Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 13. april 2010

Jeg sendte en ny e-post til Folkeregisteret




Google Mail - Oppdatering/Fwd: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Oppdatering/Fwd: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Apr 13, 2010 at 3:09 PM




To:
lise.johansen@skatteetaten.no






Hei,

nå leste jeg mer om det her på nettet:

Det er også en rekke andre unntak i loven som gjør det mulig å ta et beskyttet etternavn uten samtykke fra dem som har etternavnet. Felles for unntakene er at det gjelder navn som ens slekt eller nærstående har en tilknytning til.








Og da mener jeg, at min slekt har hatt en tilknytning til Adeler, siden min slekt arvet Holger (baron) Adeler og Magna Adeler.


Jeg sender med en side fra min mormors testamente, hvor man kan se mer om dette.


(Se nederst på siden i vedlegget, hvor min mormor skriver om arven fra Magna og Holger Adeler, som vår slekt arvet, siden baron-paret døde barnløse.


Og pengene ble satt inn i huset til min mor, Karen Ribsskog, (som også har bodd på Bergeråsen og Holmsbu og vel også i Sande/Holmestrand en stund og Nøtterøy, siden jeg så dere var fra Holmestrand/Tønsberg. Hun ble nok tulla med, tror jeg, siden hun var etter Adeler mm., så jeg tror det var derfor hun måtte flytte så mye.


Så da er det kanskje greit å bruke Adeler-navnet, for da skjønner folk det, hva det kan komme av, hvis jeg blir tulla med, tenkte jeg.


Og jeg synes at da burde ihverfall navnet til baron-paret leve videre, Adeler, (slik som Gjedde lever videre, i Tybring-Gjedde).


Siden vår slekt ikke ga baronen noen barn, så burde vår slekt la det fine Adeler-navnet etter Cort Adeler, (som jo var norsk, fra Brevik), leve videre, mener jeg).


Mvh.


Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: 2010/4/13
Subject: Re: Mulighet for å endre etternavn til Ribsskog-Adeler?
To: "Johansen, Lise" <lise.johansen@skatteetaten.no>


Hei,


ja, min oldemors søster, het Magna Adeler.

Og min mormor og mor arvet henne, (for de døde barnløse).

Adeler-slekten skal visst være utdødd i Norge, så de 23 må vel antagelig være av en annen slekt da.


Og jeg ønsker jo å ha navnet Ribsskog-Adeler, ikke Adeler.

Så det blir tre spørsmål:

- Er det bra nok at min oldemors søster het Magna Adeler?


- Regnes ikke 'Ribsskog-Adeler', som et eget navn?

- Hvis det er forskjellige Adeler-slekter blir de behandlet som om de var av samme slekt da?

Mvh.


Erik Ribsskog

PS.

Jeg visste ikke at det var noen som het Adeler lenger, da hadde jeg nok sjekka opp mer før jeg sendte søknad.

Beklager dette!



2010/4/13 Johansen, Lise <lise.johansen@skatteetaten.no>




Hei,


Adeler er et beskytta navn i Norge. Der er
23 personer som er registrert med Adeler som etternavn i Norge i dag. For å få
et beskytta navn må en enten ha familiær tilknytning til navnet tilbake til
tippoldeforeldre eller en må få godkjenning av de som har navnet i dag. Når det
gjelder doble etternavn skal hvert navn ses på for seg.


Hvis du ønsker å spørre de som har navnet
må du fylle ut ”Melding om endring av navn” og sende til oss. Vi
vil avslå søknaden og opplyse om at du kan få en liste over de som har navnet
med deres adresse fra Personregisteret i Hammerfest. Avslaget fra
folkeregisteret må legges ved søknaden til Personregisteret. Håper dette var
svar på spørsmålene dine.



Med hilsen


Lise Johansen

Førstekonsulent


Skatt sør

Folkeregister

Besøksadresse: Langgaten 48/50, 3080
Holmestrand.


Postadresse: Postboks 2412, 3104 Tønsberg


Telefon: 33 02 14 37

Telefax: 33 02 14 99








Fra: Johansen, Torill
Hartmann

Sendt: 13. april 2010 12:29

Til: Johansen,
Lise

Emne: VS: Mulighet for å endre
etternavn til Ribsskog-Adeler?




Denne er vel til ditt spesialfelt.



Hilsen Torill








Fra: Ouren, Torill

Sendt: 6. april 2010 15:34

Til: Skatt sør FR - Attester, navn
og forespørsler

Emne: VS: Mulighet for å endre
etternavn til Ribsskog-Adeler?











Fra: Olsen, Ruth
Inger

Sendt: 6. april 2010 14:41

Til: Skatt sør - fellespost

Emne: VS: Mulighet for å endre
etternavn til Ribsskog-Adeler?











Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 27. mars 2010 10:44

Til: Skatt øst - fellespost

Emne: Mulighet for å endre
etternavn til Ribsskog-Adeler?




Hei,






jeg heter Erik Ribsskog, men min oldemors søster, var gift med den
siste baron Adeler, etter Cort Adeler.






Så hun het altså Magna Adeler, f. Nyholm, i Danmark, og var gift med Holger baron
Adeler, i Danmark.






Så flyttet min mormor til Norge og giftet seg med min morfar, og ble norsk
statsborger.






Så arvet hun Holger og Magna Adeler, rundt 1980, og denne arven ble av min
morfar satt inn i min mors hus i Larvik.







Disse, (Magna og Holger Adeler), døde barnløse.






Og det kanskje det er min danske slekt, som ikke likte nordmenn og sørget for?






Hva vet jeg.






Men kanskje navnet kunne blitt bevart i Norge?






Jeg vil gjerne med dette søke om å bytte etternavn fra Ribsskog til
Ribsskog-Adeler.






En tysk familie, som også var i slekt med Adeler, gjennom inngifte, gjorde det
samme, og heter ny Zytphen-Adeler.






Så jeg synes det hadde vært bra hvis ihverfall Adeler navnet kunne leve videre
i Norge og.







For selv om de klarte å viske ut slekten, så er det bedre å beholde
navnet, enn ingenting, mener jeg.






Så jeg håper dette er i orden!







Mvh.



Erik Ribsskog













img139.jpg
839K








PS.

Her er vedlegget:

img139

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter