Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 14. juni 2010

'Kommanderende general Nyholm', det er min mormor, Ingeborg Ribsskog, sin morfar, Anders Gjedde Nyholm

kommanderende general nyholm

PS.

Her er mer om min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, som senere ble sjef for hele den danske generalkommandoen:

anders gjedde nyholm forfremmet

PS 2.

Dette er min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm, sin storebror Didrik (Galtrup Gjedde) Nyholm.

Jeg hadde hans memoarer/notater, på begynnelsen av 90-tallet, var det vel, men bestemor Ingeborg ville plutselig ha dem tilbake.

De lå sammen med noen fotografier og dokumenter etter min tippoldefar, Anders Gjedde Nyholm.

Jeg ga min halvbror Axel, noen fotografier av generalen og danskekongen osv., da vi var på besøk hos min farmor Ågot Mogan Olsen, sommeren 1991, (for disse dokumentene lå hos henne, for jeg disponerte noen skuffer i stua hennes, siden hun var nesten som en mor for meg, for jeg bodde hos faren min).

Så det er mulig at min halvbror Axel Thomassen har de bildene enda.

Resten av de dokumentene forsvant, fra min farmors hus, og min far, Arne Mogan Olsen, prata noe om at han hadde gitt de tilbake til min mormor.

Noe sånt.

Men men.

Her er mer om dette:

didrik nyholm 1

didrik nyholm 2

PS 3.

Her ser man at min tippoldefars bror, Didrik (Galtrup Gjedde) Nyholm, uttaler seg om striden mellom Norge og Danmark, om Grønland.

Jeg synes det virker som at Nyholm er objektiv, han sier at nå faller bevisbyrden på Danmark, om at Øst-Grønland ikke er 'no mans land', som nordmennene vel hevdet.

Min mormor sa på telefonen, for et par år siden, at Nyholm ble syk, eller døde, like før han skulle stemme, om Øst-Grønland skulle tilhøre Norge eller Danmark.

(Og en annen dansk dommer, fikk stemme istedet, var det vel).

Ble min tippoldefars bror drept av noen som ville at hele Grønland skulle tilhøre Danmark?

Jeg har også lest på nettet, at min mormors grandonkel, Didrik (Galtrup Gjedde) Nyholm, var fan av Ibsen.

Så kanskje han ville dømt i favør av Norge?

Hvem vet.

Vi får se om det er mulig å finne ut mer om dette.

Vi får se.

Her er mer om dette:

didrik nyholm uttaler seg om grønland

PS 4.

Her kan man se det, at min tippoldefars bror, Didrik (Galtrup Gjedde) Nyholm, drev og siterte Ibsen, (så jeg tror nok ikke at han hatet Norge, for å si det sånn, han var vel da mer sannsynlig en såkalt Norgesvenn?

Bare sånn det virker for meg, ihvertfall.

Her er mer om dette:

fan av ibsen

PS 5.

Og det sølvkruset, som jeg fikk på min 34-års dag, av min mormor Ingeborg Ribsskog.

Det var et krus, som var gitt, fra danskekongen, til faren til disse to gutta her, (dvs. øverstkommanderende general Anders Gjedde Nyholm, min tippoldefar, og hans storebror, dommer i folkedomstolen i Haag mm., Didrik Galtrup Gjedde Nyholm), L.C. Nyholm, (ihvertfall ettersom jeg klarte å tyde et av min mormors brev, fra et par-tre år tilbake).

Antagelig ble det kruset gitt for å symbolisere at L.C. Nyholm var danskekongen sin hofjægermester.

Hvis jeg skulle gjette.

Min tipptipptippoldefar, L.C. Nyholm, arrangerte jakten, for de kongelige i Danmark da, siden han hadde store gods og eiendommer på Jylland.

Så sånn var det.

Og det kruset stappa bare min mormor, oppi bagen min.

Så den ene taggen, på krona, til løven, på kruset, ble bøyd.

Så da jeg prøvde å bøye tilbake den taggen, så brakk hele taggen av.

Det var bare en liten tagg, men likevel.

Men men.

Og min mormor ville også ha tilbake det kruset.

(På samme måte som hun ville ha tilbake de dokumentene etter de samme gutta, på begynnelsen av 90-tallet).

Så det kruset har nok stått i boligen til han dommeren i 'Verdens høyesterett', Didrik Nyholm, i København.

Men han døde barnløs, så da har det kruset etterhvert havnet hos min mormor da, som var barnebarn av generalen.

Jeg hadde ikke sett det kruset før, og jeg visste ikke at jeg skulle få det, før jeg dro ned til Nevnlunghavn, sommeren 2004.

For da hadde jeg kanskje tatt med en ekstra bag, eller noe.

(Eller sekken min fra HV kanskje, for jeg hadde vel ikke så mange bager).

Men men.

Kanskje noen i slekta ble sure på bestemor Ingeborg, siden hun ga meg det kruset?

For bestemor Ingeborg maste så forfærdelig, (i mange brev), om at hun ville ha det kruset tilbake.

Etter at jeg rømte fra et drapsforsøk, på min onkel Martin sin gård, i Larvik, i 2005, og hit til Liverpool.

Så noe var nok veldig galt, rundt dette.

Hva var min søsters rolle?

De møtte meg da jeg gikk av bussen og.

Pia, Ingeborg og Pias sønn Daniel.

Enda jeg vel ikke hadde sagt hvilken buss jeg kom med.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter