Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 4. juni 2010

Ingeliv Andreassen, (som gikk i klassen til min onkel Runar), sa at farmora og farfaren min, bodde ved Fjellsbyen, på Berger. Det tror jeg må være her

fjellsbyen berger

http://www.facebook.com/group.php?gid=2306015054&v=photos#!/photo.php?pid=63855&op=6&o=global&view=global&subj=2306015054&id=524627342&ref=pf

PS.

Spørsmålet er vel kanskje hvordan farfaren min, Øivind Olsen, som jobba som snekker, på Berger-fabrikkene, (med å snekre stamper da, som ble brukt i tekstilproduksjonen, og som sikkert var masseproduserte, og visst også fruktkasser snekra han, i helgene).

Hvordan kunne han ha råd til å plutselig bygge eget snekkerverksted, og hus, borte på Sand?

(Strømm Trevareindustri).

Når han hadde kone, (Ågot), og tre unger?

Og når han var fra vel ganske fattige kår, på Holmsbu, hvor faren var fisker.

Nei, det skal jeg ikke si sikkert, hvordan det gikk til.

Han måtte vel antagelig hatt bra kontakter i banken, i såfall.

Men tomta, den tilhørte en ved navn Lersbryggen.

Så det var vel kanskje litt stusselig?

Å eie en ganske stor møbelfabrikk og et hus.

Også eier man ikke tomta.

Men de bygningene står altså på en som het Lersbryggen sin tomt.

Det var vel ikke bra.

Farfaren min gjorde mest bare enkelt rutinearbeid også, sånn som jeg husker det.

Mens faren min vel tok de store avgjørelsene da.

Så det var kanskje litt rart det og.

Så jeg kan ikke gå helt god for den her familien til faren min.

Altså, jeg kan ikke love at det ikke var noe tull her.

Men hva som egentlig skjedde, det veit jeg ikke.

For dette her var før jeg ble født.

Da jeg ble født i 1970, så var både snekkerverkstedet og huset til Ågot og Øivind på Sand der.

Så hva som har skjedd før det, det veit jeg ikke så mye om.

Så det må jeg prøve å finne ut da.

Men det stod masse gamle radioer, i kjelleren der.

Så jeg lurer på om tyskerne kan ha hatt det stedet som var der før familien min flytta dit.

Og at det var snakk om konfiskerte radioer fra krigens dager?

Hvem vet.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det her er han Roger Edvardsen, som gikk i klassen over meg, og som alltid skulle kødde med meg, etter at jeg flytta til Berger, da jeg var ni år, i 1979:

roger edvardsen

PS 3.

Man skulle kanskje tro at Roger Edvardsen var kommunist, siden han bodde i arbeiderbolig-området, på Berger.

Men, som man ser, så er de boligene hvite.

Og Roger Edvardsen støtter også Svelvik Røde Kors, (hvor søstra mi og stesøstra mi var med i, i URK, Ungdommens Røde Kors).

Så Roger Edvardsen er vel mer kristengutt, vil jeg tippe på, enn kommunist.

Hvis man ser det lange huset, nederst på bildet av Berger, øverst i denne bloggposten.

Så er det bedehuset.

(Så Berger har både bedehus og kirke.

Og det er kanskje litt spesielt når det er et sted med vel under 1000 innbyggere, (hvis man ikke tar med Bergeråsen og Sand).

Det er mulig).

Det var også et arbeidersamfunn, med lokalet Samhold og Samvirkelag.

Men de stedene tror jeg er lagt ned nå.

Nå går det vel mer i en privateid pub og det finnes ingen butikk der lengre.

Men jeg tror at bedehuset der lever i beste velgående enda.

Vi får se.

PS 4.

Ja, det er visst lagt ned nå, det bedehuset.

(Men dette viser ihvertfall at indremisjonen har vært aktive på Berger):

bedehus lagt ned

http://www.flickr.com/photos/37919387@N04/4668241733/sizes/o/

PS 5.

Min mormor, Ingeborg Ribsskog, fortalte meg jo det, på telefon, for et par år siden, at min olefar, Johan Ribsskog, sin mor, Martha Maria Klemetsdatter Høstland, (som også var mor til den kjente Bernhof Ribsskog).

Hun var også i indremisjonen, og det var såvidt at min oldefar fikk lov å dra til lærerhøyskolen i Elverum.

Men men.

PS 6.

Jeg sendte en Facebook-melding til Roger Edvardsen, fra Berger:






Heisann Rogern,






Erik Ribsskog 4. juni kl. 11:17

du liker hostesaft ja, (som min tremenning Øystein Andersen kalte Jägermeister, husker jeg).


Men men.

Husker du meg fra fotballen på Berger?

Du kalte meg for fingerspriker'n, husker jeg.

Hva var det om da?

Min mormor Ingeborg Ribsskog bodde like ved bedehuset i Nevlunghavn, og dere hadde jo bedehus, på Berger og du støtter Røde Kors, ser jeg.


Christell Humblen, stesøstra mi, var med i URK, ungdommens røde kors, i Svelvik.

Hu har en halvbror, som er i Johanitterordenen.

Er det noen sammenheng mellom Røde Kors og Johanitterordenen eller?


Veit du det?

Du hadde liksom et horn i siden til meg du, da jeg bodde på Berger, virka det som for meg.

Var dette noe Larvik-greier og at du var i noe kristent nettverk, som hadde forgreininger dit, (hvor jeg bodde før jeg flytta til Berger, og hvor mormora mi bodde, i Nevlunghavn)?


Jeg kalte meg Olsen, da jeg bodde på Bergeråsen, etter faren min.

Håper du kan svare!

Mvh.

Erik Ribsskog







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter