G. Bartholdy





Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 21. januar 2010 19:50
Til: Nils G.
Bartholdy
Emne: Re: slægtsforskning


Hei,


bare et spørsmål til Bartholdy, mens jeg har deg online, så og si.



I 2004, så fikk jeg et sølv ølkrus, av min mormor, Ingeborg Ribsskog,
(Maren Gjeddes oldebarn), som er nevnt i hennes testamente.


Det står at det er fra danskekongen, til en Lauritz Gjedde Nyholm, som
min mormor skriver er min onkel Martins tippoldefar, (for Martin skulle egentlig
få kruset, men jeg fikk ødelagt trynet, i Oslo, i 2003, så det var kanskje
derfor jeg fikk det, i 2004, som oppmuntring, eller noe, hva vet jeg, det ble
ikke sagt hvorfor jeg fikk det kruset).


Men hvis det er fra min onkels tippoldefar, så må det være fra min
tipptippoldefar, altså L.C. Nyholm, som var parlamentsmedlem for Venstre, og
Hoffjægermester, (hva nå det er), og Kaptein, ihvertfall, i militæret.



Det må ha vært en gave, fra danskekongen til L.C. Nyholm, på
1800-tallet.


Selv om det kruset vel er datert til 1700-tallet.


Kjenner dere hos Rigsarkivet noe til en slik sølv ølkrus-gave, fra
danskekongen, til L.C. Nyholm, i forbindelse med Nyholms virke som
stortingsrepresentant eller folketingsrepresentant, heter det kanskje i Danmark,
eller som offiser?


Var det vanlig at parliamentsmedemmer eller Hofjægermestere, fikk slike
fine gaver fra danskekongen?


Det står gravert 'Gedde' og, på det kruset, viste min mormor meg, og
min mormor bare presset det inn i bagen min, så en tagg på kronen til løven,
oppå kruset, ble litt bøyd.


Og da jeg skulle bøye den ut igjen, så brakk den taggen på kronen til
løven av.


Men men.



Dessuten, de adelsbrev for Adeler, som du sendte meg.


Jeg får ikke årstallene til å stemme med det som står på
internett.


Har du noe 'forklarings' på dette?


Jeg håper det er mulig å få noe forklaring på dette!


Mvh.

Erik Ribsskog





2010/1/19 Nils G. Bartholdy <ngb@ra.sa.dk>











Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter