Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 15. november 2010

Artig tid i Larvik, fra våren 1978 til høsten 1979

Den siste tida jeg bodde hos mora mi, i Larvik, fra våren 1978 til høsten 1979.

(Etter at vi flytta til Jegersborggate, i Larvik sentrum).

Det husker jeg som en artig tid.

Jeg dreiv med mye forskjellig.

En kamerat fikk meg til å begynne å samle på klistremerker, så da måtte jeg gå rundt i alle butikkene i Larvik sentrum da.

Mora mi fikk meg til å bli med en sønn av hennes venninne, på noen rare møter, i religion, for gutter, i et slags bedehus, ovenfor Herregården, i Larvik.

Faren til min kamerat Frode Kølner, fikk meg til å begynne å samle på frimerker.

Vi lekte butikk hos Frode, vi sparka fotball i hagen vår, og oppe ved Frode og dem der.

Vi lekte politi og røver og cowboy og indianer, i kjelleren i noen blokker, oppe ved Frode og dem der.

Jeg var med i tre frimerkeklubber, en for voksne, i DNC-bygget, (som faren til Frode Kølner tok med meg og Frode Kølner til), en på Torstrand skole, og en hjemme hos Atle Farmen.

Jeg spilte en kamp for Fram, som sagt, og var på noen Fram-kamper.

Jeg sykla rundt i Larvik sentrum og samla tomflasker, som en sønn av min stefar, Arne Thomassen sin kamerat, lære meg, en gang jeg var med på travbanen, (noe jeg ofte var, for mora mi ville at jeg skulle være med stefaren min, men søstera mi ble værende hjemme. Dette var ofte på søndager, sånn som jeg husker det).

Jeg lagde hytte, (eller en platting ihvertfall), i morelltreet i hagen.

Og vi spiste mye moreller da.

Vi gikk på søndagsskole.

Eller fikk en krone, og sa vi skulle gå dit, og kjøpte godteri.

Jeg var ute i Nevlunghavn og besøkte besteforeldrene våre der.

Jeg besøkte begge nabojentene, som var et par år eldre enn meg.

Jeg sjekka opp dattera til en prest, (søstera til en gutt på min alder, som hu jenta hang sammen med da), i Nansetgata ca., som satt på bak på Apache-sykkelen min, til oppe ved Frode og dem der, (mens han gutten satt bak på sykkelen til Frode).

Jeg handla mye innkjøp for mora mi, når halvbroren min Axel ble født.

Søstera mi gikk også på turn, og mora mi sa jeg skulle være med.

Men jeg var ganske stiv og støl, så det funka dårlig.

Men jeg husker at søstera mi, Pia Ribsskog, var den eneste som ville dusje, etter treninga.

Og gjorde et stort nummer av det, foran alle guttene, i guttegarderoben, husker jeg.

Mens seinere, når jeg og søstera mi har vært på besøk hos bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn, på helgebesøk, i anledning hennes fødselsdager, for eksempel.

Og da vi var i bryllupet til fetteren vår Tommy, i Fredrikstad, sommeren 2002 vel.

Så har ikke søstera mi pleid å dusje, om morgenen ihvertfall, sånn som jeg husker det.

Så det var nok bare for å gjøre seg til, tror jeg, at hu ville det da, i Larvik.

Jeg husker ihvertfall at jeg var drit-flau, over søstera mi, når vi gikk på turn, på Torstrand skole, siden hu gjorde et så stort nummer av, at hu ville dusje, som 7 åring kanskje da, foran alle gutta, og hu turn-lærerinna, (som var Øst-Europeisk kanskje?), etter turn-treninga da.

Så da var jeg flau over søstera mi Pia Ribsskog, husker jeg.

Siden hu var den eneste av alle jentene der, som ville dusje.

Og siden hu gjorde et så stort nummer ut av det.

Men men.

Det fantes kanskje en 'forklarings'.

Hvem vet.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter