Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 3. september 2010

Her kan man se det, at Svelvik er sentrum i Strømm. Så det er ikke sånn at f.eks. Sand er i Svelvik. Men Sand, Nesbygda, (og Svelvik), er i Strømm

svelvik er sentrum for strømm

PS.

Men den sammenslåtte kommunen, den ble hetende Svelvik, og ikke Strømm.

Som jeg har skrevet om, på johncons-blogg, tidligere.

Det stod i Aftenpostens arkiv, at ca. 30 kommunestyre-representanter, stemte for navnet Svelvik.

Mens kun 11 stemte for Strømm, var det vel.

Noe sånt.

Men det, tenker jeg nå.

Det kan ha vært muligens, fordi man syntes synd på Svelvik, som ikke hadde lyst, til å slutte å være by.

Og derfor lot 'felleskommunen', som Aftenposten kalte den, bli kalt 'Svelvik' da, og ikke 'Strømm'.

Noe sånt?

Uansett hva grunnen var, så er jo det kommunenavnet en konstruksjon, uansett.

Svelvik er jo bare navnet på kommunen.

Men den kommunen, er jo en sammenslått kommune.

F.eks. så heter det vel ikke Larvik, i Brunlanes nå, selv om Brunlanes ligger i Larvik kommune.

Larvik er forsatt en by.

Og Brunlanes er fortsatt Brunlanes, vil jeg si.

Det samme kan man si helt nord i Vestfold og.

Svelvik er fortsatt en by, (ihvertfall nå igjen, de siste årene).

Og Strømm er fortsatt Strømm, må man vel si.

(Selv om mange kanskje har slutta å bruke det navnet).

Men men.

Så forvirringen, den skyldes nok mye det, at Svelvik, det er både navnet på en by, og på en konstruert (felles-/sammenslått) kommune.

Man kan jo ikke slutte å kalle Nevlunghavn for Nevlunghavn, selv om det ligger i Larvik kommune nå, mener jeg.

Nei, det blir feil, mener jeg.

Derfor blir det også feil, mener jeg, å slutte å kalle Strømm for Strømm, vil jeg si.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Svelvik ville altså ikke bli 'landkommune', vel altså en vanlig kommune da.

Svelvik-folk ville ikke være bekjente av, av å ha på seg, at de bor på landet.

Men nå for tiden, så får jo nesten hver eneste husklynge rundt omkring, lov til å kalle seg by, har jeg inntrykk av.

Mens i 'gamle dager', så var det kanskje mer status da, å bli kalt by.

Mens folk kanskje ikke bryr seg så mye om det lengre.

Har jeg inntrykk av, ihvertfall.

Forøvrig, så har jeg lest på nettet, at Svelvik har fått tilbake by-statusen sin igjen, for noen få år tilbake.

Så det Berger og Nesbygda kunne eventuelt ha gjort.

Nå som det snakkes om å legge ned skolene der.

Det er at de kunne eventuelt ha gjenopprettet gamle Strømm kommune.

Og kjøpt og solgt tjenester til Svelvik kommune da.

Hvis det fortsatt blir krevet det, at man skal legge ned skolene på Berger og på Nesbygda, mener jeg.

Men nå har det vært mye tull, på Berger skole, vil jeg si, da jeg gikk der.

Faren min, Arne Mogan Olsen, han lot meg jo bo alene, fra jeg var ni år.

Og jeg kom ofte for seint på skolen, og var ofte hjemme, og skrev 'rare' unnskyldninger da, i meldingsboka.

Men faren min hadde jugi, til Allum, og sagt at han var ofte på forretningsreiser, (skjønte jeg på Allum, ihvertfall).

Men det var han egentlig ikke noe særlig ofte.

Men problemet var egentlig det, at han bodde nede hos Haldis.

Men som barn, så er man jo ofte lojal, mot foreldrene sine.

For faren min skremte meg, med at barnevernet var fæle, osv.

Men Allum, og Berger skole, de tok ikke de signalene jeg ga, på at noe var galt.

Så det hadde kanskje vært like greit, å stengt den skolen.

Når man ser hvordan lærerne er der, mener jeg.

For rektor Borgen, dreiv jo også og tulla, og gikk inn i jentegarderoben der, husker jeg at min fars stedatter, Christell Humblen, fortalte meg, da hun gikk i 6. klasse, på Berger skole.

Så det hadde kanskje vært like greit å stenge den skolen?

Når lærere og rektorer tuller så mye der, mener jeg.

Hvem vet.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg skrev mer om dette, fra PS-et ovenfor, også på Berger skole sin Facebook-side:

mer på berger skole facebook side

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=2348696867

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter