Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 18. juli 2010

Flashback til 1973 eller 74

Nå tenkte jeg igjen på en av de gangene, som jeg og søstra mi, var hos faren min, og foreldra hans, på ferie, mens vi egentlig bodde hos mora vår, på forskjellige steder i Larvik-området.

På begynnelsen av 70-tallet.

Jeg bodde i Larvik, fra 1973 til 1979.

Ofte, så ville jeg protestere, når mora mi og Arne Thomassen, kom for å hente meg, (og søstra mi, hvis hu også var med dit), i huset til Ågot og Øivind, på Sand.

Og det hendte jeg låste meg inn på do.

Og ble der en halvtime, kanskje.

(Fordi dem var så strenge, mora mi og Arne Thormod).

Og da måtte mora mi begynne å prate om at vi hadde fått hund, (Cora, en sjäfer-hvalp).

Eller at jeg skulle få sykkel av mora mi sin far, bestefar Johannes (Ribsskog).

Den første gangen, det var kanskje i påsken 1974, eller noe sånt.

Hvem vet.

Eller vinteren 1974.

Det som skjedde, da vi kom tilbake til det huset mora mi leide, i Vestmarka, i Larvik.

Det kommer jeg nok ikke til å glemme.

(Det var etter at vi hadde vært hos faren min, i en uke kanskje).

Men det var sånn, at rundt omkring i stua, så lå det inntørka bæsjehauger, på gulvet.

7-8 hauger?

Hvem vet.

Fordelt rundt om i hele stua.

Det jeg tenker nå, er hvordan skjedde dette?

Hadde dem latt en sjäfer-hvalp være aleine, i hele den uka eller ti dagene, som vi var hos faren vår?

Eller hadde noe annet skjedd.

Dette lå jeg å tenkte på nå, tilfeldigvis, når jeg prøvde å sove.

Men, de haugene med dritt var ganske store og høye, sånn som jeg husker det.

Så jeg tenkte og tenkte.

Kan det ha vært at mange folk ble hengt der?

For da mister man visst avføringen.

Men jeg vet ikke om den da legger seg i hauger?

Kanskje ikke.

For jeg husker en episode, hvor Svein Martinsen, fra Romerike, sa.

Da jeg leide et rom av Arne Thomassen og dem, i Oslo.

At et sted, inne på et fryselager, et litt øde sted.

Så hadde det hengt en del skrotter, som det var gått mark i.

Så hadde han ene direktøren i Forbrukersamvirket, sagt at det fikser jeg.

Så hadde det vært tilbud på sterkt krydra grillkjøtt, uka etter på alle Forbrukersamvirke-forretningene, i Norge.

Men kan det ha vært mennesker, som det egentlig var?

For et fryselager som ingen følger med på liksom.

Det gir jo ingen mening.

Kan det ha vært noen mennesker, som de lagde sterkt krydra grillkjøtt av.

Og som de hadde hengt i huset som mora mi leide i Vestmarka?

Av noe russisk mafia, eller noe, kanskje, som min stefar Arne Thormod Thomassen var med i?

Han var litt som en russer, ihvertfall.

Og mora og søstra mi hinta om at han var østfra, da vi bodde i Jegersborggate, for han hadde familie fra Sverige da, sa de, og så var de liksom litt lure da, alle tre.

I stua i Jegersborggate.

Søstra mi og mora mi og Arne Thomassen.

De var liksom lure ovenfor meg da.

(Hvis jeg skjønte tonen til mora mi osv., riktig).

At om det var noe mer bak dette, at de prata om de svenske slektningene hans.

Men men.

Hvem vet.

Hvem kunne dette vært, tenkte jeg.

Jeg har skjønt at det nok var noe med Scandinavian Star og sikkert også Estonia-ulykkene.

Var det ikke noen oljeskip, som forsvant, på 70-tallet, og hvor mannskapet og skipet aldri ble sett igjen?

Kanskje det var noe mafia som solgte skipene og likviderte mannskapet?

Hvem vet.

Det var bare mine artige tanker nå, som jeg tenkte på nå, siden jeg ikke fikk sove.

Siden jeg sov på sofaen noen timer, for noen timer siden.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Nei, det skipet forsvant visst seinere:

http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABBerge_Istra%C2%BB

Det må vel ha vært noe annet som har skjedd da.

Hm.

PS 2.

Men det var rart at det skipet, Berge Istra, var bygget i Pula, hvor vi var på ferie, faren min og hans to brødre, med familie, og Roger Stenberg med familie, sommeren 1980.

Men men.

Det kan jo kanskje ha vært tilfeldig.

Vi får se hva som skjer

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter