Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 30. juli 2010

Det her er fra hjemstedet mitt Berger, på Facebook





Berger museum Se på denne da dere!





I kveldens program er vi i Svelvik kommune og besøker Berger og Fossekleiva. Vi besøker åtte av Vestfolds kommuner før sommeren og de seks siste kommunene til høsten.

Lengde:12:27




14. mai kl. 12:01 · · · Del






  • 14 personer liker dette.






    • Finn Bingen Flott Bergerreklame,Jørg gjør en super jobb.

      19. mai kl. 11:18 · ·



    • Berger museum Helt enig Finn! Jørg er et unikum! Berger museum hadde aldri hatt den fantastiske samlingen eller arkivet uten han!

      19. mai kl. 16:34 · ·



    • Erik Ribsskog

      Dette var artig Facebook-side.

      Kan jeg skrive om at farmora mi, Ågot Mogan Olsen, jobba som tjenestepike, på Berger gård, for Jebsen, og hu fortalte meg, på 80-tallet, at under krigen, så bestilte Jebsen dram, i navnet på farmora mi, som ble...Vis mer

      for 2 sekunder siden · ·










PS.

Her er link til TV-programmet:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1362355412556&ref=mf

PS 2.

Og her er link til Facebook-siden 'Berger Museum':

http://www.facebook.com/video/video.php?v=1362355412556&ref=mf#!/pages/Berger-I-Vestfold-Norway/Berger-museum/108767235831634?ref=ts&__a=11&ajaxpipe=1

PS 3.

Men jeg vokste altså opp på Bergeråsen, som er nabostedet, må man vel si, til Berger.

(Selv om jeg spilte fotballkamper, rett nedenfor disse arbeiderboligene, på hjemmebanen til Berger IL).

Og farfaren min flytta til Sand, og starta opp med industri selv, Strømm Trevareindustri.

Og Sand er nabostedet til Bergeråsen igjen da.

Og så er det Høyen.

Og så Grunnane.

Og så Svelvik.

Hvis man kjører nordover fra Berger, (langs Drammensfjorden).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 4.

Og de som er fra Berger, Bergeråsen og Sand, de går på Berger skole, som ligger mellom Berger og Bergeråsen.

Og de som er fra Høyen og Grunnane, (selv om det kanskje ikke bor så utrolig mange på Grunnane).

De går på skole i Svelvik.

Så det går et skille, akkurat der hvor bedriften til farfaren min er.

Nord for den fabrikken, så gikk folk på Svelvik skole.

Og sør for den fabrikken, så gikk folk på Berger skole.

Enda, for de jentene som bodde på Høyen, så var det vel mye nærmere til Berger skole.

Men de tok buss, til Svelvik.

Mens de som bodde på Sand, (like ved), de gikk eller sykla andre veien.

Til Berger skole.

En sjelden gang brukte dem kanskje sparkstøtting, noen av dem.

Men ikke ski så mye, på den tida jeg gikk på den skolen ihvertfall.

Det syntes vel folk at ville ha sett rart ut.

(Skia hadde vel kanskje også blitt stjælt.

Det var ikke akkurat noe sted å ha ski, på Berger skole.

Det var sykkelstativ, men det var ikke ski-stativ, for å si det sånn.

Men men).

Men sparkstøtting, det var sånn at det til nød gikk ann, uten å se rart ut, tror jeg.

Noe sånt.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 5.

Og Strømm, det er det tradisjonelle navnet, på den vestre sida av Drammensfjorden.

Så alle disse stedene, dvs. Berger, Bergeråsen, Sand, Høyen og Grunnane, de er i det gamle, tradisjonelle distriktet Strømm.

Men ikke Svelvik, for det var en egen by, et ladested for Drammen, som ble opprettet midt i Strømm da, under seilskutetida, hvis jeg har skjønt det riktig.

Og Strømm fortsetter også nord for Svelvik.

Sånn at stedene Tangen og Nesbygda, og også muligens Glassverket, hører med i det gamle tradisjonelle distriktet Strømm da.

Hvis jeg har forstått det riktig.

Så Strømm er et gammelt, tradisjonelt distrikt.

Nesten på samme måte som f.eks. distriktene Romerike og Sunnmøre, som er distrikter, som man referer til, men som ikke er fylkes- eller kommune-navn.

Noe sånt.

Min farfar, Øivind Olsen, sa ihvertfall det, på begynnelsen av 80-tallet, at det het Strømm enda, der han og farmora mi bodde, (på Sand).

('Det heter Strømm', husker jeg at farfaren min sa, som en kommentar.

Nesten litt oppgitt kanskje.

Rundt 1980, må det vel ha vært.

Så sånn var det).

Som en kommentar da, når faren min eller onkelen min sa Berger, kanskje.

Så ifølge det farfaren min mente, så blir det Sand i Strømm da.

Og Berger i Strømm.

Og ikke Sand på Berger.

Altså at Sand er i Svelvik Kommune, men også i det gamle tradisjonelle distriktet Strømm.

Sand er jo egentlig ikke på Berger.

For Berger, det var området rundt Berger gård.

Og Sand, (eller Sandbu), det var området rundt Sand gård.

Hvis jeg har forstått det riktig da.

Men nå for tiden, så sier kanskje folk at Sand ligger på Berger.

Men det er kanskje fordi at Berger er mer kjent, siden det har vært stor industriaktivitet der.

Med Jebsen og Fossekleiva og Berger fabrikker, osv.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 6.

Berger Museum har også en bloggspot-blogg:

http://bergermuseum.blogspot.com/

PS 7.

Og Strømm, det hørte til Hurum prestesogn, (som et anneks-sogn, i gamle dager).

Men faren min, han er jo oppvokst på Berger, (i, eller like ved, arbeiderboligene).

Og er kanskje litt Jebsen og Tyskland-fan.

(Jebsen-familien var jo fra Tyskland).

Så han liker kanskje ikke dette norske, med Hurum og Strømm.

Så det var kanskje derfor, at Strømm Trevare gikk konkurs, når han tok over.

(At faren min lot det gå konkurs, fordi han ikke likte navnet Strømm Trevare).

Og det var kanskje derfor, at faren min ikke ville ha arven, etter sin fars ungkars-brødre, på Holmsbu, i Hurum.

Fordi at faren min er sånn Jebsen-kar, i noe illuminati, eller hva det kan være, som de Berger-folka, som faren min hang med, var i.

Faren min hang jo med ungdommer fra Berger, som Erik Thorhaldsson, som jobba for faren min.

Og faren min var jo nesten en av de ungdommene.

Erik Thorhallson er jo nå direktør i Tybring-Gjedde og sånne steder.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter