Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 27. mai 2010

Det her var favorittsangen til 'neanderthal-Christell', da hu var sånn 9-10 år vel. En annen versjon. Hu sa dem sang 'Ulvika', men det tror jeg ikke



PS.

'Ulvilla', var det visst dem sang:

Four Jets - Ulvillavisa

Det va ettermiddag oppi Ulvilla å æ va urvin i haue
Æ va oli i kroppen, det kribla i magan æ va furåt på håret

Å får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Mutter og fatteren i ei høtt oppi Sul, dit kan æ fårrå, plokk moltkart te jul
Etterpå koinn æ ta bussen tebakers te Ulvilla.

Å får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Skull ha firri på jobben te ein bonde på Stekstad, å hårva å hyppa med ein eldgammel Dexta,
men æ ha vårti gælin, æ får itj nå betaling hos Stekstad’bon

Får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Å syndan så ska æ opp på Ælnes-høgda å hei på Helgådal, beste laget i bygda,
men koffer æ ska dit , det veit berre ei i frå Sjækerfoss.

Å får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Det va ettermiddag oppi Ulvilla å æ va urvin i haue
Æ va oli i kroppen, det kribla i magan æ va furåt på håret

Får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls så hoppe æ i elva,
får æ itj pøls så hoppe æ i elva i Ulvilla

Får æ itj pøls så hoppe æ i elva, får æ itj pøls...


http://mfdm.barx.org/113.txt

PS 2.

Her er mer om dette:



PS 3.

Og jeg var litt skeptisk til den sangen der.

For jeg mener at jeg hørte begge de versjonene, på radioen, både den svenske og den norske.

Selv om jeg aldri tok opp sangen fra radio, på kassett, (som var vanlig på 70 og 80-tallet).

Og i den svenske sangen, så synger dem nemlig om å hoppe i elva, i Köppäbä.

Og det syntes jeg at hørtes ut som at var noe oppe i Sameland, eller noe.

Men nå fant jeg ut, at det var dialekt for Kopparberg, eller noe:

It was afternoon in Köppäbä [dialect for Kopparberg]

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070202132817AA3OLiq

PS 4.

Og Kopparberg, det lå visst i Ørebro-området.

(Jeg mener at jeg såvidt møtte ei dame fra Ørebro, i Brighton, sommeren 1988, (da tremenningen min Øystein var med, på språkreise), som kalte seg Madde, eller noe vel.

Det er mulig jeg husker feil.

Hvem vet.

Vi får se).

Her er den elva det er snakk om, tror jeg:

kopparberg

http://no.wikipedia.org/wiki/Kopparberg

PS 5.

Så det her har nok ikke noe med Ulvika å gjøre.

Ulvika er jo en vik, og ikke en elv også, dessuten.

Kanskje Christell mente Fossekleiva, en elv som går fra Blindvann vel, og forbi Berger-fabrikkene og ut i Drammensfjorden.

Men, Fossekleiva høres ikke ut som Ulvika.

Så her rota nok Christell.

Christell var litt dum, må jeg nok nesten si, som ville ha det til at de sang om Ulvika, i den sangen, siden Ulvika er del av Drammensfjorden, og ikke noen elv.

Men men.

Hvis man tråkker rundt en hel dag, så finner man kanskje en bekk, eller noe, nedi der, rundt Ulvika.

Hvem vet.

Det er mulig.

Vi får se.

Mer da.

Jo, så det her viser at neanderthaler, (som Christell), er (litt) dumme, vil jeg si.

Men det visste vel kanskje folk fra før.

Det er nok mulig.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter