Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 1. juli 2010

Oppvaskmaskin-salt, det er noe dumme greier

Som man ser her, så skal oppvaskmaskiner ha salt:

Photo 0222

Det er noe dumme greier, synes jeg.

For det første.

Hvorfor skal oppvaskmaskiner ha salt, egentlig?

Samme det.

Jeg gikk på Tesco idag da, etter møte hos the Jobcentre.

Så tar jeg den billigste posen salt, så lekker den.

Så sa jeg fra, til en ung dame, som jobber der.

Så etterpå, så tar jeg med en ny pose salt, likevel.

Så forklarer jeg at det er til oppvaskmaskin da.

Så sier hu, at nei, da måtte hu vise meg.

Jeg kunne ikke bruke salt.

Så viser hu meg oppvaskmaskin-tabletter da, (altså såpe-tabletter).

Hu skjønner ikke det, at man skal ha salt i oppvaskmaskiner.

(Av en eller annen grunn).

Og ikke nok med at man skal ha salt.

Det skal visst også helst være en helt spesiell type salt, som er produsert spesielt til oppvaskmaskiner.

Men det tror jeg ikke at Tesco Supershop har engang.

Så da får man vel bare kjøpe vanlig salt.

Hvis man spørr på Tesco, så sier de jo bare, at man ikke skal bruke salt, i oppvaskmaskinen, men kun såpe-tabletter.

Men dette reiser flere spørsmål.

Hvorfor skal man absolutt ha salt i oppvaskmaskinen?

Og hvorfor må det være en spesiell type salt?

Og hvorfor vet ikke folk i matbutikker noe om dette?

Man skal visst også ha salt i vaskemaskiner, mener jeg å ha lest, den første gangen man bruker de, eller noe.

Kan dette stemme?

Jeg får se om jeg klarer å finne ut noe mer om dette.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Og skal alle oppvaskmaskiner ha salt?

Eller er det bare fordi jeg har en billig/dårlig type?

Hm.

Vi får se om det er mulig å finne ut mer om dette.

Vi får se.

PS 2.

Her er mer om oppvaskmaskin-salt:

Dishwasher salt

In some countries, especially those in Europe, dishwashers include a built-in water softener. Dishwasher salt is used to recharge the resin in the built-in ion-exchange system. Unlike the salt used for culinary purposes, the sodium chloride salt used for a dishwasher water softener does not have added impurities (such as iodide salts). Additionally, salt used for dishwasher water softening systems must have minimal iron and manganese salt content, as these mineral ions tend to form precipitates that clog the ion-exchange resin.
If a dishwasher has a built-in water softener there will be a special compartment inside the dishwasher where the salt is to be added when needed. This salt compartment is separate from the detergent compartment, and generally located at the bottom of the wash cabinet (this is below the bottom basket). On most dishwashers, an automatic sensing system will notify the user when more dishwasher salt is required.
Pouring table salt, detergent (or anything other than proper dishwasher salt) into the salt compartment will damage the water softening system, however this can be reversed if the user acts very quickly and the dishwasher is NOT used: with a suitable wet and dry vacuum cleaner, remove the foreign substance e.g. detergent, followed by adding water again and removing the water with the wet and dry vacuum and repeating the process several times.[5] Only salt specified as "Dishwasher Salt" can be used. However, it is possible to use salt granules or tablets sold for whole house softening units if that salt is also very high purity processed sodium chloride salt. Very pure whole house water softener salt (in 18 kg bags) is about one fifteenth the cost per equivalent weight of salt specifically marketed for dishwashers.
Some dishwasher detergents are marketed for use in hard water areas for dishwashers which do not have a built-in water softener (and therefore do not use any dishwasher salt). These detergents use higher levels of phosphates to increase the solubility of hard water ions. In very hard water areas, the amount of phosphate may still be insufficient and the manual addition of dishwasher salt into the detergent compartment is recommended. Adding salt along with the detergent does not soften the water as does a dishwasher with an ion-exchange water softener, but the water will gain some additional ability to dissolve hard water ions. Note, however, that as water drops remaining on the dishware evaporate, deposits of the salt will likely remain. To combat this, the use of a rinsing agent which cause the water to "sheet" will help eliminate the spotting. Some newer dishwashers allow the use of "all in one" tablets (which include an amount of salt along with detergent and a rinse agent) instead of using separate salt and rinse aid, but dishwasher salt must still be added to the salt compartment in very hard water areas.[6] However, best results are achieved by using separate salt, rinse aid and detergent rather than using the combined "all in one" detergents with these included. Incorrect use of "all in one" tablets/detergents may not be covered under the dishwasher's warranty; it is advisable to check the instruction book when using these types of tablets/detergents.[7]


http://en.wikipedia.org/wiki/Dishwasher

PS 3.

Ja, nå fant jeg ut av det her.

Jeg trenger ikke bruke salt i oppvaskmaskinen her, for vannet er 'very soft'.

Så da er det ikke mye magnesium og kalsium, i vannet.

Så da kan jeg bare glemme det, at det lyser 'salt'.

(Selv om det kanskje ser litt dumt ut, at det lyset driver å lyser).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Så takk til Wikipedia og den som skrev kommentar osv., om dette.

Da fant jeg ut av det, ihvertfall.

Ikke dårlig!

Her er mer om dette:

trenger ikke bruke salt

http://www.unitedutilities.com/waterqualitysummary.htm

PS 4.

Her er mer om dette:

Photo 0271

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter