Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 10. desember 2010

Jeg har helt glemt julekalenderen i år, for jeg har hatt så mye å gjøre. Men bestemor Ågot, hun sa noen ganger en del rart, så jeg kan lage noen luker

tyskerjente

PS.

Det er mulig at byen Broager lå i Danmark, da Jebsen-familien immigrerte, til Norge.

Men Broager ligger uansett helt syd i Danmark.

Og har ligget i Tyskland, fram til 1920, leste jeg.

Så Broager lå i Tyskland, like etter at Jebsen-familien dro til Norge, ihvertfall.

Og kirken i Broager, har to spir.

Og mellom disse spirene, så hadde tyskerne en utkikkspost, som styrte ilden mot danskene, som var lenger nord.

Etter at det kjente danevirke, (en kjent festning/skanse, som danskene hadde mot tyskerne, og som nesten ble sett på som uovervinnelig), hadde falt, i en krig mot preuserne, eller noe.

Og han som startet fabrikkene på Berger, het jo Jürg Jebsen.

Og Jürg er jo et tysk navn.

(Det er ikke et dansk navn, ihvertfall, vil jeg si, som hadde en danskfødt mormor, Ingeborg Ribsskog).

Så, som Berger museum sier, at de var fra Danmark, det er nesten historieforfalskning, vil jeg si.

Men jeg får prøve å finne mer om dette.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:

jurg jebsen grunnla

http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Jebsen

PS 3.

Her er mer om kirken i Broager, (Peter Jebsens hjemby):

kirken i broager

http://da.wikipedia.org/wiki/Broager_Kirke

PS 4.

I linken, i PS-et ovenfor, så kan man se det, at Peter Jebsen, kom til Bergen, i 1843.

Og da Jürg Jebsen, bygget rommet Tyskland, på Fossekleiva fabrikker, så var det etter, at hjembyen, til faren hans Peter, hadde blitt hærtatt av preuserne, og etter at hjembyen deres og resten av Slesvig, var del av Tyskland.

Så å kalle opp et rom i fabrikken for Tyskland, i denne tidsperioden.

Det må vel bli det samme, som om noen i Norge, hadde kalt et rom i en bygning, for Tyskland, under 2. verdenskrig.

Så disse Jebsen-brødrene, de var kanskje nesten som Quisling, i Norge.

Hvem vet.

Noe sånt kanskje.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 5.

Hvis man leser Wikipedia-siden, i PS 3, så kan man se det, at noen av de som ligger i minnelunden, i forbindelse med Broager kirke, muligens kan ha vært 'hjemmetyske'.

Det vil si dansker som hadde danskklingende navn, men som følte seg som tyske.

Kanskje Jebsen-familien, var kjent for å være slike hjemmetyskere?

Hvem vet.

PS 6.

Her er mer om dette:

hjemmetyskere

http://da.wikipedia.org/wiki/Hjemmetysker

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter