Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 25. juni 2010

Her er mer fra bestemor Ingeborg

mer fra bestemor Ingeborg 2

PS.

Det var da jeg leste i petit-samlingen hennes, at hun ville bli en bedre bestemor.

Det var da jeg la fra meg petit-samlingen hennes, og tenkte at hun ikke prøvde engang.

(At hun brydde seg bare om å skrive petiter i Aftenposten og om å male bilder fra Mølen).

Og ikke orka å lese mer.

Men men.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Bestemor Ingeborg, skriver om sin bestemor.

Og jeg vet ikke om det da var generalen Anders Gjedde Nyholm, hennes morfar, sin kone.

Som vel het Fog.

Eller om det var hun som het Hagerup vel, som var hennes farfars kone.

Hvem vet.

Vi får se om jeg klarer å finne ut mer om dette.

Vi får se.

PS 3.

Her ser man, (ringet med svart farge), at bestemors bestemødre, var Caroline Hagerup og Mary Eva Carla Fog.

(Det var forresten hun Fog, som var moren til hun Magna Adeler f. Nyholm, som ble gift med Holger baron Adeler, som min mormor og min mor arvet, siden baron-paret døde barnløse.

Men men).

Her er mer om dette:

bestemors bestemødre

PS 4.

Jeg får se om jeg finner hele den 'petiten' da, i Aftenpostens arkiv for dagen før.

I 1980.

(Som var året etter at jeg flyttet til faren min.

Så jeg var ikke så mye nede i Nevlunghavn da.

Men jeg var der ganske mye fra 1975 til 1979, da jeg bodde hos moren min i Larvik.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på).

Vi får se om jeg klarer det.

Vi får se.

PS 5.

Her er mer om dette:

mer om arvegods

PS 6.

Man kan se at bestemor Ingeborg fikk disse tingene, noen få måneder etter at jeg flyttet til faren min.

Men men.

Og de hadde veldig mye fint fra før og.

Jeg fikk ikke lov å sitte i møblene, i den ene stuen de hadde, da de bodde i det skipperhuset, i Nevlunghavn.

Så spørsmålet er hvor alle de fine møblene, og de gamle brevene og antikvitetene osv., har blitt av.

Og pengene for huset.

Hvem vet.

Men bestemor Ingeborg, skrev om sin bestefars far.

Og hennes bestefedre, det var Anders Gjedde Nyholm, og en Heegaard.

Og bestemor Ingeborg skrev at hennes bestefars far, var dobbelt så gammel, som sin bestefars mor, da de giftet seg.

Dette må ha vært L.C. Nyholm og Maren Gjedde, som bestemor Ingeborg skriver om her.

For jeg sjekket på MyHeritage.

Og L.C. Nyholm levde fra 1823 - 1882.

Og Maren Gjedde levde fra 1838 - 1884.

Så hun ble kun 45-46 år.

Så man kan nok lure på hvorfor hun døde uten å være syk ja.

Ihvertfall jeg som er snart 40.

Men men.

Hennes farfars foreldre, det var Anker Heegaard, (den kjente industriherren), og Louise Feilberg, (som var datter av en kjent Grøndlands-farer, mener jeg).

Men de kan det ikke ha vært snakk om her, tror jeg.

For Anker Heegaard levde fra 1815 - 1983.

Og Louise Feilberg levde fra 1821 - 1905.

Så de kan det nok ikke ha vært, som bestemor Ingeborg skriver om her.

Bestemoren hun skriver om, må være Eva Carla Mary Fog, som hadde det tysk-klingende skrivebordet.

Og bestefaren hun nevner, må ha vært øverstkommanderende general, Anders Gjedde Nyholm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg prøvde å finne ut av nå.

Så sånn var det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 7.

Og dette må nok bestemor Ingeborg ha arvet fra sin tante Magna Adeler f. Nyholm.

Eller rettere sagt, fra Holger baron Adeler.

For han døde vel like før dette.

Så har hun kanskje solgt noen av disse tingene da.

For huset deres var fullt av fine ting fra før.

Også har hun gitt pengene til moren min, til et hus på Tagvedt i Larvik, til henne.

Noe sånt kan jeg tenke meg.

Jeg skal sjekke når Holger baron Adeler, Magna Adeler f. Nyholm, og hennes foreldre døde.

Vi får se om jeg klarer det.

Vi får se.

PS 8.

Og derfor var det nok at jeg måtte flytte til faren min.

For bestemor Ingeborg ville ikke at jeg skulle vite om det, at de solgte arven etter baron-paret.

Noe sånt kan jeg tenke meg.

Så sånn var vel kanskje dette.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 9.

Ja, jeg sjekka det på MyHeritage nå.

Min mormors mor, Karen Margrethe Nyholm, hun døde i 1937, 49 år gammel ca.

Så det var også litt tidlig.

Som min mor, Karen Margrethe Ribsskog, som var oppkalt etter sin mormor, hun døde 51 år gammel vel.

Men men.

Min mormors morfar, Anders Gjedde Nyholm, han døde i 1938.

Og hennes mormor, Mary Eva Carla Fog, hun levde lenger enn min mormors mor, til 1946.

Så da arvet nok min mormors tante, baronesse Magna Adeler f. Nyholm, sin far, Anders Gjedde Nyholm, og Mary Eva Carla Fog.

Hun døde i 1972.

Så da hadde nok baronen dette, Holger baron Adeler.

Til han døde i 1979.

Så fikk min mormor en del arv etter han, i 1980.

Hennes to brødre i Danmark, arvet antagelig en del de og.

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg prøvde å fundere ut.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 10.

Jeg sendte en e-post til antikvitetshandler Ulving, i Tønsberg, angående dette.

Så får vi se om det er mulig å få noe svar derfra eventuelt.

Vi får se.

Her er mer om dette:




Gmail - Spørsmål om min mormor Ingeborg Ribsskog, fra Nevlunghavn










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Spørsmål om min mormor Ingeborg Ribsskog, fra Nevlunghavn











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Sat, Jun 26, 2010 at 12:44 AM




To:
ulving@ulving.no






Hei,

jeg lurte på det.

Solgte min mormor noen empire-møbler, etter Magna og Holger baron Adeler, som de hadde arvet fra mine tippoldeforeldre, øverstkommanderende general, Anders Gjedde Nyholm, og hans kone Mary Eva Carla Nyholm f. Fog, like etter 1980?


Som hun skrev om i en 'petit' i Aftenposten?

Jeg er sønn av min mor Karen Ribsskog, som døde for noen år siden, under litt merkelige omstendigheter vel, på Moss sykehus.

Og som du antagelig vet hvem er, siden jeg husker at ditt navn ofte ble nevnt, i skipperhuset til mine besteforeldre, i Nevlunghavn, på 70-tallet.


Håper dere kan svare!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:

mer om arvegods







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter