Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 18. oktober 2010

Jeg sendte en e-post til Kulturhistorisk museum




Gmail - Vikingskip i England/Fwd: Svar på spørsmål "hjelp med å grave opp vikingskip i England"










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Vikingskip i England/Fwd: Svar på spørsmål "hjelp med å grave opp vikingskip i England"











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Oct 18, 2010 at 5:12 PM




To:
postmottak@khm.uio.no






Hei,

jeg har kommet litt i kontakt, med noen ansatte, på en pub her i England, (i Meols på Wirral), hvor de har funnet et vikingskip, under puben.

Men de har ikke fått gravd det opp enda.


Jeg tror at i England, så har de lite statlig kommetanse osv., til slikt, annet enn til 'English Heritage', osv.

Men dette går jo under nordisk/norrøn kulturarv.

Men jeg lovte at jeg skulle skrive om det vikingskipet, på bloggen min, i Norge.


Det var jo norske vikinger, som bodde på the Wirral, og de har stedsnavn som West Kirby og Thurstaston, osv.


Det var et vikingland, hvor de hadde et eget ting, på et sted som nå heter Thingwall.


Puben heter 'the Railway Inn', og er en stor og fin pub, med matservering osv.


Vikingskipet ligger under parkeringsplassen, så det er mulig at puben ville ha syntes det var fint, hvis noen ville grave det opp.


Jeg skjønte det sånn, at de syntes det var artig, for de har hengt opp avisutklipp osv, i puben, og bilder av vikingskip.


Det var en av de 'innfødte', som fortalte meg det, at det var et vikingeskip, under en pub der, da jeg gikk så på Meols havn, som jeg hadde lest at hadde vært en gammel vikinghavn.


Men det er mulig at havna var oppe ved den puben kanskje, og at havnivået har synket?


På forhånd takk for eventuell hjelp med å grave opp dette skipet.


Jeg tror de halvveis har forventet seg å høre noe fra Norge nå, siden jeg lovte jeg skulle skrive om det vikingskipet, på bloggen min osv.


Til hun ene av de to som var der, (begge hadde lyst hår, så kanskje de var etter norske vikinger, tenkte jeg), som tappet øl der.


Mvh.

Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: Haustveit, Gunvor <gunvor.haustveit@ra.no>
Date: 2010/10/18
Subject: Svar på spørsmål "hjelp med å grave opp vikingskip i England"

To: eribsskog@gmail.com




Hei og takk for
e-post.


Det er flere kompetansesentra og forskere som er dyktige på feltet
om vikingskip. Anbefaler først og fremst: Kulturhistorisk museum med
Vikingskipshuset, dernest Norsk Maritimt Museum og Norsk Institutt for
kulturminneforskning. I Danmark er det kompetanse ved Roskilde museum.

Lykke til!



Helsing

Gunvor Haustveit
Informasjonsseksjonen

Riksantikvaren

Postboks 8196 Dep

0034 Oslo

Tlf: + 47 98 20 27 60

www.riksantikvaren.no




Hei,


jeg bor i Liverpool, og vet at de har funnet noe
som sannsynligvis er et
vikinge langskip, under en pub, (the Railway Inn), i
Meols, på the Wirral,
like ved Liverpool, i Merseyside.


Og en professor, Stephen Harding, ved University of
Nottingham, har også
skrevet om dette vikingeskipet.


Men jeg lurte på om kanskje noen i Norge, kunne
hjulpet til, å eventuelt
grave opp dette skipet.


For jeg var i den puben, ifjor, og prata med noen
som jobba der, og sa jeg
skulle skrive om det skipet, på en blogg jeg har
osv.


Og det stedet, (hvor norske vikinger dro til, når
de ble kasta ut av
Irland), altså the Wirral, er vel ikke så stort, så jeg
tror ikke de har
spesial-kompetanse, på å grave ut vikingeskip.


Det er jo fra oldtiden/vikingetiden, så hvem som
helst burde vel ikke gjøre
det.


Men jeg tenkte jeg kunne bare komme med en
forespørsel.


Så kunne jeg tatt det videre, her i England, med
den puben, og han
professorer Harding, ved University of Nottingham, som jeg
også har vært i
kontakt med, angående St. Olavs-kirken i Chester, hvor også
norske vikinger
bodde da.


Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg, å høre om
noen i Norge, kunne
eventuelt ha tilbudt noe kompetanse, til utgravinger,
f.eks?


Kanskje ambassaden i London, eller den britiske
ambassaden i Oslo, hadde
vært interessert også.


Det er jo felles kultur, som det er snakk om her,
mener jeg.


Så jeg tenkte jeg kunne prøve å sende en e-post,
siden jeg snakka med de i
den puben da, og spurte om det vikingeskipet osv.
da, som jeg fikk høre om,
da jeg var og så på den gamle vikingehavnen i
Meols, og spurte en som jogga
forbi, om veien, til der vikingene hadde havnen
osv.


Og da nevnte han karen det, at de hadde et
vikingeskip, under en pub der og
da.


Så da spurte jeg mer i puben da.


Og så leste jeg om lignende, i VG online, i dag,
nede i Tjølling, (hvor jeg
faktisk bodde på 70-tallet, i Østre
Halsen).


Så da kom jeg på dette med vikingeskipet i Meols
igjen da.


Så tenkte jeg at jeg kanskje kunne prøve å sende om
dette til noen i Norge,
eventuelt, siden jeg har prata med de som jobba på
den puben, om det skipet
da, og sagt at jeg skulle publisere om det skipet,
på norsk.


Så kanskje de venter at noen fra Norge, skal ta
kontakt med dem, om det
skipet nå, tenker jeg.


Så da må jeg prøve å sende om det vikingeskipet,
til noen i Norge, som hadde
greie på sånt, tenkte jeg.


Så jeg lurte på om dere kunne svare på noe av
dette, om hvem jeg bør
kontakte, for å få hjelp til å eventuelt grave opp det
vikingeskipet, her i
England, (hvis den puben er interessert da, jeg må jo
også da høre mer med
de, om de er interesserte da. Men jeg tenkte, at det
skadet ikke å høre
ihvertfall).


Men men.


På forhånd takk for eventuell hjelp!


Mvh.


Erik Ribsskog










Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter