Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 20. oktober 2010

Jeg sendte en ny e-post til EFTA




Gmail - SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Wed, Oct 20, 2010 at 5:08 PM




To:
GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>






Ok,

jeg synes det høres litt søkt ut, at f.eks. en 18 år gammel skotsk whisky er et landbruksprodukt.

Men hvis WTO sier det så.

Jeg får ha det her litt bakhodet tror jeg.


Takk for svar uansett.

Jeg har som sagt også klaget på råd om å kontakte Solvit, når det egentlig var EU-kommisjonen som var de rette.

Og jeg har også sendt noen andre henvendelser om problemer med Scribd, mm.


Vet du forresten noe om hvem jeg skal kontakte for å høre hvorfor man ikke får svar?

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog



2010/10/20 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>


Erik Ribsskog,


Tobakk og alkohol anses som "agricultural
products" i WTOs klassifisering av varer (kapittel 1-24 i den internasjonale,
harmoniserte klassifiseringen av varer), som også anvendes av EU og i
EØS-sammenheng. Disse produktene faller derfor utenfor de generelle
bestemmelsene om fri flyt av varer, tjenester, kapital og personer i
EØS-avtalen, men som tidligere nevnt åpner EØS-avtalens artikkel 19 og protokoll
3 for preferensielle tollsatser for enkelte landbruksvarer, både
råvarer og bearbeidede produkter. Tollvesenet vil kunne gi deg konkrete
detaljer om de aktuelle bestemmelser, dvs. hvilke tollsatser som for tiden
gjelder i Norge.


mvh



Tore
Grønningsæter

Information and Communication
Officer

EFTA - European Free Trade
Association


Tel: +32 (0) 2 286 17 19 | Fax: +32 (0) 2 286 17 50
E-mail: tgr
@efta.int | Web:
www.efta.int
Rue Joseph II,
12-16
| B-1000 Brussels
| Belgium






From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 19. oktober 2010 16:05
To: GROENNINGSAETER
Tore
Subject: Fwd: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd:
Whisky


Hei igjen,


er det riktig at tobakk og alkohol, er unntatt for regelen om fri flyt av
varer og tjenester?


Jeg mener du skrev at dette bare gjaldt landbruksvarer.



På forhånd takk for eventuelt svar!



Mvh.


Erik Ribsskog




---------- Forwarded message ----------
From: Tollregion Sør-Norge <sornorge@toll.no>

Date:
2010/10/19
Subject: SV: Off Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd:
Whisky
To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>





Hei



Når det gjelde høyt
beskattede varer som alkohol og tobakk vil dette uansett ikke være fritt selv om
du kaller varene for ” engelske off-licence produkter. Disse produktene er
underlagt restriksjoner.



Import
av alkohol i en forsendelse

Du har lov til å
bestille alkohol i utlandet til privat bruk. Du må da betale ordinære avgifter for hele partiet.
Du kan henvende deg til Tollvesenet for å fortolle varene, eller
du kan overlate fortollingen til en speditør. Speditøren vil fortolle varen for
deg på lik linje med andre varer.


Den som utleverer
varene må være registrert for dette hos Helsedirektoratet.


Import
av tobakksvarer, inkludert snus, til privatpersoner.


Strenge
bestemmelser for import av tobakksvarer, inkludert snus, til privatpersoner.
Restriksjoner ved eksport av snus.



I bestemmelsene for
import av snus til privat person, stilles det svært strenge krav.
Helsedirektoratet som er tilsynsmyndighet, tolker bestemmelsene svært strengt. I
bestemmelsene fremgår følgende:


·
varen skal være
merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)


·
man må være minst
18 år for å få lov å kjøpe snus (Lov om vern mot tobakksskader, § 5)


·
alle varene skal
oppfylle kravene til merking, unntatt den varekvoten som reisende kan innføre
toll- og avgiftsfritt, mindre kvanta som medtas som reisegods eller reelle
gavesendinger (Forskrift om innhold i og merking av tobakksvarer §
9
)


·
merketeksten skal
være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen
anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres
side.


I
tillegg skal det betales avgifter ved innførsel.


Når de gjelder
eksport av snus, vil det innen EØS kun være til Sverige og Danmark man har lov å
eksportere. For eksport til Danmark er det kun "løssnus" som er tillatt,
posjonspakket snus er fremdeles forbudt. Til alle andre EØS-land er det
forbudt. Jfr Lov om vern mot tobakksskader §
9
.



Den veiledende informasjon som her er gitt, er basert på
opplysninger vi har mottatt av innsender, og ikke kontrollert av Tollvesenet. Vi
gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindene
forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.



Vennlig hilsen


Tollregion
Sør-Norge


Infosenteret


tlf 03012








Fra: Erik
Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 18. oktober 2010 17:56
Til: Tollregion Sør-Norge

Emne: Re: Off Licence fra England/Fwd: FW:
EØS-avtalten/Fwd: Whisky






Hei,





takk for svar!





Men er dette i overenstemmelse med EU's direktiv om fri
flyt av varer og tjenester?




For jeg tenkte å sette opp en engelsk 'off
licence'-butikk, på nettet, hvor jeg har typiske britiske varer, som engelsk
potetgull, (Walkers), og britisk whisky og gin.





Da mener jeg, at jeg da må ha lov å selge det, til hele
EØS-området.





Kan man si at det er eksport, fra England, når både
England og Norge er i EØS?





Norge er jo i det 'økonomiske EU', mener
jeg.





Hvis jeg kaller varene mine for 'engelske
off-licence'-varer, på tolldeklarasjons-skjemaet, så burde det blitt tollfritt,
mener jeg.




For jeg selger til hele EØS, men de tollreglene som
er i Norge, de skremmer kundene mine.




Og jeg har bodd i Norge, og jobbet som butikksjef i
Norge, og har gått på markedsføringslinje, på skole i Norge, så jeg synes det
blir som bortkastet da, for meg, at jeg ikke kan gjøre bruk av disse
ferdighetene mine, når det gjelder
butikk/salg/markedsføring.




Så jeg spør igjen om dette, om jeg bare kan skrive
'britiske off-licence'-varer, på tolldeklarasjons-skjemaet, og at det da
passerer tollfritt, som britiske spesialiteter?




Mvh.




Erik Ribsskog







2010/10/18 Tollregion Sør-Norge <sornorge@toll.no>




Hei



Netthandel:
import av varer kjøpt på internett


Oppdatert:
12.01.2010


Bestiller
du varer fra utlandet, for eksempel på utenlandske nettsteder, må du også
fortolle disse varene. Her finner du nyttig informasjon om reglene rundt
fortolling av varer kjøpt på nett.



Hvilke varer er avgiftsfrie?


Hvilke varer er forbudt å importere til
Norge?


Hvor er varen min?


Hvordan fortoller jeg varen?


Hva må jeg betale ved fortolling?


Hva gjør jeg dersom varen må returneres/repareres etter
fortolling?



Dersom du
fortsatt har spørsmål om netthandel, kan du kontakte ditt lokale tollsted eller
Tollvesenets infosenter på telefon 0 30 12.


Hvilke
varer er helt avgiftsfrie (fri for både toll og avgifter)?


Alle varer som
importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene
er:


·
Sendinger
fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200
kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og
tobakkvarer
.


·
Bøker - uansett
verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva
som regnes som bøker, se merverdiforskriften om avgiftsfritaket for
bøker
.


Tobakk kan ikke
importeres uten spesiell tillatelse.

Sendinger
som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer

Bestiller du
avgiftsfrie og avgiftspliktige varer i én sending, må du fortolle forsendelsen
dersom samlet verdi overstiger 200 kroner.

Eksempel:
En
forsendelse inneholder både:


·
en avgiftsfri bok
til 150 kroner


·
en avgiftspliktig
CD til 100 kroner


Ettersom
forsendelsens samlede vareverdi er på 250 kroner, må den fortolles. I dette
tilfelle beregnes det avgift på CD-en og for CD-ens andel av
frakten.

Hvilke
varer er forbudt å importere til Norge?

Det er en rekke
varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.


Eksempler på noen
varer det er forbudt å importere:


Tobakksvarer (se Helsedirektoratets
nettsider
)
Legemidler (se Legemiddelverkets nettsider)
Våpen (se Politidirektoratets
nettsider
)
Planter (se
Mattilsynets nettsider
)
Dyr (se Mattilsynets nettsider)
Matvarer/næringsmidler (se
Mattilsynets nettsider
)


For mer informasjon
om reglene for import av disse varene ber vi deg kontakte den instans som har
ansvar for regelverket knyttet til varen.

Listen over forbudte varer er
ikke fullstendig. Er du i tvil om du trenger en spesiell tillatelse for å
importere varen du har kjøpt på nett, kan du kontakte
Tollvesenet.



Du vil finne hele
brosjyren om netthandel på www.toll.no.



Den veiledende informasjon som her er gitt, er basert på
opplysninger vi har mottatt av innsender, og ikke kontrollert av Tollvesenet. Vi
gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindene
forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.



Vennlig hilsen


Tollregion
Sør-Norge


Infosenteret


tlf 03012










Fra: Erik
Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 15. oktober 2010 17:55
Til: Toll- og
avgiftsdirektoratet
Emne: Off
Licence fra England/Fwd: FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky


Hei,





jeg bor i England, og har en nettbutikk, hvor jeg selger
godteri til Europa.





Jeg har jobbet som butikksjef, i Rimi, i Norge, så jeg
kjenner det norske markedet bra.





Jeg har også planer om å starte en online Off Licence,
fra England.




Med salg av potetgull og tortilla chips og sprit og
røyk, osv.




Men, det skremmer kundene, at alkohol og røyk er
tollpliktige fra første krone.




Kan det være riktig, at jeg man kan importere brus
og juice uten å betale toll, men ikke øl og vin og sprit, (hvis det er beløp
under 200 kroner).




Hvis jeg selger både tollpliktige og varer som er
fritatt for toll, (når det er leveringer for under 200
kroner).




Kan jeg bare skrive 'off-licence butikk'-varer da,
på skjema, også går både tortilla chips, sprit og røyk, som en vare, sånn at
kundene slipper å betale toll, hvis forsendelsen er på under 200
kroner?





For jeg merker at det skremmer kundene, for det er snakk
om ganske mye toll, på sprit og røyk osv.




Så jeg taper salg her.




Og det tror jeg ikke er henhold til EU's regler om
fri flyt av varer og tjenester.





På forhånd takk for eventuelt
svar!





Mvh.




Erik Ribsskog







---------- Forwarded message ----------
From:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/15
Subject: Re:
FW: EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>


Hei,





ja, men jeg mener at man innen EØS har blitt enige om å
ha en fri flyt av varer og tjenester.





Men jeg får høre med tollvesenet
da.




Kanskje det er sånn at det er greit å drive Off
Licence, fra England, hvis man har både tollpliktige og varer fritatt for
toll.




Vi får se.





Igjen takk for svar!





Jeg har sendt klager på ei fra Island hos dere, som ba
meg sende noe til Solvit, men som skulle til
EU-kommisjonen.





Men dette har jeg ikke hørt noe
om.




Kjenner du noe til dette?




Linda Bjørk Sigurdsdatter, eller noe, het hun fra
Island.




Mvh.




Erik Ribsskog





2010/10/15 GROENNINGSAETER Tore <Tore.GROENNINGSAETER@efta.int>







Til: Erik
Ribsskog



Takk for din henvendelse
14.10.2010.



Jeg tok 1. mars 2010 over Elin
Bjerkebos stilling som informasjonsansvarlig i EFTA.





EØS-avtalen omfatter generelt ikke
landbruksområdet, men i avtalens Protokoll 3 spesifieres tollsatser for visse
produkter man er blitt enige om å gi fordelaktige tollsatser for ved
import - se http://efta.int/eea/policy-areas/goods/agriculture-fish-food/agricultural-products.aspx






Når det gjelder merverdiavgift,
faller dette helt utenfor EØS-avtalen: her kan Norge sette reglene slik man
vil.





Å gi nærmere opplysninger om
gjennomføringen av EØS-regelverk og om nasjonalt regelverk på dette området,
vil være en oppgave for EFTA/EØS-landenes ansvarlige myndigheter. Jeg vil
derfor anbefale deg å fortsette kontakten med Tollvesenet i Norge dersom du
ønsker flere detaljer angående toll og/eller moms for konkrete næringsmidler.





mvh





Tore
Grønningsæter


Information and
Communication Officer
EFTA - European
Free Trade Association



Tel: +32
(0) 2 286 17 19 | Fax: +32 (0) 2 286 17 50

E-mail: tgr
@efta.int | Web: www.efta.int

Rue Joseph II,
12-16| B-1000 Brussels | Belgium








---------- Forwarded message ----------
From:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/14
Subject:
EØS-avtalten/Fwd: Whisky
To: Elin.BJERKEBO@efta.int


Hei,





jeg tenkte jeg kunne sende til deg, siden du er
norsk.





Jeg tenkte jeg skulle starte en online Off Licence,
(jeg har allerede startet en online godtebutikk), hvor jeg solgte whisky osv.,
fra England.




For jeg er jo norsk, så jeg annonserer mye på
norsk.




Men så sier noen det, at det blir for dyrt, for
grensen for tollfri handel, til Norge, på 200 kroner, den gjelder ikke for
sprit og tobakk.




Så dette slår bena under meg, for livsgrunnlaget
mitt nå, (som jeg hadde håpet at dette skulle bli), merker
jeg.





Så jeg lurer, kan dette være riktig, at fordi det er
alkohol i en vare, så gjelder ikke den regelen om
tollkvote.





Det blir vel konkurransevridende for eksempel for
drikker som øl og vin, og sprit da, ovenfor drikker som brus og juice
da.




Så jeg lurer litt på
dette.




Er det riktig at jeg må starte en brusbutikk,
istedet.




Eller er det sånn, som jeg mistenker, at denne
loven, (om at for alkohol og tobakk, så gjelder ikke tollfri-grensen på 200
kroner, men man må betale toll fra første krone), ikke er i henhold til
EØS-reglene?





Altså, mange bygder, i Norge, har vel ikke vinmonopol
og kanskje snart ikke butikk.




Så hvis de kunne kjøpt sprit og røyk billig fra
England, så kunne det vært med på å holde livsgrunnlaget oppe, i
distriktene.




Og vi ville kanskje fått redusert
hjemmebrenninga.





Og 'gamle-mor', ville kanskje hatt råd til å både
betale strømregninga, siden hu kjøpt billig, (men litt kjedelige røykmerker),
fra utlandet.




Bare en klage om dette.




Håper dere kan få forandret denne loven så fort
som mulig!





Mvh.




Erik Ribsskog







---------- Forwarded message ----------
From:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/14
Subject: Re:
Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>


Hei,





nå så jeg det jeg og, at den 200 kroners grensen ikke
gjaldt for alkohol og tobakk:





NB: Vær imidlertid oppmerksom
på at 200-kroners grensen ikke gjelder for alkohol og
tobakk.








Det var litt ergerlig, for jeg hadde jo planer om å
starte Off Licence, på nettet.




Men men.





Kanskje jeg kan ha en som selger til resten av
Europa.




Vi får se.





Men du får heller være velkommen tilbake til
Spesialbestillinger.net, hvis det er noe annet, enn alkohol og/eller
sigaretter, som du ønsker å kjøpe.





Jeg lurer litt på om dette kan være i samsvar med
EØS-avtalens regler om fri flyt av varer og tjenester.




Så jeg kunne nesten tenkt meg, å sendt en klage,
til EFTA, på dette.




Jeg får ha det litt i
bakhodet.




Vi får se.





Med
Spesialbestillinger.net-hilsen




Erik Ribsskog







2010/10/14 Josommer <josommer@gmail.com>






Hei





Takk for godt tilbud!! Men har sjekket med
tollvesenet og de sleipingene skal ha like mye i avgifter som flasken
koster. Da blir det desverre alt for dyrt.














Den 13. oktober 2010 23:18 skrev Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com> følgende:






Hei,





nå var jeg på et lokalt supermarked
her.




Og de har faktisk tilbud, hele oktober, på en
single malt whisky, 35 cl.





Og det er snakk om en 12 år gammel Glenfiddich,
til £10.96.




Den tror jeg at jeg akkurat får under 200
kroner etter påslag og porto.





Da slipper du spesialbestillingsgebyret, siden du
er en av de første kundene.





Eventuelt, så kan jeg skaffe denne varen innen ca.
en ukes tid, hvis du er interessert, så du burde få den i posten innen ca.
to uker.





Jeg er litt i startgropa her, så det tar litt
ekstra tid nå i begynnelsen, dessverre.





Med
Spesialbestillinger.net-hilsen




Erik Ribsskog







---------- Forwarded message ----------
From:
Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/10/10
Subject:
Re: Whisky
To: Josommer <josommer@gmail.com>


Hei,





ja jeg kan sjekke hva de har av skotsk whisky,
single malt, neste gang jeg er på Tesco.




Så kan jeg kontakte deg tilbake med et tilbud,
en av de nærmeste dagene.





Håper dette er i orden!

Med
Godtebutikken.net-hilsen






Erik Ribsskog





2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>


Ja dette er jo dyr
whisky men du kan jo fks. se om du finner Coal Ila 200ml i en butikk. Den
koster 149 kr i norge. Må nesten bli rimeligere hvis jeg skal kjøpe hos
deg. Men kommer sikkert til å kjøpe noe godterier snart.



Den 10. oktober 2010 19:18 skrev Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com> følgende:






Hei,





ja, hvis porto + innkjøpspris, koster mindre enn
ca. 10-12 pund.





For jeg tar et påslag på den
summen.




Pluss at det er et gebyr på kr. 49 for
Spesialbestillinger.




Pluss at jeg også må finne egnet
emballasje.




Men du vet kanskje
prisene.





Jeg har ikke sett de merkene der før, jeg har en
skotsk whisky, som jeg kjøpte på Tesco til jul.




Og den kosta £25.




Så hvis dette er dyre merker, så er det nok
vanskelig å få de under 200 kroner, f.eks., hvis du vil ha de under
tollgrensen.




Men du vet kanskje
prisene?




Med
Godtebutikken.net-hilsen




Erik Ribsskog







2010/10/10 Josommer <josommer@gmail.com>






Hei





Kan du sende single malt
whisky som fks. Laphroaig, Ardbeg, Lagavulin, Coal Ila og smokehead
til under 200???



Kan gjerne være 500ml
flaske.






--
MVH

Josommer



--

MVH

Jørgen






--

MVH

Jørgen







--

MVH

Jørgen

















Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter