Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 23. desember 2010

Han bussjåføren, i Ribsskog-slekta, som var på bloggen i går, han har funnet ut det, at min tippoldefar Johannes Olsen Ribsskog, også heter Fjell

heter også fjell

PS.

Det står også mer, på Bjørn Ribsskog sin slektsforskning:





En oversikt over slekten Ribsskog



etter dem som tok navnet, Johannes og Martha.



Ribsskog sies å være en avledning eller ”forvanskning”
av gårdsnavnet Resskoge
n i Flatanger. ”res” skal være betegnelsen
på et sted der man kunne dra båten over for å slippe å ro rundt

en halvøy.



Bjørn Ribsskog, Oslo




Ribsskog per 260504




Johannes Olsen Ribsskog class="Br_00f8dtekst__Char">, class="Br_00f8dtekst__Char">født 18.11.1838

på Fjell, oppvokset på Straumen, Flatanger, død 25.6.1910


Bonde, Flatanger.



Far: Ole Olsen Kvaløsæter, født ca 1804,
omkom på Viknahave
t, gift 11.7.1830 med mor, Gullaug (Golla) Olsdatter, født 1795,

død 1885 ( døpt i Halmøy kirke 5.9.1802, far Ole Olsen Solum, 1764–1844
(gift 1797 med) mor Maren Joelsdatter Ørsundlien født 1769).


Ole Olsen Solums foreldre var Ole Arentsen Solum og hustru Ane Olsdatter.



Ole og Gullaug måtte gå fra gården på Fjell og flyttet
til Woxeng på Vikna. (Hun hadde også en bror som hette Ole
Olsen, som bodde på gården.)



Etter at Ole omkom flyttet Gullaug tilbake til Flatanger. Alle barna
ble ”satt bort”.



gift med


Martha Maria Klemetsdatter Høstland, født 16.4.1847 i Osen i Bjørnør, Flatanger, død 11.7.1901. Far:

Klemet Høstland.


Johannes og Martha overtok jord til slektsgården, ”Lille-Ribsskogen”
(Resskogen)som ”medgifte”, utskilt fra Høstlandet, gården til

Marthas foreldre, og bygde her sitt hjem, ikke langt fra Hilstadvatnet
mellom Vik og Einvika. Våningshuset brant ned11.4.1989 og er ikke gjennoppbygget.
Bruket er på ca 20 da dyrket og ca 250 da utmark. I dag står et uthus

og en hytte på stedet. Hytta tilhører Aslaug Ribsskog.


Dette småbrukerparet fikk 9 barn som vokste opp, 7 gutter og 2 jenter.

Fem av guttene tok lærerutdanning.





barn I Ole Konrad



II Sivert Olaus


III Elise Geraldine



tvillingene:



IV Adolf Meier og




V Johan




VI Bernhof



VII Marius



VIII Oline



IX Asmund




(I følge IVa Gunvor Ribsskog skal det i alt ha vært 12 barn hvorav
altså 9 vokste opp)












http://johncons-mirror.blogspot.com/2010/05/en-oversikt-over-slekten-ribsskog.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter