Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 27. juni 2010

Jeg sendte en ny e-post til NRK's arkiv, angående radiokåserier, etter min morfar, Johannes Ribsskog




Gmail - Til Arkivet, kåseri etter min morfar Johannes Ribsskog










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Til Arkivet, kåseri etter min morfar Johannes Ribsskog











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Sun, Jun 27, 2010 at 8:58 PM




To:
info@nrk.no






Hei,

jeg har søkt litt i Aftenpostens tekstarkiv, og har funnet noen radiokåseri, av min morfar Johannes Ribsskog, som jeg ikke har hørt før.

Min morfar var rådmann i Hadsel, i Vesterålen, og var ganske ofte på radio, antagelig siden hans mor var Helga Dørumsgaard, søster av Romeriks-dikteren Asbjørn Dørumsgaard.


Og noe av det som ble publisert i navnet til Asbjørn Dørumsgaard, var visst skrevet av min morfars mor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, sa min mormor, Ingeborg Ribsskog, en gang, husker jeg.


Men da var min morfar død, (for han døde i 1985), så han fikk ikke forklart seg om det.

Men min morfar fortalte eventyr, som han hadde skrevet selv, som het 'Mannen i Skogen', til meg og min søster, da vi var sånn 3-4 år.


Så jeg syntes det ville vært artig, å hørt noen av disse kåseriene, etter min morfar, som jeg fant om i Aftenpostens arkiv nå.

Det var følgende kåseri, (som vi ikke klarte å finne, da jeg ringte dere, da fant vi bare kåseriet som het 'Hav og fjell farvel, fra 60-tallet, da min morfar flyttet ned til Østlandet, etter å ha vært rådmann i Hadsel, i Vesterålen, i 10-12 år vel. Noe sånt).


De aktuelle radiokåseriene, er følgende:

- Onsdag 12. juli 1967, kl. 10.30:

'Gaupen i knivsfjellet'.

- Fredag 24. november 1967, kl. 16.25:


' Den svarte elgen'.

- Nyttårsaften, (31. desember), 1978, kl. 14.15:

'Stigen, bålet og Don Pedros hule'.

Dette er vel ikke sånn som dere sender i reprise akkurat.


Men jeg husker fra 1978, at min mor, som døde i 1999, Karen Ribsskog, hørte på et kåseri av min morfar, og jeg kom inn i stuen og også hørte litt på det.

Før jeg måtte gå, for jeg skulle et eller annet.


Så det var spesielt, å høre stemmen til sin morfar, på radioen, det er helt sikkert.

Og han var også en gang på førstesida, i lokalavisa, Nybrott, på den tiden, (for jeg bodde hos min mor, som flyttet til Larvik, fra min far i Svelvik).


Så det hadde vært veldig fint, hvis jeg hadde fått lov å få de kåseriene på en CD igjen, sånn som forrige gangen.

Dere fant jo bare et kåseri da, så det hadde jo egentlig vært plass til også disse kåseriene.


Men det søkesystemet er kanskje ikke sånn at det finner like mye som Aftenpostens tekstarkiv gjør?

Det er mulig.

Artig hadde det uansett vært, å fått høre mer fra min morfar, for han var vel ganske savnet, når han døde, tror jeg.


Selv om det kanskje var delte meninger om dette.

Min onkel Martin, sa at han var en djevel, eller noe.

Han sa at min morfar hadde sagt, da de bodde i Sætre i Hurum, at hvis han fikk noen småjenter gravide, så skøyt han seg.


For da hadde han problemer med dattera Ellen, som frika ut på forsøksgym, under hippietida, i Oslo, så min morfar måtte leite etter henne i Oslo, og fikk grått hår.

Jeg husker min morfar nesten bare fra før jeg flytta til faren min, på Berger i Svelvik, som niåring.


Så var nok ikke noen menneskekjenner av rang, da jeg kjente han.

Men hvis jeg skal si min mening, så syntes jeg da at han var artig og snill.

Men det er mulig at jeg ikke skjønte hele karakteren hans.


Men derfor hadde det vært artig, å fått hørt disse radio-kåseriene.

For da kanskje jeg hadde fått et bedre inntrykk, eller klart å komme på mer, hvordan dette var.

Så på forhånd takk for eventuell hjelp med dette.


Og forklar også gjerne hvordan deres søkesystem ikke kunne finne disse kåseriene, da jeg ringte dere, for et drøyt år siden vel.

Mvh.

Erik Ribsskog







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter