Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 2. januar 2012

Min Bok 2 - Kapittel 4: Mer fra Abildsø

Mens jeg bodde på Abildsø, så var Pia på besøk hos meg en gang, mener jeg.

Jeg hadde jo sagt, i Kristiansand, at jeg ville kutte ut faren min, (på grunn av hans seksuelle misbruk, av Pia, som barn), unntatt når det gjaldt penger, (siden jeg jo kun bare var 18 år fortsatt, da jeg fikk høre om dette, og fortsatt økonomisk avhengig, av min far).

Så jeg hadde fått faren min til å betale et par husleier da, for hybelleiligheten min, i Enebakkveien.

Men Pia sa da, høsten 1989, at faren min hadde sagt det, at han 'ikke trodde det var meningen, at han skulle betale husleien min, hver måned'.

Sa Pia da.

Og da ble jeg ganske flau, da Pia sa dette.

Så etter dette, så var det veldig sjelden, at jeg ba min far, om å få eller låne penger.

Så sånn var det.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Pia og Cecilie Hyde, de skulle på fest, hos to Svelvik/Sande-jenter, som bodde i Oslo.

Dette var hu Lill Beate Gustavsen, som hadde gått rett inn i meg, inne på Fremad der, (hvor Christell dro meg med), skoleåret før.

Hu var fra Svelvik, og bodde sammen med ei jevnaldrende venninne, som også het Pia, og som var adoptert fra Korea vel, og som jeg tror at kanskje var fra Sande, eller noe, (men jeg er ikke helt sikker på hvor hu var fra, egentlig).

Disse hadde jeg muligens også festa med før.

Jeg hadde ihvertfall enten klint eller råflørta, med ei pen dame, fra Sande, som het Lise, husker jeg.

Ei som gikk det siste året på Wang Handelsgym, i Oslo, mener jeg.

(Eller om hu tok opp noen fag der).

Og som pendla da.

For på den her tida, så hadde Sande Togstasjon vel åpna igjen, (etter at den var stengt, på det meste av 80-tallet).

(Selv om det vel må ha blitt dyrt med toget, hvis jeg skulle tippe).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Hu Lise fortalte at hu hadde søkt om jobb, (muligens sommerjobb), i Oslo.

Men at alle jobbene hu ble tilbudt, var liksom 'grisete' da.

For eksempel så hadde hu blitt fortalt, da hu søkte på en jobb, (som sekretær vel), at om fredagene så måtte hu sitte der, i bare trusa, for sjefen likte å ta seg en runk, osv.

Noe sånt.

Så hu var helt sjokkert over tilstanden på jobbmarkedet, for unge damer, inne i Oslo da, husker jeg.

(Sånn som jeg skjønte det, ihvertfall).

Sa hu høsten 1989, må det vel ha vært.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Pia og Cecilie Hyde, de skulle på Blitz, for å kjøpe hasj, mens de var på denne festen.

Andre som var på festen, det var deres venninne, fra Svelvik, (som senere har blitt kjent, blant annet i Natur og Ungdom), Camilla Skriung, (og hennes lyshårede venninne, som het Anette, muligens.

Disse to siste, hadde forresten også vært på en av de Lyche/Depeche gjeng-festene, som Pia hadde hatt hos meg, i Leirfaret 4B, året før).

Det var bare jenter på denne festen, faktisk.

Også de kommunist-venninnene til Pia, fra Svelvik, var der, (mener jeg å huske).

Så hvis man sier at det var 9-10-11 jenter der da.

Fra Svelvik og Sande.

Pluss meg.

Så blir vel det ganske riktig tror jeg.

Så jeg var litt bortskjemt, som student, i Oslo.

Med damer kanskje.

Bortsett fra at dette var frike og kommunist-damer da.

(Og søstera mi var jo ei av dem).

Unntatt hu Lise da, fra Sande, som var ei ganske langbeint, brystfager og sexy brunette da, må man vel si.

Så hva hu gjorde sammen med alle de frikedamene.

Det veit jeg ikke.

Men det er kanskje noen andre som veit det.

Om det var hu Lise, eller hvem det var.

Som sa dette til meg.

Det husker jeg ikke.

Men noen av disse jentene fra Svelvik og Sande.

De hadde visst gått til en lokal innvandrerbutikk.

(Lill Beate og Pia bodde på Grønland, i en ganske trafikkert gate, som jeg mener at må ha vært Vahls gate.

De bodde i en av to falleferdige bygårder, som vel er revet for lengst nå, tror jeg.

Lill Beate jobba med vasking, på Nato-basen, på Kolsås, fortalte hu meg.

Og der var det visst mye rart som foregikk, fortalte hu meg en gang.

Lill Beate var også sammen med en marokkaner, eller noe, som jobba på en restaurant, i samme gate som spillehallen RA4, (hvor Øystein Andersen pleide å dra meg med, noen ganger, tidligere på 80-tallet da).

En restaurant som het Costa vel.

Som lå i en gate som da het Roald Amundsens gate vel.

Men som seinere fikk nytt navn, etter at Kong Olav døde, mener jeg å huske).

De jentene som gikk i innvandrerbutikken, (en butikk jeg ikke helt skjønte hvor lå), de hadde visst fått gratis røyk og sånn, da.

Av dem som jobba i butikken der da.

Når de skulle betale der, så fikk de bare beskjed om, at de ikke behøvde å betale.

Var det vel.

Noe sånt.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Ut på kvelden, på den her festen, (som var på en lørdagskveld vel).

Så fikk jeg høre det, at Pia og Cecilie Hyde, skulle på Blitz, for å kjøpe hasj.

Det var omtrent det verste man kunne finne på, på 80-tallet.

Å gå på Blitz, for å kjøpe hasj.

Så jeg fikk litt sjokk da.

Hva ville bestemor Ågot ha sagt, (for eksempel).

Så jeg gikk rundt, på Grønland, i fylla da.

For å prøve å finne Pia og Cecilie Hyde da.

Før dem kom fram til Blitz, for å kjøpe seg hasj da.

For jeg var bekymra for dem da.

(Blitz ble veldig stigmatisert, i media, på den her tiden.

Og det var det samme med narkotika.

Så å gå på Blitz, for å kjøpe hasj.

Det var nesten som noe med Aids, eller noe, syntes jeg.

Noe sånt.

Så det var ikke så bra da).

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Etter at jeg hadde gått litt rundt, på Grønland der, uten å finne Pia og Cecilie Hyde da.

Så gikk jeg tilbake igjen til Vahls gate der.

Og da hadde Pia, Cecilie Hyde, Camilla Skriung og hu Anette, (het hu vel, tror jeg, hu lyshåra venninna, til Camilla Skriung).

De hadde lagt seg, i soveposer, på fortauet, i Vahls gate der, (som var en rimelig trafikkert gate da).

Utafor nabo-bygården, til den bygården, som hu Lill Beate Gustavsen og hu Pia fra Korea leide i da.

Dette var liksom to bygårder, som stod bak hverandre da.

Og den Lill og Pia fra Korea bodde i, var den bakerste da.

Så Hyde, Pia, Skriung og Anette, de la seg foran den bygården som vendte ut mot Vahls gate da, på fortauet der.

Jeg prøvde å overtale disse fire jentene, til å ble med inn på festen igjen.

De hadde tydeligvis krangla, med Lill Beate Gustavsen og/eller Pia fra Korea, tippa jeg.

Noe sånt.

Men disse fire jentene ville ikke gå inn igjen da.

Jeg igjen tilbake igjen, inn på festen, etter å ha forsøkt å overtale de jentene, en stund.

(Uten å lykkes).

Å prate de her fire jentene til fornuft da.

De resterende 6-7 jentene, (var det kanskje), inne på festen, de var enige, med disse fire, som lå på gata da.

At dette her var ikke noe jeg behøvde å bekymre meg for, (eller blande meg inn i da).

Det var greit at Hyde, Pia, Skriung og Anette lå på fortauet der da, mente dem.

Så jeg ga til slutt opp.

Jeg fikk ligge i en seng der, sammen med hu Lise, husker jeg.

(For dette skjedde ganske seint på natta da.

Dette med Blitz og hasj da, osv).

Men vi lå med klær på da, så det skjedde ikke noe seksuelt, husker jeg.

Og seinere, (et par år etter det her vel), så hørte jeg det, fra min kamerat, i Sande, Kjetil Holshagen, at hu Lise hadde blitt gravid da.

Med en lokal Sande-kar, (regna jeg med).

Men det virka som at Holshagen var litt imponert over meg, (syntes jeg), siden jeg vel hadde klint med, (eller ihvertfall klådd litt på), hu Lise da, (i fylla da).

Men hvordan Kjetil Holshagen visste om det her.

Det veit jeg ikke.

Kanskje hu Lise hadde spredd det sjæl, i Sande.

Hvem vet.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Så sånn var det.

Hva som skjedde med Pia, Cecilie Hyde, Camilla Skriung og hu Anette, ute i Vahls gate der, den natta til en søndag, i oktober 1989, (eller noe sånt vel).

Det veit jeg ikke.

Men jeg har lurt på det seinere, om dette at dem la seg på fortauet der, hadde noe sammenheng, med at noen av disse jentene, fra Sande og Svelvik da, hadde fått gratis røyk og sånn, i den innvandrerbutikken, like ved.

Men det blir bare spekulasjoner, fra min side.

Hva som egentlig skjedde, det veit jeg ikke noe om, (skal jeg være ærlig).

Jeg prøvde å be med hu Lise ut på kino, på søndagen, etter at jeg og ei av de Svelvik/Sande-jentene, fulgte henne til Nasjonalteateret togstasjon, (var det vel).

Men hu ville ikke da.

Noe hu vel angra på, mener jeg at hu prata om.

På en annen fest, noen år etter det her, da hu Lill Beate Gustavsen hadde flytta, til en 'kavaler', på Grorud.

Men da måtte jeg nesten være litt avvisende selv og, syntes jeg, og ta igjen litt da.

Så da gadd jeg ikke å bli med dem ut på byen, husker jeg.

Men jeg dro heller tilbake til enten Furuset, (eller om det var Ellingsrudåsen), hvor jeg bodde, på den her tiden da.

(Etter å ha spydd i hagen dems, mener jeg å huske, på Grorud der da.

Men jeg jobba ganske mye, på OBS Triaden da, på den her tiden.

Så jeg var ganske sliten da, når jeg dro på den her festen, (på Grorud), sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det skjedde fortsatt ganske mye, den tiden, som jeg bodde, på Abildsø.

Dette skal jeg skrive mer om, i de neste kapitlene, hadde jeg tenkt på.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter