Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 15. mars 2010

Russ 88 var noen gærninger

Jeg skrev om at Svelvik-ordfører Lippert, var med i strippekonkurransen til RUSS 88, på Sande VGS.

Og han skryter på Facebook-sida til Sande VGS., om at RUSS 88 var så stort.

Så da skreiv jeg om at han var med i strippekonkurransen, på Facebook-sida til Sande VGS.

Og de RUSS 88, de var noen gærninger.

De to største festdagene i Svelvik.

(Kanskje bortsett fra nyttårsaften, jeg har vel aldri vært på noe nyttårsaften i Svelvik).

Det er 16. mai og Svelvikdagene.

Så da samler alle ungdommene seg, utafor samfunnshuset, i Svelvik.

Og jeg også var med, for de andre i klassen min, fortalte meg det, at det var stor fest da, på 16. mai, i Svelvik.

Så jeg pleide å dra til Svelvik hver 16. mai, og feste hele kvelden og halve natta, når jeg gikk på ungdomsskolen.

Som de fleste i klassen min gjorde vel.

Jeg fikk lett tak i drikkevarer, for faren min var mer eller mindre alkoholiker, og de låste aldri garasjen, hvor ølen stod, og heller ikke inngangsdøra, til huset til Haldis, hvor de hadde barskap.

Men men.

Og en gang lagde jeg 25 liter vin selv, selv om den ble sånn, at vinen fortsatte å gjære, i magan, og man ble sjuk av vinen, som jeg solgte en del av.

Men men.

En som het Halvor, tror jeg, fortalte meg, at russen kidnappa masse jenter, som dem kjørte til en øde vei, også måtte dem gå nakne tilbake til Svelvik sentrum.

Det var jeg ikke helt sikker på om jeg trodde på.

Men jo, det var visst sant.

Og jeg hadde ikke noe å prate med der, for det var mest klikker og gjenger, og de i klassen var kanskje fulle da, og jeg passa ikke inn i sånne gjenger og klikker da.

Så jeg gikk ofte ganske aleine rundt på Svelvikdagene og 16. mai.

Men det året jeg gikk i Drammen, da var jeg ganske gæern, og smalt en sånn nødrakett, som jeg hadde kjøpt på Tybring-Gjedde, ut mot Krokstadelva vel, hvor onkelen min, Håkon, dro meg med.

Så da hadde jeg flaks at jeg ikke fikk lensmannen etter meg.

Men men.

Mer da.

Jo, så jeg hadde ikke noen å stå sammen med, så jeg gikk bort til to russebiler, som stod der, rødrussbiler, fra Sande vgs.

Så kom plutselig fire-fem russ, gutter og jenter, fra Berger vel.

Og dro på Christell, som da må ha vært 15-16 år vel.

Jeg var russ året etter, så jeg var 17, snart 18 da.

Da var Christell 15 og et halvt da.

Og Halvor hadde jo sagt det til meg, at de kjørte jenter langt bort, opp mot der Svein Hellum bodde ca. vel, tror jeg.

Og kledde dem nakne.

Også måtte dem gå hjem.

Og det syntes han var så morsomt.

Det var orangeruss-jenter, som de kledde nakne, sa han.

Altså 9. klasse jenter.

Så det stemmer, for det året må Christell ha gått i 9. klasse.

Det var 16. mai 1988 da, ved ungdomsskolen i Svelvik, på parkeringsplassen der, som to russebiler fra Sande hadde parkert da.

Og det var jo hundrevis av ungdommer der.

Og plutselig ser jeg dem kommer med ei jente.

Som jeg regna med dem skulle kle naken da.

Så var det Christell.

Det var fire russ, som holdt henne, en i hver arm og bein.

Og Christell var jo aggressiv til å være jente, og sprelte jo, og vrei på seg, som en orm, mens de russefolka holdt henne, en i hver arm og hvert bein da.

Christell var sporty og smidig osv., og de hadde jo skrevet, mora hennes osv., i konfirmasjonssangen hennes, året før, at hu hadde 'sex-appeal'.

Så hu var vel sikkert en av de mest smekre 9. klassingene, så det var sikkert derfor rødrussen fra Sande kidnappa henne.

Men dem hadde nok ikke regna med at hu skulle være så aggressiv.

Men det var ikke så mye jeg kunne gjøre, mot fire-fem-seks rødruss.

Jeg var et år yngre enn dem, og spinkel for alderen, siden jeg bodde alene og ikke spiste nok mat osv. da.

Men men.

Så kanskje Christell har fått noe slags hat mot meg, siden jeg ikke gjorde noe annet enn å stå der, og se på det, at Christell vrei seg, mens alle russene holdt henne, en i hver arm og hvert bein da.

Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha gjort.

Men dem lot henne ihvertfall gå igjen.

Dem tok ikke med henne til noe gårdsvei oppe ved Hellum, og kledde henne naken der, som han Halvor sa at de gjorde med andre orange-russ jenter.

Så det gikk vel ganske greit.

Jeg vet ikke hva jeg skulle ha gjort, hvis dem hadde kjørt avgårde med Christell.

Da måtte jeg nesten ha gjort noe, siden hu var stedatteren til faren min.

Men hva liksom?

Ikke godt å si.

Hm.

Så dem var ihvertfall noen gæeringer, russ 88, det er helt sikkert.

Selv om jeg ikke kan huske at han ordføreren, Knut Erik Lippert, var med på å prøve å kidnappe Christell.

Han var nok med på en annen russebil.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Så Christell hadde også nesten et slags strippeshow, selv om hu hadde klær på da.

Og det tror jeg egentlig var bra for meg, å se på at hu hadde noe som minnet om spasmer, hu og, etter å ha sett han ordføreren fra Svelvik, Knut Erik Lippert, strippe til underbuksa, med CP-spasmer, på taket til Sande VGS., en dag jeg kom for seint på skolen, i 1988, på Sande VGS.

Jeg syntes at Christell tok seg bedre ut, med spasmer, eller hva man skal kalle det, enn han Svelvik-ordføreren.

Selv om hu bare var orangeruss.

Men hu var sånn at hu fikk tidlig pupper og sånn da, så hu kunne nok ha passert for å gått på videregående, i det minste.

Det kan man vel si vel.

Selv om hu ikke var så høy og tjukk akkurat, mer ganske lav og slank osv.

Men men.

Jeg bare kom på det, siden hu Christell også hadde noe lignende av spasmer, når de russefolka holdt henne en i hver arm og hvert bein, og skulle ha henne inn i russebilen, og kjøre henne opp til Hellum gård, og kle av henne klærna og la henne gå hjem da.

Jeg lurer på om dem bare nøyde seg med å kle av dem klærna.

Det var jenteruss med på det her og, så det er mulig at dem nøyde seg med det.

Det var nok ikke sånn som i Oslo, at jenter og gutter, var på hver sine biler og busser.

Jeg tror det var blanda russebiler, med gutter og jenter, på Sande VGS., på 80-tallet, hvis jeg husker riktig.

Så det hadde kanskje vært litt artig å vært russ der, og ikke i Drammen som jeg var.

Men men.

Uten at jeg vet om de hadde det noe kult som russ, den markedsføringsklassen jeg gikk i, på Sande vgs., det skoleåret.

Hvem vet.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter