Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 3. september 2010

Flashback til 70-tallet

Nå tenker jeg på oppveksten min igjen, i forbindelse med den e-posten, som jeg sendte til Svelvik kommune, i den forrige bloggposten, om problemene på Berger skole, osv.

Og da tenkte jeg på hvordan det var, når jeg og søstera mi, hadde vært på ferie hos faren vår, på Berger, mens vi fremdeles bodde, hos mora vår i Larvik.

Og da husker jeg det, at jeg og søstera mi klagde, til faren vår, i bilen, mens vi kjørte, fra Berger da, og ned til Larvik.

Vi klagde på at vi måtte legge oss så tidlig.

For mora vår sendte oss alltid i seng tidlig.

Ganske kort tid etter barne-TV vel.

Så jeg selv ihverfall, var ofte ikke trøtt, kl. 20, eller hva det var, når jeg måtte i seng.

Så det var veldig kjedelig, husker jeg, å bare ligge i senga, uten å få sove.

Så dette klagde vi om da.

Og da, så fortalte faren vår oss noe.

Nemlig det, at mora vår var 'gæern'.

Og han ville det, at vi skulle gå til politiet, og si det.

Men da, husker jeg, så ble vi lei oss.

Ihvertfall ble jeg det, husker jeg.

For vi ville jo ikke anmelde mora vår til politiet.

Det med politiet virka helt fjernt, og var noe veldig alvorlig da.

(Vi var nok så små, at vi nok var litt redde for politiet, vil jeg si.

Som når man er sånn 4-5 år, kanskje kan virke litt fryktinngytende og skremmende vel?)

Det var nesten sånn at vi begynte å grine, ved å tenke på det, å gå til politiet og snakke stygt om mora vår, til de.

Så det ville vi ikke.

(Vi ville ikke mora vår så vondt, at politiet skulle putte henne i fengsel.

Ihvertfall ikke for å være veldig streng.

Det var vel heller ikke noe politi-sak dette, sånn som jeg tenkte på det da, egentlig.

Så her var det nok noe 'urent trav', fra faren vår, vil jeg si.

Men men).

Men, det ble jo sånn, at ihvertfall jeg, mista helt respekten, for mora mi, etterhvert.

Siden hu var 'gæern' da, sånn som faren vår sa.

Men sånn som jeg tenker nå.

Så var nok faren vår veldig god på det, å manipulere barn.

Han fikk nok, mer eller mindre, ihvertfall, manipulert meg, til å bli mer og mer uvenn, med mora mi.

For jeg likte ikke det, i utgangspunktet, at jeg og mora mi og søstra mi, skulle flytte fra Bergeråsen, da jeg var tre år.

Så jeg var i opposisjon, til mora mi, allerede fra dag en, i Larvik.

Og prøvde også å få med søstera mi, på det vel, å være i opposisjon, til mora vår.

For jeg var helt imot det, at vi flytta fra Bergeråsen.

Som jeg også fortalte mora mi, da hu satt meg og søstera mi, bak i bilen, for å kjøre/rømme fra Bergeråsen da.

Men mora mi ville ikke høre.

Men faren min, han liksom helte bensin på bålet.

Og prøvde å få meg og søstera mi, til å tro at mora vår ikke bare var veldig streng, men også var 'gæern'.

For det trodde vel egentlig ikke jeg, på det tidspunktet, (den første gangen jeg hørte at mora mi var 'gæern' da, da faren min sa det i bilen, på vei til Larvik).

Og faren min prøvde også det, å få meg og søstera mi, som da var sånn 5-6 år gamle kanskje.

Til å gå til politiet, og klage på mora vår da, og si at hu var 'gæern'.

Men jeg trodde ikke at mora mi var 'gæern' egentlig.

Men jeg syntes hu var så streng, siden vi måtte legge oss så tidlig, osv.

Mens hos faren vår, så fikk vi være oppe lenge, og fikk mye godteri osv.

Mens hos mora vår, så fikk vi sjelden godteri.

Men det skjønner jeg jo nå, at det finnes en mellomting.

Faren vår, han 'kjøpte' oss kanskje litt, med mye godteri og å være oppe til klokka 22-23 osv.

Mens mora vår, hu var veldig gammeldags og streng.

Og vi fikk kanskje godteri, maks en gang i uka, (på lørdagskvelden), og knapt nok det.

Og vi måtte legge oss kl. 19-20 og sånn da.

Og mora vår, hu ville i perioder, ikke la oss besøke faren vår.

Men, mora vår fortalte meg aldri grunnen til dette.

Og heller ikke grunnen til at hu forlot faren vår.

Så mora vår, hu prøvde ikke å manipulere oss, så utrolig mye, vil jeg si, (hvis jeg skal prøve å være rettferdig).

Men det var faren min ganske fæl til, vil jeg si.

Han brukte nok oss ungene, i en slags krig mot mora mi da, vil jeg si.

Så faren min er nok kanskje en sleiping, vil jeg nok si.

Bare noe jeg kom på, nå som jeg tenkte på den klagen mot Berger skole og Svelvik kommune, osv.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter