Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 2. mai 2012

Min Bok 2 - Kapittel 107: Fler erindringer fra det andre og tredje året jeg bodde i Oslo XIII

Triaden-senteret, det ble jo bygget på 80-tallet vel.

Og det inneholdt science-fiction-aktige elementer, husker jeg.

For eksempel så var den branndøra, som kom glidende gjennom senteret, når brannalarmen gikk, den var som tatt rett ut av en science-fiction-film, syntes jeg.

(Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Hvis et menneske kom i veien for den døra, så ville nok den personen ha blitt knust, tror jeg.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Sommeren 1990, da min tremenning Øystein Andersen og jeg, dro på sommerferie, til Brighton.

Så dro jeg med Øystein, til Kensington Market, (i London).

(Det senteret som Siri Rognli Olsen, hadde fortalt meg om, på Englandsbåten Braemar, sommeren før).

Og da kjøpte jeg en ny the Cure-bootleg-kassett da.

(Siden Siri Rognli Olsen hadde 'hypet' disse da.

Jeg likte vel egentlig best studio-album men).

Og det var den kassetten med 'American Girl' på, husker jeg.

(Eller hva den sangen het igjen).

'The Figurehead', het visst den sangen, så jeg på Wikipedia nå.

(Og så gikk jeg i de neste månedene og digga den kassetten, i walkman-en min da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, mens jeg var på besøk, hos Lill Beate Gustavsen, på Grønland, det første året jeg bodde i Oslo.

Så satt jeg på en sang, på stereoanlegget der, som het 'Africa', med Toto, (som var populær på den her tida).

Og da hadde Lill de to korpulente kommunistdamene fra Svelvik på besøk.

(De som hu alltid pleide å be på fester).

Og de sa til meg at jeg hadde 'god musikksmak', da.

Og gjorde et poeng av det liksom, da.

Noe jeg vel kanskje stusset litt på, for Toto med 'Africa', det var jo en main-stream-sang da, må man vel si.

Så det er mulig at de frike-damene var ironiske da.

Siden de vel vanligvis hørte mer på sære band, som Laibach og sånn da.

(Sånn som jeg husker det, ihvertfall.

Jeg var jo på en fest i Svelvik en gang, som søstera mi Pia dro meg med på, hvor hu minst korpulente av de to kommunistdamene, satt på 'Across the Universe', med Laibach da, uti skoleåret 1988/89 en gang).

Så sånn var vel kanskje det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det året, som jeg leide et rom, av Arne Thomassen og Mette Holter, på Furuset.

Så husker jeg det, at Axel, han pleide å klage, hvis det var et program, som var i svart-hvitt, på TV.

Jeg selv, jeg brydde meg ikke så mye om det.

Jeg hadde jo sett program i svart-hvitt fra krigens dagen osv., som kunne være artige.

Noe som han sjakk-valgfag-læreren viste oss vel.

I en samfunnsfagtime kanskje.

På Svelvik Ungdomsskole, var det ihvertfall.

Noen amerikanske svart-hvitt-filmer, fra andre verdenskrig.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Fra det året jeg bodde på Furuset, så husker jeg det, at det var en sånn 'lokal helt', oppe ved senteret, som baksnakka meg, en gang, som jeg gikk forbi noen ungdommer der.

Også sa han om meg, at 'jeg lurer på om han der har noen pikk jeg'.

Av en eller annen grunn, så var han så interessert i pikken min da.

Det var vel mens jeg gikk i den der svarte bomullsbuksa, som jeg har skrevet om tidligere, i Min Bok 2, at jeg kjøpte, på Oslo City der.

Den buksa som jeg hadde på meg, da jeg var sammen med Andre Willassen og Magne Winnem på Snorre Kompagniet, og ei brunette begynte å massere meg på pikken der, mens hu og venninnene hennes gikk forbi oss da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, så var jeg rimelig høyrøstet, på nattbussen til Furuset, husker jeg.

Jeg savnet vel det draget som jeg hadde hatt, på Radio 1 Club, den første tida, som jeg bodde, i Oslo.

Ei dame på nattbussen, hu sa til meg det, at hu vanligvis ikke likte folk som var så høyrøstede, (eller hva det var), som meg.

Men jeg skulle få lov til å følge henne hjem da.

Så jeg fulgte henne hjem, til en blokk, som lå i en annen retning, en den blokka som jeg bodde i da.

Selv om jeg ikke forstod poenget med dette.

Jeg ble jo stående igjen der like kåt, (må man vel si), og alene da.

Så hva poenget med det var, det veit jeg ikke.

Jeg var vant med damer som Nina Monsen, Laila Johansen og Kari fra NHI, mm., som liksom var klar for et one-night-stand da.

Så det er mulig at dette bare var noe lureri, fra hu nattbuss-dama på Furuset da.

At hu bare skulle lure meg til å banke på alle dørene der, (eller noe), sånn at jeg fikk bank, eller noe.

Det er mulig.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På NHI, så var det en foreleser, (han i datasikkerhet vel), som sa det sånn, at de og de kapitlene, de behøver dere ikke å lese, for det er 'GPP', (som han kalte det).

GPP, det stod for 'Generelt Piss Preik', og de rådene vi studentene på NHI fikk, det var at vi burde bruke studieteknikk, osv., for å fokusere på det viktigste, av pensumet da.

Så vi lærte å skille ut det som var viktig, (må man vel si), av pensumet da.

Og det ble ikke ført fravær, eller noe, på NHI.

Vi lærte det, den første uka, eller noe, vel, at hvordan vi lærte pensumet, det spilte ingen rolle.

Om vi lærte det i datasalene, hjemme, i bodegaen eller i forelesningssalen, det spilte ingen rolle liksom.

Så på NHI, der kunne man komme og gå som man ville omtrent.

(Det var et veldig voksent og modent miljø, må man vel si, stort sett

Ihvertfall det første året på Frysja vel).

Så der var det full fleksitid, for å si det sånn.

(Noe jeg trivdes veldig bra med, må jeg innrømme).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På OBS Triaden, så var det ei dame, som het Gunn, (var det vel), som jobba.

Hu bodde hos en mannlig bekjent, som hu baksnakka, på spiserommet der da, husker jeg.

For han var så dårlig til å bytte på sengetøy, på senga si da, fortalte hu, (husker jeg).

Og når hu Gunn da gikk ut av spiserommet.

Så begynte hu Hege, (var det vel), å baksnakke hu Gunn igjen da.

Og sa at hu Gunn fikk lov til å bo hos en fyr, (noe han gjorde for å være grei da), men likevel så bare baksnakka hu Gunn han.

Så det var jo baksnakking på baksnakking liksom, på det spiserommet på OBS Triaden der, husker jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På OBS Triaden, så var det først sånn, at de som jobba i kassa, hele lørdagene, fra 9-18/19, de fikk to halvtimers-pauser.

Men etterhvert, så klagde noen andre avdelinger på det, (var det vel, mener jeg at kassaleder Helene sa), så det ble gjort om, sånn at man bare fikk en halvtimes-pause da, på den lange vakta.

Noe som kanskje kunne være litt lite, siden det alltid var masse kunder, på OBS Triaden, på lørdagene da.

Jeg hadde vel vanligvis bortimot 100.000 i kassa, etter å ha jobba en sånn 9-18/19 vakt, på lørdagene vel.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Den siste tida, som jeg jobba, på OBS Triaden der.

Så begynte det ei sånn 'mini-dame' der, må man vel kanskje kalle henne.

Dette var ei lav, (og vel litt hot), brunette, i 18-19 års alderen vel.

(Som kanskje hadde jobba på OBS Lillestrøm, for alt hva jeg vet).

Jeg lurer på om hu liksom gossa seg litt, en gang, som jeg var uheldig, å knuse en 1.5-liter plastflaske, i kassa mi, når hu satt i kassa foran meg.

Hvem vet.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var kanskje det.

Men men.

På OBS Triaden, så turte jeg jo å gå inn på kontoret, og be butikksjefen og assisterende butikksjef, om å rette på noen priser, som jeg hadde funnet ute i butikken, som var feil.

Men det var ikke sånn, at jeg liksom turte å rope på de i frukta, hvis det var en frukt/grønnsak, som jeg ikke var helt sikker på hva var.

For i frukta, så jobba det ofte noen vietnamesere vel, som kanskje ikke prata så bra norsk da.

Det er mulig.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og de i ferskvaren, de var jeg også nesten litt engstelig, for å liksom 'pirke' for mye på da.

For de som jobba i ferskvaren, de kunne være litt sånne 'tøffe i trynet' og røffe i tonen, og litt uhøvla da.

Så det var heller sånn at jeg prøvde å unngå å klage noe på ferskvareavdelingen, hvis jeg ikke absolutt måtte det liksom.

Når jeg jobbet selv, i ferskvaren, på lørdager, etterhvert.

Så jobba jeg sammen med en kar, på min alder cirka vel, med mørkt hår.

Og som liksom var litt sånn 'kjekkas-type' vel.

(Noe sånt).

Og han, han var ikke så uhøvla, (vil jeg si), som mange av de andre, som jobba i ferskvaren der da.

Så han klarte jeg ganske greit å jobbe sammen med da.

Men jeg var liksom litt på vakt, og prøvde liksom å være ganske fattet og behersket, når jeg jobbet i ferskvaren der da.

(Siden det kanskje kunne være litt tøffere/råere miljø der da).

Det var liksom sånn at jeg bare fokuserte på jobben, stort sett, hele vakta da.

Og på lørdagene, så jobba ikke de mest 'uhøvla' folka der heller.

(For å si det sånn).

Det er mulig at noen av de slutta, da OBS Triaden tok over ferskvareavdelinga selv, fra han som hadde drevet den før da.

Det er mulig.

Bare noe jeg tenkte på.

Så sånn var det.

Men men.

Nå har jeg ikke noen fler notater, for Min Bok 2 her.

Så nå får jeg si det sånn, at Min Bok 2 er ferdig.

Min Bok 3, den blir om hva som skjedde, når jeg måtte avtjene førstegangstjenesten, i Geværkompaniet, på Terningmoen, i Elverum, fra juli 1992 til juni 1993.

Så vi får se når jeg klarer å få begynt på den boken.

Jeg kommer vel først til å prøve å få lagt ut Min Bok 2, på Scribd, i en Doc-fil-utgave, på samme måte som jeg gjorde, med Min Bok, i desember, ifjor.

Så vi får se når jeg klarer å få til dette.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter