Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 4. september 2010

Her er mer om Oppland regiment, (Geværkompaniet), i Elverum, hvor jeg avtjente førstegangstjenesten, i 1992/93. Dette var en stående styrke







Oppland regiment er historie

- De seks forrige gangene jeg har lagt ned en avdeling har det vært med blandede følelser og vemod. Det er ikke det samme denne gangen, sa sjef for Distriktskommando Østlandet, gnerelmajor Johan Brun, i sin tale til de fremmøte på Terningmoen fredag 6. september.


Av kaptein Bjørn Myrseth, presse- og informasjonsoffiser i Kamp UKS





Elverumske skiløberkompani viste seg fram i "ny drakt" for de skuelystne på Terningmoen. Foto: Kamp UKS

DK-sjefen hadde det formelle ansvaret for selve nedleggelsen, og avsatte i samme anledning, brigader Ove Strømberg, formelt som Regimentsjef og Infanteriinspektør.


Historisk
Regimentets stabsjef, oberstløynt Tore Røstad, fortalte regimentets nesten 350-årige historie i både ord, musikk og bilder til de fremmøte. Regimentsjefer, tidligere infanteriinspektører og samarbeidspartnere, i tillegg til representanter fra interesseorganisasjoner, stat og kommune, var på plass på Terningmoen.


Men dette var ikke anledningen til bare å se på fortiden, fremtiden stod også i fokus.
Oberst Brænd fra Prosjektgruppen Østerdal garnison, fortalte om planene for garnisonen. Terningmoen vil i løpet av de to neste årene få en betydelig ansiktsløftning, noe de ansatte i garnisonen så ut til å like.


- Festens dag
- Jeg lurte en stund på hvilket flagg jeg skulle heise på en slik dag som dette. Jeg var en stund inne på tanken å heise stormflagget, men falt ned på å heise festflagget, sa regimentsjef Strømberg, i sin avskjedshilsen til mannskapene og de ansatte

. - Det er nemlig en festens dag. Vi skal inn i en ny æra for Infanteriet og Terningmoen, og jeg ønsker dere alle lykke til med fremtiden her på Terningmoen, sa Strømberg som går inn i pensjonistenes rekker til høsten.





Sjef for Distriktskommando Østlandet, generalmajor Johan Brun, stod for nedleggelsen av Oppland regiment. For det fikk han blomster av MP'en på Terningmoen.

KampUKS er fremtiden

Brigader Robert Mood har formelt overtatt det operative ansvaret for Østerdal garnison tidligere denne sommeren da troppeartene ble samlet inn i det nye Kampvåpenet. Avdelingen heter Kamp UKS, eller Utdannnings- og kompetansesenteret for Kampvåpenet. Dog er det praktiske arbeidet med en kontrollert nedlegging av en slik avdeling krevende og det tar enda et par måneder før han har overtatt det administrative ansvaret for Artilleriregimentet og Ingeniørregimentet, som inngår i det nye Kampvåpenet, i tillegg til Infanteriregimentet og Kavaleriregimentet.









http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=24878

PS.

Da jeg avtjente verneplikten, på Terningmoen, fra juli 1992 til juni/juli 1993 vel.

Så var Terningmoen spesiell, på den måten, at man ikke hadde MP-er, (altså militærpoliti), der.

Men, i artikkelen ovenfor, (fra Forsvarets nettsider), så kan man jo se det, at militærpoliti, det har man da startet med, etter det, at jeg hadde førstegangstjenesten der, i 1992 og 93 da.

Så Geværkompaniet, det var ihvertfall ganske spesielt, på den måten at det var en stående styrke.

Vi ble regnet som en stående styrke, i Nato.

Som kunne brukes i krig da.

(Hvis svenskene skulle angripe, kanskje.

Vi var ganske tøft trent, så vi hadde nok antagelig stagga de ganske lenge.

Vi var tre tropper da, med infanterisoldater, (med kanonlag, i hver tropp).

Og også en jegertropp, som også var ganske tøffe da).

Så det var nesten som Garden kanskje.

Bare med mindre marsjering, osv.

Men kanskje vi hadde mer skyting?

Vi fikk ihvertfall høre det, (av løytnant Sverre Frøshaug, tror jeg det var, en ganske kjent skytter, som har vunnet flere mesterskap osv., så jeg på nettet vel), at alle vi som var der, også kunne ha vært i Garden da.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Men det nye KampUKS, det har jeg ikke hørt noe om, skal jeg være ærlig.

Men det er bra at de ikke har lagt ned alt innen Forsvaret, rundt Elverum, er mitt første inntrykk.

At ikke alt bare er Telemark-bataljonen, liksom.

Selv om jeg ikke kjenner til det KampUKS, så særlig, må jeg ærlig talt innrømme.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om KampUKS.

Det at man ikke legger ned Terningmoen leir, på tross av at Forsvaret har blitt kraftig redusert, også i Sør-Norge.

Det tyder vel kanskje på at Terningmoen, (og Oppland regiment/Geværkompaniet), var der hvor man hadde best militære tradisjoner, i Sør-Norge?

Hva vet jeg.

Bare noe jeg tenkte på nå, ihvertfall.

At kanskje det er sånn dette hang sammen.

Det er mulig.

Hvem vet.

Vi får se.

Her er mer om dette:

kampuks

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/dok/regpubl/stprp/20002001/stprp-nr-45-2000-2001-/7/4/3.html?id=285862

PS 3.

Geværkompaniet, Terningmoen, hvor jeg avtjente verneplikten, som Geværmann, i infanteriet da, (med mye gåing og skigåing osv.), det var visst også del av en kuppberedskap, som man hadde, på, (eller like før), den tiden da jeg avtjente førstegangstjenesten der da.

Her er mer om dette:

geværkompaniet kuppberedskap

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?f=51&t=10133&p=244689

PS 4.

Når jeg tenker på dette nå.

Så kan det stemme det, at vi var i en kuppberedskapsstyrke, vi som avtjente førstegangstjenesten i infanteriet, på Terningmoen.

For, det hendte, en gang iblant, at det kom noen forskjellige offiserer da.

(Antagelig daghavende offiser).

Og det han gjorde da, det var å telle, nøyaktig hvor mange soldater, som var på brakka, etter tjenestetiden.

Altså på kvelden da.

Sånn at de visste nøyaktig hvor mange folk, de kunne disponere, til enhver tid.

Det var vel fordi, at mange soldater, på Terningmoen, de bodde i, eller ved, Elverum.

Så det var ikke sånn, at alle soldatene, sov på brakkene.

Noen kjørte også hjem hver kveld.

Men det ble litt langt, for oss som bodde i Oslo.

Men vi dro hjem hver helg da.

Det fikk vi lov til.

(Hvis det ikke var øvelser osv. da.

Noe det var en god del av.

Vi hadde vel 30-40 døgn i knappetelt, eller noe sånt.

Og det var ganske jevnt fordelt, på årstidene.

Vi var på øvelse om høsten, vinteren, våren og sommeren.

Og vi var også reserver, for Garden.

For en av deres jobber, var å være disponible for rep-befal/offiserer, ved Kongsberg.

Og der var vi en eller to ganger mener jeg, (ihvertfall en gang), når noen rep-offiserer, gikk omveier med oss, på en ganske kjedelig øvelse, som vi var på der.

Ved et fjell som han rep-offiseren sa het Barmen, mener jeg å huske.

Men men).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Og kunne også hende, at det gikk alarm, midt på natta.

Og da måtte vi ta på oss uniform og GRU, (feltspade, magasintasker og bajonett, osv)., og ta med AG3-en osv.

Og da ble det sjekket hvor raskt alle var ute på troppens faste stillinger da.

Som vi hadde, rundt ved Terningmoen.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 5.

Og Østerdals-depoet, var også på Terningmoen da.

Så en av våre mange jobber, var nok også å beskytte Østerdalen da, under en eventuell krig.

For Østerdalen, den er viktig, fordi den og Gudbrandsdalen, mener jeg.

De to dalene, de forbinder Sør-Norge med Trøndelag.

Så derfor er det viktig, å ha militæret i Elverums-området.

Så det er mulig at svenskene ikke liker det, at det står soldater, ganske nærme svenskegrensen, i Elverums-traktene.

Men, det tror jeg er viktig, av flere grunner.

Oppland regiment, hadde jo en 350 år lang historie.

Og det å ha en militærbase ved den sørlige inngangen til Østerdalen, det tror jeg er viktig.

Selv om jeg ikke er noe ekspert på det her.

Men det er jo en del av selvråderetten til Norge det, at vi kan ha styrker hvor vi vil ha dem.

Og det er greit å ha en styrke rundt Elverum, også i tilfelle det skjer noe spesielt i Oslo, (eller andre steder på Østlandet).

For da kan den styrken i Elverum, raskt komme seg ned til Oslo, og rydde opp da.

(For vi fikk ganske tøff trening, så det hadde vi nok klart.

Men men).

Men jeg håper ikke det er sånn, at jeg blir tulla med, av EU, fordi EU, dvs. svenskene og tyskerne, ikke liker at Oppland regiment, har vært i krig mot både svenskene og tyskerne, opp gjennom historien.

Mine rettigheter, som EØS-borger, skal jo ikke bli begrenset noe, av hvor jeg avtjente førstegangstjenesten, mener jeg.

Men men.

Men det er nok mye sykt i verden.

Kanskje spesielt i Sverige og i Tyskland?

(Bare tuller).

Men jeg får ihvertfall ikke håpe, at det er noe sånt, som er tilfelle.

Men men.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter