Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 11. desember 2010

Jeg sendte en klage på forhjemmetyskingen av Berger Museum




Gmail - Klage på Berger Museum/Fwd: Lokalhistorisk konsulent










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Klage på Berger Museum/Fwd: Lokalhistorisk konsulent











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Fri, Dec 10, 2010 at 11:48 PM




To:
post@n-jm.org






Hei,

Berger Museum flytter inn i lokalet Tyskland, noe som jeg ser på som historieløst.

En annen ting, er at dere skriver på Berger Museum sin Facebook-siden:

'Berger museum

En liten oppklaring til de som ikke følger bloggen: Lokalet kalles Tyskland fordi det sto tyske tekstilmaskiner der fra etableringen i Fossekleiva i 1889. Det har derfor ingen ting å gjøre med verken 1. eller 2. verdenskrig.

Familien Jebsen kom opprinnelig fra Danmark til Arna utenfor Bergen i 1845 for å etablere tekstilindustri der. Det var barnebarnet av denne Jebsen som etablerte tekstilindustri på Berger.'.









Men Peter Jebsen kom fra Broager, i Nord Slesvig/Sønderjylland, helt sør-øst, i Danmark:


Peter Jebsen (født 6. mai 1824, Broager, Danmark, død 30. oktober 1892, Bergen) var en norsk industripioner, skipsreder og politiker.





På engelsk Wikipedia kan man se at Broager lå i hertugdømme Slesvig:

Peter Jebsen (born 1824 in Duchy of Schleswig, died October 30, 1892) was a Norwegian businessperson and politician.





Her kan man se at Broager ligger i Sønderjylland nå:

Broager kommune er en tidligere kommune i Sønderjyllands amt i Danmark





Dette står det om området, på Wikipedia:


Sønderjylland var en del av Preussen etter Danmarks nederlag i krigen i 1864. Ved en folkeavstemning i 1920etter Tysklands nederlag i første verdenskrig kom den nordlige del tilbake til Danmark.




Så en som var fra Sønderjylland, det er ikke en vanlig danske, mener jeg.


I den sammenhengen, som det snakkes om på Facebook-siden ovenfor, så er Danmark eller Tyskland, med i konteksten.


Så da blir det historieforfalskning, mener jeg, å si at Jebsen-familien var fra Danmark.


Da må man også ta med at de var fra Nord-Slesvig/Sønderjylland, mener jeg.


Hvis ikke blir det misvisende.

For i den delen av Norden, så slet/sliter de fælt med noe de kalte 'hjemmetyskere', som var folk som snakket dansk og hadde danskklingende navn, men som følte seg som tyske:



Hjemmetysker er en navnlig tidligere anvendt betegnelse for medlemmer af det tyske mindretal i Sønderjylland.


Betegnelsen opstod blandt danskere i midten af det 19. århundrede for en person, der talte dansk, og som ofte havde et danskklingende navn, men som følte sig som tysk. Oprindelig var det i kampen mellem dansk og tysk tænkt som en nedsættende betegnelse i betydningen hjemmelavet tysker. Fra dansk side stod man uforstående over for, at en befolkningsgruppe, som skulle være af dansk afstamning, kunne føle sig som tyskere. Der gjaldt en ofte negativ vurdering af hjemmetyskerne, som blev betragtet som nationale forrædere eller i hvert fald ansås at følge en forkert vej. I den tyske lejr tog man efterhånden betegnelsen til sig uden at gøre den til genstand for nærmere analyse.




http://da.wikipedia.org/wiki/Hjemmetysker



Så Berger Museum, de glemmer hjemmetyskerne, mener jeg.


Og det er enten historieløst eller historieforfalskning, vil jeg si.




Jeg har en danskfødt mormor, og jeg skjønner det, at navnet Jürg, som i Jürg Jebsen, som grunnla Fossekleiva fabrikker på Berger, ikke er et dansk navn, ihvertfall.



Her er mer om dette:



Jürg Jebsen grunnla ullvarefabrikk i Fossekleivane i Berger i Vestfold.




http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Jebsen



Så det er noe hjemmetysk, over dette som Berger Museum driver med nå, synes jeg.


Jeg skjønner det, at hjemmetyskerne har flytta seg fra Sønderjylland, til Nordre Vestfold, på denne tiden, siden dette utrykket 'hjemmetysker' oppstod, i Sønderjylland, for et eller to hundre år siden.




Min farmor, Ågot Mogan Olsen, hun jobbet som tjenestepike, for en Jebsen-direktør, på Berger, under krigen.



Og da hadde han bestilt dram, på rasjoneringskortet, til farmora mi.


Men postmann' hadde sagt fra, og da tok Ågot med seg flaska ned til 'n Ola, som var broren hennes, har min grandonkel Idar Sandersen, fra Bergstø ved Holmsbu, fortalt meg på telefonen, i forrige uke.




Men Ågot sa også, på 80-tallet, at 'de var ikke noe snille med tyskerjentene'.



Og da, så lurer jeg på, om bestemor Ågot, gikk for å være tyskertøs etter krigen.


Direktør Jebsen fikk nok et grep på bestemor Ågot, under krigen, på grunn av dram-flaska, fra Drammen.



Og da har nok bestemor Ågot gått for å være tyskerjente, etter krigen, kan det tyde på.



Så å gjøre som Berger Museum, å si at disse Jebsen, var fra Danmark.


Hvis de hadde vært fra Nord-Jylland, eller Fyn eller Sjælland, ja så kanskje.



Men ikke når de er hjemmetyskere fra Sønderjylland/Nord-Slesvig.

Hjembyen til Peter Jebsen, Kroager, ble hærtatt av tyskerne/preuserne, etter at han hadde flytta til Norge.



Og i 1889, da Jürg Jebsen kalte produksjonslokalet, i Fossekleiva fabrikker, for 'Tyskland', så var Sønderjylland/Nord-Slesvig og hans farfar, Peter Jebsen, sin hjemby, Broager, en del av Tyskland, som man kan si det Wikipedia-sitatet ovenfor, som jeg gjentar her:




Sønderjylland var en del av Preussen etter Danmarks nederlag i krigen i 1864. Ved en folkeavstemning i 1920etter Tysklands nederlag i første verdenskrig kom den nordlige del tilbake til Danmark.




Så, siden jeg er kvart dansk, (men ikke har bodd i Danmark, men har slekt fra Danmark, og har lest mye om Danmark, på internett).


Dette er nok et traume for Danmark, dette med Sønderjylland, og Slesvig.

Danmark har mistet landområder til Sverige og Tyskland, og hadde jo også Norge og Island.


Så de er nok litt flaue nå, siden de bare har noen få øyer og Jylland.

Men men.


Så å kalle disse dansker, jeg tror at dansker nok ville kalt de quislinger, siden de dyrket Tyskland så høyt, og kalte fabrikklokalet sitt for 'Tyskland', under den tyske okkupasjonen av Sønderjylland.



Så så som nordmann, og også som kvart dansk, så protesterer jeg mot Berger Museum og de hjemmetyske tendesene som de driver med nå.



Med anti-hjemmetysk hilsen


Erik Ribsskog



PS.

Altså, i tilfelle dere har glemt det, så var jo Tyskland, den eneste nasjon, som har okkupert Norge, siden grunnlovens dager, i 1814 og selvstendigheten fra Sverige, i 1905.



Så å hylle Tyskland, på den måten de gjør nå, ved å flytte Berger Museum til et lokale ved navn Tyskland, og ved å fordanske hjemmetyskerne, nei det synes jeg er en skandale.



Men jeg får stemme i med dere i Vestfold og si Heil Hitler da(?)



Deutsland Über Alles!


Arbeit Macht Frai!


Gestapo!


Sieg Heil!

Rinnan Banden.


Vidkun Quisling.


Jeg vet ikke om dette er noe kjent for dere, i Vestfold.


Ringer dette noen bjeller, eller er hele fylket så forhjemmetysket, at ingen bryr seg?



---------- Forwarded message ----------

From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2010/12/10
Subject: Re: Lokalhistorisk konsulent
To: Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>



Hei,

jeg lurer nå på denne Peter Jebsen, som dere sendte fra Broager, til Norge, i 1843.

Han hadde sønnen Jürg Jebsen, som bygget hjørnestensbedriften, Fossekleiva fabrikker, på mitt hjemsted, Berger i Vestfold, og kalte et av rommene for Tyskland, mens Slesvig lå i Tyskland, før 1920.


Var disse hjemmetyske, vil du si?

Berger museum sier nå at de var fra Danmark, og ikke Tyskland.

Men det blir vel nærmest som historieforfalskning?

Man kan da ikke si av slesvigere er vanlige dansker?


Det bør vel sies at området lå i Tyskland, og har flere hjemmetyskere?

Man kan da ikke bare kalle en fra Broager, som en vanlig danske?

Når man er inne på temaet Danmark/Tyskland?


(Altså det var i forbindelse med at Berger Museum har flyttet inn i et rom kalt Tyskland, ved Fossekleiva fabrikker).

Så sier jeg det, at det er følsomt, pga. 2. verdenskrig.


Så skriver Berger Museum, at Peter Jebsen var fra Danmark.

Men han var da fra helt sør i Danmark, stemmer ikke dette?

Bør det ikke da tas med at Jürg vel ikke er et dansk navn, og at Broager var i Tyskland da dette rommet Tyskland ble bygget?


På forhånd takk for svar om dette med de hjemmetyske!

Mvh.

Erik Ribsskog


2009/8/26 Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>





Kære Erik


Angående din forespørgsel om lokalhistorisk konsulent Viggo Petersen. Viggo Petersen var for mange år siden arkivar ved Landsarkivet for Sønderjylland og blev siden tilknyttet lokalhistorisk museum i Aalborg.


Dine øvrige spørgsmål har vi ikke mulighed for at svare på herfra.


Mvh.

Morten Andersen

Arkivar/Forsker

Landsarkivet for Sønderjylland

Haderslevvej 45 6200 Aabenraa

Tlf. 65480307













Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter