Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 10. mai 2012

Min Bok 3 - Kapittel 19: Ny troppsjef

Etter jul en gang, så ble sersjant Frøshaug, forfremmet, til å bli ny adm. off.

Ryktet gikk i troppen, (fra troppsass. Øverland, med flere vel), at Frøshaug var sur/lei, fordi han hadde vært troppsjef så lenge.

Frøshaug hadde nemlig også vært troppsjef i Garden, og han sa noen ganger at det var ingen i Geværkompaniet som ikke kunne ha vært gardister.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Frøshaug var også en kjent konkurranseskytter, forresten.

Og ryktet gikk, om at da Frøshaug var troppsjef i Garden, så hadde han hatt Alex Rosen, i troppen.

Og han hadde visst vært så gæern da.

Rosen hadde visst putta 'snabben', (som var møkkete, etter mange dagers øvelse), oppi kjeften, på en medsoldat, fordi han hadde snorka så fælt da.

(Fortalte en i en annen tropp meg, (en som kom inn i teltet vårt), da blant annet Torp og meg, var på en langvarig patrulje, på en øvelse, og ikke hadde soveposer.

Mens jeg hadde cirka den siste fyringsvakta, før det ble morgen, husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Den nye troppsjefen, han husker jeg ikke navnet på nå.

Men han het Bjørn til fornavn, det husker jeg.

Det husker jeg fordi, at Stig Ragnhildsløkken, (fra Elverum), han sa det til oss på lag 2, at han nye troppsjefen, ble kalt for 'kalesj-Bjørn', i Elverum, fordi at han hadde stjålet kalesjen til en bil en gang.

Det syntes jeg at var rart, at en 'kalesj-tyv', ble troppsjef.

(Og det var også en litt morsom historie da).

Så jeg føyk ut av rommet, til lag 2, og bort til døra, til lag 1, og fortalte folka på lag 1, om det her, som Ragnhildsløkken hadde sagt da.

Men folka på lag 1, de ble så rare i maska liksom, over å høre det her da.

Så jeg fortsatte _ikke_ til lag 3 da.

Så jeg sa det bare til lag 1 da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bricen, han brukte fritida der, til å jobbe i nærradioen, som holdt til i velferdsbygningen der.

Jeg fortalte det, at jeg syntes at det hørtes kult ut, å holde på med nærradio da.

Så jeg ble med Bricen, en gang, for å prøve å skjønne noe av det da.

Men det var så mange knotter og sånn, i det studioet, så jeg syntes ikke at det virka noe artig, likevel.

Så jeg blei bare med Bricen dit en gang da.

Og det var vel ikke under sending, tror jeg.

Men en gang, så hørte vi på lag 2, på nærradioen, som Bricen var programleder for da.

(Jeg lurer på om dette var før jeg ble overført til reservelaget.

Altså i løpet av den første perioden, som jeg var på lag 2).

Og da hadde Bricen spilt 'Boom Boom', med DumDumBoys, husker jeg.

For det var en sang, som ble spilt mye, i tropp 1 da, husker jeg.

Eller hele det albumet, Splitter Pine, ble ofte spilt der.

(Ihvertfall på de rommene jeg var på).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Etter at jeg kom tilbake på lag 2, etter jul.

Så var lag 2, det eneste laget, som ikke hadde kassettspiller.

Men jeg syntes at det var kjedelig da.

Så jeg fikk låne en kassettspiller, (av Randen, på lag 3, var det vel), som jeg plasserte på bordet, i rommet, til lag 2, da.

Også spilte jeg noen opptakskassetter, som jeg hadde laget da.

Men kassettspilleren til Randen, den slutta plutselig å virke, en dag.

Så jeg måtte betale 300 kroner, til Randen, (for den kassettspilleren, den var ikke så ny da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Berget, (på lag 3), han tok opp det siste Metallica-albumet, ('The Black Album', med sanger som 'Unforgiven', 'Sad but True', 'Enter Sandman', med flere), for meg, (husker jeg).

(Jeg digga egentlig ikke heavy, men jeg hadde litt sansen for de første singlene, fra det albumet da).

Men Berget tok ikke opp sangene, i samme rekkefølge, som på albumet, (sa han).

(Av en eller annen grunn).

Det syntes jeg ikke at var så nøye.

Og den kassetten, den var litt kul, å høre på, på walkman, når vi måtte gå på milelange marsjer, i distriktet, rundt Terningmoen der da, høsten 1992, (var det vel).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Etter at kassettspilleren til Randen, ble ødelagt.

Så snakka jeg vel om å få tak i en ny kassettspiller, til folka på lag 2.

Men da sa Skjellum det, at han syntes at det var bra, å ha et sted, i militæret, hvor det ikke var masse lyd og bråk da.

Så derfor ble det ikke noe av, at vi fikk tak i noe ny kassettspiller, etter dette, da.

Så lag 2, det var vel det eneste laget, som ikke hadde stereoanlegg/kassettspiller, tror jeg.

(Et lag i kompanistaben, eller noe, de hadde vel til og med TV, tror jeg).

Men men.

Men det var kanskje litt sant det Skjellum sa og, at det var greit å ha et sted, hvor det var stille, i militæret.

Så etter dette, så begynte jeg vel å lese mer tegneserier og sånn, (som fløyt på brakka da), på fritiden.

(Og jeg leste vel også bøker av Bjørneboe, ('Haiene'), og Hamsun, (noen bøker fra 'August'-triologien vel), mens jeg var i militæret.

Bøker som jeg lånte på biblioteket der muligens vel.

Og Nybø, fra Lier, han kommenterte at jeg leste den boka, som het Haiene vel, mener jeg.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg likte også, et par ganger, å gå inn til Elverum, (husker jeg), for å få litt variasjon, fra militæret.

Og jeg pleide da å kjøpe med potetgull og sånn, for folka på laget da.

Siden det var billigere, på Rema og Rimi, enn i leieren da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På torsdagene, så ble det plutselig festdag, i leieren.

Da skulle nesten alle på byen, i Elverum.

Diskoteket Alexis var samlingsstedet.

Folk drakk på rommet, og Furuset, (fra Brumundal), og Berget, (på lag 3), de stod og drakk under ei bru, (som gikk over Glomma vel), en gang, husker jeg.

Og en gang, en torsdagskveld, på Alexis.

Så var det faktisk DumDumBoys-konsert.

Og dette må vel ha vært høsten 1992, (vil jeg vel tippe på).

Og singelen 'Splitter Pine', den var vel 'russe-sangen', da jeg var russ, våren 1989.

Så dette var jo over tre år seinere.

Og jeg hadde jo drevet med så mye, inne i Oslo, på disse tre-fire årene.

Så det ble som noe litt surrealistisk nesten, for meg, å høre dette albumet, Splitter Pine, hele tida, må jeg vel si.

Og spesielt det at DumDumBoys fortsatt holdt konserter, hvor de vel kun spilte disse sangene, fra Splitter Pine.

Det var litt spesielt, syntes jeg.

Selv om disse sangene, fra Splitter Pine-albumet, de var veldig bra, og de satt som et skudd, (må man vel si), da DumDumBoys spilte dem, inne på Alexis der da.

(Men litt rart var det, må jeg si, at 'Geværkompaniet-sangen', fra 1992/93, var den samme sangen, som russesangen, fra 1988/89.

For å overdrive litt da, (for det var jo mer albumet Splitter Pine, som ble spilt der, og ikke bare singelen)).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En opptakskassett, som jeg hadde tatt opp, med kul musikk, (som Ride, Teenage Fanclub, Psychedelic Furs og Stone Roses og sånn vel).

Den kassetten, den havna etterhvert, inne hos lag 1.

(På en eller annen måte).

Og Thomassen, (fra Bøler), han hadde vel begynt, å påstå, at det var hans kassett vel.

Så en gang, som jeg satt på gangen og røyka.

(For det var ikke lov å røyke, inne hos lag 2).

Så kjefta jeg på lag 1 da, og sa at det var min kassett da.

Og da fikk jeg tilbake den kassetten da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, dette året, som jeg var, i Geværkompaniet.

Og dette tenkte jeg, at jeg skulle skrive mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 3.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter