Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 21. juli 2010

Jeg sendte en e-post til sognepresten i Berg i Nevlunghavn




Gmail - Til sogneprest Audun Berg, i Berg, (i Nevlunghavn)










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Til sogneprest Audun Berg, i Berg, (i Nevlunghavn)











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Tue, Jul 20, 2010 at 11:40 PM




To:
"kirkevergen@larvik.kommune.no" <kirkevergen@larvik.kommune.no>






Hei,

jeg heter Erik Ribsskog, og er barnebarn av din nabo i skoleveien, (i eldreboligene der), Ingeborg Ribsskog.

Jeg hadde bare noen spørsmål, som jeg ikke vet hvem andre i Nevlunghavn, kan svare på.


Hun døde jo ifjor sommer, og hun hadde jo masse verdifulle malerier og innbo.

Min mor, Karen Ribsskog, døde i 1999, så jeg skulle hatt en niende-del, av innboet.

Som ble gitt til min onkel Martin og tante Ellen, som nå har flytta til Larviksdistriktet.


Ribsskog-familien er jo innflyttere til Larvik.

Den første Ribsskog som bodde i Larvik, var vel mora mi, (selv om hu het Olsen da).

Vi flytta til Larvik i 1973, jeg og mora mi og søstra mi.


Mora mi skilte seg fra faren min det året, (jeg var bare tre år).

Men men.

Husker ikke du det også sånn, som at din nabo Ingeborg Ribsskog hadde mange verdifulle malerier osv?


Hun var jo etter adelsslekten Gjedde, og hun arvet også Holger baron Adeler.

Og henne svigerinne Unse Heegaard f. Trock-Jansen, fra Danmark, (som var på besøk i bestemor Ingeborgs 85 års dag, i Gurvika, i 2002, (hvor jeg også var), hun er jo direkte etter Karl den Store, Gorm og Odin(!), mm.


Men Martin gikk konkurs, med Fiskedammen i Spydeberg, så bestemor Ingeborg måtte selge huset i Stavern.

Og fikk eldrebolig av Larvik kommune, i Nevlunghavn.

For hun og bestefar Johannes, de bodde jo i skipperhuset, som var på andre siden av Bedehuset, i Nevlunghavn.


Som var på den andre siden av bedehuset, og så litt lenger opp i veien.

Det huset som hadde en hage, hvor det rant en bekk, og bestefar Johannes bygde en bro.

(Altså ikke det huset hvor det var pipebrann, en helg vel, på slutten av 70-tallet.


Men det huset som var nabohuset, litt nærmere f.eks. Gurvika og campingplassen, oppover i veien der, som bedehuset ligger i).

Så det var vel derfor at bestemor Ingeborg, fikk eldrebolig i Nevlunghavn.


Jeg bodde hos moren min i Larvik, til jeg var ni år, og vi var nesten hver helg og besøkte Ingeborg og Johannes i Nevlunghavn, og spiste høytidelig søndagsmiddag og gikk søndagstur.

Så flyttet jeg til faren min på Bergeråsen, (for mora mi fikk en sønn til, en 'attpåklatt' Axel), og han faren min, lot meg bo alene fra jeg var ni år.


Men men.

Så jeg var ikke så mye i Nevlunghavn, etter 1979, eller ihvertfall ikke like ofte, som da jeg bodde i Larvik.

(Enkelte ganger tok til og med jeg og søstra mi bussen alene fra Larvik, selv om vi bare var 7-8 år, så fikk vi lov til det.


Men men).

Mer da.

Jo, mora mi parkerte vel på parkeringsplassen der, ved bedehuset, de første gangene vi besøkte Ingeborg og Johannes i Nevlunghavn, (etter at de flytta dit, fra Sætre i Hurum).


Var det lov tro?

Var det privat parkering da.

Eller var det offentlig parkering?

En ganske lokal kar som prata med min bestefar, (en mormon eller jehovas vitne?), i 1975 eller 76, og sa han hadde fem unger, til morfaren min, husker jeg, stod på parkeringsplassen der en helg, husker jeg.


Kanskje han stod der, og var litt sånn taus, siden han ikke likte parkeringa, av bobla til mora mi?

Hm.

Seinere mener jeg hu parkert i veien der.

(Som vel var ganske smal).


Og jeg tror at bestefar Johannes sjekka hvor hu parkerte bilen, for en gang fant han en tyggegummiklyse, utafor porten, som var etter meg og søstra mi og mora mi, for mora mi sa vi måtte spytte ut tyggegummien, før vi gikk inn i huset til Ingeborg og Johannes da.


Men men

Vi var på besøk der, søstra mi og meg, en gang, mens vi bodde hos faren vår, og før Johannes døde, (i 1985, i Spania).

Og det var sommeren 1983 eller 84.


Og da ble jeg sendt opp på loftet for å finne noen bøker.

Etter at en stige var satt ned der for meg, av noen.

Og det første jeg så, når jeg kom opp stigen, var en boks med mange russiske kamera.


Så jeg glemte bøkene.

Så kjørte Johannes oss til Stavern, og jeg og søstra mi fikk et kamera hver, som vi tok med til Stavern, og en fotohandler leita lenge og fant film.


Jeg spurte Ingeborg, om hvor de kameraene var fra, på telefon her fra Liverpool, i 2008.

(Jeg har måttet flykte til England, for jeg overhørte at jeg var forfulgt av noe som ble kalt 'mafian', i Oslo, i 2003.


Og et jaktlag prøvde å drepe meg på min onkel Martin sin samboer sin gård, Grethe Ingebrigtsen, i Kvelde i 2005).

Og Ingeborg sa at en fyrvokter hadde bodd der før dem.

Og han var gal, sa Ingeborg, for han stjal blomster i andre folks hager, og gravde de ned i hagen.


Noe som jeg lurte på om kunne bety at han planta stiklinger?

For Ingeborg kunne kanskje være litt slem noen ganger, hvis jeg skjønte henne riktig da.

Men men.


Men Ingeborg sa at det var han fyrvokteren da, som bodde der før dem, som hadde lagt 5-6 brukte russiske kamera i en boks på loftet der da.

Den boksen var jo det første man så der, så dem må jo ha visst om det, Ingeborg og Johannes, og kanskje lagt boksen sånn at jeg skulle finne den.


For dem hadde jo bare bodd der siden 75, så de bøkene på loftet må jo ha vært fra Stokkmarknes og Holmsbu og Klokkarstua og Sætre, hvor de bodde fra 50-tallet osv.

Men husker du hvem han fyrvokteren med skipperhuset med bekk i hagen og russiske kamera var?


Det var stefaren min da, Arne Thormod Thomassen, som visste om det huset, og som reparerte gulvet i første etasje, før dem flytta inn.

Min morfar kjøpte jo et hus, til oss, i Larvik, etter at Thomassen gikk konkurs.


I Jegersborggate 16.

Og hun Sol fra Oslo, som bor der nå.

Hun sa at de betalte i tillegg 100.000 under bordet, når de kjøpte det av Ingeborg og Johannes.

Og huset var fult av trebukk, eller noe sånt, så de måtte rive hele huset, og bygge nytt.


Etter at mora mi flytta derfra.

Så et lite varsko om Ingeborg og Johannes.

Men du har kanskje bodd i Nevlunghavn i mange år, og veit mer hva som skjedde?


Var han noe russisk spion, han fyrvokteren, i huset på andre sida av bedehuset og litt oppover i veien?

Bare lurer hva som foregår.

Og hvorfor jeg ikke får arven min fra Norge.


(For jeg er ikke på talefot, med resten av 'bunchen', etter Ingeborg og Johannes).

Mvh.

Erik Ribsskog







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter