Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

Monday, 4 July 2011

Mer om da jeg vant Rimi Gullårer

Jeg skrev på bloggen, igår vel, at grunnen til at jeg vant Rimi Gullårer, som butikksjef, på Rimi Langhus, for andre halvår, av 2001.

Det var fordi at jeg prioriterte frukta rimelig hardt, (må man vel si).

Men, det var ikke så enkelt, å få den fruktavdelingen bra, eller ihvertfall innbydene eller selgende vel.

For da jeg begynte der, så stod det en 'kommunist-farget', (altså grå-lakkert), nesten to meter høy, sjokk-selger i metall, eller smågodt-stativ, kan man kalle det.

Fra Candy King.

Den stod på enden av en frysedisk, og liksom skygget for frukta og den innerste tredelen av butikken, (må man vel nesten si).

Og smågodt i frukta.

Det ble litt feil, mente jeg.

Og det så også helt jævlig ut, mente jeg.

Og den butikken, den hadde så dårlig plass.

Så det var ikke plass til kampanjer/aktiviteter, som de andre Rimi-ene hadde.

F.eks. da Rimi begynte å selge fersk fisk, dvs. laks og torsk osv., fra noe firma på Vestlandet vel.

Så måtte vi ha en ny kjøledisk i butikken.

En liten kjøledisk, bare til å ha noen pakker med fisk i.

Men da blei det dårlig plass, med en gang.

Og det solgte nesten ikke noe, (og det var problemer med leveringer, osv.), så den disken satt jeg bare ut på et stort 'felleslager', fullt med skrot, (som jeg tømte en container fra, en gang), som fler i det bygget vel disponerte, så vi kunne for det meste egentlig bare ha skrot der.

Mer da.

Jo, men det jeg gjorde, var at jeg bestilte noen 90-hyller, (altså noen hyller som var 30-40 centimeter kortere, eller noe, enn de vanlige hyllene.

Og da var Legra uhøflige, og begynte å snakke om at de måtte hente de hyllene på 'grisehuset'.

Så da var det nok noe rart med Legra, vil jeg si.

Kanskje det var noen som hadde baksnakka meg.

Hvem vet.

Dette var sommeren 2001, husker jeg, for Sølvi hadde ferie.

Sølvi, assistenten, ville vite om alt jeg gjorde og tenkte, (vil jeg si).

Hu var vant med 'åpen kommunikasjon', eller hva det var hu kalte det.

Og det var greit for meg, at jeg sa alt jeg tenkte på.

Men, det med den smågodt-sjokkeren, det syntes jeg ødela så mye for butikken.

Så det 'stuntet' med den, det holdt jeg for meg selv, (og fortalte ikke noe om til Sølvi), må jeg innrømme.

Jeg var redd for at Sølvi skulle finne på noen 'rar' grunn, til å ikke flytte den stygge og svære grå sjokkeren.

Og da ville jeg gått å irritert meg, så ille over den sjokkeren.

Hvis hu hadde satt seg på bakbeina.

Så den bare flytta jeg, når hu hadde ferie, sommeren 2001.

Jeg tenkte på det, i ukene før og.

(For jeg bestilte jo 90-hyller osv., fra Legra).

Men jeg sa ikke noe til Sølvi da.

Så når hu hadde ferie, og de 90-hyllene stod og nesten hadde begynt å støve ned, på lageret et sted.

Så fikk jeg med han unge gutten, Karlsson.

Hva het han da.

Broren til Mats.

Espen Karlsson.

For han ville vel jobbe ekstra, siden det var sommerferie.

Og jeg hadde vel fått en låseansvarlig, til å jobbe en vakt ekstra, siden det var sommer, så ville også de låseansvarlige, som var smarte ungdommer alle sammen av de vel, også noen ganger jobbe en del ekstra.

Så sånn var det.

Så da ble alle de ungdommene som jobba der, med å ta i et tak da, og flytte det smågodtet til kassa.

Etter at jeg og Espen Karlsson hadde byttet til litt kortere hyller, i den godtehylla, som var nærmest kassa.

(Det var jo sånn der, at det var mangel på plass.

Men smågodtet var det ikke lett å få hivd ut, tror jeg.

Det var vel ganske populært).

Så da ble det plass til den svære og stygge grå smågodtsjokkeren, i metall, fra Candy King, nede ved kassa.

Da ble det litt finere i kassa og kanskje, når smågodtet stod sammen med det andre godteriet.

og da kunne de i kassa følge med, sånn at ingen rappa av godteriet.

(Som jeg kan tenke meg at nok skjedde, da godteriet stod i frukta).

Så ble vel Espen Karlsson, (som nok var smart, som broren sin Anders Karlsson, som var en kløpper i å gjøre om hyller, uten planogram, husker jeg, noe man vel må være intelligent for å få så bra som han klarte, som ikke engang jobba heltid i Rimi, tror jeg. Men men).

Og Espen Karlsson, som da vel bare var 16-17 år, eller noe, han skjønte også det med å gjøre om hyllene bra, og fikk det like bra på 'sin side', av hyllene, vil jeg nesten si, som jeg gjorde.

Og han jobba også raskt og effektivt, vil jeg si.

Og tulla ikke.

Så det funka egentlig veldig bra.

Og da kunne jeg ha fruktsjokkere, der hvor den stygge smågodt-sjokkeren hadde stått.

Og da ble helhetsinntrykket, for frukta og hele butikken, vil jeg si, mye bedre.

Etter det stuntet der.

Som jeg gikk å planla i huet da, i noen uker, eller noe.

Sikkert fra like etter at jeg begynte å jobbe der.

Og da trengte jeg vel egentlig bare å jobbe i frukta, sånn som jeg pleide i de andre butikkene, som jeg hadde jobba med frukta i.

Og så økte fruktandelen skikkelig da.

Men Sølvi og Tove og dem var også greie, og lot meg holde på borte i frukta, uten å mase om at jeg måtte ta varer osv., hele tida.

(Selv om jeg vel pleide å fylle opp frysevarer.

Men det var jeg ganske vant med, så det gikk ganske radig, vil jeg si.

Selv om jeg ikke så flink til å brette pappen, fra frysevarene.

Der så man kanskje det, at jeg hadde jobbet meg opp fra kassa, og til butikksjef.

Det vanligste, (var det vel Magne Winnem som sa), var vel å jobbe seg opp fra gølvet, til butikkleder da.

Det er mulig.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så det var nok hovedgrunnen, til at det var såpass enkelt for meg, å vinne Rimi Gullårer, for andre halvår, i 2001.

Nemlig at jeg en arbeidsdag, i sommerferien, (når både assistenter og distriktsjef Skodvin, vel var på ferie da).

Og i ganske fred og ro, gjorde om litt, sånn at plasseringen av den svære Candy King smågodt-sjokkeren, ble mer hensiktsmessig da.

Det var noe jeg gjorde, for å få butikken til å ligne litt mer på en 'vanlig' Rimi, og litt mindre på 'Verdens styggeste butikk'.

For den var ofte veldig 'bomba' i hyllene.

(Pga. dårlig plass og at personalet ikke var glad i å trekke fram varer, men da kanskje heller satt på spiserommet, enn å gjøre det. Av gammel vane kanskje. Mange kunder hadde kanskje blitt sure hvis noen stod og rydda hyller, siden det var så dårlig plass der. Hvem vet).

Så det var bare for å heve standarden på utseende på butikken, som jeg syntes var veldig dårlig.

Og for å få smågodtet til å stå der det hørte hjemme, sammen med det andre godteriet.

Og fordi at jeg var vant til å prioritere frukta.

Det lærte vi på kurs og møter, at frukta var det høy fortjeneste på.

Og kundene de dømte butikken mye ut fra om frukta var bra, eller ikke, lærte vi.

Frukta var den viktigste avdelingen i butikken, lærte vi.

Så derfor prøvde jeg ofte å prioritere frukta da.

I de butikkene jeg jobba som butikksjef i.

(Selv om Stian Eriksen var fruktansvarlig, de siste månedene, som jeg var butikksjef, på Rimi Nylænde.

Og Jan Henrik tok også frukta en god del der.

Så det var ikke sånn at jeg absolutt måtte ta frukta liksom.

Hvis det virka mer hensiktsmessig, at andre tok frukta.

For det var jo mange bestillinger som måtte taes og.

Men distriktsjefen jeg hadde, på Rimi Kalbakken, nemlig Anne Neteland.

Hu innprenta i meg, at jeg måtte bli flinkere til å nullstille meg.

Og det var ikke meg imot egentlig det.

Men distriktsjef PØF, (som var distriktsjefen min, de siste månedene på Rimi Nylænde).

Han hadde innprenta i meg, at jeg måtte drive Rimi Kalbakken som Rimi Nylænde.

Så jeg fikk nesten ikke velge min egen lederstil, i Rimi.

Men dette ble innprentet i meg, (flere ganger), fra distriktsjefer.

Anne Katrine Skodvin, hu begynte så å klage, da jeg var butikksjef på Rimi Langhus.

At jeg ikke drev butikken, på 'min' måte.

Men da hadde jeg blitt innprenta hvordan jeg skulle drive Rimi-butikkene, så mange ganger.

Så jeg visste vel omtrent ikke hva som var 'min' måte lenger.

Så jeg gjorde det som Anne Neteland sa, på Rimi Langhus.

Nemlig at jeg nullstilte meg.

Da jeg begynte som butikksjef der.

Og med det, så mener jeg det, at jeg bare gled inn der, og tok over de ansvarsoppgavene, (og vaktene), som den tidligere butikksjefen, (Thomas fra Bøleråsen på Vevelstad i Ski vel), hadde.

Istedet for å kommandere og gjøre om på rutiner og sånn, (som vel Anne Katrine Skodvin, signaliserte/sa, at hu mente at jeg skulle gjøre).

Men egentlig så gikk alle de distriktsjefene, (PØF, Neteland og Skodvin), for nærme, mener jeg.

For en butikksjef burde vel egentlig få velge sin egen lederstil selv.

Og bli dømt for resultatene sine.

Så fokuset var på personlig lederstil, (fra distriktsjefene), og ikke på resultater, mener jeg.

Det var veldig 'lavt under taket' da, som det vel kalles.

Og da ble det som at man som butikksjef ble programmert, mener jeg.

Uten at man engang ble fortalt, hvorfor man måtte ha den og den lederstilen/måten å drive butikken på.

Så sånn var det.

Men, når jeg nullstilte meg, på Rimi Langhus.

Så skulle jeg jo bare gjøre det han forrige butikksjefen gjorde.

Og det var ikke så utrolig innmari mye, tror jeg.

Så da fikk jeg vel sjansen til å bruke litt flid, når jeg la opp frukta osv., og gjøre mer ut av den avdelingen.

For jeg hadde vært på fruktkurs, kanskje en gang i året, eller noe da.

Jeg tror at det fruktkurset til Gartnerhaller, var to dager/økter.

Og jeg var på fruktkurs med Norgesfrukt og vel.

(På Rimi Manglerud en gang.

Selv om det var vel mest ting jeg kunne fra før.

Og det var en krangel, for de ville at jeg skulle sende assistenten, Jan Henrik, men det passa dårlig for meg, å jobbe hele dagen.

Eller de ville at vi skulle sende en person.

Og jeg var sliten, pga. mye prosjekter, eller noe.

Så da dro jeg dit selv, for da kunne jeg sove en time eller to lenger, eller noe.

Så de fruktkursene, det var visst ikke frivillig for butikken.

Norgesfrukt, de var også mye mer vanskelige, enn f.eks. Gartnerhallen, når det gjaldt å få retur, hvis varene var dårlige, sånn som jeg husker det.

Og en gang, sommeren 1999 vel.

Så kom jeg tilbake fra sommerferie.

Og da hadde Jan Henrik og Wenche Berntsen, ledet butikken, mens jeg hadde ferie.

Og da stod det en flere meter høy stabel, med lomper som hadde gått ut på dato, (mer eller mindre ihvertfall), på lageret oppe.

(Jeg har nok brent meg på samme måte selv, i den butikken, for omsetninga går ned mye, i fellesferien, så man måtte være veldig våken, hvis man skulle unngå mye svinn der, i juli-måned. Men men).

Og fruktlageret var så fullt av frukt, så jeg behøvde ikke å bestille noe frukt den dagen.

Og det likte nok ikke Norgesfrukt, tror jeg, for da kom den en hel komite nesten, fra Norgesfrukt, på besøk, med han eieren i spissen, tror jeg.

(En kar i 50-60 åra vel, som var ganske høy/kraftig/tøff vel.

Men som jeg dessverre ikke husker navnet på nå.

Men som jeg tror at kanskje husker meg, for han hilste vel på meg, (tror jeg), utafor hovedkontoret til Rimi en gang, på Sinsen husker jeg, en gang seinere, som jeg var på et kurs eller møte, eller noe, der.

Så sånn var det).

Norgesfrukt var jo tidligere leverandøren til Rema, for frukt.

Men så bytta de på det, og Norgesfrukt ble leverandøren til Rimi, istedet.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Og da jeg jobba på Rimi Kalbakken, så var han Kjetil Prestegarden der, så flink til å bygge opp fruktdisken, (med tomme grønne plastkasser, IFCO-kasser, eller noe).

Så han ble litt sur på meg, fordi jeg ikke helt skjønte poenget med det.

(De kassene var kanskje noe Norgesfrukt brukte.

Gartnerhallen og Finstad, (og Bama het vel en fruktgrossist), hadde kanskje mer pappkasser?).

Det var mest Jan Henrik og Stian Eriksen, som hadde drevet med frukta på Rimi Nylænde, så jeg hadde ikke helt skjønt det, med å bygge opp disken med IFCO-kasser, osv.

Eller vi hadde disken bygget opp, men vi tok all frukta ut av pappkartonger osv., (ifølge et system jeg lagde, da vi fikk ny fruktdisk, flytta til inngangen, i 1998 vel, like etter at jeg begynte som butikksjef), og la oppi de laveste, små IFCO-kassene, som jeg hadde satt oppå noen hermetikkbokser, eller noe.

Det var fordi at Rimi Nyænde, var en av de minste Rimi-ene, og jeg tenkte at det systemet gjorde det bra, for å få lite svinn, og det var også enkelt å rullere, mener jeg å huske, man bare flytta de IFCO-kassene et hakk ned, osv.

Men på Rimi Kalbakken, så bygde de opp disken med IFCO-kasser.

Og fikk pappkassene til å passe inn, ved å justere høyden på sammenslåtte IFCO-kasser, som lå under pappkassene.

Og det systemet var ikke jeg vant til.

Sånn var det ikke på Rimi Nylænde, da jeg jobbet som aspirant og senere assistent under butikksjef Elisabeth Falkenberg, (fra 1994 til 1996).

Og sånn var det ikke, på Rimi Bjørndal, da jeg jobbet som assistent der, under butikksjef Kristian Kvehaugen, (fra 1996 til 1998).

Så jeg var ikke vant med hvordan de gjorde det, når de la opp/bygde disken, på Rimi Kalbakken.

Jeg hadde ikke helt skjønt den metoden der.

Så Kjetil Prestegarden fikk en konsulent fra Norgesfrukt, til å dukke opp der.

(På Rimi Kalbakken, så var det sånn, at butikksjefen, (meg), la opp fruktdisken, og at assistenten, (Kjetil Prestegarden), la opp grønnsakdisken.

Også hadde de den rutinen, at Aziza, (tror jeg hun het, ei som jobba heltid der), hver mandag morgen, klokka 7, (eller noe), vaska fruktdisken, og tok ut alle de grønne IFCO-kassene da.

Så det var jo stress hver mandag morgen, når man skulle legge de tilbake.

Noe som jeg syntes var fælt, for jeg var vant til å ha alle seinvaktene, på Rimi Nylænde, (for jeg var kanskje litt overarbeia, og trengte å kanskje å være uthvilt, for å prestere).

Og PØF hadde jo bedt meg om å drive Rimi Kalbakken som Rimi Nylænde, men Kjetil Prestegarden var så sta.

Så noe av det første han sa, da jeg begynte der, var at 'du får ikke alle seinvaktene'.

Og da kunne ikke jeg starte en 'krig', pga. det, synes jeg.

Jeg var jo liksom butikksjefen, som skulle være moden og ansvarlig da.

Og jeg hadde vel nesten venta meg det, at det kom til å bli sånn, når jeg begynte som butikksjef, i en større butikk.

At jeg ikke kunne ha alle seinvaktene, sånn som jeg hadde på Rimi Nylænde.

(For jeg syntes jeg fikk så bra kontroll på butikken, hvis jeg jobba seinvaktene.

For da jobba jeg sammen med alle de andre ansatte, den dagen, på en måte.

Det er jo mest kunder om ettermiddagen, og også mest ansatte på jobb da.

Men en gang, som jeg jobba tidlig på Rimi Nylænde.

Så stod det to bur med varer der.

Som assistent Jan-Henrik skulle sette opp da.

(Var det meninga).

Også kom jeg på jobb dagen etter, også stod de to bura der enda.

Like fulle.

Etter det så ønska jeg å jobbe seinvaktene selv, for jeg lurte på hva som egentlig forgikk på de vaktene da.

Hvis jeg jobba seinvakt, så måtte jo Jan Henrik jobbe ordentlig på tidligvakta.

For han måtte jo åpne butikken og sette ut kassene og sette opp brøda, og åpne opp for leverandører, og alt sånt.

Så hvis han jobba tidligvakt, så visste jeg at han jobba.

Og jeg var også veldig B-menneske, så jeg likte å sove lenge, og fungerte kanskje bedre, og så kanskje bedre ut, hvis jeg sov lenge da, (at da var jeg litt mindre bleik, og hadde kanskje litt mindre ringer under øya. Det er kanskje fordi at jeg har gluten-allergi, eller noe, som jeg mistenker).

Det var en sånn vakt, som Espen Sigmund Nornes, ikke klarte aleine, på Rimi Langhus, sommeren 2004, (å åpne butikken klokka 7, og ta imot varer og stable opp brød osv.

Men han måtte ha med en som het Dennis, for å klare det, husker jeg.

Så da måtte jeg nesten si at det var greit.

I tilfelle han hadde sykmeldt seg.

Og da måtte jeg ha jobba så mye, at jeg kanskje hadde blitt overarbeida da.

(Altså fra klokken 7 til 21 kanskje, hver dag, i flere uker, i et hektisk arbeidsmiljø, hvor man hele tiden skulle behandle kunder og ansatte ordentlig da.

Og jeg sleit på lørdagene, hvor jeg måtte jobbe fra 7 til 19, da følte jeg meg sjelden på topp, må jeg innrømme.

Pga. jeg da ikke fikk så mange timer søvn, som jeg trengte, tror jeg.

Men men).

Så derfor sa jeg at det var greit.

Men Jan-Henrik, han klarte de vaktene aleine, (som de fleste ledere i Rimi vel).

Men men.

Men da sa han Norgesfrukt-konsulenten, som dukka opp på Rimi Kalbakken.

Han sa at han syntes at forsiden, av fruktdisken, så bra ut.

(Jeg prioriterte forsiden, for den er viktigere, for det inntrykket, av fruktavdelingen, som kundene får, siden det er forsiden av disken, som de ser først, når de går inn i butikken da.

Sånt her lærte vi om på kurs på Rimi sitt hovedkontor på Sinsen og.

Så det var ikke bare på fruktkurs, at det var fokus på frukt, det var også på møtene/kursene til blant annet regionsjef Jon Bekkevoll, inne på Rimis hovedkontor da, (hvis jeg husker riktig).

Men, sa Norgesfrukt-konsulenten.

Baksiden av fruktdisken, så ikke like bra ut.

(Eskene lå i forskjellig høyde osv., siden jeg ikke var vant til det, å bygge opp disken, sånn som de gjorde der, men bare la opp eskene, sånn som jeg var vant til, fra Rimi Bjørndal, osv.

(Denne butikken, som lå i samme bygg, som Edda kino pleide å ligge, før den ble stengt, hadde tidligere vært ICA Supermarked.

(Og vi hadde faktisk egen bemannet ferskvareavdeling, hvor Carolina grilla kylling og skar opp biffer, og litt pålegg vel, osv.

Og det er ikke del av Rimi-profilen.

Så hva Rimi egentlig ville med den butikken der, det skjønte ikke helt.

Selv om regionsjef Jon Bekkevoll, vel sa at den skulle de bruke for å ta Meny, som lå nesten vegg i vegg.

Så det skulle være mye svinn der, fikk jeg høre, av Bekkevoll da.

Mens av distriksjef PØF, i min gamle butikk, så fikk jeg høre at jeg skulle drive den butikken, som Rimi Lambertseter/Nylænde.

(Uten at det var helt klart for meg, nøyaktig hva som mentes).

Og Neteland, den nye distriktsjefen, ville at jeg skulle nullstille meg.

Så her var det tre personer, som ga ordre, om hvordan jeg skulle drive Rimi Kalbakken.

Så det måtte jo bare bli surr og tull og tøys.

Men men)).

Så 'min' måte å legge opp disken på, lå nok innenfor Rimi's profil, (jeg hadde ikke fått noen klager tidligere, på Rimi Nylænde eller Rimi Bjørndal.

(Anne Katrine Skodvin, distriksjefen på de to butikkene, pleide vel å si at jeg hadde dreisen på å legge opp frukta, eller noe.

At jeg fikk disken bra.

Og det var også derfor hu sendte meg til Rimi Nordstrand en gang, mens jeg var assistent på Rimi Nylænde, (i 1994 eller 1995 vel).

Da butikksjefen der skulle på friidretts-EM i Gøteborg.

Som han hadde vunnet i premie, i en konkurranse, eller noe, vel.

Da ble jeg satt til å jobbe der, før jeg skulle på jobb, på Rimi Nylænde.

Siden de trengte en som 'kunne legge opp frukta' sa Anne Katrine.

Selv om den disken var ny for meg, og jeg var usikker på hvor kresen jeg skulle være, når det gjaldt å kaste frukt der, for de hadde hatt noe kampanje på redikker osv., som jeg ikke var vant til.

Så det lå redikk-bunter med visne blader, rundt omkring i disken, med bladene gjemt, så jeg ble litt forrvirra, angående om jeg skulle la de ligge, eller ikke.

(Dette var en tidligvakt, og da er jeg ofte ikke helt på topp).

Og jeg skulle også jobbe på Rimi Nylænde, seinvakt, samme dag, så da tok jeg det kanskje litt rolig, og 'sparte' meg litt da.

Selv om jeg tror at jeg klarte å starte alarmen der, hvis jeg husker riktig, da jeg skulle låse meg inn.

(For dette var bare den andre butikken, som jeg var leder i, og jeg var fortsatt rimelig fersk som leder, så jeg dreit meg nok ut en god del der.

Og fulgte med for nøye på bemanningen osv., tror jeg, (som min kollega Hilde hadde fått meg til å gjøre), for de så litt stygt på meg, mener jeg å huske, de som jobba der, en litt biffete kar, i midten av 20-åra vel, blant annet).

Og naboene der husker kanskje.

Siden de kanskje våkna, da alarmen gikk.

Det er kanskje ikke så ofte at alarmen går der, på Nordstrand.

Hvem vet.

Men men).

Men den lå kanskje ikke innenfor ICA sin profil da, det er mulig.

(Eller hvilken profil de gikk etter der.

Men de hadde ikke noen tall å slå i bordet med, om at fruktandelen hadde gått ned, eller noe.

Så det var vel kanskje litt overdramatisering/synsing, det at de sendte en fruktkonsulent til Rimi Kalbakken, bare for det, det er mulig.

Men det var egentlig greit og, på en måte, syntes jeg, for da lærte jeg enda mer om frukta, og kunne bruke det i andre butikker, som Rimi Langhus da.

Og også eventuelt videre i Rimi, hvis det ikke hadde vært for problemene som var der, med at distriktsjefene tulla med meg, og at jeg ville ut av Rimi, pga. det, osv)).

Selv om jeg selvfølgelig tenkte på det, som jeg hadde lært på fruktkurs med Gartnerhallen, osv., at man skulle ta bort den frukta man ikke ville kjøpt selv, samt at jeg tenkte på fargene på frukta, at man ikke la grønn frukt ved siden av grønn frukt, for eksempel, for da så det kjedelig ut, og solgte mindre.

Jeg prøvde, (ihvertfall på forsida av disken), å ha fint fargemønster på frukta og, og også prioritere/gi god plass til frukt som var på kampanje, og hadde sesong osv.

Det var en del å tenke på i frukta.

Men men).

Så han Norgesfrukt-konsultenten, hadde blitt enig med Kjetil Prestegarden da, (forstod jeg), at han skulle vise meg, hvordan man bygget opp disken, på den måten, som de pleide å gjøre der.

Og da skjønte jeg jo det systemet med en gang.

Og forsatte å gjøre det sånn, at jeg bygget opp disken, sånn at den øverste kanten, av alle frukteskene, kom i samme høyde da, ved å brette sammen IFCO-kasser, og ha de i fra 0 til 3-4 lag, under frukta.

Så sånn var det.

Og det systemet begynte jeg med på Rimi Langhus og.

Og det var de nok ikke vant med der, hverken kundene eller medarbeiderne vel, (tror jeg ihvertfall).

Så da ble vel den fruktavdelingen litt bedre, tror jeg, etter at jeg begynte som butikksjef der.

Selv om Norgesfrukt bar nag til meg, tror jeg.

For på et møte på Rimis hovedkontor, som ble holdt av distriksjef Anne Katrine Skodvin, tror jeg.

Der var det sånn, at Norgesfrukt hadde vært innom butikkene og tatt bilder, av disken, klokka 16, eller noe.

Og da hadde de ikke likt det, at de fruktsjokkerne, som jeg hadde plasser der, hvor den stygge Candy King-sjokkeren hadde stått, ikke så så utrolig fine ut, og velfylte.

Men det var noe jeg hadde ordna uten hjelp av fruktkonsulenter eller distriksjefer.

Og det var mye bedre enn sånn det var der før det igjen.

Så derfor syntes jeg det var greit.

Norgesfrukt visste kanskje ikke hvor lav standarden i den butikken, hadde vært, på frukt og varepresentasjon, osv., før jeg begynte der.

(Med en butikksjef som kom rett fra skolebenken, osv.

Han Thomas fra Bøleråsen da).

Så jeg fikk kjeft av Norgesfrukt da, enda jeg syntes det så greit ut.

Og Anne Katrine Skodvin, hu kommenterte også det, at hu syntes at den fruktavdelingen min, på Rimi Langhus, hadde sett grei ut, på de bildene til Norgesfrukt.

Rimi Langhus, var jo ikke en av de største Rimi-ene.

(Den hadde vel 450.000 - 500.000 i omsetning i uka, kanskje).

Så man kunne vel ikke forvente det, at disken skulle være like velfylt, som på en butikk som Rimi Kalbakken kanskje, hvor omsetninga var nesten bortimot dobbelt så høy.

Det var jo også et stort fokus på svinn, (siden ICA/Rimi gikk underskudd, på den her tiden vel), i møter, osv.

Så jeg syntes at han Norgesfrukt-konsulenten, svartmalte litt, når det gjaldt situasjonen i 'min' butikk, på det møtet, høsten 2001 var det kanskje, i Sinsenveien.

(Det var også veldig dårlig plass, på Rimi Langhus, forresten, så det kunne være kronglete å legge opp og etterfylle disken, hvis det dukka opp noen kunder som skulle forbi da.

Men men).

Men jeg gadd ikke å si noe i det møte, for jeg skjønte det, at han konsulenten nok ikke kjente den butikken, (Rimi Langhus), så bra.

For da hadde han vel kommentert det, at jeg nettopp hadde flytta den svære og fæle Candy King-sjokkeren vek fra frukta.

Så jeg ble litt paff, av den kritikken.

For jeg prioriterte virkelig frukta, som butikksjef på Rimi Langhus.

Noe som vel det at jeg vant Rimi Gullårer, for akkurat det halvåret, (andre halvår av 2001), viste.

Siden et av kriteriene, i den Rimi Gullårer-konkurransen, var nettopp at man måtte klare å øke Frukt/Grønt-andelen, av omsetningen, med en viss prosent da, (som vel var ganske høy).

Og jeg hadde også den rutinen.

At etter at jeg hadde satt opp brøda og satt ut kassene.

Så tok jeg frukta veldig ordentlig da.

Og før jeg kjørte hjem til Oslo.

(Hvis jeg ikke tok toget da, når bilen ikke virka, som hendte en del, at det var forsjellige problemer med den bilen, (en svart Ford Sierra), som jeg var uheldig med, når jeg kjøpte som bruktbil.

Men men).

Så ville jeg, (etter å ha tatt fruktsvinnet, og kildesortert og registrert det, og kasta pappen, fra frukta, og stabla IFCO-kasser, som jeg lot stå på lageret til jeg var ferdig med frukta, må jeg innrømme, for jeg syntes det var viktigere å ha frukta fort strøken, og de vognene var bare å flytte, inne på lageret, hvis noen skulle forbi da. Mne men).

Så ville jeg også fylle opp frukta, for annen gang, før rushet kom, og folk som var på vei hjem fra jobb, skulle handle middag, osv.

Så den disken mener jeg at pleide å se bra ut, om ettermiddagen, rundt klokken 16.

Jeg var litt demotivert etter problemene på Rimi Kalbakken.

Og jeg var ikke helt besatt av den fruktdisken.

Men jeg prøvde å få den til å se grei ut liksom.

Og jeg fikk jo suksess, ved at jeg vant Rimi Gullårer osv., så den fruktdisken ble nok mye bedre, etter at jeg begynte som butikksjef der, (for å si det sånn).

Så den kritikken fra Norgesfrukt, det mistenker jeg nå, at kan ha vært noe slags hat eller nag kanskje, (av en eller annen grunn), mot meg.

For han 'klager'n', på det møtet til Anne Katrine Skodvin, var også så 'bister' i tonen, når han pratet om 'min' fruktavdeling da.

Så her tror jeg det kan ha vært noe galt.

Uten at jeg kan si hva.

Kanskje det var Rimis direktører som hadde bedt Norgesfrukt å være streng mot meg?

Siden jeg klagde, til driftsdirektør Rune Hestenes, rundt 17. mai 2001, på hvordan jeg ble behandla, som butikksjef, av distriksjefene osv., da jeg jobba på Rimi Kalbakken.

Jeg ville også ta fruktbestillinga, til neste dag, før jeg dro hjem.

For jeg tenkte det sånn, at hvis jeg hadde lagt opp frukta to ganger, og jeg rydda også fruktlageret, og stabla de kassene som ble levert den dagen.

Da hadde jo jeg ganske bra oversikt, over hvor mye frukt vi kom til å trenge, den neste dagen.

Så da tok jeg alt med frukta liksom da.

Og hu Sølvi slapp å bry seg om fruktbestilling, og stabling av fruktkasser osv., som egentlig vel var hennes vakt sitt ansvarsområde vel.

Men da ble vi enige om at jeg kunne ta det da.

Siden jeg liksom dreiv så mye med frukta, var det kanskje.

(Og kanskje også litt på grunn av svinnet, som vi også jobbe mye med vel).

Så det var ikke sånn at jeg helt slavisk bare gjorde det samme, som den forrige butikksjefen.

Vi kunne også forrandre litt på rutiner osv., selv om jeg egentlig prøvde å nullstille meg.

Men jeg forrandra ikke på rutinene, over hodet på hu assistenten Sølvi da.

For hu var vant med masse kommunikasjon og med å bli holdt informert, om alt som foregikk, muligens fra han tidligere butikksjefen Thomas, fra Bøleråsen, på Vevelstad, i Ski, eller fra brød/lompe-fabrikken, ute i Langhus der, hvor hu hadde jobba tidligere, før hu begynte i Rimi vel.

Så sånn var det.

Men siden jeg skulle nullstille meg, så slo jeg ikke ned på at folk satt for mye på spiserommet, osv.

For jeg hadde også lest en ganske 'brisk' artikkel, i 'Rimi-nytt', (et blad vi fikk en gang i uka).

At butikksjefene skulle ikke være som politifolk, ute i butikkene.

Så da korrigerte jeg meg selv, utifra det og.

Og utifra det Neteland hadde sagt, om at jeg måtte bli flinkere til å nullstille meg.

Så ledelsstilen min, den forrandra seg hele tiden i Rimi.

Fra jeg ble aspirant, så ble jeg bedt av assistent Hilde, på Rimi Nylænde, i 1994 vel, (hu som bodde rundt Haugerud, og senere ble butikksjef i Rema), om å forrandre på ledelsesstilen min, og bli strengere, for ellers ble hu og butikksjefen der, Elisabeth Falkenberg, upopulære, sa hu.

Så jeg hadde vel ikke egentlig min egen lederstil, i Rimi, tenker jeg nå.

Men jeg forrandra ledelsstilen min, ettersom hvordan min leder-kolleger og distriksjefer ønsket at jeg skulle da.

Selv om jeg kanskje hang litt etter.

For det kunne være kronglete å skulle forrandre ledelsesstil, hele tida.

Så på Rimi Kalbakken, så hadde jeg først den ledelsesstilen, som distriktsjefen på Rimi Nylænde, (Per Øivind Fjellhøy aka. PØF), ville at jeg skulle ha.

Og på Rimi Langhus, så hadde jeg vel den ledelssesstilen, som distriktsjefen på Rimi Kalbakken, (Anne Neteland), ville at jeg skulle ha.

Så ble nok Anne Katrine Skodvin, (distriksjefen i den nye butikken), sur.

Men spørsmålet jeg stiller nå, er om jeg ikke egentlig ble trakassert da, når distriktsjefene osv., fortalte meg hele tida, hvilken lederstil jeg skulle ha.

Det er vel egentlig opp til hver enkelt leder, fikk jeg vel først høre, i Rimi.

Også ble jeg senere tulla så mye med.

Så der var Rimi dårlige, mener jeg.

I andre firma, så hadde jeg kanskje fått lov å ha min egen lederstil, som jeg nok da ville ha valgt, med tanke på hva jeg lærte, om ledelsesmetoder, (X og Y-teorien osv.), i fagene Organisasjon og Ledelse, som jeg hadde både på handel og kontor, (i et eller to år vel), og også på NHI, som var en privat datahøgskole, hvor jeg gikk en toårig linje, (Informasjonsbehandling), hvor man også hadde noen fag, lignende av de på BI, osv., som markedføring og organisasjon/ledelse da.

Men denne teorien, som jeg kunne ganske bra, og hadde fått ok karakterer i, på vitnemål osv., vel.

Den teorien fikk jeg ikke lov å bruke i Rimi, (må jeg si).

Ihvertfall ofte, så ble jeg bare fortalt om hvilken ledelsesstil, som jeg måtte ha.

(Fra andre ledere, som var veldig engasjerte og oppspilte da, og liksom programmerte meg på en måte da.

Som assistent Irene Ottesen og butikksjef Kristian Kvehaugen, på Rimi Bjørndal, (i 1996, da jeg begynte som assistent der).

Og som hu assistent Hilde, fra rundt Haugerud da, på Rimi Nylænde, (i 1994, da jeg ble forfremmet til først låseansvarlig og så aspirant der).

Og som distriktsjef Per Øivind Fjellhøy aka. PØF, på Rimi Nyænde, da jeg jobba der som butikksjef, i år 2000, noen dager før jeg skulle begynne som butikksjef på Rimi Kalbakken, (som var en cirka dobbelt så stor butikk, både når det gjalt areal og omsetning).

Og som distriktsjef Anne Neteland, sa til meg, på slutten av år 2000 vel, (og begynnelsen av år 2001 vel), da jeg jobbet som butikksjef, på Rimi Kalbakken, (at jeg måtte bli flinkere til å nullstille meg, osv).

Så jeg ble altså 'programmert' av andre kolleger og sjefer, til hvilken ledelsesstil jeg skulle ha, i Rimi, ihvetfall fire ganger, fra 1994 til år 2001 da, (som jeg har visst ovenfor), av assistent Hilde fra Haugerud, (som begynte i Rema), og fra Irene Ottesen, (og Kristian Kvehaugen, selv om kanskje Irene var værst til å 'programmere' vel), og fra PØF og Anne Neteland.

Men egentlig så er det vel ment, at folk skal bestemme selv, hvilken lederstil de har.

Også skulle jeg bli dømt, på bakgrunn av resultatene mine da, (ihvertfall de årene jeg jobba som butikksjef, fra 1998 til år 2002).

Så her har nok Rimi egentlig tulla fælt med meg, tenker jeg nå, når jeg tenker tilbake.

Her ble nok jeg trakassert.

For jeg tror ikke at Rimi behandlet for eksempel Magne Winnem, fra russeklassen, i Drammen, på samme måte.

Han sa til meg at han hadde en 'uformell lederstil'.

Og jeg tror ikke det var sånn, at for eksempel Ihne Vagmo, fra Robinson og Rimi Munklia, sa til han, at han måtte bli flinkere til å nullstille seg, eller bli strengere, eller 'drive butikken på sin måte', eller 'å drive den som Rimi Nadderud'.

Bare for å ta noen eksempler.

Nei, Winnem sa han hadde en uformell lederstil, og ble vel dømt av sjefene oppover i systemet, på bakgrunn av hvordan økonomiske resultater, som butikken hans fikk, (vil jeg ihvertfall tippe på, på bakgrunn av hvordan det virka for meg, da jeg jobba som vanlig medarbeider der, fra 1992 til 1994, ved siden av militæret og siden ved siden av jobb på Rimi Nyænde).

Men men.

Så da ble nok jeg verre behandlet, enn f.eks. Winnem, i Rimi, vil jeg si.

(Siden jeg ble liksom 'programmert' hele tiden, av andre ledere/sjefer i firmaet).

Så da ble jeg trakassert, i Rimi, mener jeg, siden jeg ble behandla dårligere, enn f.eks. Winnem og andre butikksjefer/ledere da.

Tenker jeg nå.

Så sånn er nok det.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her kan man se det, at jeg hadde faget 'Organisasjonslære', det siste året på videregående, (på Gjerdes VGS., (en handelsskole), like ved Gågata, i Bragernes sentrum, i Drammen), hvor vi vel også lærte om ledelsesteorier, osv., mener jeg å huske:

hadde org lære

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/08/na-sendte-buskerud-fylkeskommune-et.html

PS 2.

Her kan man se det, at jeg også har hatt faget 'Organisasjon, samarbeid og ledelse', på høgskolenivå, (fra NHI):

også hatt org på høgskole nivå

http://johncons-mirror.blogspot.com/2009/06/na-sendte-nith-meg-endelig.html

Jeg sendte en ny e-post til Liverpool County Court




Gmail - To D. Wales - Update/Fwd: To D. Wales, Benefit Officer










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




To D. Wales - Update/Fwd: To D. Wales, Benefit Officer











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Jul 4, 2011 at 6:01 PM




To:
"Liverpool County, Enquiries" <enquiries@liverpool.countycourt.gsi.gov.uk>






Hi,

do you want the page where it says 'Notes for Guidance', etc?

(I've filled out and sent the first two pages of the form, I checked now).


Regards,

Erik Ribsskog


On Mon, Jul 4, 2011 at 2:47 PM, Liverpool County, Enquiries <enquiries@liverpool.countycourt.gsi.gov.uk> wrote:




Thank you, all I need now is the back of
the EX160 form, once received matter can be actioned.




Lee Walker



Lee Walker


Enforcements Section


Liverpool County Court


0151 296 2472




-----Original
Message-----

From: Liverpool County, Enquiries

Sent: 04 July 2011 10:56

To: Walker, Lee

Subject: FW: To D. Wales - Update/Fwd:
To D. Wales, Benefit Officer






Regards



Jim Reid



J Reid


Issue
/File Registry


Liverpool
Civil & Family Court


Tel:
0151 296 2403



-----Original
Message-----

From: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 03 July 2011 22:19

To: Liverpool County, Enquiries

Subject: Re: To D. Wales -
Update/Fwd: To D. Wales, Benefit Officer



Hi,






I've now recieved the
statement from the Jobcentre, which I've mentioned earlier, that I'd contact
them about, and I attach this statement with this e-mail.






Please just contact me if there is any more documentation, that you need,
regarding my income, etc.






Best regards,






Erik Ribsskog






On Wed, Jun 29, 2011 at
1:18 PM, Liverpool County, Enquiries <enquiries@liverpool.countycourt.gsi.gov.uk>
wrote:




Thank
you for your email. Please note that I am still awaiting fee exemption proof
before I can proceed in listing your application.




Lee Walker



Lee
Walker


Enforcements
Section


Liverpool
County Court


0151 296
2472




-----Original
Message-----

From: Liverpool County, Enquiries

Sent: 28 June 2011 17:38

To: Walker, Lee

Subject: FW: To D. Wales -
Update/Fwd: To D. Wales, Benefit Officer






Regards



Jim Reid



J Reid


Issue
/File Registry


Liverpool
Civil & Family Court


Tel:
0151 296 2403





-----Original
Message-----

From: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sent: 28 June 2011 17:13

To: liverpool.direct@liverpool.gov.uk

Cc: Liverpool County, Enquiries

Subject: To D. Wales - Update/Fwd:
To D. Wales, Benefit Officer



Hi,






today I received a new
letter under the door, from the Landlord.







I've sent you evidence
about that the arrears-figure, which the Landlord operate with, is much to
high.







(The haven't added the
rent collected by their employee George, on my door, in the months before
September, last year, when I started going to their office in Weaverthree
again, since their employee George, 'never' turned up on the agreed date).







I know from working as a
Shop Mangager, in a big retail-chain, Rimi, in Norway, that buildings have a
lot of expenses, for things like cleaning, etc.






So even the statement from the Landlord is very inacurate, and has much to much
arrears on it.






Even so, I would think it would be fair to let the Landlord have the Housing
Allowance, so that they can pay the washing-company, etc.







Hope you agree with me on
this.







(So that they don't go
bankrupt, I mean).







I'm now going on a
work-programme, with the Jobcentre, so I reakon I'll get a job soon, and can
pay the rent myself.







(And the recetion also
seems to be better now, I think, so I should get a new job soon I think).







I attach the letter and
statement from the Landlord, which I recieved today, on my door, where they
wonder about the Housing Benefit, since they haven't gotten that since April.






Hope this is alright!



Yours sincerely,






Erik Ribsskog









---------- Forwarded
message ----------

From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

Date: Mon, Jun 20, 2011 at 10:08 AM

Subject: To D. Wales, Benefit Officer

To: Liverpool Direct <liverpool.direct@liverpool.gov.uk>





Hi,






thank you for your letter
of 14/6.







I can't see that there's
a contradiction between resuming the Landlord-payments and claiming that the
statements from the Landlord are wrong.






This is two different cases I think.






Which evidence is it that you want to see?







When you stopped the
payments I was told just to tell you, when I wanted them to start again.






This is now with the Liverpool County Court, and I've provided evidence on the
statements being wrong to them.







I can forward you my last
e-mail to them.







Hope this is alright!







Yours sincerely,






Erik Ribsskog










This email was received from the INTERNET and scanned by the Government Secure
Intranet anti-virus service supplied by Cable&Wireless Worldwide in
partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) In case
of problems, please call your organisation's IT Helpdesk.

Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or
recorded for legal purposes.







This e-mail (and any attachment) is intended only for the attention of

the addressee(s). Its unauthorised use, disclosure, storage or copying

is not permitted. If you are not the intended recipient, please destroy all

copies and inform the sender by return e-mail.



Internet e-mail is not a secure medium. Any reply to this message

could be intercepted and read by someone else. Please bear that in

mind when deciding whether to send material in response to this message

by e-mail.



This e-mail (whether you are the sender or the recipient) may be

monitored, recorded and retained by the Ministry of Justice. E-mail

monitoring / blocking software may be used, and e-mail content may be

read at any time. You have a responsibility to ensure laws are not

broken when composing or forwarding e-mails and their contents.


The original of this email was scanned for viruses by the Government Secure
Intranet virus scanning service supplied by Cable&Wireless Worldwide in
partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) On
leaving the GSi this email was certified virus free.

Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or
recorded for legal purposes.








This email was received from the INTERNET and scanned by the Government Secure
Intranet anti-virus service supplied by Cable&Wireless Worldwide in
partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) In case
of problems, please call your organisation's IT Helpdesk.

Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or
recorded for legal purposes.







This e-mail (and any attachment) is intended only for the attention of

the addressee(s). Its unauthorised use, disclosure, storage or copying

is not permitted. If you are not the intended recipient, please destroy all

copies and inform the sender by return e-mail.



Internet e-mail is not a secure medium. Any reply to this message

could be intercepted and read by someone else. Please bear that in

mind when deciding whether to send material in response to this message

by e-mail.



This e-mail (whether you are the sender or the recipient) may be

monitored, recorded and retained by the Ministry of Justice. E-mail

monitoring / blocking software may be used, and e-mail content may be

read at any time. You have a responsibility to ensure laws are not

broken when composing or forwarding e-mails and their contents.


The original of this email was scanned for viruses by the Government Secure Intranet virus scanning service supplied by Cable&Wireless Worldwide in partnership with MessageLabs. (CCTM Certificate Number 2009/09/0052.) On leaving the GSi this email was certified virus free.

Communications via the GSi may be automatically logged, monitored and/or recorded for legal purposes.










Jeg fikk en ny e-post fra ICA




Gmail - Angående personalhenvendelse CALL7621965










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Angående personalhenvendelse CALL7621965











ica.kontakt@ica.no
<ica.kontakt@ica.no>



Mon, Jul 4, 2011 at 11:12 AM




To:
eribsskog@gmail.com






 Hei!



 Vi har fått videresendt din henvendelse fra Sverige. Da dette er en personalsak har vi videresendt den til personalavdelingen vår. Du kan også selv ta kontakt med dem direkte på hrservice@ica.no.



 Vennlig hilsen

 Tina

 ICA Kundekontakt









 ICA Norge AS, Sinsenveien 45, Postboks 6500, Rodeløkka, 0501 OSLO

 Telefon ICA Kundekontakt 800 41500

 Telefax ICA Kundekontakt  22 15 61 53

 E-post ICA Kundekontakt ICA.kontakt@ICA.no







ATTENTION:

This e-mail may contain confidential information that is intended solely for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.









Jeg sendte en ny e-post til SV




Gmail - FW: Trakassering










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




FW: Trakassering











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Jul 4, 2011 at 4:07 PM




To:
Kristin Benestad <kristin.benestad@sv.no>






Hei,

ok, ikke dårlig.

Partilederen deres, Kristin Halvorsen, svarer forresten ikke på en klage jeg har på Lånekassa og NITH, mm., og som har passert opp gjennom hele Kunnskapsdepartementet, uten at noen svarer.


Du kan kanskje minne Halvorsen om det, mens jeg er i kontakt med SV.

Igjen takk for svar.

Mvh.

Erik Ribsskog



2011/7/4 Kristin Benestad <kristin.benestad@sv.no>



Hei,

Desverre er det noen som melder inn andre via nettsidene våre.
Vi beklager det!

Men oppføringen hos oss er slettet fra medlemsregisteret og du
vil ikke få noe mer post fra oss.

Vennlig hilsen Kristin Benestad, SVs
partikontor








Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 1. juli 2011 20:39
Til: Resepsjonen
Emne:
Trakassering


Hei,


jeg fikk idag i Liverpool, (hvor jeg bor som flyktning, fra Oslo), et brev
fra dere, hvor dere skriver at jeg har spurt dere om å sende noe informasjon om
SV.


Det har jeg ikke bedt om.



Jeg overhørte i 2003 og 2004, at jeg var forfulgt av noe 'mafian', i Oslo,
og ble forsøkt myrdet, i Kvelde, i 2005.


Jeg får ingen av mine rettigheter fra politiet.



De vil ikke engang forklare hvem denne mafian er.



Jeg har vært aktiv i Høyre, og bidro på deres partiprogram, for Unge Høyre,
i Høires Hus, i 1991, (men Høyre vil ikke sende bekreftelse på dette nå).


Men har vel aldri vært medlem i Høyre/Unge Høyre, jeg ble bare dratt
dit av Magne Winnem, fra blåruss-klassen, i Drammen.


Jeg har også i de siste månedene blir tvangsinnmeldt i Venstre og
FRP.


Hvem som tuller, det vet jeg ikke, men dere kan kanskje få politiet til
å etterforske, eller etterforske det selv.



Jeg er partipolitisk uavhengig, men hvis noen partier vil sette søkelyse på
at politiet ikke gir meg rettighetene mine, så er jo det også ålbings, må jeg
si.



Hei og hå.


Mvh.



Erik RIbsskog









Jeg sendte en ny e-post til ICA




Gmail - Fw: Problemer med personalarkiv










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Fw: Problemer med personalarkiv











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Jul 4, 2011 at 9:17 AM




To:
michelle.sundmark@ica.se






Hei,

jeg så på ICA's organisasjonskart nå:



Om dere kan sende det til VD Kenneth Bengtsson, for han er jo sjef for ICA i både Norge og Sverige.

Så kan kanskje han eller noen på hans kontor ordne opp i dette.


På forhånd takk for eventuell hjelp!

Mvh.

Erik Ribsskog


2011/7/4 <michelle.sundmark@ica.se>



Hej!



Kan ni hjälpa till med detta?



/Michelle


____________________________________________________

Michelle Sundmark

Produktionsledare ICA.se

ICA Sverige AB

Svetsarvägen 16

171 93 SOLNA

Tel: 08-561 50 831

Mobil: 073-765 13 17


----- Forwarded by Michelle
Sundmark/H00MSK/Extern/SE/ICA on 2011-07-04 09:36 -----






Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

2011-07-01 15:52



To:
ica@ica.se


cc:


Subject:
Re: Problemer med personalarkiv






Hei,



jeg trodde at det kanskje var samme e-post adresse nå,
siden ICA jo eier hele Hakon-gruppen.




Hvilken e-post adresse er de bruker, er det
info@ica.no?



Mvh.



Erik Ribsskog






2011/7/1 <ica@ica.se>



Hej!




Du har mailat ICA.se redaktionen i Sverige.


Du får tyvärr vända dig till Norge för vi har inga uppgifter på dig, vi
jobbar bara med
www.ICA.se




Med vänliga hälsningar


Michelle


ICA.se redaktionen











Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

2011-06-30 23:27



To:
ica@ica.se


cc:
post@arbeidstilsynet.no


Subject: Problemer
med personalarkiv








Hei,



jeg ser i Aftenposten.no at mange på ICA's hovedkontor, i Norge, på Sinsen,
har fått sparken:



http://www.aftenposten.no/okonomi/article4160852.ece




Kanskje de som tuller med meg der, har fått sparken, tenker jeg nå.



Så jeg prøver igjen.



Kan dere være så snill å sende meg fra min mappe i personalarkivet:



- Kopi av brev fra Stein Erik Hagen, som jeg fikk da jeg vant Rimi Gullårer,
som butikksjef, Rimi Langhus, andre halvår 2001.



- Kopi av kursbevis, (som f.eks. kurs i praktisk butikkledelse og arbeidsrett
for butikksjefer holdt av Jon Bekkevoll i 2001 vel).



- Attest for at jeg har jobbet fire år som butikksjef i Rimi, på Rimi Nylænde,
(1998 til 2000), Rimi Kalbakken, (2000 til 2001) og Rimi Langhus (2001
og 2002). Og at jeg jobbet seks år som assistent og aspirant/låseansvarlig,
og at jeg jobbet til sammen fra jula 1992 til høsten 2004, i Rimi, i en
rekke forskjellige stillinger og butikker, i Oslo og Follo.



Driver også å prøver å få LO til å ta arbeidssaken min mot ICA, for jeg
ble tullet med av distriktsjef Fjellhøy, med flere, som butikksjef, så
mye at jeg måtte slutte, syntes jeg.



Så sender kopi til LO.



Og til Arbeidstilsynet, som Jussbuss har anbefalt meg å kontakte, for å
få dere til å sende disse papirene, (men som ikke svarer).



Håper dette er i orden!



Mvh.



Erik Ribsskog








ATTENTION:

This e-mail may contain confidential information that is intended solely
for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete
this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution
of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.








ATTENTION:

This e-mail may contain confidential information that is intended solely
for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete
this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution
of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.









Ica i Sverige vet visst ikke hvordan de skal få sendt en e-post til Ica i Norge. Men men




Gmail - Fw: Problemer med personalarkiv










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Fw: Problemer med personalarkiv











michelle.sundmark@ica.se
<michelle.sundmark@ica.se>



Mon, Jul 4, 2011 at 8:37 AM




To:
kundkontakt@ica.se


Cc:
eribsskog@gmail.com








Hej!



Kan ni hjälpa till med detta?



/Michelle


____________________________________________________

Michelle Sundmark

Produktionsledare ICA.se

ICA Sverige AB

Svetsarvägen 16

171 93 SOLNA

Tel: 08-561 50 831

Mobil: 073-765 13 17


----- Forwarded by Michelle
Sundmark/H00MSK/Extern/SE/ICA on 2011-07-04 09:36 -----






Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

2011-07-01 15:52



To:
ica@ica.se


cc:


Subject:
Re: Problemer med personalarkiv






Hei,



jeg trodde at det kanskje var samme e-post adresse nå,
siden ICA jo eier hele Hakon-gruppen.




Hvilken e-post adresse er de bruker, er det
info@ica.no?



Mvh.



Erik Ribsskog






2011/7/1 <ica@ica.se>



Hej!




Du har mailat ICA.se redaktionen i Sverige.


Du får tyvärr vända dig till Norge för vi har inga uppgifter på dig, vi
jobbar bara med
www.ICA.se




Med vänliga hälsningar


Michelle


ICA.se redaktionen











Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>

2011-06-30 23:27



To:
ica@ica.se


cc:
post@arbeidstilsynet.no


Subject: Problemer
med personalarkiv








Hei,



jeg ser i Aftenposten.no at mange på ICA's hovedkontor, i Norge, på Sinsen,
har fått sparken:



http://www.aftenposten.no/okonomi/article4160852.ece




Kanskje de som tuller med meg der, har fått sparken, tenker jeg nå.



Så jeg prøver igjen.



Kan dere være så snill å sende meg fra min mappe i personalarkivet:



- Kopi av brev fra Stein Erik Hagen, som jeg fikk da jeg vant Rimi Gullårer,
som butikksjef, Rimi Langhus, andre halvår 2001.



- Kopi av kursbevis, (som f.eks. kurs i praktisk butikkledelse og arbeidsrett
for butikksjefer holdt av Jon Bekkevoll i 2001 vel).



- Attest for at jeg har jobbet fire år som butikksjef i Rimi, på Rimi Nylænde,
(1998 til 2000), Rimi Kalbakken, (2000 til 2001) og Rimi Langhus (2001
og 2002). Og at jeg jobbet seks år som assistent og aspirant/låseansvarlig,
og at jeg jobbet til sammen fra jula 1992 til høsten 2004, i Rimi, i en
rekke forskjellige stillinger og butikker, i Oslo og Follo.



Driver også å prøver å få LO til å ta arbeidssaken min mot ICA, for jeg
ble tullet med av distriktsjef Fjellhøy, med flere, som butikksjef, så
mye at jeg måtte slutte, syntes jeg.



Så sender kopi til LO.



Og til Arbeidstilsynet, som Jussbuss har anbefalt meg å kontakte, for å
få dere til å sende disse papirene, (men som ikke svarer).



Håper dette er i orden!



Mvh.



Erik Ribsskog








ATTENTION:

This e-mail may contain confidential information that is intended solely
for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete
this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution
of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.








ATTENTION:

This e-mail may contain confidential information that is intended solely
for the addressee. If you are not the intended recipient, you should delete
this message and are hereby notified that any disclosure, copying, or distribution
of this message, or the taking of any action based on it, is strictly prohibited.







Mer om kildesortering

Jeg skreiv om det, på bloggen igår, at på Rimi Langhus, så var det kildesortering, av alt avfallet, fra butikken, da jeg jobba der.

Selv om lageret var lite osv.

Assistent Sølvi lærte meg det, om hvordan jeg skulle kildesortere riktig og nøye, for det var jeg ikke helt vant til, fra de andre butikkene jeg hadde jobba i, (selv om jeg var butikksjef).

Så sånn var det.

Men vi hadde noe slags kildesortering og grisedunker, (selv om jeg tror at de var blå), da jeg jobba på Rimi Nylænde og Rimi Bjørndal og.

Og de hadde vi fått beskjed om å hive dårlig frukt i da.

(Selv om det også var et tema, om hvor dårlig frukt, som skulle hives.

På et Frukt og Grønt-kurs, med Gartnerhallen, på Økern vel, (som jeg var på, da vi begynte å legge opp frukta selv, vi lederne, (jeg jobba som assistent da), på Rimi Nylænde, rundt 1995 kanskje).

På det kurset, så lærte vi det, at vi skulle kaste, alt vi ikke ville ha kjøpt selv.

(Terje Sjølie, (nazisten), var også på det kurset, mener jeg, (selv om jeg vel ikke visste at han var nazist da).

Og i mellom oss, så satt det ei rødhåra, ung dame, som skjela, husker jeg, fra en eller annen Rimi-butikk da, i Oslo sikkert, som kjente han Terje Sjølie vel.

Og som sa at Lichi var godt, (eller ihverfall Lichi-likør).

Men men).

Og jeg er kanskje litt kresen, så da fjerna jeg ganske mye da.

Jeg pleide å gå gjennom hele disken, og fjerne dårlig frukt/grønt.

I alle år etterpå, i Rimi, (fra cirka 1995 til 2004 da).

Noe som kunne ta lang tid, for andre folk, var ofte ikke så nøye da.

Dessuten la jeg opp disken, sånn at den ble velfylt da, og sånn at det liksom var rød/orange/gul-farget frukt/grønt, i annenhver rad, av frukt da.

For da solgte disken mer, lærte vi på et eller annet kurs.

Muligens det Gartnerhallen-kurset.

Det var mye derfor jeg vant Rimi Gullårer, for andre halvår av 2001.

Fordi de kriteriene det gikk på, det var økt fruktandel og økt snitthandel.

(Og i tillegge økt Egne Merkevarer-andel, men den jobba jeg ikke noe spesielt med, men jeg klarte kravet likevel, av en eller annen merkelig grunn.

Mulig fordi jeg gjorde om noen hyller, forsøksvis etter planogram, (siden planogrammene ikke stemte, siden hyllene var spesielt høye, i den butikken, pga. dårlig plass, men da var det færre hyller i bredden, for hver kategori), eller noe, hvem vet).

Og hvis man jobber ordentlig i frukta, så øker man både fruktandel og snitthandel da.

Og han som var butikksjef der før meg, (Thomas vel, (altså ikke Thomas Brun som var butikksjef der, ihvertfall våren og sommeren 2003 vel, men Thomas fra Bøleråsen, på Vevelstad, i Ski vel, som slutta som butikksjef der, da jeg begynte som butikksjef der, våren 2001), han var en sånn hovedkontor-kar.

Han var en trainee, i ICA/Rimi da.

Så han satt vel mest på kontoret, tenker jeg, så det var ikke så vanskelig, å få høyere snitthandel og fruktandel osv., i den butikken, (Rimi Langhus), selv om jeg hadde mista motivasjonen, pga. tull fra distriktsjefer, osv., i den forrige butikken, Rimi Kalbakken, og jeg var på vei ut av Rimi.

For den standarden var så lav, på Rimi Langhus, da jeg begynte der som butikksjef, rundt Kristi Himmelfartsdag, i 2001.

Det første jeg så, da jeg gikk inn i butikken, den lørdagen, som Anne Katrine sa jeg burde kikke på butikken vel.

Det var en råtten, (altså brun/svart), trepall, som lå på gulvet, uten rødt Rimi-palletrekk, og med noen kampanjerester, som lå rett oppå pallen, som jo lå på gulvet.

Egentlig skulle man ha hatt på palletrekk da, og gjerne hatt mange paller eller tomkasser, med rødt Rimi kasseskjørt, stabla opp, sånn at varene kom opp i høyden.

Hadde jeg lært fra før da.

Og butikken ellers var også veldig bomba og fæl.

Og det var ikke noe i butikken jeg hadde lyst til å kjøpe, for standarden var så lav der.

Jeg bare tenkte at, jeg handler heller når jeg kommer tilbake til Oslo.

Men jeg måtte kjøpe meg en sjokolade, for å komme meg ut kassa.

Det var en Hakon melkesjokolade.

200 gram vel.

Og den smakte sukker-korn, syntes jeg, da jeg spiste den hjemme.

(Som liksom knaste litt i munnen da.

Noe som jeg ikke var vant til fra Freia Melkesjokolade).

Så det var siste gang jeg kjøpte den sjokoladen, for å si det sånn.

Men men.

Men det som var på Rimi Bjørndal.

Var at ei lys dame, som jobba i kassa der, deltid, cirka 20 år vel, når jeg begynte som assistent der, våren 1996.

Hu sa plutselig til meg, at 'hvorfor kaster du frukt-svinnet i grisedunken, for innholdet i den dunken havner det samme stedet, som søpla likevel'.

Ja vel, det var noe nytt for meg.

Jeg svarte ikke noe, for hu var ikke leder der, og hadde vel ikke noe med de søppelhentingene å gjøre, egentlig, (vil jeg vel tippe på).

(Men kanskje hu hadde prata med 'grisemannen', (han som henta svinndunkene), om det her?).

Hvem vet.

Dessuten så kostet det vel penger, å få tømt søppeldunker, så om vi først betalte for en sånn grisedunk, så var det vel greit å fylle den opp også, (når vi først hadde den på lageret der, mener jeg).

For å spare penger, sånn at vi ikke behøvde å ha en søppeldunk ekstra, for eksempel.

Men men.

Jeg var også en tur innom Rimi Bjørndal, før jeg begynte der, (etter råd fra Anne Katrine Skodvin vel).

(Like etter at jeg hadde operert kneet, på Aker Sykehus).

Og da satt hu lyshåra i kassa, og sa ikke 'takk' og 'versågod' engang, sånn som jeg husker det.

(Eller om det var at hu ikke spurte om Domino-kort).

Hu visste nok ikke at jeg var den nye sjefen hennes, der hu satt i kasse 4 vel.

Men men.

Så sånne førstegangsturer, i butikker, som det allerede har blitt bestemt, at man skal begynne å jobbe i, som leder, de kan være litt rare.

Hu lyse fra Bjørndal, skulle også ha veska si, ved siden av meg, på julebordet, i 1997 vel.

Som jeg hadde bestilt, (for butikksjef Kvehaugen ville at jeg skulle ordne med det, og vi hadde vel ikke blitt invitert, av noen andre butikker, på noe fellesarrangement, noe som butikkene mine vel alltid ble, da jeg var butikksjef, både i 1998, (felles Rimi-julebord på Bjerke Travbane, som butikksjef Rimi Nylænde). I 1999, (felles Rimi julebord, på Månefisken vel, i Oslo sentrum, som butikksjef Rimi Nylænde da og). I år 2000, (felles Rimi julebord, som butikksjef Rimi Kalbakken, på et sted like ved den amerikanske ambassaden, hvor også distriktsjef Anne Neteland var med, husker jeg. I år 2001, (felles Rimi julebord, som butikksjef, Rimi Langhus, i LO's festsal, eller noe, på Youngstorget, hvor min fetter fra Son, Øystein Olsen, også var med, for jeg fikk overtalt han, til å bli med, men da måtte jeg dra og møte han i Langhus, (ønsket han), så jeg måtte ta toget dit, istedet for å møte butikken jeg var sjef på, i Oslo), i en restaurant, Sofies Mat og Vinhus vel, på Rådhusplassen.

(Som jeg hadde lest om at arrangerte julebord, i Aftenposten, som jeg abonerte på vel.

Hvis ikke det var i Dagbladet, som jeg pleide å lese på T-banen på vei til jobben, osv., når jeg ikke hadde bil).

Jeg rådførte meg med Thor-Arild Ødegaard, aka. Toro, som var DJ, (i tillegg til jobb som vanlig medarbeider da, (og senere låseansvarlig/assistent vel) på Rimi Bjørndal), og nesten gikk for å være utelivsekspert vel.

Jeg tror at broren min gikk på kokkeskole enda da.

Det ble ihvertfall aldri sånn, (av en eller annen grunn), at jeg bestilte julebord, fra sjefen til broren min, Axel, sitt firma.

Det hadde kanskje blitt regna som samrøre og, det er mulig.

Men men.

Og jeg spurte Axel, om han ville ha ekstrajobb, på Rimi Nylænde en gang, da jeg var butikksjef, rundt 1998 vel.

(Det var vel en sommer, som vi hadde veldig mangel på folk, tror jeg).

Men det ville han ikke.

Eller han ville bare stable varer, men ikke sitte i kassa.

Men på Rimi, så var det sånn, (lærte jeg på Rimi Munkelia, i 1992, 6-7 år tidligere), at alle skulle kunne gjøre alt da.

Så hvis noen bare ville stable varer, men ikke sitte i kassa, så var ikke det aktuelt liksom.

Så da måtte jeg si nei til Axel gitt, for det brøyt mot Rimi sin policy da, sånn som jeg skjønte det.

(Og da ville det vel ikke vært så mye til hjelp heller, tror jeg.

For Rimi Nylænde var ikke en så utrolig stor butikk.

Så det var begrensa hvor mye varer det var å stable der og.

Så å ha en der, som bare stabla varer, det veit jeg ikke om hadde funka så bra, egentlig.

Så derfor ble det for mye som talte mot at det var et fornuftig 'trekk', å ansette Axel som ekstrahjelp der, på Rimi Nylænde, den sommeren, så derfor droppa jeg det, må jeg innrømme.

Axel ville kanskje bare vært som en 'primadonna', og de andre medarbeiderne ville kanskje ha blitt misunnelige på Axel, (som slapp å sitte i kassa), og ville kanskje begynt å lage krøll, tenker jeg nå, (og det tenkte jeg vel da og, mener jeg å huske).

Men men).

Og det var vel heller ikke lov å ansette brødre der, tror jeg.

Selv om Kristian Kvehaugen ansatte sønnen sin, (Thomas Kvehaugen), da han var butikksjef, på Rimi Bjørndal, (da jeg jobba som assistent der, rundt 1997).

Men men.

Så det er mye rart.

Men vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

Policy for kommentarer


Anonyme kommentarer, blir slettet, (etter en del problemer, med nettmobbing osv.).

Hvis du har et vanlig navn, så skriv gjerne noe, som skiller deg, fra andre, med samme navn, (sånn at det er klart, hvem som skriver).

Kommentarer som inneholder trakassering, (og som ikke holder seg, til temaet, i blogg-posten), blir bare slettet, (og ikke publisert).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

For å eventuelt legge inn kommentar, så trykk på linken, til blogg-posten, (så kommer det opp et felt, hvor man kan kommentere).

Blog Archive