Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 11. april 2010

Min tipptippoldefar, L.C. Nyholm, av Bangsbo, i Frederikshavn, i Danmark, han var bl.a. hofjægermester, en som ledet den kongelige jakten i Danmark

tipptippoldefar

http://www.bangsbo.com/default.aspx?m=2&i=56

PS.

Det sølvkruset jeg fikk, av bestemor Ingeborg, på min 34-års dag.

Det var fra danskekongen, stod det i bestemors testamente.

Og det fikk sikkert L.C. Nyholm, av danskekongen, siden han var hofjægermester.

Så sånn hadde det seg nok, at han L.C. Nyholm, fikk et så fint, (må man vel si), sølvkrus, av danskekongen.

Så sånn var nok det, hvis jeg skulle gjette.

Så sånn var nok det.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her kan man se L.C. Nyholm, som den fjerde øverste, på raden helt til høyre, på familietreet mitt:

familie tre

PS 3.

Men det var kanskje litt rart, at han kalte seg L.C. Nyholm.

Og ikke Lauritz Christian Nyholm, eller hva det var han het igjen.

Min mormor sa en gang, husker jeg, at deres barn, (de fikk visst 12 barn), de vokste opp mye alene, på Højriis, på Mors, i Limfjorden.

Mens foreldrene antagelig var i Bangsbo da, i Fredrikshavn, og var hr. og fru Hofjægermester da.

Noe sånt.

Og deres eldste sønn, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm.

Han ble dommer i Kairo og i folkedomstolen i Haag.

Og han var visst nesten som en far, for de elleve andre barna da.

Sa min mormor, Ingeborg Ribsskog.

Så de la nok for mye byrder på han Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, vil jeg nesten tippe på.

Og han fikk visst heller ingen barn, tror jeg.

Selv om han fikk den franske æreslegion-ordenen, blant annet, så jeg på nettet, (i Kraks blå bok vel, fra ca. 100 år siden, på Runeberg.dk, eller noe sånt).

Så sånn var det.

Og fire av barna deres fikk visst høye stillinger.

Så det skal vel han Didrik Galtrup Gjedde Nyholm, storebroren, ha mye av æren for.

Husker jeg at mormor fortalte meg og min søster en gang, som vi var på besøk i Nevlunghavn, sommeren 1985, eller 1986, eller noe, etter at bestefar Johannes døde i Spania, et år eller to tidligere vel.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

PS 4.

Hvis ikke Maren Gjedde var hun som ble funnet murt inne, i Højriis slott.

Hun hadde visst blitt tatt på fersken, med en tjener, da L.C. Nyholm kom hjem fra Hofjægermester-jobben, i Fredrikshavn.

Og så hadde L.C. Nyholm murt sin kone, min tipptippoldemor, Maren Gjedde, inn i et lite rom i slottet.

Sånn var antagelig det.

Vi får se.

Jeg skal se om jeg finner mer om dette.

Vi får se.

PS 5.

Nei, det var visst før deres tid, at dette med innmuringen av den utro konen skjedde, ifølge Bergen Arbeiderblad:

før deres tid

http://www.ba.no/forbruker/fritid/reise/article4621418.ece

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter