Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 10. desember 2010

Jeg sendte til Landsarkivet i Sønderjylland om Jebsen-familien og hjemmetyskerne, osv.




Gmail - Lokalhistorisk konsulent










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Lokalhistorisk konsulent











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Fri, Dec 10, 2010 at 4:05 AM




To:
Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>






Hei,

jeg lurer nå på denne Peter Jebsen, som dere sendte fra Broager, til Norge, i 1843.

Han hadde sønnen Jürg Jebsen, som bygget hjørnestensbedriften, Fossekleiva fabrikker, på mitt hjemsted, Berger i Vestfold, og kalte et av rommene for Tyskland, mens Slesvig lå i Tyskland, før 1920.


Var disse hjemmetyske, vil du si?

Berger museum sier nå at de var fra Danmark, og ikke Tyskland.

Men det blir vel nærmest som historieforfalskning?

Man kan da ikke si av slesvigere er vanlige dansker?


Det bør vel sies at området lå i Tyskland, og har flere hjemmetyskere?

Man kan da ikke bare kalle en fra Broager, som en vanlig danske?

Når man er inne på temaet Danmark/Tyskland?


(Altså det var i forbindelse med at Berger Museum har flyttet inn i et rom kalt Tyskland, ved Fossekleiva fabrikker).

Så sier jeg det, at det er følsomt, pga. 2. verdenskrig.


Så skriver Berger Museum, at Peter Jebsen var fra Danmark.

Men han var da fra helt sør i Danmark, stemmer ikke dette?

Bør det ikke da tas med at Jürg vel ikke er et dansk navn, og at Broager var i Tyskland da dette rommet Tyskland ble bygget?


På forhånd takk for svar om dette med de hjemmetyske!

Mvh.

Erik Ribsskog


2009/8/26 Morten Andersen <moa@laa.sa.dk>





Kære Erik


Angående din forespørgsel om lokalhistorisk konsulent Viggo Petersen. Viggo Petersen var for mange år siden arkivar ved Landsarkivet for Sønderjylland og blev siden tilknyttet lokalhistorisk museum i Aalborg.


Dine øvrige spørgsmål har vi ikke mulighed for at svare på herfra.


Mvh.

Morten Andersen

Arkivar/Forsker

Landsarkivet for Sønderjylland

Haderslevvej 45 6200 Aabenraa

Tlf. 65480307













PS.

Her er mer om dette:

her er mer om tyskland

http://www.facebook.com/pages/Berger-museum/108767235831634?v=wall

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter