Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 3. januar 2012

Min Bok 2 - Kapittel 8: Enda mer fra Abildsø, (del 4)

I desember, 1989, så skulle det være juleball, med NHI.

Dette var på Rica Holmenkollen Park Hotell, (eller noe).

Og de som arrangerte det, de hadde til og med leid en egen trikk.

Eller bane, eller t-bane, som det vel også heter.

Som gikk fra Stortinget t-banestasjon, og opp til Holmenkollen der da.

(Han høye friken på NHI, (var det vel).

Han fortalte meg faktisk en gang, om hva forskjellen var, på trikk, bane og t-bane, i Oslo da.

Hvis strømmen til toget kom ovenfra, så skulle man si 'trikk'.

Og hvis strømmen kom fra sida, så var det 'bane'.

Og hvis strømmen kom nedenfra, så var det 't-bane' da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg var litt nervøs, før juleballet til NHI, husker jeg.

(Kanskje fordi at jeg hadde dumma meg litt ut, på Gjerde sitt juleball, året før, i Drammen.

Hvor jeg blant annet hadde glant for mye, på hu Trine, (fra Kongsberg), i klassen da, under en missekonkurranse der da.

Ifølge Helge, (også fra Kongsberg), i klassen da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg kom meg til Stortinget T-banestasjon, ihvertfall.

Tidsnok til å ta NHI-trikken da, som gikk opp til Holmenkollen der da.

Det var vel ei Oslo-dame, på studietrinnet vårt, på NHI, (tror jeg), som var flink til å fikse sånne her artige ting, som å leie trikk, da.

Så jeg har faktisk vært med NHI-trikken da, fra Stortinget og til oppi Holmenkollåsen der et sted da.

En gang, like før jul, i desember 1989 vel.

Ikke dårlig bare det.

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Dresskoden var smoking, (eller kjole og hvitt).

Noe sånt.

Så jeg måtte jukse litt, på dresskoden.

(Igjen, som på Gjerde sitt juleball).

Siden jeg bare hadde en mørk dress da.

Men den fikk passere som smoking da, (tenkte jeg).

Men jeg kjøpte meg en sløyfe da, husker jeg, på Oslo City vel.

En svart sløyfe muligens.

Hvis den ikke var blå da.

Noe sånt.

Men jeg var ikke vant, til å gå med sånn sløyfe.

Så noen i årskullet mitt, måtte forklare hvordan jeg skulle feste den da.

Når jeg var på dassen der da, inne på Holmenkollen Park Hotell der da.

(Het det vel).

Før middagen da.

(For alle gutta gikk med smoking/dress og sånn sløyfe da).

Og under middagen, (som varte en del timer, mener jeg å huske), så hadde jeg den fine, lyshårede borddama, husker jeg.

Ei dame jeg ikke kunne huske å ha sett før vel, på NHI.

Men som så veldig fin ut da, (mener jeg å husker), og som jeg prata litt med da, under middagen.

Og vi var begge enige i at hu var borddama mi da, husker jeg.

Ikke dårlig bare det.

En av lærerne, (en som ligna litt på Lasse Berntsen, men som het Geir, eller noe muligens).

Han hadde bomma helt på dresskoden, og dukka opp der i svart skinnbukse, husker jeg.

(Som jeg husker at noen damer der kommenterte om og vel).

En av grunnene, (forresten), til at NHI kunne være litt kjedelig.

De var, (forresten), at Lasse Berntsen og han Geir da, de ligna litt på hverandre.

Så det var liksom å sitte der hele dagen da, å se på nesten det samme, litt kjedelige trynet da, med brunt hår, (var det vel).

(Kunne det nesten virke litt som, i starten, ihvertfall).

En kar ved bordet vår, (var det vel).

Muligens han, som hadde prata dritt om meg, den gangen, ved Josefines, (som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).

Han sa det, at foreleser Lasse Berntsen, han hadde presentert seg, som en belgisk professor, en gang.

Til ei dame.

På en tidligere fest, (eller noe), dette året da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Lasse Berntsen ble forresten kalt for 'Lasse Liten'.

Og kunne være litt morsom da, noen ganger.

Vi lærte om noe som het 'stack', i programmering.

Og da kunne man 'push-e' og 'pop-e', på stacken.

Og det ble visst ofte nevnt i studentsanger da.

At den og den pusha og poppa på stacken da.

(Ifølge Lasse Liten da).

Noe sånt.

Så sånn var det.

Men men.

Stack det er forresten som en sånn myntgreie, som buss-sjåfører har.

Altså at man putter en data-variabel, på en stack.

Det blir på samme måte, som at man putter en mynt, på en myntholder, som buss-sjåfører har da.

Så da får man ut den mynten, som man puttet på myntholderen først.

Den får man da ut sist, (hvis man tar ut myntene igjen).

Så det var et prinsipp som het FILO, tror jeg kanskje.

First In Last Out.

(Hvis det ikke var LIFO.

Last In First Out).

Innen programmering, så var det også noe som het FIFO, (mener jeg å huske).

Altså 'First In First Out'.

Det lærte vi også om, i programmering da.

Men jeg brukte, (for å være ærlig), mest Array-er, (også kalt matriser vel), som jeg hadde lært å bruke, enten da jeg fikk meg datamaskin selv, (på begynnelsen av 80-tallet), eller når jeg gikk på Gjerdes Videregående, (på slutten av 80-tallet da).

Noe sånt.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Siden jeg hadde vært så nervøs, før det her juleballet, til NHI, og ikke spist så mye.

Så ble jeg ikke mett, av den ikke så mektige middagen da.

(Som kanskje var noe steik, eller noe).

Jeg huska jo det, at for eksempel på danskebåten, (på Petter Wessel, var det vel), så solgte dem baguetter og sånn, i puben, i danselokalet der.

Men så ikke på Rica Holmenkollen Park Hotell.

Der var det umulig å få kjøpt noe å spise, etter middagen da.

Så jeg måtte faktisk krangle, med han vakta, i resepsjonen der.

Jeg spurte om jeg kunne få kjøpe noe mat der da.

For jeg var så sulten da.

Og oppi Holmenkollen der, så var det jo ikke noen hamburgersjapper, eller noe, som man kunne gå til, i nærheten.

Og jeg hadde ikke lyst til å være den første som gikk fra den festen der heller liksom.

Når jeg hadde kjøpt meg ny sløyfe og sånn.

For å si det sånn.

Men men.

Så til slutt så ble han nesten litt eldre karen, i resepsjonen der.

Han ble såpass lei av meg da.

Så han gikk inn på kjøkkenet der, og henta noe kjøtt til meg, i en serviett, (eller noe), da.

Og da spurte jeg, 'hva er det?'.

*Ser du ikke at det er noe kjøtt', sa han som hadde prata dritt om meg, utafor Josefines, (tror jeg at det var ihvertfall).

Jo, jeg så vel at det var noe kjøtt.

Men det er vel greit å vite hvordan kjøtt der er, som man spiser og da.

Men men.

Men jeg behøvde faktisk ikke å betale noe penger, for den her maten da.

Enda jeg vel tilbydde meg å betale, vil jeg ihvertfall tippe på.

Men men.

Så det var bra service, må jeg si, (til en vanskelig gjest), fra Rica Holmenkollen Park Hotell der da.

(Jeg hadde jo på gått Handel og Kontor, og lært at 'kunden har alltid rett', osv.

Så jeg var nok en litt vanskelig gjest der, vil jeg nok tippe på).

Men det var også litt innpåslitne medstudenter der da.

Må man vel kanskje si.

(Han som prata dritt om meg, utafor Josefines da, var det vel).

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Hvordan jeg kom meg ned til Sentrum igjen.

Det husker jeg ikke.

(Dette var jo for mer enn 22 år siden).

Men jeg fortsatte nok drikkinga, nede i Sentrum da, antagelig.

Men jeg tror ikke at jeg festa med noen fra NHI der.

Jeg gikk nok rundt på noe pub til pub-runde, for meg selv, eller noe, vil jeg nok tippe på.

Før jeg sikkert tok en nattbuss, (eller noe), som gikk forbi Abildsø der, hjem da.

(Kan det ha vært 86-bussen?

Hvem vet).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det skjedde fortsatt mye mer, dette studieåret.

Som jeg skal prøve å skrive mer om, tenkte jeg, en av de neste dagene.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter